Stefan Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Du behöver inte ta med dig hårtrimmer, det brukar de "äldre" vpl kunna ordna med redan första kvällen. Quote
Vakten_F4 Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Sudden: Vad har du för multi tool verktyg och vad kostade den? vart köpte du den? Sen så var min andra fråga rambo kniv vart fick du tag på den? och vart hittar jag en sådan hehe lite frågor men det är det jag har letat efter i 2-3 månader nu har ju lite andra knivar hemma men hittar ingen bra kopia av rambo kniven med kompass o så.. så tell me vad heter den annars "överlevnadskniv?" vill helst ha en bra kopia av rambo kniven... tacksam för svar MVH GREENMENT! Mitt tips till dig och alla andra som ska rycka vad det gäller kniv tänk inte "rambokniv" dels så är dom oftast av halv bra kvalitet samt så tycker dom flesta befäl jag har pratat med att detta är larviga prylar. Håller med, och eftersom du kommer att använda kniven till ungefär ALLT möjligt så är det bättre att slita på kungens stridsmora och få ut en ny när den gamla går sönder. det var flera i min pluton som köpte S1 (heter den väl?) och liknande knivar men alla hade ändå med stridsmoran för krävande situationer. Quote
Månsson Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Ut och gå med ryggsäck. Spring inte bara på asfalt. Ut i skogen och spring i terräng. Träna upp dina leder. Gå på besöksdagar som de erbjuder. Bra information där osv. Quote
fbs2003 Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Ut och gå med ryggsäck. BRA TIPS...... man blir trött som fan (akta så du inte får benhinneinflammation bara) Quote
EgM Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 ja just det, benhinneinflamation.. Jag blir så förbannad. Om mindre än en månad är dagen som man har längtat och laddat inför i några år nu här! Jag har kännt mig väldigt bra fysiskt inför lumpen tills förra veckan. Jag har fått ont på framsidan av mitt vänstra ben nu:-(. Kan knappt längre stödja på det, får halta mig fram. Var inne hos doktorn för någon dag sedan och det tydde på benhinneinflamation eller en spricka i benet. Doktorn kunnde inte hitta något annat själ. Det gör ju bara ont när jag belastar det. Det är så j*vla jobbigt. Hoppas detta nu inte ska förstöra allting. Det blir att gå in för vila nu de sista veckorna innan inryck och hoppas på att det ger sig, vila är väl det enda man kan göra?? Så akta er också så ni inte tar i för mycket så att det går snett, det är inte kul. Hej// :( Quote
Guest Sudden Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Sudden: Vad har du för multi tool verktyg och vad kostade den? vart köpte du den? Sen så var min andra fråga rambo kniv vart fick du tag på den? och vart hittar jag en sådan hehe lite frågor men det är det jag har letat efter i 2-3 månader nu har ju lite andra knivar hemma men hittar ingen bra kopia av rambo kniven med kompass o så.. så tell me vad heter den annars "överlevnadskniv?" vill helst ha en bra kopia av rambo kniven... tacksam för svar MVH GREENMENT! Haha. Asså grabben...Jag skämtade bara med Rambo kniv och det där! :P Jag har inte tänkt att köpa nån jädra kniv m/Rambo eller m/Machete. Det var bara ett uttryck som jag använde mest för skojs skull. Hade tänkt mig köpa en Mora 2000 eller nått. Multi-verktyget är en Gerber. En av deras billigare. Tack för alla förslag! Klocka har jag en 2-3år gammal som jag inte använder för tillfället. Med både analog urtavla och digital display. Man kanske skulle köpa ett sånt där klockarmband som är övertäckt, som finns på M-shop och recon.se...? Benhinneinflamation har jag redan. Yupp. Det ÄR sanning broder! Började springa i vintras, gick la rätt bra i början. Men efter ett tag började jag känna lite smärtor i skenbenen. Läste lite om det på olika forum och bestämde mig för att vila nån vecka. Gjorde det, men det kom tebax och blev värre. Då bestämde jag mig för att vila tills det försvann helt. Alltså till att det inte kändes nått alls även om man tryckte precis på området på skenbenet där det gjort ont som faaasiken innan. Det tog ca 1 månad! Drog ut och löpte 3km efter att de kändes bra. Kommer inte ihåg om jag kännde nått då. Därefter sprang jag 6km några gånger och sen var det tillbaka igen! Snackade med en släkting som är idrottslärare häromdagen. Hon sa att jag skulle vila en vecka och cykla eller simma istället. Och sedan se hur det blir. Ett helvete! Har ju inte haft nån ordning alls på min konditionsträning! Jaja. Får väl hoppas att det går över till inryck. Quote
fbs2003 Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 ja just det, benhinneinflamation..Jag blir så förbannad. Om mindre än en månad är dagen som man har längtat och laddat inför i några år nu här! Jag har kännt mig väldigt bra fysiskt inför lumpen tills förra veckan. Jag har fått ont på framsidan av mitt vänstra ben nu:-(. Kan knappt längre stödja på det, får halta mig fram. Var inne hos doktorn för någon dag sedan och det tydde på benhinneinflamation eller en spricka i benet. Doktorn kunnde inte hitta något annat själ. Det gör ju bara ont när jag belastar det. Det är så j*vla jobbigt. Hoppas detta nu inte ska förstöra allting. Det blir att gå in för vila nu de sista veckorna innan inryck och hoppas på att det ger sig, vila är väl det enda man kan göra?? Så akta er också så ni inte tar i för mycket så att det går snett, det är inte kul. Hej// :( Det ändå du kan göra är att vila... vila, vila och vila... //Lindén (pubrundefull) Quote
106 Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 (edited) vill helst ha en bra kopia av rambo kniven... tacksam för svar MVH GREENMENT! http://store.knifecenter.com/pgi-CustomLis...uc,&,60,=,rambo Knivarna är från Gil Hibben. Rambo I (OK, First Blood heter ju filmen): Rambo II (First Blood part II?): Rambo III: Som man frågar får man svar. Det är väl kanske inte helt populärt att dyka upp med en av ovanstående i bältet vid första visitationen, eller senare heller för den delen. Klarade mig utmärkt under GU med Mora 2000 (kungens mora med rött skaft de första veckorna), schweizisk fällkniv, en vanlig gammal Casio samt en vikkåsa, resten var det jag fick ut. Men se upp, för så fort ni börjar handla militär-/friluftsprylar går det inte att sluta. /106 som numer har S1, flera Leatherman, Suunto, Surefire, flera kängor, ryggsäckar och oändligt mycket bra-att-ha-saker. Edited May 27, 2003 by 106 Quote
d97pa Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Läkarna brukar vara helt väck då det gäller idrottsskador. För att bota benhinneinflammation, inflammation i ledar eller senor ska du tjata (och då menar jag tjata) till dig att få det antiinflammatoriska läkemedlet Pronaxen. Läkarna är extremt restriktiva med att skriva ut det, detta trots att det är fantastiskt bra. Tydligen används det av missbrukare etc. Hade en inflammation i armbågen som inte läkte trots 2 månaders vila och två andra behandlingar, fick Pronaxen efter tjat och blev helt frisk på två veckor, har aldrig känt av skadan sen dess. Quote
mazon Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 ja just det, benhinneinflamation.. Jag har fått ont på framsidan av mitt vänstra ben nu:-(. Kan knappt längre stödja på det, får halta mig fram. Var inne hos doktorn för någon dag sedan och det tydde på benhinneinflamation eller en spricka i benet. Doktorn kunnde inte hitta något annat själ. Det gör ju bara ont när jag belastar det. Hej// :( Det kan vara så att det är bindvävsinflamation, de flesta läkare jag stött på under mina dagar har lyckats blanda ihop detta, och det kräver endast 14 dagars medicinering och ett upphåll från svår fysiskaktivitet, under 2-3veckor. Mvh///mazon. Quote
Greenment Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 Rambo kniv är en överlevnadskniv det är inte så att man springer runt o letar kopian från filmen för att sedan punga ut 1000 lappen för den, har hittat överlevnadsknivar för runt 500 lappen ser stabila ut... Men min fråga är nu, enligt en polare som känner en som va inne som amfibiesoldat, så krävde befälerna att knivbladet skulle vara svart/mörkt.. och enligt en annan snubbe vars brorsa var jägare, så behövde deras knivar inte ha svarta blad... vilket är korrekt, eller skiljer det sig från regemente till regemente, eller just befälen? Quote
Guest Sudden Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 Rambo kniv är en överlevnadskniv det är inte så att man springer runt o letar kopian från filmen för att sedan punga ut 1000 lappen för den, har hittat överlevnadsknivar för runt 500 lappen ser stabila ut... Men min fråga är nu, enligt en polare som känner en som va inne som amfibiesoldat, så krävde befälerna att knivbladet skulle vara svart/mörkt.. och enligt en annan snubbe vars brorsa var jägare, så behövde deras knivar inte ha svarta blad... vilket är korrekt, eller skiljer det sig från regemente till regemente, eller just befälen? Nu var väl inte frågan ställd till mig men... Jag skulle inte tro att det spelar nån större roll. Fast om du har ett svart eller ett "matt" blad reflekteras ju inte kniven så mycket som om den är blank.' Men det spelar nog inte så stor roll som sagt. Quote
Ing Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 Rambo kniv är en överlevnadskniv det är inte så att man springer runt o letar kopian från filmen för att sedan punga ut 1000 lappen för den, har hittat överlevnadsknivar för runt 500 lappen ser stabila ut... Men min fråga är nu, enligt en polare som känner en som va inne som amfibiesoldat, så krävde befälerna att knivbladet skulle vara svart/mörkt.. och enligt en annan snubbe vars brorsa var jägare, så behövde deras knivar inte ha svarta blad... vilket är korrekt, eller skiljer det sig från regemente till regemente, eller just befälen? Nu gör du såhär att du söker på "kniv" i materielplatsen här på forumet. Sedan läser du igenom alla de trådar som handlar om knivar. Hittar du någonting om RAMBOknivar där så rapporterar du till mig, så ska jag ta bort det. Sedan köper du inte en kniv innan inryck, utan väntar tills en bit in på GSU:n, så slipper du bli totalt MÖP-förklarad av dina kamrater och befäl, dessutom kan du säkert köpa en vettig kniv billigare inne på regementet. Fråga gärna dina befäl vad de anser vara ett vettigt köp. SLUT knivdiskussion. Quote
granQ Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 "När du åker hit ska du ha med dig inkallelseordern till tjänstgöringen, ID-handling, ID-bricka, eventuella intyg, vaccinationskort, toalettartiklar, egna träningsskor, en omgång civila kläder. Ta även med eventuella utbildningsbevis tex. motorsågsutbildning, datakörkort." www.p4.mil.se ID-brickan är inte jätteviktig om du inte hittar den. Har aldrig hört något om den. Vanlig ID-handling är viktig! ähh, vad är en ID-bricka ? Quote
nilsson Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 ähh, vad är en ID-bricka ? Läs här; Diskussion om ID-brickor Quote
Andersson Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 Jag kanske är obildad eller så är jag riktigt mjuk i huvet nu när skolan börjar lida mot sitt slut (för i år ) men vad betyder "MÖP"? Quote
oz Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 Förslag: Sök på MÖP ;) Lite svårt kanske när söksträngen måste innehålla minst fyra tecken.... Är det verkligen så svårt att skriva det igen?` MÖP = Mililtärt Överintresserad Person. (mao en wannabe imho) Slut. Quote
fw. Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 Förslag: Sök på MÖP ;) Lite svårt kanske när söksträngen måste innehålla minst fyra tecken.... Är det verkligen så svårt att skriva det igen?` MÖP = Mililtärt Överintresserad Person. (mao en wannabe imho) Slut. Ska jag vara ärligt så fick jag hjärnsläpp och kunde fan inte komma på vad det stod för... Där av mitt lilla förslag... :P Quote
oz Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 Ska jag vara ärligt så fick jag hjärnsläpp och kunde fan inte komma på vad det stod för... Där av mitt lilla förslag... :P Uppenbarligen så är du ingen MÖP då. Se det som något positivt. Quote
Kockis Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 Uppenbarligen så är du ingen MÖP då. Se det som något positivt. Är det inte posetivt att vara MÖP??? Quote
nilsson Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 Uppenbarligen så är du ingen MÖP då. Se det som något positivt. Är det inte posetivt att vara MÖP??? Jo - MÖP är väldigt positivt! Quote
Andersson Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 (edited) Tackar för Svar I så fall så är det ett tag sedan man var MÖP Det negativa med MÖP är, enligt vad jag har hört, att de inte är så populära i lumpen och vissa personer jag känner som är en salig blandning av MÖP och fjolla är mycket irriterande. Nu efter ett tag i FBU-U har man insett att Jägare o. dyl. är mycket skoj EFTER lumpen men antagligen inte under GJU:n osv. Edited May 29, 2003 by Andersson Quote
Recommended Posts