Jump to content

Mekbat organisation SB PRO PE


Recommended Posts

Tjenare!
Bakgrund!
Håller på med ett litet projekt nu under sommaren genom att skapa simulerade uppdrag i simulator SB PRO PE.
Tanken är att skapa en så lik miljö som möjligt med avseende på mtrl och organisation, där striderna utförs i huvudsak på Svensk mark.
Uppdragen kommer att byggas upp utifrån en av våra mekaniserade bataljoner.

Organisation!?
Min veterligen finns det fyra stycken mekaniserade bataljoner idag. Varpå två i Boden och två i Skövde.
Revingehed har återigen påbörjat utbilda på Stridsvagn men hur organisationen ser ut där har jag väldigt lite koll på.
Mekaniserad bataljon består idag av två st strv komp och två mekskytte komp och ett trosskompani.

Anrop?
Har sett kompanier med slutbokstav Johan och Ludvig. Vilket får mig att tro att bataljonerna har anrop J-nånting och T-nånting.

På kompanierna har jag anrop som
SJ och TJ (drar slutsatsen av att dessa är Strvkomp.)
Sen har jag sett VJ, QJ och RJ skrivit på Strf90. Ett av dessa bör vara Trosskompaniet antar jag?

Sen på kompaniet finns i organisationen mig veterligen tre strv pluton och en trosspluton.
Stridsenheterna ugtörs av Adam, Bertil och Cesar. Har hört många olika anrop i mina dar, men trossen bör rimligtvis då vara David? Eller skippas några bokstäver för att lämna plats åt tillförda stridsenheter?

På plutonsnivå är det i sedvanlig ordning E, F, G och H.

En spaningsluton (strf90) är väl en bataljonsresurs? Men vart tillhör dessa i bataljonsorganisationen och vad har de för anropssignal?
På vårt kompani när spaning antingen underställdes oss eller om kompaniet själva avsatte resurs för lösandet av spaningsuppgift fick de alltid samma anrop som komp fast med -84 efteråt, tex SJ84.


Ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig bena ut detta lite =)

19059729_10155133001570210_4073949518841012419_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.luftvarn.se/ulv/fal_a_anropssignaler.pdf

FALA är det du letar efter men du kan få dom vanligaste a mig direkt. resten hittar du i dokumentet, ex vad olika siffror säger.

I ditt fall beroende på vilken bat exakt så är det

VJ=batchefs vagn samt Bat anrop.

PJ=stab och grk(dock har GRK och spaningspluton egna)

QJ psk

där QJ vagn är kompC

AQ

BQ

CQ

DQ ofta tross på psk är det tross

 

RJ psk

SJ strv

TJ strv

XJ tross

 

AJ 1 grk plut

BJ 2 grk plut

KJ spaningspluton.

 

med reservation för fel.

tror nuvarande orgen är 3 manöverplutoner med 3 vagnar i varje pluton. Har ibland varit 3 plut 4 grupper. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lite risk för necro, men bättre än att göra en ny?

 

Håller också på med liknande som frågeställaren ovan, fast mer old school. Vi håller på med Wargaming i 6mm skala. Det har börjat släppas lite svenska modeller så håller på att bygga upp något i stil med 191 mek bat enligt 2017 års uppställning. 

 

Det jag fastnat på är beteckningarna på vagnarna i plutonerna. Säg att VJ är Bat, QJ är Psk komp och QA är första pluton. Men vad blir beteckningen på de tre vagnarna som ingår i QA?

 

QE, QF och QG? och i andra pluton QH, QI och QJ? osv...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 12/17/2018 at 1:24 PM, Love Lustig said:

Lite risk för necro, men bättre än att göra en ny?

 

Håller också på med liknande som frågeställaren ovan, fast mer old school. Vi håller på med Wargaming i 6mm skala. Det har börjat släppas lite svenska modeller så håller på att bygga upp något i stil med 191 mek bat enligt 2017 års uppställning. 

 

Det jag fastnat på är beteckningarna på vagnarna i plutonerna. Säg att VJ är Bat, QJ är Psk komp och QA är första pluton. Men vad blir beteckningen på de tre vagnarna som ingår i QA?

 

QE, QF och QG? och i andra pluton QH, QI och QJ? osv...

 

 

 

Jag låg på psk 1 plut vi hete AQ , kompaniet hete QJ.

Grupperna i AQ blev då EA,FA,GA

HA va skyttetropp chefen eller vagntropps chefen beroende på om PC gjorde avsittning.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 1/28/2019 at 8:22 PM, Monstertobbe said:

Jag blev intresserad av det här med wargaming i 6mm skala och svensk modeller , var kan man hitta det ?

 

Ursäkta det sena svaret, har missat att någon svarat..

 

Det finns lite olika leverantörer men dem som håller absolut högst standard och har bäst utbud måste vara GHQ Miniatures. Det finns inte jätte mycket av just svenskt material. Men det finns en STRF 9040C som jag har modifierat till en A version genom idogt filande och en del greenstuff (en typ "lera" som stelnar när man blandat den). Utöver det så har jag använt tyska Leopard vagnar för Strv 122, dessa har jag inte modifierat speciellt mycket då det är så små skillnader. Har gjort likadant med t.ex. Bgbv 120, där den tyska varianten finns tillgänglig.

 

BV206 är nyligen släppt, grymt bra modell. Övriga strf modeller som E-vagn, DSG vagn, Bgbv 90 m.m. har jag modifierat själv  från den befintliga Strf 9040C.

 

Så med lite arbete har jag nu byggt färdigt ett av skyttekompanierna i 191a eller 192a Mek bat. Arbetar för tillfället med ett stridsvagnskompani.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...