Jump to content
Sign in to follow this  
f21

p88

Recommended Posts

Får man använda denna pistol under lumpen?

Skillnad mot andra pistoler.

"Jag flyttade detta ämne från materialplatsen till kassunen.

The Swede, Blågul."

Ja, det är juh försvarsmaktens standardpistol. Så har du en befattning i lumpen där du tilldelas en pistol88 så ska du nog se att du får använda den  :D

Men sen att pistol är lite fjantigt är en annan sak ;)

*Thank god for 40mm*

Jag tycker Glocken är en funkis fältpistol. Den har inga utanpåliggande säkringar eller vassa kantar som man skär upp händerna på. Den är robust, enkel och tålig. Precisionen är väl inte i världsklass men i fält så är det viktigare med en pistol som funkar än ett målskjutningsfenomen till vapen som är känsligt för elementen.

f21.

Det finns inte så många befattningar inom försvaret där man använder pistol.

Den används vid vakttjänst, fältprästerna har pistol, befäl inom utlandsstyrkan (Även om dom aldrig sett en pistol innan och bara fått en befälsgrad pga. befattning typ postmaster)  :D

Flygvapnets piloter använder en mindre variant kallad pistol m/88B (Glock 19)

Det finns dock säkert möjlighet att få provskjuta pistol om du har bra befäl.

Har använt den lite.

Mycket roligare än ak5an och m45an

Det är inget fel på precisionen i en 88. Brukar snarare vara användaren som sätter den gränsen.

Vi har pistol. Vår PtrlC har en personlig pistol88 ;)

Jo, men flottan räknas väl inte  ;)  :p

Det är inget fel på precisionen i en 88. Brukar snarare vara användaren som sätter den gränsen.

Du har fullkomligt rätt i att det i de allra flesta fallen är skytten och inte pistolen som sätter gränsen. Det hindrar dock inte det faktum att det finns pistoler som har bättre precision än Glocken. Jag tänker främst då på några tyska tillverkare.

Aha, den tyska tillverkaren vars pistoler spricker när man använder dem? :D

Om du läste mitt inlägg så ska du se att jag skrev att jag faktiskt föredrar en pistol som har lite sämre precision som fungerar än en känslig pistol med högre presicion.  :D

Aha, den tyska tillverkaren vars pistoler spricker när man använder dem? :D

Men man måste väl ändå tycka att designen på den "pistol som spricker" (inga tillverkare nämnda :D ) är jävligt snygg...men det är väl esteten inom mig som talar. Om den sedan är bättre eller sämre vet jag inte... ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima (Statusjakten 2002)

Jovisst. Men att den tål skit behöver inte betyda att den har dålig precision. Min skjuter nog bättre än det mesta som är byggt för en skjutbana med 20 grader och sol. Och den är mekaniskt helt omodifierad.

Än en gång lägger du ord i min mun som jag inte sagt. Jag har inte påstått att det finns något direkt samband mellan tålig konstruktion och dålig precision. Det jag säger är att det finns pistoler med bättre precision än Glock på marknaden. Det uttalandet står jag fast vid. Notera att aldrig påstått att Glocken har dålig precision, däremot något sämre än vissa andra. Glocken uppvisar dock en större funktionsäkerhet i fält än dessa och vinner därmed i längden.

mvh

Haegg

Aha, den tyska tillverkaren vars pistoler spricker när man använder dem? :)

vilken tillverkare är det

Ja det är många som påstås spricka av m/39 B. Exempel på dessa är Walther P99 (Bondpistolen) samt den gamla trotjänaren och tätskjutaren SIG Neuhausen P-210 (i och för sig Schweizisk).

Att m/39 B skulle vara den enda boven tvivlar dock jag och många med mig på efter att granskat konstruktionerna. Skarpa invändiga hörn tillsammans med ett allt för tunnt material är i mina ögon det samma som en brottanvisning, Spänningskoncentrationerna blir helt enkelt för stora, något som lätt kunnat åtgärdas sedan t ex Neuhausen konstruderades  på 1930-talet.

Än en gång lägger du ord i min mun som jag inte sagt. Jag har inte påstått att det finns något direkt samband mellan tålig konstruktion och dålig precision. Det jag säger är att det finns pistoler med bättre precision än Glock på marknaden. Det uttalandet står jag fast vid. Notera att aldrig påstått att Glocken har dålig precision, däremot något sämre än vissa andra. Glocken uppvisar dock en större funktionsäkerhet i fält än dessa och vinner därmed i längden.

mvh

Haegg

Jag har inte lagt några ord i dn mun. Jag sa inte att du har sagt något. Bara upplyser om sambandet, eftersom det för en vapenovan läsare kan förefalla naturligt att det är på det sättet.

Men nu säger du faktiskt också att "Glocken uppvisar en större funktionssäkerhet i fält än dessa". Vilka "vissa andra" tänker du på? Bland normala, moderna tjänstepistoler i den prisklassen har jag svårt att tänka mig något som skulle ha bättre precision. Varken SIG, S&W eller Beretta håller normalt bättre precision än en Glock, särskilt inte i längden.

Ja det är många som påstås spricka av m/39 B. Exempel på dessa är Walther P99 (Bondpistolen) samt den gamla trotjänaren och tätskjutaren SIG Neuhausen P-210 (i och för sig Schweizisk).

Inf, inte bara 39b. SIGs pistoler (P22x-serien) har haft en tendens att ge upp efter inte allt för många skott, detta med 'vanlig' ammo.

Guest 1.kjplut

Skjuter både Sig 225 och Clock 17, har aldrig haft några problem vare sig med Sig:en eller Clocken, förutom att fjädrarna i Clocken har en olustig tedens att bli förslappa. Detta har vållat lite problem.

Guest 1.kjplut

Jag ber om ursäkt, har jobbat ett för långt pass med för dumt folk, jag lovar att skriva rätt nästa gång............... visste att jag skulle få en tillrättavisning, efter jag upptäckte det.

Har du piratfjädrar då?

Kastar pangen inte ut hylsorna ordentligt så beror det inte på fjädrarna om de är original och bytta i normala intervaller (vart 10000 skott räcker), det beror

a) på klent laddat ammo

B) på dåligt låsta vrister och armar

Guest 1.kjplut

Har pratat med Glock och dom erkännde brister på fjädrarna. Har blivit ersatt för alla utlägg, men en pistol som inte fungerar är inte det man vill ha.

Intressant.

Vilka fjädrar var det? Och vad hade vapnet för serienummer (bokstäver räcker?)

9x19:

Om du läser lite längre

"Att m/39 B skulle vara den enda boven tvivlar dock jag och många med mig på efter att granskat konstruktionerna."

Jag tänkte faktiskt på både Sig och Walther när det gäller funktionssäkerhet i fält vs. precision. När det gäller ytor som kan skada händerna på tänkte jag främst på Beretta. Jag tror att frågan är kopplad till inte bara hårda fakta utan till person, te.x. vad man är van vid, skjutstil o.s.v. Jag anser att Sig och Walther har bättre precision än Glock. De två första är dock enligt min erfarenhet känsligare än Glocken. Summa summarum tycker jag att Glocken är bäst. Vi kanske ska fokusera på att vi faktiskt är överens om det.

mvh

Haegg

9x19:

Om du läser lite längre

"Att m/39 B skulle vara den enda boven tvivlar dock jag och många med mig på efter att granskat konstruktionerna."

Sorry. Selektiv informationsinhämtning. :D  Visst är det lite lustigt att tillverkare som haft ett århundrade att lära sig hur man bygger en pistol som håller för 9mm P fortfarande inte lyckas?

Jag tänkte faktiskt på både Sig och Walther när det gäller funktionssäkerhet i fält vs. precision. När det gäller ytor som kan skada händerna på tänkte jag främst på Beretta. Jag tror att frågan är kopplad till inte bara hårda fakta utan till person, te.x. vad man är van vid, skjutstil o.s.v. Jag anser att Sig och Walther har bättre precision än Glock. De två första är dock enligt min erfarenhet känsligare än Glocken. Summa summarum tycker jag att Glocken är bäst. Vi kanske ska fokusera på att vi faktiskt är överens om det.

mvh

Haegg

Självklart kan man vara överens...men blir inte forumet otroligt tråkigt då? :)

Självklart är vapenval inte en hundraprocentigt teknisk fråga.

Jag tror inte heller det handlar så mycket om skottstolsprecision, som om vad användaren tycker och känner inför sitt vapen, och hur han/hon hanterar det.

Själv är jag förutom Glocks brutala funkisstil lite attraherad av snygga 1911or.

Neuhausen däremot må skjuta tätt, men jag tycker den är ganska tråkig, tycker greppet är för litet och reglagen opraktiska. Dessutom tycker jag inte den är särskilt snygg. Jag skjuter inte nämnvärt bättre med kompisens neua än med min bog-standard Glock, även om den säkert har har bättre teknisk precision. (Snittar kanske 45-46 i ban.)

Se där, nu är vi överens. :)

9x19

Jag har träffat människor som är vana att skjuta med andra märken som tycker att Glocken vållar lite problem för att pipans vinkel i förhållande till armen är annorlunda än de är vana vid. Dvs att man får vinkla ner handleden något för att få samma träffbild som med en del andra märken. Har du träffat på den åsikten någon gång?

9x19

Jag har träffat människor som är vana att skjuta med andra märken som tycker att Glocken vållar lite problem för att pipans vinkel i förhållande till armen är annorlunda än de är vana vid. Dvs att man får vinkla ner handleden något för att få samma träffbild som med en del andra märken. Har du träffat på den åsikten någon gång?

Japp, har stött på det. Själv har jag det omvända problemet. Jag har väldigt svårt för att skjuta med "vinkelhaksvapen" (Walther GSP tex). De känns onaturliga att hålla för mig.

Jag är inte nåt anatomiorakel, men jag misstänker att folk (förutom att vara vana vid olika saker) är lite olika skapta i handleder och att det är det som vållar problemet. En lite större vinkel *verkar* passa fler än vad de rakare greppen gör.

Men, det är bara en lekmans teori. :baskerPa: