Jump to content

Hemvärnet i GBG?

Recommended Posts

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har tidigare varit en riktig stridis (mellan 15-18 år ) var med i både FBU och HV. Gjorde sedan lumpen som skytteGB 91-92. blev sedan  Extra HV man med egen AK 93-95.

När jag sedan vill starta min HV karriär bryr sig igen....hade kontakt med en från GBG skärgårdsbataljon...han skulle ringa efter några veckor...men det gjorde han inte,så nu lägger jag ner hela skiten... HV saknar folk,men är djävligt dåliga på att rekrytera folk + att ha bra hemsidor mm.

vilket HV-komp i göteborg skulle du vara på då? själv var jag med ett tag i Säve och även en stund i Härryda vilket jag tyckte var bättre än Säves för övrigt... sjystare befäl och lite mer action... :) men nu finns det inte tid för nåt HV när man jobbar heltid... men sen efter lumpen kommer det nog bli tebax till HV igen...

mmm jag har minnen av någon vid det namnet men den enda jag kommer ihåg vid namn säkert är Fu Fridjonsson... sjysst kille...

LOL!

En gammal polare till mig från gymnasiet.. sicken kille det är..  Haha.. Hade ni inte action så det räckte så var det nog bara för att han inte fick tillräckligt fria händer! :P

En gammal polare till mig från gymnasiet.. sicken kille det är..  Haha.. Hade ni inte action så det räckte så var det nog bara för att han inte fick tillräckligt fria händer! :P

han verkade lite yrkesskadad dock... ;) kunde typ alla större och mindre slag i militärhistorien på alla fronter dag för dag eller nåt :D fick höra minst tre historier varje gång man nämde ett land/krig eller dyl.

Guest Lt. payne
Jag har tidigare varit en riktig stridis (mellan 15-18 år ) var med i både FBU och HV. Gjorde sedan lumpen som skytteGB 91-92. blev sedan  Extra HV man med egen AK 93-95.

När jag sedan vill starta min HV karriär bryr sig igen....hade kontakt med en från GBG skärgårdsbataljon...han skulle ringa efter några veckor...men det gjorde han inte,så nu lägger jag ner hela skiten... HV saknar folk,men är djävligt dåliga på att rekrytera folk + att ha bra hemsidor mm.

Ge inte upp så lätt jonte72!

Bara för att han inte hörde av sig så är inte resten av Gbg-hv

dåliga.sök samband med nån annan då!

Jag känner ingen i Gbg-hv men mötte några på vapenkursen på Fårö 2001.de var motiverade och bra grabbar!

Jag anser (och detta kommer jag få skit för) att Hv är SKIT!.

Kan inte tänka mig nån gång detta funkar. Har varit B-styrka x antal ggr och vi har alltid spöat dom, och vi är hobby soldater i Jägarbefälsföreningen.....

visst finns det x elitsoldater i Hvl, men om det blir krig är dom kvar (98% av alla bra är extra HV?) och 10 bra av 100 funkar inte.. Nä lägg ner skiten!

Mvh Ove en FBU'are

Guest Lt. payne

Kan inte tänka mig nån gång detta funkar. Har varit B-styrka x antal ggr och vi har alltid spöat dom, och vi är hobby soldater i Jägarbefälsföreningen.....

visst finns det x elitsoldater i Hvl, men om det blir krig är dom kvar (98% av alla bra är extra HV?) och 10 bra av 100 funkar inte.. Nä lägg ner skiten!

Mvh Ove en FBU'are

Din åsikt om HV är din och det respekterar jag.

Men att du spöar HV vid B-styrkemoment är väl knappast konstigt?

Som angripare väljer du tid/plats/mål i syfte att göra mest skada.Som försvarare kommer du ju nästan alltid pucktvåa.

Om din "jägarförening"skulle angripas så var säker på att du

inte får välja tid/plats/sätt.

Motivationen för många Hv-människor är att skydda sin familj och sina värderingar.Det behöver man inte vara elitsoldat för.

Sven Hassel skrev:Den bästa mördaren i ett krig är en familjefar...

Obs! jag ger inte dej skit,säger bara min mening.

Ove:

I min lumpar tid så "vann" vi över olika jägar förband 8 av 10 ggr i ej "styrda" dubbel sidiga övningar (med simfire), gjorde detta oss mer "elite" och jägare kassa..??, nej vi hade lyxen som Lt.payne sa att få välja plats/tid + mer informations som B styrka. Så att säga att man har slagit ett "förband" i en b stryke övninger säger väl igentligen igenting nått en person med din erfarenhet borde veta.

Sen att 98 % av dom som är "elite" är extra Hv skulle jag att du förklara lite närmare, för det är väl inte så att för att vara bra så måste man per automatik vara jägare?

Sen så håller jag med om att det finns många "gubbar" som är med bara för den sociala biten men för många av Hv uppgifter duger det att dom kan skjuta ;) I framtiden där Hv uppgifter blir mer varierande så ser jag gärna att vi fortsätter på "spets" tänkandet med insatsplutoner och dylikt där folk med mer motivation kan få utvecklas.

Självklart så har du rätt till din åsikt, det är just därför jag är med i hemvärnet, för att försvara din rätt att ha den. :)

Ps

Vad gör en jägarförening i krig? ;)

DS

Ps

Vad gör en jägarförening i krig? ;)

DS

Ja vad gör en civil förening i krig. För det är just vad det är, alla FBU-förbund och -föreningar är civil verksamhet. Dem lyder inte under FM, och har ej heller tillgång till någon vidare utrustning. Ska dem öva får dem låna utrustning av FM. Och JBF är en FBU-förening. :D

När kommer alla gamla jägare att förstå att de inte är världens bästa soldater.

Vi övade ca 60 % fördröjningsstrid under min GU på Norrlandsskyttebataljon...fast vi hade lite mer resurser än en jägarbataljon ( tillgång till bla en Haubitsbataljon).

Mvh Ove en FBU'are

Din åsikt om HV är din och det respekterar jag.

Men att du spöar HV vid B-styrkemoment är väl knappast konstigt?

Som angripare väljer du tid/plats/mål i syfte att göra mest skada.Som försvarare kommer du ju nästan alltid pucktvåa.

Om din "jägarförening"skulle angripas så var säker på att du

inte får välja tid/plats/sätt.

Motivationen för många Hv-människor är att skydda sin familj och sina värderingar.Det behöver man inte vara elitsoldat för.

Sven Hassel skrev:Den bästa mördaren i ett krig är en familjefar...

Obs! jag ger inte dej skit,säger bara min mening.

Ni har inte fattat eller jag har varit otydlig, skit samma. JBF är en FBU förening och vi finns inte i krig!

Men min åsikt om HV står fast, SKIT!!! Med detta menar jag inte er enskilda men organisationen är kass.

Och vad jag och mina bröder gör i krig, hör inte hit (en krigsplacering ÄR hemlig)

Sen till han som slog "jägare" 8 av 10 ggr, tur för er för dom ni möter är no värre. Själv fick vi pisk ca 3 av 10 övningar och var enligt våran Batch normala. Så jag undrar vilka ni mötte???

Jägare anfaller inte inf/Pansar vi slår på mjukdelarna och det är det vi är bra på inte att strida mot nått jävla Psk förband.

Hoppas vi har fått lite klar sida i detta nu och kan ha en go och glad attityd.

Guest Lt. payne

Din attityd,kallar du den go och glad??

Att du anser att HV är skit är din åsikt och den får du gärna ha.

Att försvarsmakten tar HV på så mycket allvar att organisationen har en krigsplacering säger tillräckligt mycket om Hv:s kompetens.

JBF har inte det förtroendet tydligen....

Ni har ju inget existensberättigande när landet är i fara,annars

skulle väl JBF vara ett existerande förband?

Hoppas du fattat eller har jag varit otydlig,skit samma?

Ove:

Jag är väl medveten om vad JBF är för nånting det var mitt sätt att ironisera,  där av smile gubben på slutet.

Jägarna vi har övat med är K4, I22, KJ, och FBJ. K3 har jag aldrig haft nöjet att möta förutom då fänrikar från K3 och FJS som truppfört oss.

Men som jag sa tidigar, vi var inga "uber" soldater som käckar jägare till frukost utan som b-styrka fick vi välja tid och plast + en massa information som inte A-styrkan hade. Sen att vi tvingade jägar grupperna ut till regelrätta strider (tack vare infon) var inte eller till deras favör. Sen att vi får storstryk när det är tvärtom tvivlar jag inte en sekund på. Vilket av många B-styrke moment som "rälsmål" bevisade.

Men hela poängen är man kan inte döma ut en organisation eller ett förband/soldater baserat på B-styrke uppdrag, nu tror jag iofs inte du gör det utan har säkert fler anledningar.

Därför skulle jag vilja att du preciserar lite närmare vad du menar med "SKIT". Jag ser själv många nackdelar med organisationen, utrustningen och även en del av soldat matrialet. Men nu vill jag höra sakliga argument.

Sen tycker jag faktist att vi har en god ton vi är ju ändå på samma sida :)

Mvh Ove en FBU'are

Jag tror det du beskriver är till viss del lokalt betingat. Jag vill inte säga att arméns ryggrad är skit, men jag kan hålla med dig om man tittar på några dåligt underhållna och engagerad kompanier i landet, så kan man fundera om 20 timmar/år räcker.

Jag har dock kompanier med hemvärnsgubbar i min omgivning som är mycket engagerade och duktiga på sin uppgift

Kompetensen/stridsvärdet i den enhet jag tillhör får andra bedömma.

Casca

PS. Det finns inga elitsoldater i hemvärnet, såvida ingen lyckats rekrytera från SSG. DS

Mvh Ove en FBU'are

Jag tror det du beskriver är till viss del lokalt betingat. Jag vill inte säga att arméns ryggrad är skit, men jag kan hålla med dig om man tittar på några dåligt underhållna och engagerad kompanier i landet, så kan man fundera om 20 timmar/år räcker.

Jag har dock kompanier med hemvärnsgubbar i min omgivning som är mycket engagerade och duktiga på sin uppgift

Kompetensen/stridsvärdet i den enhet jag tillhör får andra bedömma.

Casca

PS. Det finns inga elitsoldater i hemvärnet, såvida ingen lyckats rekrytera från SSG. DS

Jo det finns elitsoldater i HV, tro mig... Du vet inte allt!!! Men dessa är extra HV och kan inte tillgås i händelse av mob då dessa mobbar samtidigt.

Anser du inte FJS vara elitsoldater i en svensk jämnförelse så måste du vara en jävla kille till soldat??

Och vad har SSG med detta att göra, det ni vet har ni hört här eller på TV...

Detta låter nog argare än det är utan det är enligt mig fakta, men överbevisa mig gärna. Vi är som sagt på samma sida.

Ditt resonemang är aningen halvkorkat överlag Ove. Vilket kanske beror på att du inte har tillräcklig insikt i hemvärnsrörelsen. Vad jag har förstått så är du inte med i organisationen, utan grundar dina åsikter på det du sett lokalt eller på FBU kurser.

Nej, jag vet inte allt och mina reflektioner är personliga och grundar sig på min erfarenhet. Ta åt dig eller rata dom.

1. Du blir inte elitsoldat på 15 månader. Grabbarna som utbildas till A-dyk och Fsk är bra frön med god fysisk och mental förutsättning. Jag anser dock att 15 månader inte ger dom den erfarenheten som krävs för att kalla dom elitsoldater. Jag har hela spektrat av soldater i min närhet och skulle vilja säga att deras förutsättningar grundar sig på vilken typ av människa dom är och inte vilken GU dom har gjort.

2. Extra hemvärnsmän mobbar på sin ordinarie krigsbefattning. Detta behöver dock inte vara ett hinder då vissa förband i HV kan kontraktera och krigsplacera soldater oavsett ålder och utbildning.

3. SSG är det enda elitförbandet vi har i FM. Därför kom det upp.

Casca

SSG är det enda elitförbandet vi har i FM. Därför kom det upp.

Lite fel där men mer en teknikalitet.

SSG är det enda förband som kan kalla sig Special Forces enligt den internationella definitionen.

Elitförband är nån hemma snickrad svensk variant. Sverige har bara satt upp ett fåtal "elitförband" - FJS, A-dyk och Lapplandsjägarna (vet inte om K4 övertagit deras status). Elitförband handlar dels om innehållet (soldaterna) och dels hur rekrytering och utbildning bedrivs.

Allt enligt en föreläsning på Krigsvetenskapsakademin.

Visst ja, glömde de två andra Special Forces förbanden i FM. Oves Knektar och Hemvärnet ;)

Guest Dedicated

När vår nye försvarsminister har lagt ner det hon kan är det kanske bara Hv kvar av krigsmakten......vilket torde ge oss elit-status då, måhända.......det är onda tider.......