Jump to content

Tp 84 med "tofflor"!


Granis

Recommended Posts

I USA funderar man på använda "Hercules" som amfibieflygplan, med pontoner. Torde bli ett rejält sådant då. Som man undrar hur det skulle fungera i (rejält) krabb sjö. Typ. Kanske inget för ett ev återupprättat svenskt marinflyg. Eller? ;-)

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sofic-2021-ussocom-touts-amphibious-mc-130

Edited by Granis
Link to comment
Share on other sites

https://foxtrotalpha.jalopnik.com/a-c-130-hercules-amphibian-makes-too-much-sense-to-be-t-1716610531

Översta bilden i länken ovan med en amfibie C-130 ser ju trevlig ut! Man undrar ju hur mycket Grumman HU-16 Albatross användes till hemliga operationer unde Kalla kriget?

https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_HU-16_Albatross

De kan ju fälla livbåtar, proviant mm från P3 Orion mm till nödställda innan fartyg kommer fram.

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

En viktig aspekt för ett amfibieflygplan som ska användas för SAR uppgifter är förmågan att kunna landa på vattnet även om det går lite sjö och plocka upp överlevande. Där finns nog inget plan som slår japanska ShinMaywa US-2 som är känt just för att kunna landa även i lite sjögång. Flygplanet fanns även i ubåtsjaktversion tidigare. Ett vanligt transportflygplan som C-130 som konverteras till amfibieflygplan kommer alltid att ha vissa begränsningar i jämförelse.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

On 5/21/2021 at 4:52 PM, Chassi said:

Därför att det oftast inte är särskilt angenämnt.

 

Beror på typ av båt.

OK, då är jag med. Man är inte ute med olämpliga båtar när det är krabb sjö eller om komfort är den viktigaste parametern. Vi får hoppas att Marinen disponerar ändamålsenliga båtar och personal som hanterar tillfälliga komfortsänkningar på ett professionellt vis.

 

Link to comment
Share on other sites

On 5/21/2021 at 4:52 PM, Chassi said:

Därför att det oftast inte är särskilt angenämnt.

 

Beror på typ av båt.


Ska de, Kustbevakning, Sjöräddning etc rädda liv så går de ut oavsett om det är krabb sjö. Måste vara excepeionellt dåligt väder om de inte skulle gå ut för att rädda liv.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, vikingman said:


Ska de, Kustbevakning, Sjöräddning etc rädda liv så går de ut oavsett om det är krabb sjö. Måste vara excepeionellt dåligt väder om de inte skulle gå ut för att rädda liv.

 

Självklart. Men just därför kan man nog konstatera att ett så stort (amfibie)flygplan som "Hercules" knappast skulle kunna fullgöra uppgiften. Iallafall inte på öppna hav (typ). Vilket nästan borde vara vad som krävs för att ett så stort flygplan skulle kunna starta och landa på det =vattnet. Då lämpligare med helikoptrar och mindre sjöflygplan.

 

I detta fall, med Tp 84 på pontoner, måste det vara andra typer av uppdrag man tänker på. Som då kan skötas på "lagom stora sjöar" och i "lagom" väder.... Och det i sig verkar väldigt "begränsande".

Edited by Granis
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, vikingman said:


Ska de, Kustbevakning, Sjöräddning etc rädda liv så går de ut oavsett om det är krabb sjö. Måste vara excepeionellt dåligt väder om de inte skulle gå ut för att rädda liv.

Naturligtvis, ambulans och räddningstjänst åker väl ut på vägarna även om det är snöstorm, fast man egentligen inte ska vara ute.

Krabb sjö är ganska besvärliga omständigheter, särskilt för ett sjöflygplan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...