Jump to content

Recommended Posts

Posted
@Lord.

Har du någon länk till den killens sida?

The Swede : pansar2.png

tyvär, det var länge sedan, fick länken av en polare. Tror forumet hette Sweclockers.com

Den tråden handlade om en kille som tillhör IA03 och ville kategorisera sig som yrkesmilitär.

Här är den:

http://forum.sweclockers.com/showthread.ph...=yrkesmilit%E4r

• 3 weeks later...
Posted

Någon som är soldat till yrket är en yrkessoldat. Officerare är soldater först och främst.

Altzå:

Officer=Yrkessoldat (med offisers grad)

Tycker jag, då.

Posted

Killen på länken ovan har ju inte riktigt klart för sig vad han är. Han är ju inte Yrkessoldat i den meningen som folk i allmänhet tänker sig när dom hör det ordet. han är ju kontraktsanställd i IA 03.

Posted
Någon som är soldat till yrket är en yrkessoldat. Officerare är soldater först och främst.

Altzå:

Officer=Yrkessoldat (med offisers grad)

Tycker jag, då.

Aj, aj, så får man inte säga :P

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, våra försvarspolitiker har en konstig syn på det här med yrkessoldater.

Politiker/vänstermänniskor -> :2guns: <- Wehrwolf

Posted

Jo visst är det ett kännsligt tema, men man får inte blunda för realiteten.. Kännsligheten ligger mer i avskaffandet av guldkalven värnplikt än i ordet yrkes-soldat

Posted
Sverige har inga yrkessoldater, vi har värnplikt.

Det ena behöver inte utesluta det andra

Sverige har yrkessoldater, dock är de än så länge tämligen få till antalet.

Exklusive KS och andra utlandsmissioner.

öhhh? ssg?? *skrapar med foten i backen*

ja just det ja de är sveriges bäst betalda förrådspersonal. B)

• 1 month later...
Posted
du kan bli officer och jobba med utbilda folk (värnpliktiga) du kan bli "civil" och gå in och jobba åt försvaret. (Adminstriva uppgifter) du kan efter värnplikt gå in och jobba och hjälpa till att utbilda (inget man söker dom kontakta dig)  och sen kan man söka utlandstjänst. Typ som sommarjobb fast svårare så klart.

sedan så kan man ju också jobba i trafikledningstorn, hålla på med radiomaster, syssla med bevakning, pyssla med säkerhet och mycket mer som anställd.

Allt är inte utbildning, det finns en hel del man gör som värnpliktig som det även finns anställda som gör.

• 2 years later...
Posted

Återupptar denna tråd då jag satt och lästa DN:s nätbilaga. Se länk.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

"På måndag är första dagen att ansöka om en kontraktsanställning för soldater

på P7 i Revingehed, när det svenska försvaret anställer sitt första kompani soldater

för utbildning inför internationella insatser."

Är detta den första stenen i bygget för en "yrkesmilitär" tro, låter väldigt intressant i

mina öron.

:D

Posted

En intressant artikel. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Vet alldeles för lite om detta system, får se hur det funkar i praktiken innan jag avgör vad jag tycker

OT Berlin muren föll senare än vad jag trodde :D

Frankrike, Belgien, Nederländerna, Spanien, Italien, Tjeckien och Ungern är några av de länder som avskaffat värnplikten efter Berlinmurens fall 1999.
Posted

Jag tycker det nya systemet låter utmärkt, påminner om det som tillämpas i Danmark om jag inte missminner mig.

- Bibehållen vpl för att säkerställa en bred rekryteringsbas. Frivillighet så långt det går, sedan tvång baserat på mönstringsresultaten för att fylla ut om det behövs. I Dk lottas väl platserna - vem bestämmer i Sverige?

- Frivillig kontraktsanställning under ett par år. Trivs soldaten såpass bra att han/hon vill fortsätta efter det så får de bli officerare (RO/YO).

Personligen anser jag iofs att "reformen" som avskaffade underbefälen och underofficerarna var mkt olycklig.

Posted
Jag tycker det nya systemet låter utmärkt, påminner om det som tillämpas i Danmark om jag inte missminner mig.

- Bibehållen vpl för att säkerställa en bred rekryteringsbas. Frivillighet så långt det går, sedan tvång baserat på mönstringsresultaten för att fylla ut om det behövs. I Dk lottas väl platserna - vem bestämmer i Sverige?

- Frivillig kontraktsanställning under ett par år. Trivs soldaten såpass bra att han/hon vill fortsätta efter det så får de bli officerare (RO/YO).

Personligen anser jag iofs att "reformen" som avskaffade underbefälen och underofficerarna var mkt olycklig.

Men är det inte det första kompaniet i BG accelerationsspåret som detta gäller? dvs termin 3?

/b

Posted
Men är det inte det första kompaniet i BG accelerationsspåret som detta gäller? dvs termin 3?

/b

Det DN skriver om är accelerationskompaniet, som P7 ansvarar för. Detta skall inte ingå i NG (tidigare NBG) utan vara ett försök och test för att inte det skall bli kalkon när det sedan den riktiga "face timen" kommer från 01jan08.

Posted (edited)

/b

Det DN skriver om är accelerationskompaniet, som P7 ansvarar för. Detta skall inte ingå i NG (tidigare NBG) utan vara ett försök och test för att inte det skall bli kalkon när det sedan den riktiga "face timen" kommer från 01jan08.

ok, tack för klarläggandet.

5 intresserade av 15 tillfrågade har jag för mig att det stog i papperstidningen, hur många måste tacka ja för att förbandet ska ha tillräcklig uppfyllnad?

/b

Edited by Blackadder
Posted

Att SSG inte räknas som yrkessoldater har ju tråden kommit fram till.

Hur räknas då FJS-IK? Det är ju "vanliga" soldater med långtidskontrak? För dem ingår det väl ej att de ska bli officerare.

Posted
ok, tack för klarläggandet.

5 intresserade av 15 tillfrågade har jag för mig att det stog i papperstidningen, hur många måste tacka ja för att förbandet ska ha tillräcklig uppfyllnad?

/b

Inte säker att jag förstår frågan, men rekrytering sker ju i första hand från inneliggande årskull, när den inte kunnat fylla ut förbandet plockar man ju andra. ( tidigare årskullar, veteraner o.s.v.)

Att SSG inte räknas som yrkessoldater har ju tråden kommit fram till.

Hur räknas då FJS-IK? Det är ju "vanliga" soldater med långtidskontrak? För dem ingår det väl ej att de ska bli officerare.

Definiera yrkessoldat.

Jag skulle vilja påstå att det är en journalists vinkel för att fånga läsaren, vilket hon lyckats med -med mig i alla fall.

Enligt min uppfattning:

US soldater är yrkessoldater anställda under en viss tid.

NG soldater kommer att vara yrkessoldater anställda under viss tid.

FJS-IK soldater är yrkessoldater anställda under viss tid.