Reservingenjör Posted June 9, 2017 Report Posted June 9, 2017 (edited) Kan man verkligen kalla sig för veteran för att man varit krigsplacerad och gjort KFÖ:er under kalla kriget? Känns lite klent jämfört med "riktiga" veteraner... Å andra sidan har man ju fyllt en viktig funktion genom att faktiskt varit aktiv i en tröskelhöjande organisation. Tygmärke Veteran kalla kriget (scrolla ner till tygmärket) Edited June 9, 2017 by Reservingenjör Quote
speculatores Posted June 9, 2017 Report Posted June 9, 2017 18 minutes ago, Reservingenjör said: Kan man verkligen kalla sig för veteran för att man varit krigsplacerad och gjort KFÖ:er under kalla kriget? Känns lite klent jämfört med "riktiga" veteraner... Å andra sidan har man ju fyllt en viktig funktion genom att faktiskt varit aktiv i en tröskelhöjande organisation. Tygmärke Veteran kalla kriget (scrolla ner till tygmärket) Personligen anser jag att de är att urvattna begreppet för mycket. skulle jag känna mig generös, så möjligen de som deltagit i tex ubåtsjakter där skarpa vapen varit en del. Quote
Sergeant Larsson Posted June 12, 2017 Report Posted June 12, 2017 On 2017-06-09 at 7:49 AM, Reservingenjör said: Kan man verkligen kalla sig för veteran för att man varit krigsplacerad och gjort KFÖ:er under kalla kriget? Känns lite klent jämfört med "riktiga" veteraner... Å andra sidan har man ju fyllt en viktig funktion genom att faktiskt varit aktiv i en tröskelhöjande organisation. Tygmärke Veteran kalla kriget (scrolla ner till tygmärket) Frågan är intressant. Rimligen borde skarpa uppdrag under kalla kriget och även senare vara grund för att kallas veteran. Själv deltog jag i skarpa uppdrag under min GU. Quote
Chassi Posted June 12, 2017 Report Posted June 12, 2017 Sen är ju begreppet veteran ett relativt löst begrepp med en vid applicerbarhet. Man behöver inte ens ha varit i skarp tjänst för att kunna kallas veteran. Quote
Recommended Posts