Jump to content

Soldatprov

Recommended Posts

Japp då har man gått sitt tredje soldatprov :angry: gick utan några problem.

Kom dock att tänka på en sak, är provet lika för alla? eller är det tuffare för tex Jägare än för skyttesoldater?

Kravet nu är att man ska bedriva fysisk aktivitet under 8 timmar med bibehållet stridsvärde.

Det innebär att soldatprovet kan variera väldigt som SFC Zac säger.

På Ing är det ganska vanligt att man får bygga bro t.ex.

The Swede

Var ute i fält från lördag morgon och på torsdag morgon tidigast 0200 skulle förläggningen rivas, patrullsträcksmarkeringar rivas ner, inpasseringar tas bort för att vara klara till avmarsch 0500. Efter det så skulle vi rätt och slätt gå från Råda bas tillbaka till F7 på asfalt, grusväg och skog. En sträcka på ~3.5 mil med 15kg packning + vapen då förstås.

Min grupp startade sist och kom *först i mål* och fick börja med vården direkt. Samtidigt som en av grupperna gick åt helvete fel och kommer tillbaka strax efter att all vård var klar :angry:

Inga övningar eller liknande på vägen.

Eksjö HV-bat ska ha soldatprov på söndag.

Vad består då detta av?

Jo, en liten marsch på¨ca. 2 mil med vapen, stridssele, hjälm samt ryggsäck med skjorta, regnställ, strumpor och skyddsmask. Samt (antagligen?) ett skjutprov.

:angry: *You´re a long way from Kansas now, Dorothy.*

Är lite skillnad mot det vi fick göra på A4, tre dygn, sova i snöbivack i fjällen m.m.

Det vi KB på I 19 har fått tillgodoräkna oss som soldatprov har varit först en 12 timmars gruppfälttävlan på förmodligen dryga 2 mil i pissigt isföre (vita blixten) under livkompaniets första gemensamma övning samt övning två, fjällmarsch i Kiruna/Abisko-området med två nätter i snöka.

Sen har respektive plutoner ibland haft egna tillfällen också.

Jag genomförde soldatprov med mitt kompani (HV) för några veckor sedan. Tio timmars kontinuerlig fysisk belastning. Ca 1,2 mil i skogsterräng med full stridsutrustning. Eldöverfall, tagande av objekt, skyddsvaktsomoment, sjukvårdsmoment, orientering m m.

Men det verkar vara väldigt olika krav. Egentligen lite orättvist. Borde kanske införas olika grader av soldatprov?

Uttern

Jag genomförde soldatprov med mitt kompani (HV) för några veckor sedan. Tio timmars kontinuerlig fysisk belastning. Ca 1,2 mil i skogsterräng med full stridsutrustning. Eldöverfall, tagande av objekt, skyddsvaktsomoment, sjukvårdsmoment, orientering m m.

Men det verkar vara väldigt olika krav. Egentligen lite orättvist. Borde kanske införas olika grader av soldatprov?

Uttern

Nja, vet inte om jag kan hålla med om olika grader på soldatprov. Blir lite spretigt och väldigt tävlingsinriktat då.

I stället borde det vara ett nationellt fastställt soldatprov för HV som alla kontrakterade ska genomföra en gång per år, så att alla HV-män får visa att dom behärskar det dom ska kunna.

Behöver ju inte vara så vidare värst svårt, en kort marsch (ca. 2 mil) med stridsutrustning och stridspackning, tagande av objekt, skjutprov, LABC med skademarkörer, skyddsvaktsmoment, sprängtjänst(?), gruppvis orientering (natt?) och det finns säkert en del andra moment.

Problemet är nog att blev det obligatoriskt så skulle manfallet bli katastrofalt som vanligt...

Behöver ju inte vara så vidare värst svårt, en kort marsch (ca. 2 mil) med stridsutrustning och stridspackning,

Varför det?

Det står i mitt kontrakt att jag skall kunna gå 3km i lätt terräng. :-(

The Swede

Eftersom vi pratar om FM så är det väldigt enkelt att ändra i kontraktet. :/

Väck inte den björn som sover. 8-/

Edit: Min gamla mormor(82 år) som har opererat båda höfterna och ett knä kan gå tre km i lätt terräng.

:Malaj: <----Mormor

Edited by mace

Japp då har man gått sitt tredje soldatprov  :banana gick utan några problem.

Kom dock att tänka på en sak, är provet lika för alla? eller är det tuffare för tex Jägare än för skyttesoldater?

Vi gick vårat soldatprov under övning amfibie (basker provet) har för mig att det var efter 1 dygn in på övningen som vi fick uppgiften att gå soldat provet på 3 mil tror jag kommer inte ihåg hur många timmar vi hadde på oss! men det var i ett fruktansvärt tempo.... och när det var klart var det bara att traska vidare med övning amfibie ! :baskerLG:

Japp då har man gått sitt tredje soldatprov  :/ gick utan några problem.

Mitt soldat prov var 3 mil med utb kontroller under vägen, hurvida det skiljer/skilde sig mot

skytteförband har jag ingen aning om.

Till skillnad från Thorleif är vårat soldatprov något som kommer relativt tidigt i utb för att sedan

följas av Lodjursmarschen ( baskerprovet ) efter ca halva(?) utb tiden.

• 2 weeks later...
Japp då har man gått sitt tredje soldatprov  :baskerPa: gick utan några problem.

Mitt soldat prov var 3 mil med utb kontroller under vägen, hurvida det skiljer/skilde sig mot

Till skillnad från Thorleif är vårat soldatprov något som kommer relativt tidigt i utb för att sedan

Thorleif-veckan genomförs under gsu´n. Vår Thorleif-vecka genomfördes den 7:e veckan i gsu´n.

Vårt soldatprov var på 3 mil i hårt tempo och full tross och vapen. Men eftersom vi marschade i princip skitmycket fram till vårt baskerprov så hade inte soldatprovet nån betydelse. Men den var en del av det stora hela både på vår Thorleif-övn och vårt baskerprov.

Japp då har man gått sitt tredje soldatprov  :baskerPa: gick utan några problem.

Thorleif-veckan genomförs under gsu´n. Vår Thorleif-vecka genomfördes den 7:e veckan i gsu´n.

Vårt soldatprov var på 3 mil i hårt tempo och full tross och vapen. Men eftersom vi marschade i princip skitmycket fram till vårt baskerprov så hade inte soldatprovet nån betydelse. Men den var en del av det stora hela både på vår Thorleif-övn och vårt baskerprov.

Ja men det var ju det jag skrev att vi med gjorde ! han syftade nog mer på mitt namn ! vi gjorde också Thorleif marchen efter 7 e veckan !

FBJS soldat prov idag är ca 4 mil. Exakt vad den består av vill jag inte avslöja då det finns

blivande FBJ här som inte bör ha den informationen. Vad jag kan säga är att det inte bara

går ut på att "promenera". :baskerPa:

Våra befäl tyckte att alla större övningar skulle avslutas med ett soldatprov "det blir ju så mycket roligare då". Standard var att lägga på runt 5 mil fotmarsch, därefter kontroll av stridsvärde på skjutbana och slutligen snabbmarsch på tid (dvs springa som..) tillbaka till regementet.

Just kontroll av stridsvärdet är något som jag tycker är viktigt. Det viktiga är inte hur många mil du kan pressa ur soldaterna utan hur många mil du kan pressa ur dem med acceptabelt stridsvärde.

Vad innebär "alla större övningar"?

Jag hittar ingen info om var du gjorde din GU.

Var och vilken befattning hade du? ;)

Ja, att alla övningar skulle sluta med 5 mil förflyttning var jättekul! Järv.

Speciellt efter överlevnadsveckan, då jag tror att ca 5 pers i min pluton hade någon stridsduglighet alls (efter förflyttningen alltså). Men kul var det! :huh::lol::}:D:D:D:)

När låg du inne förresten? och vilket komp?

Edited by d97pa

Två sjukbår 2, två plutonsjukvårdarväskor, två patienttäcken, en såg och en yxa per grupp (9 pers), gå långt och länge, dåligt med käk, taskigt väder, bårbyggen av naturmaterial, två omhändertaganden av masskador (fler skadade än omhändertagande, i de två fallen många fler skadade än omht.) i två dygn och det var sjukvårdarnas strapats som belönades med soldatprovsmärke och inte minst sjukvårdsarmbindel :((

:((

Chockade är inte rätt ord. Vi väntade hela tiden på ett masskademoment, så vi var "väl förberedda". Alla visste sin uppgift. Dock kan det bli lite rörigt när man är fysiskt och psykiskt pressad, det var ju trots allt en masskada. Vad jag minns hade vi inte kommit så långt i utb att dela in skadeområdet i sektorer osv, och då blir ju resultatet lite rörigt. Men chockad hävdar jag med bestämdhet att ingen mer än de chockskadade markörerna var!

Minns att den första markören jag kom fram till spelade så fruktansvärt dåligt. Jag pratade med henne och hon svarade, trots att hon var tänkt att simulera blod i munnen/svårt att andas. Först när det var dags att fylla i rapport visade hon sin riktiga skada på ett förståeligt sätt.

Ja, att alla övningar skulle sluta med 5 mil förflyttning var jättekul! Järv.

Speciellt efter överlevnadsveckan, då jag tror att ca 5 pers i min pluton hade någon stridsduglighet alls (efter förflyttningen alltså). Men kul var det!  :sniper:  :D  :D  :D  :wub:  :D  :D

När låg du inne förresten? och vilket komp?

Jag låg inne 1998, med tanke på det du skriver kan du ha legat inne samtidigt.. Tänker på Öde 2 det året då förutsättningarna ändrades lite grann så att säga. Det var faktiskt enda gången jag råkade höra antydan till gnäll från ett par av de annars så kärva befälen. Kändes lite bättre då. :D

Järv har du har hört talas ironi? Skulle tro att det är just det som

din vapenbroder (?) d97pa använder sig av!?

Har sökt samband med vänner som tjänstgjort på I22, dom ställer

sig frågande till dina uppgifter om "standard marscher på 5 mil" !?

Guest järv

Borttaget. Jag tog bort mina inlägg eftersom det aldrig var min avsikt att bli indragen i en internettävling om mil och kilometrar där mina uppgifter ifrågasattes.

Edited by järv

Jag låg inne 1997, och det var då man började experimentera med det som blev lite av standard sen (d.v.s 5 mil förflyttning efter övning). Som någon nämnde kan det säkerligen finnas folk från I22 som inte hade 5 milarn efter varje övning eller kanske inte alls, detta beroende på vilken tjänst man hade eller vilka befäl som styrde. T.ex. vet jag att bergsgeten LT "Ammo lätt" brukade marscha till förbannelse, medan andra befäl tog det lugnare. :banana