Jesper96 Posted December 26, 2014 Report Posted December 26, 2014 Jo jag fick inte tillräkligt för att söka tjänst som kräver jägartest etc så jag hade tänkt att göra min GU på P4 som deltidare får jag heltid och trivs bra med mitt jobb så kommer jag stanna men känner jag att jag vill testa mot ex K3 undbat hur fungerar SANS då. Alltså mina frågor är inte om själva SANS testet utan eftersom jag inte går GMU mot denna tjänst kommer jag ju inte bli "kallad" att komma så får jag bara ringa och säga att jag vill komma på nästa sans eller hur är det? eftersom det inte finns någon sådan tjänst alls som kräver SANS under min GMU omgång Quote
deund Posted December 27, 2014 Report Posted December 27, 2014 Gör klart din GU med GMU, FSU och BFU på P4. Det ökar dina chanser avsevärt att få en tjänst i FM överhuvudtaget. När en annons från K3 dyker upp under Lediga Jobb så söker du den precis som vilket annat jobb som helst dvs med cv, persbrev osv. Om du då blir kallad till testerna så kommer du då att genomföra SANS. Det går alltså inte att göra SANS "bara för att" eller att "ringa någon och komma på nästa" utan du måste vara i rullarna mot att få en sådan tjänst. Quote
Jesper96 Posted December 27, 2014 Author Report Posted December 27, 2014 Gör klart din GU med GMU, FSU och BFU på P4. Det ökar dina chanser avsevärt att få en tjänst i FM överhuvudtaget. När en annons från K3 dyker upp under Lediga Jobb så söker du den precis som vilket annat jobb som helst dvs med cv, persbrev osv. Om du då blir kallad till testerna så kommer du då att genomföra SANS. Det går alltså inte att göra SANS "bara för att" eller att "ringa någon och komma på nästa" utan du måste vara i rullarna mot att få en sådan tjänst. Okej för endel jag pratat med säger att SANS är öppet för alla som vill ha tjänsten, men det är väl bara att göra så gott man kan där man är och sen se vad som händer och vad man själv vill när man har fått lite mer känsla för firman Quote
Jesper96 Posted December 28, 2014 Author Report Posted December 28, 2014 (edited) Vilken tjänst är mest meriterande om man vill prova mot jägare/åka utomlands? SKYTTESOLDAT LÄTT MEKANISERAD BATALJON GRANATKASTARSOLDAT MARKSTRID på träng eller kan man till och med gå och bli STRIDSFORDONSSKYTT eller liknade så länge man får goda vitsord och klarar BFU? SPANINGSSOLDAT LÄTT BATALJON kräver det jägartest om det är på LG Edited December 28, 2014 by Jesper96 Quote
Chassi Posted December 28, 2014 Report Posted December 28, 2014 Mest meriterande är om man först gjort GMU, börja där. Sen är det andra mycket beroende av andra saker, som tex vad som behövs för stunden. Quote
Jesper96 Posted December 28, 2014 Author Report Posted December 28, 2014 Jo men nu ska jag ju soka en tjanst och enkklast ar ju att traffa ratt fran borjan, var mest det men da far jag se hur jag kanner nar YV ringer just nu star det bara och vager mellan allla olika. Quote
deund Posted December 29, 2014 Report Posted December 29, 2014 Om du vill sluta som jägare är det definitivt bäst av ovanstående att satsa på spaningssoldat. Men som Chassi sa börja med att göra klart din grundutbildning! Quote
deund Posted December 29, 2014 Report Posted December 29, 2014 Och ja, spaningssoldat på LG kräver att du gör bra ifrån dig på SANS plus hård fys m.m Quote
Julemand Posted January 25, 2015 Report Posted January 25, 2015 (edited) Hmm, är inte spaningssoldaterna inom 7. förlagda vid K3? I så fall är det mig vetligen en jägartjänst med krav på SANS? Happ, såg inte att du besvarat detta deund. Då var mitt inlägg överflödigt. Edited January 25, 2015 by Julemand Quote
Barbadawg Posted January 26, 2015 Report Posted January 26, 2015 7.bataljon har en spaningspluton på LG och en på K3. Ingen jägartjänst utan truppspaning. Dock fyskrav 10:15 på fälttest och 325p på multitest. Quote
Recommended Posts