Jump to content

Recommended Posts

Posted
då skulle jag vilja be dig att beskriva vad som gäller för en ICKE KOMBATTANT:

får de stå under militärt befäl, vara beväpnade och tas som krigsfångar?

Vara beväpnad, ja. Deltaga i stridshandlingar utöver att skydda sig själv ( och patienter ) , nej !

I övrigt skall jag kolla i mina folkrättspapper, var länge sedan. återkommer.

Posted

Jag tycker att det är självklart att sjv ska vara beväpnade (med tex kpist) för att kunna skydda sig själv och framförallt sina patienter.

Det är rätt trist när sjv kommer till övning och de inte ens klarar av att slå upp sitt eget sjv tält... Inget ont om sjv, det är deras befäl som inte gett de den utbildning de behöver!

Men när vissa sjv säger "vi tänker inte ta hand om de skadade, för att det kan finnas fi kvar i skogarna!" då tycker jag att de har missat poängen lite... :huh:

Jag tycker att:

* det ska finnas en sjv i varje grupp, som följer med i framryckningen.

* denna person ska ha ett eget vapen (kpist eller liknande)

* utbilningsnivån ska motsvara röda korsets 40h kurs

* han/hon ska ha grundläggande koll på vad "fältmässighet" (i dess positiva bemärkelse) är

* främsta uppgiften ska vara att lappa ihop skadade så att de klarar en transport bak till plutonssjv eller motsv.

Och lägg de under HV, INTE under srk!!

Vad det gäller övriga avtalsorganisationer, så tror jag att det kan bli rätt så duktigt manfall om de trycks in i HV rätt av, det bästa (tror jag) vore att försöka få med de ut på HVs övningar (och ge de meningsfulla uppgifter!) och försöka få med i gänget.

Det tror jag skulla kunna sporra de att söka sig till HV av egen fri vilja.

Men som sagt, det bygger på att de kan få vettiga uppgifter och inte bara sitta och uggla ett par övningar, för de ser vi inte till de mer...

//J (som har vettiga befäl som fixar kul/krävande/givande övningar :=)

Posted
Jag tycker att:

* det ska finnas en sjv i varje grupp, som följer med i framryckningen.

* denna person ska ha ett eget vapen (kpist eller liknande)

* utbilningsnivån ska motsvara röda korsets 40h kurs

* han/hon ska ha grundläggande koll på vad "fältmässighet" (i dess positiva bemärkelse) är

* främsta uppgiften ska vara att lappa ihop skadade så att de klarar en transport bak till plutonssjv eller motsv.

Och lägg de under HV, INTE under srk!!

Har inte alla förband sjukvårdsmän i gruppen?

Sjukvårdsman är en stridande befattning och alltså inte bara någon som "följer med". I utlandsstyrkan har de Kulspruta 90, i Sverige varierar det mellan förbanden men Ak5 + Grt är inte ovanligt. I Hv har de självklart Ak som alla andra skyttesoldater.

Jag har för mig att FMs sjukvårdsmannautbildning är på 80 timmar, den sjukvårdsutbildning alla skall ha är på 40 timmar.

Posted
Har inte alla förband sjukvårdsmän i gruppen?

Sjukvårdsman är en stridande befattning och alltså inte bara någon som "följer med". I utlandsstyrkan har de Kulspruta 90, i Sverige varierar det mellan förbanden men Ak5 + Grt är inte ovanligt. I Hv har de självklart Ak som alla andra skyttesoldater.

Jag har för mig att FMs sjukvårdsmannautbildning är på 80 timmar, den sjukvårdsutbildning alla skall ha är på 40 timmar.

armen har nu infört ett system utan plutsjv där alla får motsv grpsjvkompetens.

hv däremot ingen utb för grpsjv eller något annat inom sjvkedjan, den biten står SRK för.

det som skiljer en grpsjv från en plutsjv rent taktist är att grpsjv inte bär ett rött kors på armen.

att man sedan får smälla upp röda kors på i princip vadsomhelst så länge man endast pysslar med omhändertagande av skadad är en annan sak...

Posted

Plutonsjukvårdare nämnde jag inte ens utan endast sjukvårdsman eller gruppsjukvårdare som du kallar det.

Plutonsjukvårdare finns kvar i utlandsstyrkan, hos oss var de flesta dessutom sjuksyrror (eller vad det nu kan heta när det är män). Har armén då bara mer kvalificerade sjukvårdare först på kompaninivå?

Själv har jag bara den 40 timmarsutbildning alla skall ha. Skulle fått sjukvårdsmannautbildningen (80 h) också men fick välja mellan två veckors sjukvårdutbildning och två veckors övning, det var inget svårt val.

Posted

en plutsjv är undersköterska.

ideen med det nya sjvsystemet är att ta bort kompaniets samlingsplats för skadade och ersätta det med transportresurser som har med sig allt godis som smärtstillande o möjligheter till att sätta dropp i olika former.

på papperat en jättebra organisation då man slipper bli släpad till ett tolvtält o ligga där tills någon kommer o släpar en vidare till batförbplats. haken är ju om många blir skadade samtidigt, vilket lär bli fallet om man bara räknar lågt efter ett bataljonsanfall så lär det vara något hundratal att ta hand om efter konstens alla regler.

Posted

Men det måste ju förutsätta att lägst kompani uppträder samlat. Om en pluton uppträder självständigt med någon timme för transporten att ta sig dit krävs ju mer kvalificerad personal på plats. Eller tror man att det skall gå att lösa med helikoptrar?

Posted
Men det måste ju förutsätta att lägst kompani uppträder samlat. Om en pluton uppträder självständigt med någon timme för transporten att ta sig dit krävs ju mer kvalificerad personal på plats. Eller tror man att det skall gå att lösa med helikoptrar?

Helikoptrar och Hemvärnet låter inte som något som kommer att inträffa tyvärr ...

Posted (edited)

Nej knappast.

Men eftersom det står att armén infört ett system utan plutonsjukvårdare trodde jag det var hela armén som avsågs, inte bara Hv.

Hur Hv:s organisation ser ut har jag ingen koll på. Vi har en plutonsjukvårdare iaf, och på grupperna finns sjukvårdsmän. Alla är soldater i Hv dvs ingen kommer från SRK.

Edited by 106
Posted (edited)

Enligt min plutonchef i hv så har befattningen "plutonsjukvårdare" tagits bort från och med år 2004. Det han har för avsikt att göra är att kräva att våran plutsjv, som framgent ska "centralhållas" av SRK på bataljonsnivå, konstant ska vara "utlånad" till oss. Lyckas inte det så tänker jag bli arg eftersom den tilltänkte plutonsjukvårdaren är fd gruppchef i samma pluton som mig och håller på att läsa till sjuksköterska.

Edited by Axial
Posted

det är ju en av hakarna med det nya systemet....

annars är det nog tänkt att fristående plutoner kommer att vara organiserade på annat sätt en mekbataljoner och liknande.

de som kommer mest i kläm är nog ing o underhåll som inte förväntas kriga till det....