Jump to content

Recommended Posts

UAC-shirt som i Under Armor Combat shirt är det engelska namnet. Om den finns med m-nummer och svensk beteckning vete tusan.

 

Edit: Nu har jag fått infon att det förmodligen är M7320-212000 STRIDSSKJORTA TR BE.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det är ju ordersatt att "Sweden-märket" ska bäras då det är FM:s tecken (i internationella insatser). Och det är så där snyggt att mickla med flagga och heraldiska vapen.

Link to comment
Share on other sites

Mina ögon dras ju mer till hjälmarna och ryggsäckarna pojkarna bär på bilden som nsky_517 la upp.

 

Är det test för den nya hjälmen eller är det nånting FBJS har tagit in själva?

Ryggsäckarna verkar ju inte vara helt olika 2000 säcken. Fast dessa verkar ha fästpunkter över hela säcken.

Antar att det är prov på det nya ryggsäck-systemet, eller?!

 

Tråden heter ju identifiering av persedel :)

Skall detta inlägg flyttas till bättre plats, så löser vi det :)

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte exakt vilka hjälmmodeller de har där, men ett par varianter liknande de på bilderna (dvs både "hel" och "halv" hjälm) finns i FM och följs upp centralt så det handlar inte alltid om egna inköp. De klassas dock som luftlandsättningsmateriel eller liknande. Man kan även se hoppmästare bära sådan hjälm med fästskenor på sidorna.

 

Vad de har på bilderna och hur de är anskaffade har jag inte en aning om, bara att liknande finns i firman, anskaffade och uppföljda på ett korrekt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det är ju ordersatt att "Sweden-märket" ska bäras då det är FM:s tecken (i internationella insatser). Och det är så där snyggt att mickla med flagga och heraldiska vapen.

 

IR-patchen (svensk flagga) har burits ett bra tag nu i Affe, av de som får bära den...

Link to comment
Share on other sites

90hjälm utan hjälmdok?

Läste någonstans i kommentarerna på fbj-bloggen att de föredrar att kunna fästa saker på hjälmen med hjälp av kardborre m.m. T.ex. reflexer osv för att kunna identifiera egen personal i mörker. Då de jobbar mycket med utländsk personal (under övningen Angel thunder, där bilderna kommer ifrån, med undantag för Paolo´s bild).

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Vad är det för jacka soldaten på bilden bär?

http://blogg.forsvarsmakten.se/jagarbloggen/2013/02/18/jagarofficer-kursetta-i-pricksyttekurs-i-usa/

 

 

Är det en uppgradering av 90L, eller är det en helt ny jacka?

 

Kragen ser ju ut som 90L men sen så ser man armfickorna, som då snurrar till det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...