Reservingenjör Posted January 22, 2016 Report Posted January 22, 2016 (edited) Jag tänkte ta upp utvecklingen från det tidigare "Viggen-kamouflaget" (även kallat "FOA-kamouflage"), som vi har på våra fordon, till vårt nuvarande m90-kamouflage. När jag utbildades i mönstermålning fick jag lära mig att detta mönster var noggrant utvecklat. Bl.a. hade våra skogar fotograferats och färgsammansättningen analyserats, och konstnärer hade konsulterats för att beskriva hur de upplevde och avbildade naturen. Hur mönstret skulle utformas var noggrant uppstyrt: - Fördelning 30% svart, 30% mörkgrönt, 34% ljusgrönt och 6% brunt - Inga linjer ska vara parallella med varandra eller objektets kanter - Fälten ska fortsätta över objektets kanter - Alla vinklar ska vara trubbiga (> 90 grader) så långt som möjligt - De ljusgröna fälten ska sitta ihop med de små bruna - De mörkgröna fälten ska följas av/sitta ihop med de svarta Detta framgår ganska bra av bilden: OK. Och så kom uniformssystem 90 med den kamouflerade uniformen. Och mönstret var inte längre riktigt detsamma. - Den bruna är ersatt av en ljusare beige (bra tycker jag; ger bättre kontraster) - Kraven på färgfördelning, vinklar och mönster är borta (konstigt tycker jag) Att färgerna skiljer sig åt en aning är inget konstigt, de skiljer sig ju åt från tryck till tryck. Min fråga till er: Vet någon någonting om varför m90-kamot är ändrat jmf. med "Viggen-kamot"? Sidor om det gamla kamoflaget: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1941 http://www.sphf.se/monstermalning%20del%201.htm http://klabbe.eu/manualer/Anvisningarformonstermalning.pdf Edited February 3, 2016 by henke Quote
Flak Posted January 30, 2016 Report Posted January 30, 2016 (edited) Jag har fått delar av det här förklarat för mig av personal på SAAB Barracuda. Färgfältens storlek beror på det avstånd man räknar med att man vill försvåra upptäckt. Stora avstånd och stora föremål som skepp eller stora flygplan får stora färgfält. För att efterlikna naturen så blir färgfälten allt rundare ju större dom är eftersom träd och buskar på håll får den formen. Man kan skilja på att försöka smälta in med bakgrunden och att försöka bryta upp konturen, som är olika metoder att försvåra upptäckt och identifiering. 122:orna upplevs på håll som randiga, eftersom färgfälten sitter så som du har besktivit det och det är ett strålande exempel på ett mönster som är effektvt både på kort och långt avstånd. Jämför britternas gamla tvåfärgs-mönster på t ex: Chieftain, vilket främst är till för att bryta upp konturen. På stridsavstånd för vagnar blir det riktigt svårt att se vagnen, trots att det bara rör sig om två färger i mönstret. Att med bara en sekund lyckas fördröja upptäckt i en duellsituation kan vara avgörande. Uniformens 90-mönster innehåller mindre och spetsigare färgfält eftersom naturen på 10 meters-skalan innehåller mer avlånga strukturer som grenar, stammar och skuggor. Kontrasten mellan fälten hjälper också till att bryta upp konturen. Med hjälp av datorn går det att konstruera fraktala mönster som teoretiskt fungerar lika bra på alla avstånd, men naturen ser inte likadan ut över avstånd, så i praktiken fungerar inte det. En del nyare digitala mönster fungerar faktisk riktigt bra, men långt ifrån alla. Risken finns att ett väldigt detaljerat och komplicerat mönster smälter ihop på avstånd och blir en väldigt tydlig gråbrun siluett av en person. Kolla på jaktkläder med tryck av bark eller löv på, som fungerar strålande på nära håll, men betydligt sämre när man är en bit bort. Mönstermålning på uniformer har en mängd funktioner och otroligt nog är maskeringseffekten långt ifrån den viktigaste. Enhetlighet och tillhörighet kan väga tyngre när man väljer mönster. Om man googlar kan man hitta gula, blå och röda mönster på uniformer. Vad man än kallar vårt svenska mönster med raka kanter och tre eller fyra färger i, så togs det fram under omfattande studier och med mängder av fälttester, vilket gjort det väldigt effektivt. Helt säkert är att det är ett av världens mest effektiva kamouflage-mönster och det håller fortfarande efter 40 år! Jag tänker inte orda så himla mycket till, för det mesta i ämnet har faktiskt redan sagts här på SoldF. Massor med information finns redan i trådar här på forumet. Själv tycker jag ganska bra om PenCott Greenzone-mönstret, som man kan googla på om man vill. Edited January 30, 2016 by Flak Quote
Forumsledning henke Posted February 3, 2016 Forumsledning Report Posted February 3, 2016 Slagit ihop tre äldre trådar om M90 mönstret http://forum.soldf.com/topic/3044-traaden-om-m90-moenstret-m90-kamouflage/ Quote
Recommended Posts