Bravo X-Ray Posted February 17, 2013 Report Share Posted February 17, 2013 Tänkte att vi kan starta en allmän tråd om träning inför mönstring av alla de sorter. ----------------------------------------------- Jag kan börja: Vad funkar egentligen bäst för att få upp konditionen på kort tid? Ska mönstra till SOU/R om mindre än en månad och konditionen är inte så bra som den borde vara... Brukar träna lite varje dag, antingen på gymmet (45-60 min) eller lite BRAK hemma. Har hittills lagt fokus på styrka, men den bygger jag upp fort och har nu nått en hyfsad nivå, och om jag fortsätter så här kommer jag nog fixa den delen av mönstringen. Ska nu skifta fokus till konditionen. Hittills har jag kört, so uppvärmning, 15min löpning på maskin på ca 6-8 km/h (ungefär det jag klarar av att köra utan att trötta ut mig fort), och sedan ökat succesivt de sista minuterna tills jag har fått springa för glatta livet de sista 30-60 sekunderna (runt en 20 km/h). Körde ett pass i veckan enbart riktat på kondis och körde då 30 minuter löpning enligt ovan. Vad tror ni? Tips för att förbättra mig mottages. Sen skulle jag gärna vilja veta vad antagningskraven till utbildningen ligger på? Har sökt ledning mark i Skövde som första handsval. (Ja, jag startade en tråd i ett annat underforum, men fick dålig respons där. Provar här istället.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted February 17, 2013 Report Share Posted February 17, 2013 Vi kan ju börja med att lägga upp det som att det är två resp. tre moment på mönstringen. 1) Isokai (styrka) 2) Cykel (kondition) 3) Jägartest (belastning/skador?) Angående konditionen så fick jag som tips av en kapten att man skulle träna mycket mer cykel än löpning inför mönstringen, just på grund av att det är cykling som är testet. Ett annat tips för löpningen är att springa intervaller (som exempel: 5-7 min uppvärmning, 6 set om 1 min/1 min intervaller hög/låg intensitet, 5-7 min nedvarvning och sedan stretch). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo X-Ray Posted February 19, 2013 Author Report Share Posted February 19, 2013 Hej igen!Dagens träningspass: Körde BRAK på morgonen med 30 armhävningar, 20 situps, 30 sek. jägarvila, 30 sek. plankan, 30 rygglyft samt 15 sekunder "armhäng" (egensnickrad övning, sätter armarna mellan tvättmaskinen och handfatet i badrummet och lyfter upp mig, och sedan hänger jag kvar.) Gick på gymmet på kvällen och körde 20 minuter cykling, med 6 min uppvärmning och sedan körde jag på med "vanlig" cykling där jag succesivt ökade motstånden med en nivå varje miut upp till ca nivå 10 (12 är max i FHS gym, där jag tränar), och då tog det emot för mycket, körde igenom minuten, provade att öka till elva, men avbröt och körde 30 sekunder nedvarvning. Sedan körde jag isokai, 15 kg x 2 x 12 samt axellyft (minns inte vad maskinen heter...) med 20kg x 3 x 25, och sedan streching. Hittade denna sida med tips inför mönstring, vad tror ni? http://www.angelfire.com/ultra/monstring/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo X-Ray Posted February 20, 2013 Author Report Share Posted February 20, 2013 Mailade RM och fick svaret att följande är grundkraven vid mönstring för att bli antagen till officersutbildning: Inskrivningsprov: 5 Psykisk funktionsförmåga samtal med psykolog: 5 Befälslämplighet: 5 Muskel Isokai: 3 Fysisk arbetskapacitet: 4 Syn: B Färg: 1 Hörsel: Godkänd A Hälsa tjänstbarhet D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.