Jump to content

Operation Anaconda: Del 1


Recommended Posts

Har en del papper om operation Anaconda. Det media inte riktigt får fram kan vara intressant att veta. Detta är dock inte hemligt på något vis. då texten är på engelska har jag ännu bara orka att översätta detta, så de får bli en andra del också:

 

En operation som nådde visst media intresse i Sverige var Op Anaconda.

 

Här visades ofta en bild om att den var ganska kontrollerad och välplanerad. Detta är långt ifrån hur det egentligen var, befälhavare kunde inte anpassa sig till förändringar tillräckligt snabbt, och enbart MASSIVT eldunderstöd, krånglande fientlig utrustning, och någonting som följt USA under nästan hela operationen, en mycket stor dos tur räddade USA och dess allierade från mycket storaförluster.

 

Deltagare: USA: ca 1200man USA (  101 Airborne, 10th Mountain Div, ODAs, 75 Ranger)

                Allierade: ca 400man : Australien;Danmark, Frankrike,Tyskland, Kanada, Norge

                Norra Alliansen: ca 1000man ( Tajiker, Uzbeker, Hazara)

 

                 Al Qaida: Har inga siffror men skulle tippa på runt 2 000, främst utländska  

                 sympatisörer.

 

 

 

Striderna skulle utspela sig i bergen runt Shah-i-kot. Dit en stor styrka Al qaida (AQ) krigare sökt sig för att under vintern bygga upp ett förråd på vapen och förnödenheter. De visste från början att området skulle bli ett slagfält, men de trodde att det inte skulle ske på ett antal månader då:

1) Vintervädret skulle förhindra dugligt CAS för angriparna.

2) Höghöjds vinterstrid är inte omtyckt och undviks, USA vill inte se förluster.

3) Västmakter och USA i synnerhet slåss inget vidare i dåligt väder och bergs terräng.

 

Då vissa misstag hade gjorts i den tidigare Tora Bora operationen så ville nu USA vara mer och bättre förberett. De skulle även denna gång låta Norra Alliansen vara med, men de skulle nu träna och utrusta dem, då de förut gjort vissa anfall som varit av det udda slaget. De skulle även enbart användas som utfyllnadsförband och vägvisare, inte som frontenhet.

Misstag 1: Norra lliansen tränades av olika ODA:s från Special Forces. De granskade sina studenter noga för att finna eventuella spioner. Området de utbildade i var dock nedlusat med AQ sympatisörer. Spioner lyckades komma med i utbildningen. De lärde sig förvånansvärt mycket, till exempel att då man skull leda in CAS mot en fiende i ens omedelbara närhet skulle några sätta på sig en orange väst för att specifiera ”good guys”. Detta skulle senare användas mot USA och dess allierade.

 

Misstag 2: Man bedömde fiendens(AQ) stryrka till 150-200 man.

 

Man skulle använda 8 landningszoner för att täppa till escape routes. Då dessa var pluggade och fienden instängd skulle den lokaliseras och förgöras med flyganfall. Operationen sköts upp till 2 Mars. Höjden i området varierar mellan 2600-3600 meter över havet, höjder som 80% av soldaterna från USA och dess allierade aldrig upplevt i strid.

 

Början: Soldater från 3 Special Forces Group och afghanska vägvisare körde in i området på morgonen den 2 mars.Regn had gjort vägarna till välling och konvojen stannade för att dikutera alternativ. AQ anföll med RPG, ksp och grk, en SF soldat ( S Harriman) och tre afghanska soldater dödades omedelbart. Under reträtten anfölls konvojen av sin egen AC130, här är rapporterna diffusa, men det är möjligt att AQs kunskap av oranga västar kan komma in i bilden. De andra styrkorna som skulle ta sig in i norra sektorn (101 Airborne) fick flygförbud pga dåligt väder och kom inte iväg förrän sena natten. Planen att täppa till området var nu fullständigt misslyckad.

På moronen den 2 mars lyfte CH 47or med  soldater frånCharlie Comp (101 Airborne( för att besätta en av de åtta landningszonerna ( Ginger). Ingen förbekämpning hade gjorts mot Lzn, då överraskning hade bedömts vara viktigt. Man hade tvingats byta till höghöjdsblad på hkperna, vilket ledde till att de hördes vida omkring (stampljud, mycket lätt att id:a). 86 man luftlandsättes. AQ hade förberedda eldställningar på tre sidor om LZn. Striden började strax efter hkperna lyft (osäker). Då hkperna fick reda på att deras soldater var i strid ökade de för att komma tillbaka med förstärkningar. Dessa skulle aldrig komma då LZn nu beräknades vara ”too hot”

 

Misstag 3: Lzn var placerad så oländigt att ingen förstärkning lätt kunde ta sig dit.

 

Charlie Company skulle få vara ensamma på plats i 24h på 2,800 meters höjd under ett regn av RPG och grk och självklart finkalibrig eld. Efter 2 timmar hade kompaniet 28 skadade. Räddningen visade sig bli ett team från Australia SAS, som kunde leda in ett massivt flygunderstöd fråm allt ifrån B52 och AC 130 till AH 64. Då grottorna i området senare intogs fann man GPS utrustning för artilleri inledning, bildförstärkare av samma sort som USA använder och dyra gore tex jackor. Många blev chockade och sa att utrustningen var bättre än den de själva hade. Under denna dag fälldes ungefär 80 bomber och ett mindre antal missiler i och runt Charlie Company (under Anaconda släpptes 3500 bomber). En taktik som trots allt fungerade var att hyra in några geologer som kunde analysera bilder av bergen och se områden som kunde med hjälp av en bomb skapa stora klippskred, detta har lett till att antalet döda AQ medlemmar är höljt i dimma.

 

Striderna började luta åt katastrofsituation, uppe i norr hade 101 nu satts in. De var nedhållna av grk eld och i närstrid med AQ. AQ visste att höll de sig nära så kunde ine jetflygplan sättas in i det dåliga väder som rådde. Befälhavarna började skrika ”attackhelicopters!!”. I hela afghanistan området fanns hela 7, S-J-U, AH 64 Apache.

 

Misstag 4: Extremt otillräckligt Ahkp kraft.

 

Efter att ha glansat i Gulfkriget där den stod på topp fick AH64 lida sig genom 90-talet, med få och otillräckliga uppdateringar. Bakslaget i Kosovo var kulmen, befälhavarna hade inget förtroende kvar, piloterna skrek för döva öron och fick svaret att Delta (longbow) skulle räta till problemen. Detta reuslterade i att enbart 7 fanns i Afgaland. Efter Anaconda är det ingen (förhoppningsvis) inom US army som tvivlar på maskinens prestanda och piloternas kompetens. Inom 101 skapades en ny religion, ”Apachianity”. 5 st var färdiga till strid då ropen kom och sattes in omdelbart. Det de utförde var rent flygmässigt enkelt, de flög längs området och sköt på det som sköt tillbaka och försökte lyssna på rop om hjälp, sedan vände de och flög gatloppet tillbaka. Detta ledde till at 101 Airbornes enheter fick lite andrum och kunde få igång sina egna grk, utan tvekan räddade en handfull Apacher dagen. Dock inte utan kostnad: En Ah64 fick samtliga offensiva system utslagna av en en RPG träff i nosen, den tannade dock kvar för att dra på sig eld och leda in de andra hkperna. Command an control hkpn, en Blackhawk, träffades av en annan rpg och nödlandade på en bergstopp. Ungefär samtidigt träffades en annan AH64 av en rpg, som slet bort stora delar av vänster vapenbalk, två projektiler (12,7 eller 14,5) gick igenom cockpit och skadade piloten. 13 kulhål fanns senare på hkpn. All olja läckte ut. De två svårast hkperna försökte nu dra sig ur men kom bara 1,6 km före de fick nödlanda. De hamnade omedelbart under beskjutning från prickskyttar, men kunde hälla i nöddunkar med olja i en av hkperna (den som tappat mest). En AH 64 skall kunna flyga 30 min utan olja, hkp nummer två flög ren i 26 min på den sita vägen hem. 4 av de fem hkperna var när de återvände hem så illa medfarna att de inte kunde sättas in igen, som exempel av totalt 28 rotorblad hade 27 kulhål.

 

Trött och orkar inte skriva mer, det får bli en del två. Där den något mer kända striden där en SEAL omkom är med. Mycket följetonger nu……

Link to comment
Share on other sites

Fyfan LRRP, det här blir till att imponera på historieläraren i höst alltså. Sen lär han ju sätta i halsen när han får höra källförteckning... ;)

 

Nej, allvarligt talat, helt underbart att läsa detta, tycker väl som många andra att det är extremt intressant att få info utöver (rejält) vad man får höra i konventionella media. Fram för total extrem massiv informationsförmedling!!! baaa.gif

 

Kort sagt, LRRP, tack! thumbs-up.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Mycket bra,fortsätt med detta!

Förresten,angående "Apachianty" så har jag ett par bilder på min hårddisk men kan inte lägga in dom här pga. att jag inte vet hur man gör.

Om någon kan hjälpa mej så mailar jag gärna över dem.

Link to comment
Share on other sites

Usch. Låter lite för spännande att vara på plats där.

Luktar lite BhD om berättelsen..

Att de sedan sabbade hkp:er säkert värda mer än alla Sveriges hkp tillsammans under en operation är ju lite fräckt. =)

Link to comment
Share on other sites

En liten korrigering. Rätt skall vara rätt: Stackarna i C Company, tillhör 10th Mountain Div, inte 101 Airborne. De flögs in med resurser från 101 Airborne däremot (båda står ju under XVIII Airborne).

Link to comment
Share on other sites

Om jag orkar kommer del två i kväll. Kommer nog att göra lite ont i magen att skriva den delen, då en hyfsat god kamrat(så väl som man lär känna varandra på 4 veckor+ strö tid) strök med.

 

Skall försöka förbättra språket då med.....

 

Ing: Jag vet inte om man skall jämföra med Mogadishu och BHD. Likheter finns, men det här handlade om regelrätt strid, mot en känd och utpekad fiende, det fanns många SIB moment i Anaconda med, men hela tiden med starkt understöd osv.

 

Att ledningen inte hängde med hela tiden i någon av fallen är en likhet.

 

Anaconda slutade med att US/allies förklarade det som en seger (svårköpt sådan som någon sa) och AQ trupperna som inte hann smita ut i initial skedet förintades.

 

I "Mog" dog många US trupper och Somalier för i stort sett ingen nytta.

Link to comment
Share on other sites

LRRP, hur i h-vete lyckades AQ få in så mycket RPG-träffar på AH64:orna. Det BORDE vara tämligen svårt att träffa en A-hkp med RPG. Här verkade det som RPG var bättre än LV-robot....Eller sköt varenda liten AQ RPG mot hkp?Det var väl en RPG som plockade den första Blackhawken i Mogadishu också. Jag tror minsan att det inte gör nåt att vi inte har bärbara LV-robotar...För RPG i tiden.....

 

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

Afghanska veteraner känner nog till knepen när det gäller att träffa attackhelikoptrar med mer eller mindre avancerade vapen. Mången rysk HIND-pilot har nog råkat ut för både det ena och det andra även innan afghanerna fick tag på Stinger-missiler genom jänkarnas omsorg. Är det någon som har koll på om det fortfarande finns kvar Stingers i afghanistan? Isåfall torde det ha inneburit en stor begränsning när det gäller flygburna transporter under operationer som denna. LRRP?

Link to comment
Share on other sites

Jäkligt bra fråga Etranger.

 

Som jag nämnde i början så hade AQ lagt upp  rejäla förråd runt i bergen i OP-området. Där återfanns Stingers i ett icke oansenligt antal. Om dessa härstammade från USSR vs Mohjaheddin eller om de var nyare vet jag ej.

 

Soldater från 101st rapporterade till AH64 piloterna vid ett flertal tillfällen att de såg "smoketrails" resa sig upp från marken, om detta var avgaser från RPG eller spår efter Stingers har jag inte hört någon bekräftelse på. vad jag vet har man inte funnit några spår efter förbrukade tuber. Har heller inte hört att något varningssytem på AH64 eller aannan hkp löst ut under hela Afgan kampanjen, vilket ju tyder på att om de nu hade vapnen så kanske de inte förstod sig på dem(låter skumt då de skall var mycket enkla, sedan måste det finnas veteraner från USSR tiden) eller så funkade de ej.

 

Finns det bäst före datum på robotar? Fu bodin som är LV kille kanske vet.

Link to comment
Share on other sites

Stora kulor och liten toppkula verkar det som. Vad jag hört så finns det många småvidriga guncamera filmer ifrån AH64orna, de skördade friskt. 30mm akan och 70mm FFAR gör ont, och konstruerar pussel som är svåra att lägga ihop.

Link to comment
Share on other sites

Fick bekräftat tidigare på annat forum att alla Stingers som ev. finns kvar i A-land har gått ut med år till godo.

Förmodligen funkar dem inte, dvs dem avfyras men målsökaren funkar inte så roboten går bara rakt fram.

 

Dock har jag också hört att SA-7 letat sig in i arsenalen så...

Link to comment
Share on other sites

Alla robotar med fastbränsle-motorer har troligen bäst-före-datum. Blir det sprickor i bränslet kan det bli stor smäll innan roboten kommit iväg.

 

Varningssystem på HKP borde inte kunna upptäcka Stinger bättre än RPG då Stingern inte har aktiv målsökare. Dock finns det en IFF-apparatur på stingern som på något sätt borde förhindra att "egna" hkp beskjuts. Möjligen har väl AQ varit smarta nog att inaktivera dessa.

 

Stinger går nog inte att avfyra om den inte får indikation från IR-sökaren, Om jag inte har fel används s.k "black-hole" utrustning på både AH64 och Blackhawk vilket borde göra dem svåra att "fånga" med Stigerns sökare.

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

Se där, där lärde jag mig en del. Trodee väl att de inte hade så lång hyll tid. Det där med SA 7 stämmer Fu J, varningar för dessa fanns och SOAR använde nåt skumt de fått från ryssarna för att mota dessa, men det är lika där, fanns de där så vet iaf inte jag nåt tillfälle de användes.

 

Börjar nu översätta del två....suck.

 

*LRRP bläddrar i papper, för många papper *

Link to comment
Share on other sites

Fyfan LRRP, det här blir till att imponera på historieläraren i höst alltså. Sen lär han ju sätta i halsen när han får höra källförteckning...

Toll: Jag hoppas att du skämtar. All respekt för LRRP och hans erfarenheter, men i detta fallet sitter han på andra hands-info eller lägre, vilket innebär att du sitter på tredje hands-info eller lägre, vilket i sin tur kommer att låta väldigt överspänt om du försöker använda det i någon form av diskussion. Det är vad DU har presterat som har betydelse, inte vad ANDRA har gjort genom åren.

Link to comment
Share on other sites

Det finns IR-sensorer som kan upptäcka även passivt sökande robotar då dessa producerar en del värme vid avfyrningen.

Om något sånt ingår i Longbowens varningssystem vet jag dock inte.

Jag vill minnas att det finns i "Jane's Combat Simulations Longbow 2" men det kan ju vara "for gameplay reasons".

 

Sen finns det zonrörsgranater till RPG-7. Mujaheddin byggde tydligen några improviserade såna mot ryssarna och det kan även ha varit såna inblandade i Mogadishu (osäker källa).

Numera finns det dock fabrikstillverkad zonrörsam IIRC.

 

Ett tips till er som vill veta mer om RPG-7 är att gå in på Googles newsgrouptjänst och söka på gruppen "sci.military.moderated". Där finns en låååång (100+) tråd om RPG-7.

Link to comment
Share on other sites

Fyfan LRRP, det här blir till att imponera på historieläraren i höst alltså. Sen lär han ju sätta i halsen när han får höra källförteckning...

Toll: Jag hoppas att du skämtar. All respekt för LRRP och hans erfarenheter, men i detta fallet sitter han på andra hands-info eller lägre, vilket innebär att du sitter på tredje hands-info eller lägre, vilket i sin tur kommer att låta väldigt överspänt om du försöker använda det i någon form av diskussion. Det är vad DU har presterat som har betydelse, inte vad ANDRA har gjort genom åren.

Hum hum, det var faktiskt kryddat med en hel del ironi, jag instämmer nästan fullständigt. Ber om ursäkt om jag varit otydlig, tio snabba som kompensation.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...