Jump to content

Praktiskt skytte

Casca

Recommended Posts

Har för mig att SAS har liknadne övningar, med levande gisslan och pappfigurer, har för mig att McNab nämner det i sinna böcker, där dom samööver med engelska kungafamiljen, och Prinssessan Diana får sitt hår svett av en "flashbang"

Yupp, i Attack beskriver McNabb hur den som leder övningen ställer sig mellan två pappfigurer medan kompisarna stormar stället med buller och bång.

Iof är det en kille i boken som visar hur bra skyddsvästarna är genom att låta de andra skjuta honom med en kaliber 12 slug... jävligt sunda killar

Jo, i en bok stod det att man skulle tro på allt som man läser ;)

Givetvis skall allt man ser och läser behandlas källkritiskt... Inte minst saker amgående lite Hysch-hysch grejor...

Men det som nämns över har jag hört från många olika håll, så en viss sanning tillskriver jag det....

hmm ser ju nästan ut som något som den franska antiterroriststyrkan skulle göra som övning.

Såg ett program på burken för ca ett år sen där dom hade en skarpövning där dom var tvungna att lita på sin stridspartner ALLTID, För att bevisa detta fick dom ta på sig skottsäkra västar och sen sköt stridskamraten sin polare rätt i bröstet för att bevisa att man litade på honom....

Jisses säger man bara.

hmm ser ju nästan ut som något som den franska antiterroriststyrkan skulle göra som övning.

Såg ett program på burken för ca ett år sen där dom hade en skarpövning där dom var tvungna att lita på sin stridspartner ALLTID, För att bevisa detta fick dom ta på sig skottsäkra västar och sen sköt stridskamraten sin polare rätt i bröstet för att bevisa att man litade på honom....

Jisses säger man bara.

Faktum är att självförtroendet och teamkänslan måste ökas något enormt vid en dylik skjutning(bilden). Nu har jag ingen erfarenhet som kan liknas vid bilden, men en stridsskjutning som ex korridor bakåt med 100(50) streck i skog(Inklusive KSP), gav mig ett stort förtroende för mina kamrater. 100 streck gäller även i krig.

Casca

Iof är det en kille i boken som visar hur bra skyddsvästarna är genom att låta de andra skjuta honom med en kaliber 12 slug... jävligt sunda killar

När jag praoade på revingehed för ett par år sedan var det ett av befälen som berättade om ett befäl han visste (jag vet att man ska vara källkritisk, men ändå) hade spännt upp 10 diskhandukar med en meters mellanrum och sedan ställt sig bakom dom med splitterkyddet och vinterocken o allt sont tjockt påbultat. Han hade sedan bett en av soldaterna skjuta mot honom genom handukarna med en Kulsprutepistol.

Kulan hade fallit ner tillmarken efter sex eller sju handukar....

När jag praoade på revingehed för ett par år sedan var det ett av befälen som berättade om ett befäl han visste (jag vet att man ska vara källkritisk, men ändå) hade spännt upp 10 diskhandukar med en meters mellanrum och sedan ställt sig bakom dom med splitterkyddet och vinterocken o allt sont tjockt påbultat. Han hade sedan bett en av soldaterna skjuta mot honom genom handukarna med en Kulsprutepistol.

Har hört liknande skröner om att vår K-pist ine kan slå igenom vindrocken på en person på 200 meter, säger som jag alltid sagt...Skit snack.

Brukar säga att vill dom övertyga mig om motsattsen, ställ er framför mig så skjuter jag... ;)

• BlåGul -1

Skitsnack.

För några månader sedan sköt jag med S&B 8 grams helmantel fabriksammunition ur en Glock 17 rakt igenom 3 st 5 cm furubjälkar...och den ammunitionen är förhållandevis milt laddad.

Två meter hårdpackad snö funkar mycket bättre.

Mycket troligare att man inte får en kula i sig då.

:D

Jag hade nog tappat allt förtroende för om en polare tyckte det var en bra idé att skjuta på mig, även om jag hade skyddsväst...

Det är ju just det, en skydds-väst, den är inte 100% säker...har du div. plattor i etc. kan du få "splash-back", delar av kulan i nyllet, mindre kul... (givetvis finns det skydd mot det med, men..)

Min åsikt är: förbannat korkat... säkert [förhoppningsvis] ofta skitsnack..

Killen som gjorde skyddsvästar poppis?, (Second Chance) filmades ofta när han sköt på sig själv... det lär ju vara ett otvivelaktigt sätt att visa att man tror på sin produkt... :D

Läste i tidningen för ett tag sedan om två män i USA som kommit över en skyddsväst. Dom ville testa den, så en av dem satte på sig västen medan kompisen gick och hämtade en .22:a. Han sköt killen med västen i bröstet, och han klarade sig fint. Glada i hågen tänkte dom att dom skulle prova något grövre, och hämtade då en hagelbössa. Killen sköt sin kompis i bröstet från 1-2 meters håll. Resten kan ni nog räkna ut själva. Han reste sig inte igen.

Jag hade nog tappat allt förtroende för om en polare tyckte det var en bra idé att skjuta på mig, även om jag hade skyddsväst...

Det är ju just det, en skydds-väst, den är inte 100% säker...har du div. plattor i etc. kan du få "splash-back", delar av kulan i nyllet, mindre kul... (givetvis finns det skydd mot det med, men..)

Min åsikt är: förbannat korkat... säkert [förhoppningsvis] ofta skitsnack..

Killen som gjorde skyddsvästar poppis?, (Second Chance) filmades ofta när han sköt på sig själv... det lär ju vara ett otvivelaktigt sätt att visa att man tror på sin produkt... :D

Ahh!! Det ringer en klocka någonstans. Jag har ett reportage ,någonstans, i en tidning. Där en engelsk skyddsväst tillverkare visar att han litar till fullo på sin produkt, han skjuter sig med en .44 mag i magen. Har för mig att han "bara" gjort det ca20-25 gånger. Tror det är samma person som du beskrev..

Och har man sådana polare som tycker det vore kul att skjuta på en, ja då behöver man inga ovänner.... :P

Jaa, killen vart rätt omtalad och det är säkert fler som har härmat honom..

Jag har sett det på en video film ("Deadly weapons?") där stoppar han telefonkataloger mellan kroppen och västen för att inte få så ont :)

En annan kul (??) grej är att en försäljare av en am-röj dräkt skall demonstrera sin tillit till den genom att sätta upp 1kg deg på en pinne och stå väääldigt nära och *pang* detta hade jag velat se!

(hört det på Swedec, är liite skeptisk, men stollar finns det ju gott om)