Jump to content

AJB Kontra FSJ & KJ?


Recommended Posts

Jag har själv ansökt till GMU 2 - 2013 vid I 19 i Arvidsjaur. Eftersom jag själv alltid velat bli jägare och kommer söka till GJU efter att GMUn är slut. Jag tror och hoppas jag får mönstra i december!

 

Jag försökte läst på en hel del på olikheterna mellan dom olika jägarförbanden men det värkar vara en riktig djungel! Mer än det självklara KJ gillar vatten, FSJ gillar att hoppa fallskärm och Jägarna på AJB vad dom gillar det vet man inte riktigt.......

 

 

Nämen skämt och sido!

Hur bra håller sig AJB mot FSJ och KJ? Är det bara så att AJB hamnat i skymundan eller är det hårdare/bättre/smartare på FSJ och KJ?

 

Varför säger dom flesta att det är lättare att ta sig in på FSJ efter ett att tjänstgjort på LBB eller KJ genom AMF? Borde inte ett år som jägare vid AJB vara bättre/minst lika bra? Och varför rekryterar AJB direkt efter GMU när man måste tjänstgjort en tid för att kunna söka FSJ och KJ?

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte läst på en hel del på olikheterna mellan dom olika jägarförbanden men det värkar vara en riktig djungel! Mer än det självklara KJ gillar vatten, FSJ gillar att hoppa fallskärm och Jägarna på AJB vad dom gillar det vet man inte riktigt.......

SNÖÖÖÖ! Nej skämt och sido. Det är bara att kolla var förbanden ligger för att se var deras uppgiftsområden ligger. Visst ska alla jägerförband kunna operera i hela Sverige.

 

Hur bra håller sig AJB mot FSJ och KJ? Är det bara så att AJB hamnat i skymundan eller är det hårdare/bättre/smartare på FSJ och KJ?

AJB är ju en relativt ny enhet i Försvaret om man jämför med FSJ och KJ. Kan vara det.

 

Varför säger dom flesta att det är lättare att ta sig in på FSJ efter ett att tjänstgjort på LBB eller KJ genom AMF? Borde inte ett år som jägare vid AJB vara bättre/minst lika bra? Och varför rekryterar AJB direkt efter GMU när man måste tjänstgjort en tid för att kunna söka FSJ och KJ?

Det är lättare för förbanden veta vad en soldats meriter är om den ligger på samma förband. Att AJB rekryterar direkt efter GMU har kanske att göra med utbildningens längd som är ett år.

KJ och FSJ ställer andra krav, har andra utbildningar och erfarenheter vad som krävs att vara jägare där.

 

Oavsätt vilket av valen man väljer så väntar en gedigen utmaning men också massa utbildning och äventyr.

Link to comment
Share on other sites

Freden*

Det är ingen prestigekamp det handlar om, och inte någon hobby du får betalt för.

I slutändan så kan ditt jobb vara det som tar livet av dig.

 

FJS/AJB och KJ är alla jävligt bra på det dom gör.

 

Se till att göra GMU och passa på att fundera vad det hela verkligen är värt.

 

Får uppfattningen av att din bild är något förskönad och sned.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har själv ansökt till GMU 2 - 2013 vid I 19 i Arvidsjaur. Eftersom jag själv alltid velat bli jägare och kommer söka till GJU efter att GMUn är slut. Jag tror och hoppas jag får mönstra i december!

 

Jag försökte läst på en hel del på olikheterna mellan dom olika jägarförbanden men det värkar vara en riktig djungel! Mer än det självklara KJ gillar vatten, FSJ gillar att hoppa fallskärm och Jägarna på AJB vad dom gillar det vet man inte riktigt.......

 

Dom heter, AJB, Kustjägarkompaniet och Fallskärmsjägarkompaniet (inte FSJ eller FJS, som det var förut).

 

Du beskrev ganska hyfsat. Lägg till kallt till AJB, så ser det bra ut ;)

 

 

Hur bra håller sig AJB mot FSJ och KJ? Är det bara så att AJB hamnat i skymundan eller är det hårdare/bättre/smartare på FSJ och KJ?

 

Det är lika bra hos alla ska du se. Rätt lika uppgifter som ex. "spaning bakom fiendens linjer", som det så fint heter.

 

 

Varför säger dom flesta att det är lättare att ta sig in på FSJ efter ett att tjänstgjort på LBB eller KJ genom AMF? Borde inte ett år som jägare vid AJB vara bättre/minst lika bra? Och varför rekryterar AJB direkt efter GMU när man måste tjänstgjort en tid för att kunna söka FSJ och KJ?

 

LBB eller 7.manöverbataljonen som jag har för mig den heter (delas med LG som jag förstått) ligger på K3 där även fallskärmsjägarkompaniet befinner sig.

 

Kustjägarkompaniet hittar du vid Amf1 där även amfibiebataljonen finns.

 

Så det är ju inga konstigheter där.

 

Att AJB söker direkt från GMU är för att det är så kallt och jävligt där uppe, att ingen vill normal person vill söka dit ;-)

 

 

AJB är ju en relativt ny enhet i Försvaret om man jämför med FSJ och KJ. Kan vara det.

 

Nja... enheten i sig är sedan 2005. Men det är samma lokaler, befäl, kragspeglar, basker, baskermärke, utbildningstecken, årsdag (20 september), förbandsmarsch (Norrlands dragonregementes marsch), segernamn (Nowodwor 1655), motton, samma färg på skvadronerna, samma antal skvadroner... tja, ni förstår. Samma produkt men i annan förpackning (I19).

 

Så man skulle kunna säga att AJB är både äldre än fallskärmsjägarkompaniet och kustjägarkompaniet då dessa två tidigare var FJS och KJS som inte längre finns idag. Om man nu ska vara petig med vilken som är äldst ;)

Edited by Paolo
Link to comment
Share on other sites

FJS hade i alla fall på värnpliktstiden rätt mycket utbildning i vad man internationellt kallar arktisk miljö/klimat, d.v.s. nordligare delarna av Skandinavien med mycket snö och mer eller mindre ständigt tvåsiffrigt av minusgrader under hela vinterhalvåret.

 

De då sk Lapplandsjägarna (motsvaras väl närmast av AJB idag?) var dock strået vassare vad det gäller utbildning i snö och kyla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...