Jump to content

Tips om örlogsbesök


Perman

Recommended Posts

2 hours ago, Perman said:

Skärmklipp Flottan och marinbasen på FB Örlogsbesök i Visby 2023-10-04.PNG

 

/Per

Det var väldans vad de var trötta och hungriga på just det fartyget? De verkar ju i Stockholm nyss och vilade samt fyllde på förråden. (Blir lite roligt när Marinen använder samma text för en ny hamn veckan efter…)

 

Se högre upp i tråden så ser ni att det är exakt samma meddelande när de var i Frihamnen tidigare i veckan.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tombola said:

Det var väldans vad de var trötta och hungriga på just det fartyget? De verkar ju i Stockholm nyss och vilade samt fyllde på förråden. (Blir lite roligt när Marinen använder samma text för en ny hamn veckan efter…)


De kanske är ute efter några gotländska matspecialiteter såsom lammsmäcka, butte, saffranspannkaka, glödhoppa eller salmbärssylt?

Link to comment
Share on other sites

Brittiskt örlogsbesök i Visby:

 

 

Skärmklipp Marinen på X brittiskt örlogsbesök i Visby 2023-10-10.PNG

 

Daring-klassens robotjagare är mycket kapabla vad gäller luftförsvaret, men saknar t ex ubåtsjaktvapensystem som lätta torpeder. Ombordbaserade hkp kan dock fälla Stingray torpeder och även hydrofonbojar (om det är en Merlin hkp som även är försedd med dopphhydrofon). Fartygen kan även medföra 60 marinsoldater och deras utrustning. Vad gäller närförsvar så finns både 20 mm Vulcan Phalanx och 30 mm stabiliserade chain guns av DS30B typ, men bestrykningsvinklarna kunde kanske vara bättre för dessa. Sea Viper systemet med Aster 30 är förmodligen världens vassaste luftförsvarssystem, men det kan inte användas mot ytmål. Under perioden 2026-32 så kommer luftförsvaret att kompletteras med en 24-cell silo för Sea Ceptor förut, vilket gör att alla 48 Sylver A50 cellerna kan utnyttjas för Aster 30. Sjörobotarna av Harpoon typ kommer att ersättas av NSM.

 

Daring-klass (typ 45)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr en låst artikel men hangarfartyget HMS Queen Elizabeth anländer på fredagen, en dag tidigare än planerat.

Citat från artikeln:

Den brittiska flottans flaggskepp, hangarfartyget HMS Queen Elizabeth, är på ingång till Göteborg. Hon har varit i Norge men anländer till Göteborgs hamn under fredag lunch.
HMS Queen Elizabeth skulle egentligen ha kommit till Göteborg på lördag. Men väder och vind gör att det 280 meter långa fartyget kommer en dag tidigt. Fartygets storlek gör att HMS Queen Elizabeth inte kan komma under Älvsborgsbron. Det gör att fartyget får förtöja någonstans i yttre hamnen. Men exakt var får ge sig när hon väl kommer. 

Vid liknande besök brukar ibland allmänheten få möjlighet att komma ombord. Men något sådant kommer inte ske denna gång.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/enorma-hangarfartyget-hms-queen-elizabeth-snart-framme-i-göteborg-1.112500245

Link to comment
Share on other sites

Quote

Fartyget kommer att vara på besök i Göteborg i en vecka, och kommer ligga i Skandiahamnen. Delvis för att det är för stort för att ta sig under Älvsborgsbron.

 

Hangarfartyget HMS Queen Elizabeth togs emot i Göteborg

(gp.se)

 

Quote

In September 2023, the carrier embarked 8 F-35B fighters from 617 Squadron, 5 Merlin helicopters from 820 Squadron and 3 Wildcat helicopters from 847 Squadron for its "Operation FIREDRAKE" deployment in northern European waters. Of five Merlins deployed, two were in the AEW configuration. The carrier was escorted by HMS Diamond, HMS Kent and RFA Tideforce.

 

HMS Queen Elizabeth (R08) - Carrier Strike Deployment 23

 

image.thumb.png.361422491e8314224b68a6cf6bb85ebe.png

("Jag tar fortfarande bilder på allt”, berättar han. Bild: Olof Ohlsson)

 

/Per

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skärmklipp Flottan på FB svenskt örlogsbesök i Ronnebyhamn 2023-12-05.PNG

 

En liten notering bara. Den svenska marinen anklagas inte sällan för att göra sämre val vid fartygsprojektering och ombyggnader än den finska marinen, men när det gäller skolfartyg så tycker jag faktiskt man har gjort ett bättre val av fartygstyp. De finska skolfartygen av Fabian Wrede-klassen är visserligen betydligt billigare än Altair-klassen (ca 15 miljoner/st mot 26 miljoner/st för Altair), men är också långsammare, har bara en propeller, verkar inte vara förberedda för bestyckning och har ingen uttalad uppgift vid krig (åtminstone inte officiellt). Med endast en propeller och en toppfart på måttliga 10+ knop så kan de knappast ge någon bra utbildning på högfartsnavigering i skärgård. Altair-klassen har som jämförelse en officiell toppfart på 24 knop och har också två propellrar.

 

 image.png.a447968dec522211931e453400a714f6.png

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Perman said:

Skärmklipp Flottan på FB svenskt örlogsbesök i Ronnebyhamn 2023-12-05.PNG

 

En liten notering bara. Den svenska marinen anklagas inte sällan för att göra sämre val vid fartygsprojektering och ombyggnader än den finska marinen, men när det gäller skolfartyg så tycker jag faktiskt man har gjort ett bättre val av fartygstyp. De finska skolfartygen av Fabian Wrede-klassen är visserligen betydligt billigare än Altair-klassen (ca 15 miljoner/st mot 26 miljoner/st för Altair), men är också långsammare, har bara en propeller, verkar inte vara förberedda för bestyckning och har ingen uttalad uppgift vid krig (åtminstone inte officiellt). Med endast en propeller och en toppfart på måttliga 10+ knop så kan de knappast ge någon bra utbildning på högfartsnavigering i skärgård. Altair-klassen har som jämförelse en officiell toppfart på 24 knop och har också två propellrar.

 

 image.png.a447968dec522211931e453400a714f6.png

 

/Per

Visst är det ett bättre fartyg. Men du glömde dess bestyckning. Då dessa fartyg är bl.a. det modernaste vi har. Vi har önskningar på att våra KBV ska kunna bestyckas bättre. Men värnar inte ens om våra egna militära fartyg. 

 

Då man har missat att planera för bestyckning till dessa skolfartyg. Då vi bara drömmer om tksp 88 eller akan bestående av 40-57 mm. Så hade man planerat för en 25-30 mm akan i fören så hade vi haft bättre nytta av den som bojbåt för utbåstjakt till lättare bevakningsbåt eller patrullfartyg. Istället för bara tksp 88 i lavett.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, madman said:

Visst är det ett bättre fartyg. Men du glömde dess bestyckning. Då dessa fartyg är bl.a. det modernaste vi har. Vi har önskningar på att våra KBV ska kunna bestyckas bättre. Men värnar inte ens om våra egna militära fartyg. 

 

Då man har missat att planera för bestyckning till dessa skolfartyg. Då vi bara drömmer om tksp 88 eller akan bestående av 40-57 mm. Så hade man planerat för en 25-30 mm akan i fören så hade vi haft bättre nytta av den som bojbåt för utbåstjakt till lättare bevakningsbåt eller patrullfartyg.

Istället för bara tksp 88 i lavett.

 

Bojbåtar är knappast avsedda att sättas in strid och har bara lätt bestyckning för självförsvar. Dessutom tvivlar jag lite på att Altair-klassen kommer att användas som bojbåtar vid en kris. Dels så har vi redan sex st spaningsbåt 82 som används som bojbåtar (vilket är 50% fler än vad vi hade runt sekelskiftet), och dels så byggdes och projekterades dessa skolfartyg minst ett decennium innan man beslöt att bygga om de sex bevakningsbåtarna batch 1 till spaningsbåtar/bojbåtar. Mer troligt att Altair-klassen kommer att användas som "surveillance boats" för att identifiera upptäckta radarekon eller kanske helt enkelt som snabba transportbåtar. Inte heller skolfartyg är avsedda att sättas in i strid, men det är naturligtvis en fördel om de är "fitted for but not with" viss bestyckning för självförsvar vilket de också är.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Perman said:

 

Bojbåtar är knappast avsedda att sättas in strid och har bara lätt bestyckning för självförsvar. Dessutom tvivlar jag lite på att Altair-klassen kommer att användas som bojbåtar vid en kris. Dels så har vi redan sex st spaningsbåt 82 som används som bojbåtar (vilket är 50% fler än vad vi hade runt sekelskiftet), och dels så byggdes och projekterades dessa skolfartyg minst ett decennium innan man beslöt att bygga om de sex bevakningsbåtarna batch 1 till spaningsbåtar/bojbåtar. Mer troligt att Altair-klassen kommer att användas som "surveillance boats" för att identifiera upptäckta radarekon eller kanske helt enkelt som snabba transportbåtar. Inte heller skolfartyg är avsedda att sättas in i strid, men det är naturligtvis en fördel om de är "fitted for but not with" viss bestyckning för självförsvar vilket de också är.

 

/Per

Det är väl försvarsmakten som säger att de ska bli bojbåt.  Som återigen visar på brister i tänkta planer. Om vi väljer att skaffa för många bojbåtar. Istället för att ge fartyg de förmågor som de kan behövas till. Där ingår även planerna med bevakningsbåtar etc. Vi köpte även bojbåtar på 90-talet som utrangerades efter bara 10 år. Dessa tillhörde sedan sjövärnskåren. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

On 10/10/2023 at 3:52 PM, Slenke said:

Älskar dom fartygen, önskar vi byggde sådana istället för Luleå.

Vilka fartyg ska dem då skydda Visby eller Carlskrona etc?

 

Vi är mer i behov av fartyg med multirollfunktion. Vår lilla nation behöver fartyg för multiroll funktioner. Och inte bara luftvärns korvetter/fregatter. Men jag är tveksam om lilla Luleå klassen kommer att bli tillräcklig i sin funktion.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madman said:

Vilka fartyg ska dem då skydda Visby eller Carlskrona etc?

 

Vi är mer i behov av fartyg med multirollfunktion. Vår lilla nation behöver fartyg för multiroll funktioner. Och inte bara luftvärns korvetter/fregatter. Men jag är tveksam om lilla Luleå klassen kommer att bli tillräcklig i sin funktion.

Vad är det Luleå kan som Type 45 inte kan menar du?

 

De är väl inte bara svenska fartyg som ska skyddas i Nato-sammanhang. Dessutom handelsfartyg kan jag tänka mig men en lika stor anledning är att ge motståndaren mindre handlingsutrymme över Östersjön och västerhavet och även kunna bidra i norska havet eller medelhavet om så krävs.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Slenke said:

Vad är det Luleå kan som Type 45 inte kan menar du?

 

De är väl inte bara svenska fartyg som ska skyddas i Nato-sammanhang. Dessutom handelsfartyg kan jag tänka mig men en lika stor anledning är att ge motståndaren mindre handlingsutrymme över Östersjön och västerhavet och även kunna bidra i norska havet eller medelhavet om så krävs.

Luleå kommer väl att få sjömålsrobotar med minst fyra stycken eller om det blir 8 st. Och förhoppningsvis RB 47. Något liknande har ju inte Type 45. Då de är just luftvärnsfregatter. Det är sådana multilfunktioner vi behöver för våra för få fartyg. Oavsett vad man ska skydda. Visst kan det då bli lite halvdant på allt. Men ändå fylla en funktion inom det mesta.   

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 10/5/2023 at 10:39 PM, Perman said:

HMS Queen Elizabeth anländer till Göteborg den 14 oktober:

 

Brittiskt hangarfartyg besöker Sverige

 

/Per

 

Oidentiferad drönare sköts ned över Queen Elizabeth i Göteborg

(gp.se)

 

Quote

 

Freddy Jönsson Hanberg

@freddyjonssonh

En oidentifierad drönare upptäcktes inom ett flygrestrektionsområde i anslutning till ett skyddsobjekt i samband med förra veckans örlogsbesök i Göteborg, när det brittiska hangarfartyget HMS Queen Elizabeth gästade Göteborgs hamn. Under tiden det brittiska hangarfartyget besökte Sverige hade Västra militärregionen bland annat i uppdrag att skydda besöket. Inom ramen för det uppdraget gjordes ett ingripande mot en drönare. Den misstänkta piloten kunde genom spaning identifieras och informationen lämnades över till polisen som inledde förundersökning om brott. Västra militärregionen bistår Polisregion Väst i det fortsatta utredningsarbetet. Ur såväl Försvarsmaktens som polisens perspektiv hade ärendet inledningsvis inte kunnat hanteras på ett så bra sätt, utan det mycket nära samarbetet mellan myndigheterna. Under örlogsbesöket kunde ett stort antal olovliga flygningar konstateras vilka har överlämnats till polisen för fortsatt brottsutredning.

 

 

Det är dock troligare att drönaren eliminerades på elektronisk väg än att den "sköts ned".

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

F 312 KNM Otto Sverdrup på väg in mot Stockholm. 

 

image.thumb.png.b1514da2848470ef22fa2e905e1d1940.png

(Foto: Marinen på FB)

 

Fartygen som ingår i styrkan är italienska GP fregatten F 595 Luigi Rizzo, franska ASW fregatten D 651 Normandie, norska GP fregatten F 312 Otto Sverdrup, spanska AAW fregatten F 102 Almirante Juan de Borbón samt tyska stödfartyget A 1413 Bonn. En verkligt imponerande fartygsstyrka. Medelåldern på de fem fartygen är bara ca 12 år.

 

Storslaget besök - 5 NATO Örlogsfartyg i Sverige

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Perman said:

F 312 KNM Otto Sverdrup på väg in mot Stockholm. 

 

image.thumb.png.b1514da2848470ef22fa2e905e1d1940.png

(Foto: Marinen på FB)

 

Fartygen som ingår i styrkan är italienska GP fregatten F 595 Luigi Rizzo, franska ASW fregatten D 651 Normandie, norska GP fregatten F 312 Otto Sverdrup, spanska AAW fregatten F 102 Almirante Juan de Borbón samt tyska stödfartyget A 1413 Bonn. En verkligt imponerande fartygsstyrka. Medelåldern på de fem fartygen är bara ca 12 år.

 

Storslaget besök - 5 NATO Örlogsfartyg i Sverige

 

/Per

Var och tittade nu i eftermiddag. Man kommer mycket nära då stängslet är typ 10m från kajens kant. Tänk att Sverige kan ha ungefär motsvarande 4 fartyg om 10 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Standing NATO Mine Countermeasures Group 1 besöker Stockholm för första gången sedan Sverige blev medlem. 

 

Skärmklipp Jimmie Adamsson på X SNMCMG1 på besök i Stockholm 2024-04-05.PNG

 

Quote

 

As of 3 April 2024, SNMCMG1 consists of:

 (Flagship) Elbe-class replenishment ship, Donau

 Sandown-class minehunter, Ugandi

 Tripartite/Alkmaar-class minehunter, Zierikzee

 Tripartite-class minehunter, Crocus

 Oksøy-class mine hunter, Måløy

 Tripartite/Éridan-class minehunter, Aigle

 Katanpää-class mine countermeasure vessel, Vahterpää

 

 

Det svenska minjaktfartyget M 77 Ulvön väntas tillföras styrkan. Hon var en tilläggs beställning till den ursprungliga beställningen på sex minjaktfartyg av Landsort-klass, och kom i tjänst nästan fyra år efter systerfartygen. Vill minnas att Marinen egentligen inte ville ha henne, men att riksdagen ändå fattade beslut om en tilläggs beställning. 

 

Jag tror att SNMCG 1 styrkan just nu är ovanligt stor med sju fartyg. Har för mig att det normalt brukar vara fem eller sex fartyg. Frågan är om inte Nato's fyra stående fartygsstyrkor nu kommer att permanent vara något större än tidigare. Dels beroende på att Finland och Sverige nu är medlemmar och har flottor, och dels naturligtvis på omvärldsläget. Det blir spännande att se vilken svensk korvett som kommer att tillföras SNMG 1. Gissningsvis en Visby korvett med tanke på Gävle korvetternas begränsade storlek, uthållighet och räckvidd. Detta naturligtvis i jämförelse med fartyg av fregatt- och jagarstorlek på flera tusen ton. För sin storlek så har Gävle korvetterna en ganska god räckvidd på 2.000 NM (enligt wiki).

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Perman said:

Det blir spännande att se vilken svensk korvett som kommer att tillföras SNMG 1. Gissningsvis en Visby korvett med tanke på Gävle korvetternas begränsade storlek, uthållighet och räckvidd. Detta naturligtvis i jämförelse med fartyg av fregatt- och jagarstorlek på flera tusen ton. För sin storlek så har Gävle korvetterna en ganska god räckvidd på 2.000 NM (enligt wiki).

Själv tror jag inte det blir aktuellt med svenskt deltagande i SNMG1 förens Luleå är i tjänst. Högst troligt kommer det ske gästspel när SNMG1 befinner sig i Östersjön, men annars är de Svenska korvetterna för små för att vara med utan att det begränsar rörligheten i stormigare vatten

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Chessyman said:

Själv tror jag inte det blir aktuellt med svenskt deltagande i SNMG1 förens Luleå är i tjänst. Högst troligt kommer det ske gästspel när SNMG1 befinner sig i Östersjön, men annars är de Svenska korvetterna för små för att vara med utan att det begränsar rörligheten i stormigare vatten

 

Jo kan hålla med till viss del. Fast mindre enheter som franska korvetter och OPV fartyg av D'Estienne d'Orves-klassen på 1.270 ton (fl) och norska korvetter (eg. robotbåtar) av Skjold-klassen på 274 ton (fl) har faktiskt deltagit i SNMG 1 enligt eng wiki. Så helt omöjligt är det nog inte att en Visby kommer att delta.

 

Standing NATO Maritime Group 1 - Previous task groups

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På måndag 6 maj så anländer Konungen och Drottningen av Danmark till Stockholm på kungaskeppet Dannebrog för det nytillträdda kungaparets första statsbesök. Dannebrog anländer till Saltsjön klockan 10.00 och klockan 10.45 beräknas det danska kungaparet anlända till Skeppsbron med kungaslupen Vasaorden.

 

Quote

Deras Majestäter Konungen och Drottningen av Danmark anländer till Stockholm den 6 maj ombord på kungaskeppet Dannebrog för det nytillträdda kungaparets första statsbesök. Kungen och Drottningen av Danmark ros till Kungl. Slottet med Vasaorden.

 

Kungaparet av Danmark välkomnas till Sverige

(kungahuset.se)

 

image.thumb.png.cb9232849e71533db3e26bd1cdf19e94.png

(Dannebrog vid Skeppsbron i Stockholm den 19 juni 2010. Foto: Bengt Oberger)

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Quote

På fredagen fick hamnen i Nyköping besök av marinens två skolfartyg HMS Antares och HMS Argo. Vid rodret fanns ett antal unga officerare, just nu ute på navigationsutbildning.

 

Här tar marinen över Nyköpings hamn

(svt.se/nyheter/)

 

Kul att svt uppmärksammar detta (även om rubriken är något överdriven). Samma typ av fartyg brukar besöka Nyköping relativt ofta.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Visserligen inte ett örlogsfartyg idag, men ändå i högsta grad med ett historiskt militärt arv:

 

Den finska bogserbåten M/S Alpo besöker idag Nynäshamn på sin väg mot Normandie för 80-års jubileet. År 1944 deltog M/S Alpo i landstigningen i Normandie. Nu, 80 år senare, seglar båten för tredje gången mot norra Frankrike - den här gången för att stödja Ukraina.

 

Historisk bogserbåt lägger till – för att stötta Ukraina

(nynashamnsposten.se)

 

En tidigare artikel från besöket i Åbo 3 maj:

 

Bogserbåten Alpo från D-dagen besökte Åbo

 

image.thumb.png.7ba5fd0ad83988fdc85db33bc148bd2d.png

 

image.thumb.png.cf53a8747d0ae94ab24608867b42bb73.png

 

MAKE YOUR OWN NORMANDY LANDING FOR PEACE

 

/Per

 

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...