Jump to content

Tillämpat Tjänsteskytte, ny skyttegren inom FM?

Recommended Posts

Har under veckan hört "djungeltelegrafen" dunka budskap om formationen av nytt skjutreglemente och ny skyttegren för de som är anslutna till de gröna organisationerna. Enligt informationslämnaren skall det vara relativt likt finska SRA.

Troligtvis kommer även inspiration från detta norska event att spela in:

Med tanke på hur anala sportskytteförbunden (som dessutom är frivilligorganisationer) är att man då fan inte ska ha något som ens andas camouflage och/eller påminner om något militärt får jag säga att det här känns jävligt spännande om det tar fart. 

• 10 months later...

Ja, har det hänt något mer? Vissa inom Hemvärnet - jag tex - skulle ju behöva öva mycket mer på skytte. Jag hade hoppats på att detta skulle vara ett sätt. Så här skriver man i Finland:

"Reservister samt medlemmar i de frivilliga försvarsorganisationerna kan delta ifall de genomgått den av ResUL:s TRS kommittee godkända "säker skytt" kursen, och till den hörande vapenhanteringsprovet på ett godkänt vis. Ungdomar under 18 år bör därtill ha ett av föräldrarna undertecknat intyg för att delta.

...

Man behöver inte ha eget vapen för att delta varken i SRA-kursen eller föreningens SRA-övningar. Föreningen har lånevapen som alltid finns tillgängliga på våra övningar och tävlingar."

Är det naivt att hoppas på något liknande på denna sida Bottenviken?

Nu kommer det förslag att förbjuida AR-15 på jaktlicens (igen...) och då återstår alltså att bli aktiv inom IPSC eller motsvarande. Det hade väl gått om skyttet vore det stora intresset, men jag har varken tid eller pengar på att bli så aktiv som (jag tror?) krävs för licens.