Nissenys Posted October 16, 2012 Report Posted October 16, 2012 Tänkte höra om nån sett/har eller provat dom här ryggsäckarna? http://www.surplusandadventure.com/shop/camping-outdoor/rucksacks/military-rucksacks/web-tex-plce-full-size-120l-rucksack-329297.html Prismässigt så fås dom för en 100-150£ så dom kvaliten borde vara helt ok men man vet ju inte utan synat dom på riktigt. Quote
Bamse Posted October 17, 2012 Report Posted October 17, 2012 Webtex har väl inte världens bästa rykte när det gäller kvalite. Har inte sett något exemplar av denna variant på ryggsäck från dem men sett andra saker de gjort och mitt intryck är väl att kvaliten inte är den bästa, vare sig på materialet eller på arbetet. Det kan dock ha ändrats då det var ett par år sedan jag stötte på några av Webtex prylar. Var också ett tag sedan jag kände på PLCE ryggsäcken men mitt intryck av att testat den lite snabbt vid ett flertal tillfällen är att det inte är en ultimat ryggsäck att bära speciellt mycket några långa sträckor med. Bärkomforten är inte den bästa. Tror att det finns någon gammal tråd om detta i forumet. Däremot om jag inte har helt fel har PLCE systemet bättre lösning för remmarna till fickorna när de används som uppdragssäck än Berghaus Vulcan men det var riktigt länge sedan jag testade. Mitt förslag är att spara lite till så att du får råd med t ex en av Berghaus ryggsäckar. Är dubbelt så dyra men kommer att hålla och är riktigt sköna att bära (så sköna nu fullpackade 120l säckar kan bli......). Crusader verkar vara en spännande säck som skulle kunna kompletteras med en Centurio ... Men tyvärr verkar de sakna kompressionsremmar som däremot Vulcan har och är väldigt skönt när man inte behöver packa för flera veckor.... Som sagt mina erfarenheter är lite begränsade och lite gamla men hade idag inte köpt denna ryggsäck om jag trodde att jag skulle använda den mer en till enstaka HV-övningar motsv i några år. Quote
Reed Posted October 17, 2012 Report Posted October 17, 2012 (edited) http://www.ranger-sh...ywords=berghaus Finns ok begagnade från tyska armen för småpengar. dock hade dom endast stl3 när jag köpte, men den funkar fast jag är över 188 cm som den är rek till. Edited October 17, 2012 by Reed Quote
bushman Posted October 17, 2012 Report Posted October 17, 2012 Jag har en, som jag köpte för ca 17 år sen. Jag hade den på "militaryshop" i gbg. Gav ca 800 kr för den då, begagnad. Jag hade den ett par övn i Hv, men övergav den pga dålig bärkomfort. Jag är 176 cm över havet, men huvudsäcken verkade gjord för någon över 185 cm. Den skavde mot svanskotan på mig och det gick aldrig att få ett bra bärande av den. Vet ej om det finns olika strlk på dem dock. Sidofickorna däremot var ett riktigt bra köp, jag gillade oket och ksp-laddare brukade låna dem för att bära ammo i. Civilt brukade jag dem vid scenbygge, för att bära bultar i. Quote
Nissenys Posted October 17, 2012 Author Report Posted October 17, 2012 Ok tack för tyska länken - kan ju vara nått Jag har kört original Plcen - sicken kvaliten gått flera hundra mil - fick den begagnad också(tillverkad 90 , gått i brittiska armen till 96 - sen jag) - omöjlig och slita ut - nästan. De e ju nästan sanlöst det är ju 2012 nu - så kvalite lönar sig Det är en Plce bergen long och jag är 178 men den sitter bra på mig iaf Det som börjat släppa är en bärrem men det skall ju fixas men tänkte ha nån säck och avlasta den från all användning. Få sen om man chansar på en Plce klon från Webtex - jag återkommer med säckrapport om det blir en sån. Quote
Recommended Posts