Jump to content

Vilken inriktning?

Recommended Posts

Hejsan, ska presentera mig lite grann. Heter Christoffer och är 20 år gammal. Har gått en jakt-utbildning på gymnasiet, och har jakt, vapen och skytte som största intresse. Jag är van med att gå långt, bära tungt etc, tränat Judo i 5 år och MMA ett tag. Så att fysiskt inte ska vara något problem då jag tänkt göra GMU, och gärna fortsätta. Det som hindrat mig har varit min syn, då jag hela tiden fått höra hur viktigt det är med synen. Nu har jag sparat ihop till en ögonlaseroperation så jag ska kunna ha fler val. Men nu är frågan vilken inriktning man ska välja? Jag är mest intresserad utav att ha med fordon att göra, inte mekaniker men gärna vara på något. Jag är även intresserad utav långhållsskytte, och skulle vara underbart om man kan kombinera dessa, och då är min fråga vad det kan finnas för inriktningar som skulle passa mig?

Ditt bästa val för att kunna kombinera en fordonsnära tjänst med skytte är nog helt klart inriktningen Markstrid. Ett mekskytteförband eller en lätt skyttebataljon har både mycket fordon samt skarpskyttar som skjuter på långa avstånd. Tillse att du söker GMU på en ort där skytteförband finns.

På Försvarsmaktens rekryteringshemsida kan man läsa en del om olika befattningar och även se var man kan tjänstgöra inom respektive område. T.ex:

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/befattningar/skyttesoldat-latt-mekaniserad-bataljon/

Tack så mycket för ditt svar! Finns det någon passande inriktning att skjuta med gevär ifrån båt tillexempel? Såg på någon film ifrån försvarsmakten när det låg någon som prickskytt på en större båt. Förlåt mig att jag inte är så kunnig.

Det blir väldigt snävt när du riktar in dig på något så nischat. Om du vill jobba med båtar och strid på marken bör du söka dig till Amf1. Om du specifikt vill jobba med prickskytte skulle jag säga att ditt säkraste kort är att söka till jägarförbanden där de flesta prickskyttar finns. Det kräver i sin tur stort engagemang och hängivenhet. Leta runt bland de befattningar och förband som finns och hitta något som du känner är värt att satsa på. Man kan alltid välja en annan riktning att utvecklas mot under sin karriär. Du är inte låst till en befattning under din tid i FM.

Jag tänker inte alls rekommendera något vapenslag alls.

däremot rekommenderar jag att du först gör GMU, därefter är det aktuellt att börja fundera på vad som kan vara intressant att syssla med, om du dvs väljer att fortsätta efter GMUn, att ge sig själv tunnelseende innan man fått någon form av erfarenhet kan vara negativt.

Jag är inte negativ, men det mest intressanta just nu vore ju att göra GMU och din fråga bör ställas som så.

Var bör jag göra GMU om jag är intresserad av skytte och fordon?

svar: Mekskytte eller Amfskytte (två slag med mycket fordon och mycket roliga vapen)

en väldigt snäv men ändå värd möjlighet att nämna är ju bordningsstyrkan, jag har för mig att de utbildar prickskyttar för tjänst på fartyg. Är dock inte helt säker men det är en möjlighet. Amf1 är mer strid i skärgård, inte på större fartyg.

Och lycka till!

Edited by Martiniswe

Vet inte om bordningsstyrkan har egna prickskyttar, de prickskyttar som var/är med i Adenviken är tillförda från KJ. Däremot är ju bordningsstyrkan något som verkar sjukt roligt, men det är ju snarare motsatsen till långhållsskytte då strid inuti en båt är lite tight.

Jag säger som de andra, gör GMU på ett pansarförband eller Amf1, och sen får du se vad du vill göra efter det när du har lite mer kött på benen.

Edited by IB5