Runningback Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 Vad krävs innan lumpen? Vilket/vilka regemente/n? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 Vad krävs innan lumpen?Vilket/vilka regemente/n? Menar du tjänst som ytbärgare eller? Resten av personalen på HKP är väl yrkesofficerare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 24, 2003 Author Report Share Posted June 24, 2003 (edited) Ja, det menar jag, ytbärgare alltså Edited June 24, 2003 by Rogge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 Det är väl bara HKP 10 Super Puma ( 11 st) som använder värnpliktiga ytbärgare, så det lär inte utbildas så många varje år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 24, 2003 Author Report Share Posted June 24, 2003 Aha, det är stor konkurans (<-- hmm?) där eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 varför vill du bli ytbärgare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 24, 2003 Author Report Share Posted June 24, 2003 Jag ska mönstra i augusti, vill gärna ha information om olkia tjänster, vill veta lite om varje tjänst, (nåja). Vill inte att han/hon på mönstringen ska säga, "-ja du roger min gosse, du ska bli xxxx" vill helst "bestämma" själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 varför frågar du inte Yman? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 (edited) varför vill du bli ytbärgare? Det var ju också en jävla fråga! Varför skulle man inte vilja bli det?? Rogge: Hade du använt sökfunktionen och sökt på just "Ytbärgare" så hade du hittat fler länkar om och kring detta. Blandannat hade du hittat dessa: http://forum.SoldF.com//i...f=13&t=2777&hl= http://forum.SoldF.com//i...f=13&t=2563&hl= http://forum.SoldF.com//i...T&f=7&t=732&hl= För att sammanfatta det hela: Det kan bli svårt för dig, den värnpliktiga ytbärgare är påväg bort. Den sista kullen ska utbildas under 2004. Vilka krav som finns?? Tja, det vanliga, god fysik, starkt psyke, tror även att det krävdes 9:a på inskrivningsprovet... Är lite osäker på det dock. //Yman Edited June 24, 2003 by Yman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 24, 2003 Author Report Share Posted June 24, 2003 varför vill du bli ytbärgare? Det var ju också en jävla fråga! Varför skulle man inte vilja bli det?? Tack, så slapp jag själv säga det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 varför vill du bli ytbärgare? Det var ju också en jävla fråga! Varför skulle man inte vilja bli det?? Tack, så slapp jag själv säga det Men du har i tidigare trådar skrivit att du vill göra värnplikten på Amf eller KJ.....Då förstår jag inte att du vill ha en "civiltjänst" där det blir mycket begränsat med vapen och strid mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 varför vill du bli ytbärgare? Det var ju också en jävla fråga! Varför skulle man inte vilja bli det?? Tack, så slapp jag själv säga det Men du har i tidigare trådar skrivit att du vill göra värnplikten på Amf eller KJ.....Då förstår jag inte att du vill ha en "civiltjänst" där det blir mycket begränsat med vapen och strid mm. Han har väl kommit på bättre tankar :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted June 24, 2003 Report Share Posted June 24, 2003 Han har väl kommit på bättre tankar :P *harkel* Grrr... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 25, 2003 Author Report Share Posted June 25, 2003 Jag är så osäker på vad jag vill göra, kollar lite. Ska mönstra i augusti så det känns som jag har en jätte press. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted June 25, 2003 Report Share Posted June 25, 2003 En utbildning som kombinerar helikoptrar med lite mer "krigiska" uppgifter är ju att göra vpl som luftburen soldat. Det finns en hel artikel om LBB i senaste Arménytt som jag fick i brevlådan i Måndags. Rekommenderar den även till andra som vill veta mer om LBB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 25, 2003 Author Report Share Posted June 25, 2003 Finns det möljighet att beställa "armé-nytt" ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted June 25, 2003 Report Share Posted June 25, 2003 Finns det möljighet att beställa "armé-nytt" ??? Prenumeration: Magnus Trapp 08-788 90 19 E-post: magnus.trapp@hkv.mil.se Prenumerationspris:100:-, 4 nr/år Postgiro:31 40 07-6 Bidrag från läsekretsen välkomnas. Redaktionen förbehåller sig rätten att redigera allt material. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted June 25, 2003 Report Share Posted June 25, 2003 Den och andra militära tidskrifter brukar finnas på biblioteken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pegasus Posted June 25, 2003 Report Share Posted June 25, 2003 Finns eller fanns PB ubåtsjakt (marinen) som sitter som spanare på hkp 6. Trevlig tjänst med mycket fotograferande och navigering. //P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted June 25, 2003 Report Share Posted June 25, 2003 Det finns inte längre då hkp6 är på väg ut ur organisationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 25, 2003 Report Share Posted June 25, 2003 Om jag inte är helt ute och cyklar fanns det tidigare vpl helikopterförare. De hade alltså genomfört GU och tagit civilt flygcert och fick sedan 15 (?) veckors hkp-utbildning. När försvann detta? Var det samma uttagning och krav som för övriga? Har för mig att det fanns i datorn när jag mönstrade -97. Under VK2 fanns det vpl ff i FV, de sk silvervingarna. De hade också civila cert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts