Biowaste Posted November 19, 2013 Report Posted November 19, 2013 kan någon förklara för mig varför fältbyxa 90 P har tre magasin fickor insyddsa i HÖGER benficka? Är inte de flesta högerskyttar? Quote
Rickard N Posted November 19, 2013 Report Posted November 19, 2013 Bra fråga faktiskt Jag kan iofs inte minnas att jag någonsin genomförde någon form av magasinsbyte under press från benficka. Numera har de väl inte magfickorna heller. Quote
3345 Posted November 19, 2013 Report Posted November 19, 2013 För att man förr genomförde mag byte med höger hand ? Så var i alla fall jag lärd, sen var det bara att lära om till att byta med vänster näve när man kom till baka till det gröna. Quote
weekendwarrior Posted November 20, 2013 Report Posted November 20, 2013 Ööh....varför skulle man byta magasin med höger hand om man är högerhänt? Har aldrig hört talats om. Vilken tidsperiod talar vi om? Quote
Biowaste Posted November 20, 2013 Author Report Posted November 20, 2013 Jag förstår inte tänket. Rimligt vore ju två mag i vardera ficka. Har aldrig hört talas om att det någonsin är ok att släppa greppet.... Quote
Vojensky Posted November 20, 2013 Report Posted November 20, 2013 Vi som var med på den tiden då vi hade ett försvar vet att man då utförde magasinsbyte med höger hand - läs tex SoldF Mtrl P 1989. På M/69 P som är ännu lite äldre sitter magasinsfickorna i höger benficka av samma anledning. Då hade man fastställda regler för hur man gjorde x eller y och de hängde med under lång tid, idag måste man ändra på det mesta från dag till dag vilket gör att det inte finns någon som gör på samma sätt för alla har blivit lärda olika. ...sa han som var med på farfars tid... 1 Quote
Biowaste Posted November 20, 2013 Author Report Posted November 20, 2013 Hmm jag började iofs 94 men då fick man lära sig att ha magasinen i vänster stridsficka och mat/godis/ciggen i höger... Quote
Rickard N Posted November 20, 2013 Report Posted November 20, 2013 Jag gjorde definitivt magbyte med vänster hand, släppte väldigt sällan pistolgreppet alls när jag pangade ak5. Quote
Biowaste Posted November 20, 2013 Author Report Posted November 20, 2013 Var hade du magasinen Rikard? Var hade du magasinen Rikard? Quote
3345 Posted November 20, 2013 Report Posted November 20, 2013 För min del så var det 05 å då var det höger hand som gällde å tyckte faktiskt det var smidigare. Om man hade haft ak4 istället så hade jag inte tyckt det var smidigare med tanke på manöverhantag osv. Quote
Biowaste Posted November 20, 2013 Author Report Posted November 20, 2013 3345- hade du m90P och magasinen i höger ficka? var det smidigare på grund av hur det ser ut i den typen av vagn du var i? Quote
Rickard N Posted November 20, 2013 Report Posted November 20, 2013 Jag hade mag i höger benficka, det var där det fanns fickor Men jag kan som sagt inte direkt minnas några tillfällen då jag behövde göra snärtiga magbyten. I min värld var det mer "få med sig mag är bättre än att inte få med mag". Det skulle bedömt vara rätt krångligt med magbyten om fickorna varit i vänster ben istället också. Jag vet inte om jag sköt ett enda skott med min ak5 typ sista tre-fem månaderna heller. Det kan delvis bero på att vi var utbildningstrupp åt OHS och kaptensskolan. Quote
3345 Posted November 20, 2013 Report Posted November 20, 2013 Nej har inte haft p uniformen alls. Det jag uttalade mig om var att jag blivit lärd att ha mag på höger sida å ladda med höger hand. Men att det det uppenbarligen är ändrat till vänster nu. Och hade det inte varit för sissta skottet spärren på c versionen så undrar jag allt om jag inte skulle ordervägrat å fortsatt med höger hand Quote
2Sharp Posted November 20, 2013 Report Posted November 20, 2013 Man kan hoppa över sistaskottsspärren och slå manöverhandtaget bakåt om man laddar om med höger hand, oavsett om man är höger eller vänsterskytt. Quote
Biowaste Posted November 20, 2013 Author Report Posted November 20, 2013 man ska självklart göra det som går fortast och säkrast. men jag har sedan -94 bytt med vänster hand eftersom jag inte vill släppa beredskapen. det hänger självklart ihop med vilken typ av tjänst man har och i vilken situation man befinner sig i. att ordervägra ett utbildningsmoment är inte något jag skulle göra oavsett hur dumt jag personligen anser att ett moment kan vara. Quote
Rickard N Posted November 20, 2013 Report Posted November 20, 2013 Jag har inget minne av att man var tvungen att byta mag med någon speciell hand. Däremot var man tvungen att genomföra ladda med magasin i höger hand. Nu får JTS slå mig på fingrarna om det jag minns inte överensstämmer med reglementen (eller så hade vi väldigt sympatiska befäl i just det här hänseendet) Quote
HotelAlpha Posted November 20, 2013 Report Posted November 20, 2013 Under några år från 2000?? och framåt skulle magasinbyten genomföras på samma sätt som ladda, det var tydligen en säkerhetsfråga.. Har en 90P jag fick ut 2001, där finns inga fickor insydda i benfickan.. Att byta magasin med svag hand gör ju så att man kan bibehålla eldberedskap, jobbar så med både pistol och AK. Quote
weekendwarrior Posted November 21, 2013 Report Posted November 21, 2013 Vi som var med på den tiden då vi hade ett försvar vet att man då utförde magasinsbyte med höger hand - läs tex SoldF Mtrl P 1989. På M/69 P som är ännu lite äldre sitter magasinsfickorna i höger benficka av samma anledning. Då hade man fastställda regler för hur man gjorde x eller y och de hängde med under lång tid, idag måste man ändra på det mesta från dag till dag vilket gör att det inte finns någon som gör på samma sätt för alla har blivit lärda olika. ...sa han som var med på farfars tid... Gjorde GU 92-93 (med böckerna från 1989) + 5 år som soldat i Hv 04-09, har aldrig hört talats om att någon lärt ut eller lärt sig hantera magasin annat än med vänster hand som högerskytt. Quote
Airboy80 Posted November 21, 2013 Report Posted November 21, 2013 (edited) Vi som var med på den tiden då vi hade ett försvar vet att man då utförde magasinsbyte med höger hand - läs tex SoldF Mtrl P 1989. På M/69 P som är ännu lite äldre sitter magasinsfickorna i höger benficka av samma anledning. Då hade man fastställda regler för hur man gjorde x eller y och de hängde med under lång tid, idag måste man ändra på det mesta från dag till dag vilket gör att det inte finns någon som gör på samma sätt för alla har blivit lärda olika. ...sa han som var med på farfars tid... Gjorde GU 92-93 (med böckerna från 1989) + 5 år som soldat i Hv 04-09, har aldrig hört talats om att någon lärt ut eller lärt sig hantera magasin annat än med vänster hand som högerskytt.OK, då kontrar jag med GU 99 - 00 (SoldR Mtrl P 92?) och då skulle magasinen förvaras i höger magasinsficka på stridsbältet eftersom man enligt reglementet skulle genomföra ladda och patron ur med höger hand. Detta var jättenoga, och det genofördes flera utbildningskontroller på att hela kompaniet var utbildat och gjorde rätt vid dessa moment. Det förekom till och med att vapen och säkerhetsbefälet var med och kontrollerade. Anledningen kan ha varit att flertalet uppmärksammade vådaskott hade gått av lite här och var, och att man under nittiotalet blivit petigare med säkerhetstänket generellt. SäkI hade arbetats fram och kalla krigets slut medgav väl ett större fokus på fredsmässigt säkerhetstänk kanske man resonerade? Vi utbildades också att (om man var högerhänt) byta magasin med höger hand. Ute i fält fick man dock göra som man ville var min erfarenhet, så länge pipan pekade i skjutriktningen och så vidare.. Undantaget till allt detta var som sagt vänsterskyttarna som instruerades att ha magasinen i vänster ficka m.m. Vi utbildades på AK5 kanske jag ska tillägga. Jag som är högerhänt tycker personligen det kan va smidigt att byta mag med högerhand eftersom den i egenskap av dominant hand belönar mig med snäppet mera fingerfärdighet och snabbhet under rädsla och stress! Jag är mindre flink och lite mera "fipplig" med vänster hand har jag märkt. Det är inget som märks sådär till vardags kanske, men när jag är stressad och har bråttom kan det märkas tycker jag. Jag har märkt att OM jag tappar något, så är det ofta något jag håller i vänster hand. Vet inte om det har med ett par gamla skador (bland annat cykel/fallolycka som skadade handen) att göra dock.. Edited November 21, 2013 by Airboy80 Quote
HotelAlpha Posted November 21, 2013 Report Posted November 21, 2013 Ja, dom släppte väl på det där efter att Leasons learned började trilla in från Affe... Magasinbyte med svaghand är effektivare om man tränat in det. Lade många timmar under GU på detta, kommer särskilt ihåg 1 tillfälle då vi körde utslagstävling mellan grupperna under minst 4h. Det är sånt som skapar muskelminne. Tillbringar fortfarande minst 1h varje månad med att öva magasinbyte, både med AK och pistol. Quote
weekendwarrior Posted November 21, 2013 Report Posted November 21, 2013 Jag hittar inte boken men lägg gärna upp textavsnittet. Quote
LoveMachine Posted November 22, 2013 Report Posted November 22, 2013 (edited) Så sent som utbildningsåret 04-05 så lärde man ut att omladdning skulle ske med höger hand som höger skytt. Vapnet skulle ner på höften vid omladdning. Detta enligt mina egna upplevelser från I19/Artbat. Det var väl inget jag riktigt tyckte var så smidigt, men en soldat lyder. Det tog inte många minuter att komma på hur det skulle göras med vänster hand när jag började som GSS/T. Det känns mycket mer naturligt för mig. Edited November 22, 2013 by LoveMachine 1 Quote
Ljungcrantz Posted December 8, 2013 Report Posted December 8, 2013 Vart hittar du magasinfickorna i 90P byxorna? Jag har då inga i mina Quote
109 Eken Posted December 8, 2013 Report Posted December 8, 2013 Tidiga batchar hade det. Någonstans på vägen bytte man modell på hängslena också :( från helt i tyg till en med en oskön plastbit Quote
Recommended Posts