Jump to content

Recommended Posts

varför vill du bli ytbärgare?

Det var ju också en jävla fråga! :D Varför skulle man inte vilja bli det?? :)

Rogge:

Hade du använt sökfunktionen och sökt på just "Ytbärgare" så hade du hittat fler länkar om och kring detta.

Blandannat hade du hittat dessa:

http://forum.SoldF.com//i...f=13&t=2777&hl=

http://forum.SoldF.com//i...f=13&t=2563&hl=

http://forum.SoldF.com//i...T&f=7&t=732&hl=

För att sammanfatta det hela:

Det kan bli svårt för dig, den värnpliktiga ytbärgare är påväg bort. Den sista kullen ska utbildas under 2004.

Vilka krav som finns?? Tja, det vanliga, god fysik, starkt psyke, tror även att det krävdes 9:a på inskrivningsprovet... Är lite osäker på det dock.

//Yman :}

Edited by Yman

Det var ju också en jävla fråga! :camo: Varför skulle man inte vilja bli det?? :D

Tack, så slapp jag själv säga det

Men du har i tidigare trådar skrivit att du vill göra värnplikten på Amf eller KJ.....Då förstår jag inte att du vill ha en "civiltjänst" där det blir mycket begränsat med vapen och strid mm. :banana:banana

Det var ju också en jävla fråga! :camo: Varför skulle man inte vilja bli det?? :D

Tack, så slapp jag själv säga det

Men du har i tidigare trådar skrivit att du vill göra värnplikten på Amf eller KJ.....Då förstår jag inte att du vill ha en "civiltjänst" där det blir mycket begränsat med vapen och strid mm. :banana:banana

Han har väl kommit på bättre tankar :P

En utbildning som kombinerar helikoptrar med lite mer "krigiska" uppgifter är ju att göra vpl som luftburen soldat. Det finns en hel artikel om LBB i senaste Arménytt som jag fick i brevlådan i Måndags. Rekommenderar den även till andra som vill veta mer om LBB.

Finns det möljighet att beställa "armé-nytt" ???

Prenumeration: Magnus Trapp 08-788 90 19

E-post: magnus.trapp@hkv.mil.se Prenumerationspris:100:-, 4 nr/år

Postgiro:31 40 07-6

Bidrag från läsekretsen välkomnas.

Redaktionen förbehåller sig rätten att redigera allt material.

Om jag inte är helt ute och cyklar fanns det tidigare vpl helikopterförare. De hade alltså genomfört GU och tagit civilt flygcert och fick sedan 15 (?) veckors hkp-utbildning.

När försvann detta? Var det samma uttagning och krav som för övriga? Har för mig att det fanns i datorn när jag mönstrade -97.

Under VK2 fanns det vpl ff i FV, de sk silvervingarna. De hade också civila cert.