Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp av er!

Jag ska skriver ett skolarbete om logistik inom försvarsmaketen och till detta behöver jag förklara vissa begrepp.

Min fråga till er är om ni vet vart jag kan hitta hur de militära enheterna ser ut? (kompani, pluton, division mm..) Med exempelvis storlek och "ordning". Gärna med en källa som jag kan använda som referens.

Vore jätte tacksam!!

Edited by ooo
Posted

Vilken skola skriver du för? Grundskola? Gymnasium?

Du kan söka efter Soldaten i Fält, den fanns som .pdf förut.

Då jag själv är lärare kan jag även säga att jag skulle lita mer på wikipedia som källa än ett internetforum. Tänk på att kolla källorna på wiki och gå på dem. Det finns även informatörer som du säkert kan intervjua om strukturen och då få en säkrare källa.

• Forumsledning
Posted

Den här sidan listar rätt bra antalet soldater/flygplan/vagnar per enhetsstorlek för USA.

Det går inte att ta rakt av , men ger en förståelse för hur det skalar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Military_organization

En tumregel brukar vara att multiplicera med 4 av underliggande nivå och lägga på en stab (administrativ enhet) på varje steg.

(Stf = Ställföreträdande)

Grovt förenklat

Stridspar 2 soldater - Du och din polare. Att vara "Stf Stridparschef" betyder att du får bestämma över dig själv om din kamrat (Stridparschef) har förhinder och ingen annan chef tagit över :)

Omgång 1-2 stridspar, 3-4 soldater - Halva gruppen. Ena halvan leds av gruppchefen, andra av Stf Gruppchef.

Grupp 2 omgångar - 6-8 soldater - Gruppen är själva grunden, de lägre indelningarna är oftast tillfälliga indelningar under stridens gång eller för ett mindre ärende såsom att gå och hämta något.

Tropp 2-3 grupper - En enhet som inte är tillräckligt stor för att bli betecknas som en Pluton. Oftast specialenheter tex. Koket (De som lagar mat) eller Trossen (de som kör ut mat, mtrl, etc) eller servar någon specialtjänst tex tar hand om skjutfältet..

Pluton 3-4 grupper + stab om 2-5 personer

Kompani 3-4 plutoner + stab

Bataljon 3-5 kompanier + stab + specialenheter

Brigad 3-5 Bataljoner + stab + specialenheter

FAL-A är ett bra dokument från 2002 för att se organisationernas struktur men kan vara lite svår att läsa om man är oinsatt.

Den är ersatt sedan 2007? med ett annat FAA enligt tråden nedan, men den kan jag inte hitta på nätet nu.

http://forum.soldf.com/topic/33056-fal-a-fasta-anropssignaler-laegrefoerband-armen/

Wikipedia-artikeln listar följande siffror

• henke changed the title to Hur ser de svenska militära enheterna ut?