Guest Sudden Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Japp! Nu är det mindre än en månad kvar till inryck! Man har ju redan börjat förbereda sig med inhandling av viss matriell, men frågan till er som gjort lumpen lyder... Vad behöver man första veckorna? Jag har skaffat mig en multi-tång och snott lite nålar och lite tråd av morsan. Men...jag tycker nog att det är lite overkill att redan ha med sig en kompass på klockarmbandet och värsta rambokniven redan vid inryck. Jag har ju självklart läst vad Henke tipsat om på SoldF.com. Så frågan lyder alltså vad man bör ha med sig vid inryck . Man vill ju inte komma som nån James Bond med ett halvt laboratorium i klockan, en svets i bakfickan och en GPS i kängan. MVH/ Sudden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Jag tycker det ska gå ett tag efter inryck för det som händer först är ju GSU och sen när du börjar utbilda dig i din befattning så kommer du upptäcka vad du behöver och inte behöver. Men en sak som kan hjälpa dig att bli poppis är ju om du har med dig en spelkonsol. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Veckans tips: Tofflor modell enkla badtofflor... klockrent när man skall duscha (för att undvika fotsvamp eller när man ränner omkring på luckan efter en övning och det är prylar och lera överallt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Precis som KP2 skriver, ta med tofflor. Även grejjor för att kunna sköta sin personliga hygien (givetvis...)och jag syftar då på saker som, compeed-plåster, kanske vanliga plåster, nagelsax kanske tillockmed svampmedel... Det lär vara väldigt vanligt att man får fotsvamp i lumpen Med andra ord, ta med dig allt som underlättar vid fotproblem En grejj som jag hade med var en liten burk med kryddor, perfekt för att sätta lite piff på guldburks-maten Men som någon innan mig skrev, så behöver du inte ha med dig några speciella saker de första veckorna. Lycka till. //Yman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransson-AmfPB Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 En grejj som jag hade med var en liten burk med kryddor, perfekt för att sätta lite piff på guldburks-maten Hörde att den inte användes längre??? Kan någon bekräfta detta? De skulle nu ha övergått till frystorkad påsmat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rockka Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Jag har hört samma....Guldburken var alldeles för dyr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargbat Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Det enda du behöver de första veckorna är en hårtrimmer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 En grejj som jag hade med var en liten burk med kryddor, perfekt för att sätta lite piff på guldburks-maten Hörde att den inte användes längre??? Kan någon bekräfta detta? De skulle nu ha övergått till frystorkad påsmat Sedär ja... *Fan vad gammal man känner sig nu* Har inte provat den frystorkade maten, men jag tror att det kan vara en ganska bra ide att ta med sig en burk kryddmix ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mask Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Har de inte hårtrimmer på regementet?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Har de inte hårtrimmer på regementet?? Klart dem har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 visst fan, hårtrimmern kanske man skall ta med... civila kläder (shorts och t shirt) vad mer?? Tanborste, tandkräm, tvål, schampoo, rakhyvel modell Mach3 och kanske en doftgran mer förslag??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 mer förslag??? Possitiv inställning, glatt humör, en påse med "gilla-läget" samt en flaska med "bit-ihop-och-sluta-gnäll"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Lite lösa pengar är aldrig fel till tex soldathem eller colaautomater... Samt att lämna besserwisserkalsongerna hemma, oavset hur mycket du "kan" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 (edited) mer förslag??? Possitiv inställning, glatt humör, en påse med "gilla-läget" samt en flaska med "bit-ihop-och-sluta-gnäll"... var det där nån form av pik mot mig personligen?? Edited May 25, 2003 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 var det där nån form av pik mot mig personligen?? Öhh...va? Varför skulle det vara det? Jag anser att det är typiska "bra-att-ha" saker vid inryck. Vill man få ut mesta möjliga av sin VPL-tid så är det bra råd att följa. Ta det som du vill Skuggan, känner du dig träffad personligen så ber jag om ursäkt... <- Civil <- Nyinryckt <- GU <- Soldat <- Muck <- MÖP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 var det där nån form av pik mot mig personligen?? Öhh...va? Varför skulle det vara det? Jag anser att det är typiska "bra-att-ha" saker vid inryck. Vill man få ut mesta möjliga av sin VPL-tid så är det bra råd att följa. Ta det som du vill Skuggan, känner du dig träffad personligen så ber jag om ursäkt... <- Civil <- Nyinryckt <- GU <- Soldat <- Muck <- MÖP nejdå, det är lugnt är bara väldigt medveten om att jag har en tendens att vara lite smått gnällig ibland jeje, har ni mer förslag på vettig utr vid inryck??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 En sak jag rekommenderar, förutom det som tidigare sagts är bebis-puder. Mycket bra att ha när man går mycket. Att appliceras t.ex. på de mer privata delarna före marsch. Om det inte finns hårtrimmer så kan väl jag bistå med en... får tyvärr inte ger order om att använda den dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Hmm vet inte hur det ligger till på regementena, men på T2 fick vi ut babypuder, fotplastplåster, tejp och allt sådant.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Som någon sagt före. Ett glatt humör, positiv inställning och ingen jag-vet-bäst attityd. Dom första veckorna är det inte så mycket som behövs, nål o tråd, baby-puder, hudsalva till hela kroppen (Försvarets är bra men inte så bra), hygienartiklar, tofflor modell plast som du även kan ha när du duschar, egna kalsonger, massa pengar (små mynt) och en klocka. Annars kan jag bara önska dig lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Man behöver bara ta med en wunderbaum (obs, jag skojar inte! Det är skönare att åka hem i en uniform som luktar skogsfrisk än brandrök) +kort på bilen att hänga i skåpet, tandborste, tandkräm, rakdon. Resten får man av kungen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Hmm vet inte hur det ligger till på regementena, men på T2 fick vi ut babypuder, fotplastplåster, tejp och allt sådant.. Ja, man får ut en del, men det är bättre att ha det själv. Och lånar man ut blir man poppis... Pengar att muta polarna med så de syr på ens märken är bra (Jag fick bara sy mina egna av nån anledning... ;) ) I övrigt är det från SoldF.com bra saker, egentligen behöver du ingenting, men det är hur spartansk man vill vara. En tålig klocka är ett måste. Riktpris 30 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 En tålig klocka är ett måste. Riktpris 30 kr. Vad får du för rova för 30 spänn? Man får ju inte ens Aktuell Rapport för 30 spänn... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 En tålig klocka är ett måste. Riktpris 30 kr. Vad får du för rova för 30 spänn? Man får ju inte ens Aktuell Rapport för 30 spänn... ;) Det är sant, men man kan köpa några extremt billiga klockor. Om tre går sönder har du fortfarade 5 kvar och det är fortfarande billigare än en vanlig klocka!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 169:- på Teknikmagasinet. Visar tiden.... Duger utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Köp en bok från en bokklubb så får man ofta en gratisklocka på köpet. Jag läste lite Söndags reklam idag, när du köper tex. högtalare för ca 2 400 eller en tv så fick man en cykel för 2000. Den kan man ju träna på!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurin E. Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 är det stor risk att klockan grå sönder under värnpliktstiden? verkar ju nästan som det eftersom ni enbart förespråkar billiga klockor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Inte alls ovanligt att klockan "lämnar in" under GU dock får man ersättning av förbandet upp till runt tusingen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Sudden: Vad har du för multi tool verktyg och vad kostade den? vart köpte du den? Sen så var min andra fråga rambo kniv vart fick du tag på den? och vart hittar jag en sådan hehe lite frågor men det är det jag har letat efter i 2-3 månader nu har ju lite andra knivar hemma men hittar ingen bra kopia av rambo kniven med kompass o så.. så tell me vad heter den annars "överlevnadskniv?" vill helst ha en bra kopia av rambo kniven... tacksam för svar MVH GREENMENT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Sudden: Vad har du för multi tool verktyg och vad kostade den? vart köpte du den? Sen så var min andra fråga rambo kniv vart fick du tag på den? och vart hittar jag en sådan hehe lite frågor men det är det jag har letat efter i 2-3 månader nu har ju lite andra knivar hemma men hittar ingen bra kopia av rambo kniven med kompass o så.. så tell me vad heter den annars "överlevnadskniv?" vill helst ha en bra kopia av rambo kniven... tacksam för svar MVH GREENMENT! Mitt tips till dig och alla andra som ska rycka vad det gäller kniv tänk inte "rambokniv" dels så är dom oftast av halv bra kvalitet samt så tycker dom flesta befäl jag har pratat med att detta är larviga prylar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Om ni pratar om knivar/tänger så finns det ju tusen trådar om det... men ändå: Själv rekommenderar jag Viktorinox Soldier. Den är stentuff med sitt robusta utförande. Den är hyfsat billig. Den har det som behövs, inte mer. Kvalitet! Vill man ha en tång ska man inte fråga mig om vilken... Jag anser att tång och kniv inte ska kombineras. Kniven ska i alla fall inte vara där. Inget ont om multitänger annars. Man får ju ändå ut en mora motsv och de är bäst! Den behöver man inte vara rädd om. När det gäller tång tror jag att man ska gå upp lite i pris dock. Som Raffsec säger: Rambo-knivar är larviga. Det finns ju också "combat"-knivar t.ex. från Gerber. Matt/mörkt stål, dubbeleggad. Det är den svenska Försvarsmakten ni ska rycka in till... inte CIA. Man ska tänka: "Har jag råd att förlora den här?" om varje grej. Om inte, ta inte med den. Fast det är klart, det gäller ju att kolla så man inte stoppar digitalkameran i bröstfickan när man ska ut och strida i terränglådan... Angående klocka. Vissa förespråkar digitala, andra analoga. Själv säger jag digital med tidtagning. Jag har ett armband från Recon som man kan vika över. Man kan även tillverka eget av t.ex. gammalt avbärarband till ryggsäck. (Det som ser ut som bilbälte). "När du åker hit ska du ha med dig inkallelseordern till tjänstgöringen, ID-handling, ID-bricka, eventuella intyg, vaccinationskort, toalettartiklar, egna träningsskor, en omgång civila kläder. Ta även med eventuella utbildningsbevis tex. motorsågsutbildning, datakörkort." www.p4.mil.se ID-brickan är inte jätteviktig om du inte hittar den. Har aldrig hört något om den. Vanlig ID-handling är viktig! Datakörkort (HAHA! Nej, du...). Har du en sån tjänst så får du göra tester. Datakörkortet är ett skämt. Jag misstänker att du utbildas på motorsåg även om du har civil utbildning. Och inte första veckorna i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts