Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vet inte om detta är rätt del, flytta i så fall.

Jo det är så att jag utöver mitt svenska medborgarskap innehar en finländskt dito. Eftersom jag läser statsvetenskap och nationalekonomi på universitet tyckte jag detta var en spännande idé. Jag genomförde min värnplikt i Sverige 2006 och behöver därmed inte göra det i Finland.

Dock skrev jag under en fullmakt att jag var införstådd i detta samt genomgick en läkarundersökning. Jag är fysiskt gott skick och bedömd lämplig för tjänstgöring. Så jag lyder numera under finsk pliktlagstiftning och är kallad till mönstring hos Lapplands regionalbyrå i Rovaniemi.

Eftersom jag får komma med egna önskemål om placering och ort, tänkte jag kolla läget här. Några tips? Mina kusiner har tjänstgjort i Lappland, då de bor där. Jag hade tänkt mig södra Finland, något tekniskt såsom samband (förbindelsetjänst, på finlandssvenska). Jag talar finska men svenskspråkiga Nylands brigad kan det bli i brist på idéer.

Ja det kan tyckas att jag är dum i huvudet men det är för vetenskapen.

Posted

Om du vill att utbildningen går på svenska, är Nylands brigad ditt enda alternativ. Dit kommer du 100 % säkert om du anmäler att du vill göra din värnplikt på svenska.

Nuförtiden tenderar man att beakta önskemål om utbildning, men någon som har lite senare utbildning än jag får ta ställning till hur ditt önskemål om utbildning för samband kan genomföras på NylBr. Beväringar utbildas på samband, men huruvida det är mera kvalificerat än radistjobb, får någon färskare ta ställning till.

Mest kvalificierad utbidning inom samband torde ges på Viestirykmentti

http://tinyurl.com/orss8mr

men mitt antagande är att man ska ha teknisk utbildning och eller erfarenhet för att komma på de mera kvalificerade utbildningarna.

Lika som NylBr utbildar personal för samband, grs det på olika andra trupppförband i södra Finland, men då går det ju på finska.

Om du vill se vad beväringar skriver om militärtjänsten kan du gå på www.aamukampa.net .

Forumet är inriktat på beväringtjänst. Dragsvik finns under "Merivoimat".

Posted

är kallad till mönstring hos Lapplands regionalbyrå i Rovaniemi.

du är väl medveten om att du inte behöver åka till rovaniemi

http://tinyurl.com/qdso8t4

De som bor utomlands behöver inte personligen infinna sig i Finland för uppbådet. De kan sköta sina uppbådsärenden med en fullmakt via ombud i Finland. De som bor utomlands kan även skicka handlingarna till det närmaste finska konsulatet, som sänder uppbådshandlingarna till Finland.

Du kan alltså sköta uppbådet via ombud om du vill. Kolla med konsulatet.

Posted

Hej, tack för svaren. Jag åker gärna och mönstrar i Rovaniemi, så kan jag passa på att hälsa på släkten. Jag har funderat på Signalregementet du nämner, dock måste jag ansöka dit själv. Det kanske jag kan göra när jag väl är på regionalbyrån. Aamukampa var en bra länk.

Posted

Som jag läser almänna beskrivningen och beskrivningen på utbildning för elektronisk krigsföring , är det endast till utbildningen för elektronisk krigsföring som du behöver ansöka medelst ansökningsdokument + bilagor (se kraven bidragande faktorerna och bilagorna och blanketten). Vad jag förstår, kan man komma till de andra genom att motivera sin önskan och sina färdigheter vid mönstringen.

Lita emellertid inte på mig utan ring regionalbyrån i förväg om du vill veta något.

............

Lycka till vid mönstringen och rapportera gärna sedan när du är i utbildningen, oavsett vilken utbildning det blir. Det vore fint att höra reflektioner av någon som gjort svenska värnpliktsutbildningen och gör den finska.

Rätt unikt !

Posted

Tack för ditt ihärdiga skrivande adam7. Jag fick häftet "Beväring 2013" medskickat mina papper där de allt gällande befattningar finns skrivet. Tänkte om det fanns några andra som har personliga erfarenheter av värnplikt i Finland. Vi sverigefinnar är trots allt en stor minoritet i Sverige.

För min del lockar nog samband mest då det är något jag sysslade med under min värnplikt i Sverige. I övrigt har jag C-körkort så jag kanske hamnar på någon transportpluton eller dylikt. Huvudsaken är att jag hamnar någonstans och helst där krigande är lite mer av en bisyssla. Alltså något mer tekniskt än skyttesoldat.

• 4 weeks later...
Posted

Hej!

Jag mönstrade förra veckan och det blir inryck till Signalregementet i januari 2014. Mer om mönstringen på min blogg, inläggen som handlar min värnpliktstjänstgöring taggas "fivpl" för att särskilja det från allt annat dravel jag skriver.

Posted

Läste din blogg och artikeln på Newsmill. På newsmill var det ord och inga visor.

Ett tips: Förmågetestet (humoristiskt kallat palikkatesti på finska, där palikka betyder kloss, men även dumbom) görs när du rycker in, under någon av de första dagarna. Eftersom din svenska definitivt är starkare än din finska, skall du se till att du gör testet på svenska. Arrangörerna skall erbjuda/fråga efter om någon vill göra det på svenska, men om det mot förmodan inte skulle nämnas, skall du yrka på att göra det på svenska. Du har rätt att göra testet på svenska.

Resultatet är nämligen en av beståndsdelarna i beslutet angående din fortsatta utbildning, förutom dina utbildares bedömning och din utbildning/yrkes- och annan erfarenhet. Om du vill ha en mera kvalificerad utbildning, är ett bra testresultatet viktigt. Bra bedömning av dina prestationer och passlig utbildning och eller erfarenhet räcker inte om dina testresultat är toppenbotten. Det finns olika minimikrav för olika utbildningar. Skalan torde vara 1-9 t.ex på intelligensen, vilket går enligt statistisk metodik, där jag vill påminna mig om att 9 får endast 4 %. Med de lägsta resultaten skickas man hem.

-----

Det blir intressant att följa din blogg.

Posted

Nu verkar newsmill ha dött i dagarna.

Jag hade tänkt göra eventuellt uppkommande prov på svenska. Med tanke på de finskspråkiga som hamnar på Nylands brigad borde ha liknade möjligheter. Antar att det är någon form av konditionstest osv. likaså.

Tack för all hjälp. Vet inte om denna tråd är till gagn till någon annan så lämplig moderator kan nog förpassa den till historiens soptipp.

Posted (edited)

Nu verkar newsmill ha dött i dagarna.

Jag hade tänkt göra eventuellt uppkommande prov på svenska. Med tanke på de finskspråkiga som hamnar på Nylands brigad borde ha liknade möjligheter.

Ja, det ska funka åt båda hållen.

Eftersom du inte är våt bakom öronen, kan du höja rösten när de frågar om någon vill göra provet på svenska, eller om det glöms, vilket inte är helt omöjligt.

Antar att det är någon form av konditionstest osv. likaså.

Jo, men i början tar man det lugnt numera. Först använder man bara idrottsskor och helt allmänt är det en soft start. Det fysiska börjar inte före ni har haft era läkarundersökningar. Nu borde någon färskare ta ställning till detta, men både olika tester för muskelstyrka och Cooper-test (löpning 12 min) förekommer. Räkna med att Cooper-testet får du gör ett antal gånger, i.a.f. om du går vidare till underofficersskolan och senare RUK. Å andra sidan har ju signalisterna ryktet att vara de med sämsta kondis, vilket inte stämmer för kabeldragarna ;-)

Tack för all hjälp. Vet inte om denna tråd är till gagn till någon annan så lämplig moderator kan nog förpassa den till historiens soptipp.

Knappast behöver man göra det. Finskättlingar finns ju legio i Sverige, och alltid är det någon som tar språnget ut och

Edited by adam7