Manstein Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Köpte nyss ett par hänglsen till mina 90p byxor. Och nu undrar jag om kardborrefästningen ska vara vänd in mot kroppen eller tvärtom? Mvh Mårtensson Quote
The Swede Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Är det den nya typen med plastspänne på ryggen? Isåfall är dom gjorda för att vika ändarna innåt. Dom sitter bättre så. The Swede Quote
serg. Runander Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 personligen så föredrar jag den typen utan plast. då känns det bäst att ha kardborren utåt. Quote
The Swede Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Jag var kanske lite otydlig. Det är alltså spännet som håller ihop hängselstropparna på ryggen som är av plast. På de första hängslena satt dom ihop med en tygbit i 90-tyg. De första hängslena var även gröna och fanns endast i en storlek vilket gjorde att det var lite trångt för mig som är 195cm lång. De nya svarta hängslena är storleksanpassade i olika längdgrupper. The Swede Quote
Forumsledning Kimster Posted April 30, 2003 Forumsledning Report Posted April 30, 2003 De svarta är heeeel kassa. Jag har tagit bort mina de gjorde lixom ingen nytta. Hade jag varit 2dm till så kanske... men inte nu kardborret slutar alldeles för tidigt på mina. :( Quote
The Swede Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 På mig passar dom bättre än dom gamla som var för korta. Kan du inte försöka byta dom till ett par kortare på förrådet? The Swede Quote
Forumsledning Kimster Posted April 30, 2003 Forumsledning Report Posted April 30, 2003 ...njaa Jag är väll inte super buddys med dom på förådet så om jag skulle knalla in där och försöka byta.. så kommer frågorna .."varför har du sånt..." osv.. gahh... *suck* totalt omöjliga e dom.. Det är ju de gröna jag vil ha.. men det blir svårt att få tag på i ett FLOTTIST förråd där de bara har fula blåställ och båtmössor. Quote
serg. Runander Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 ...njaa Jag är väll inte super buddys med dom på förådet så om jag skulle knalla in där och försöka byta.. så kommer frågorna .."varför har du sånt..." osv.. gahh... *suck* totalt omöjliga e dom.. Det är ju de gröna jag vil ha.. men det blir svårt att få tag på i ett FLOTTIST förråd där de bara har fula blåställ och båtmössor. inget ont om min favorituniform inte för då blir det inte roligt. Quote
daedalus Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Kan någon förklara varför man har hängslen till 90p? Duger det inte med ett bälte för att särskilja pansar från skateboard? Quote
The Swede Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Det är för att vi pansarnissar har en förmåga att fylla byxorna med diverse verktyg som kan vara bra att ha om man måste mecka med något, bärhjul, motor, band, styrkoppling osv. osv. osv. Detta gör att brallorna väger betydligt mer än en vanlig infanterists byxor. Utan hängslen skulle brallorna hänga i knävecken. The Swede Quote
Forumsledning Kimster Posted April 30, 2003 Forumsledning Report Posted April 30, 2003 Det finns lixom 1 par fickor TILL att fylla med junk o allehanda nödvändigheter. Nästan bästa med hela byxan de fickorna... (sitter vid fotleden för er som inte visste) Quote
mace Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 Det är för att vi pansarnissar har en förmåga att fylla byxorna med diverse verktyg som kan vara bra att ha om man måste mecka med något, bärhjul, motor, band, styrkoppling osv. osv. osv.Detta gör att brallorna väger betydligt mer än en vanlig infanterists byxor. Utan hängslen skulle brallorna hänga i knävecken. The Swede Där ser man, återigen slås jag av häpnad... I resten av FM så används verktygslådor, varför får inte pansarnissarna ut såna? Quote
The Swede Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 Det är mycket enklare att gräva i benfickan än att behöva öppna tillbehörsfack och gräva undan all skit som skyttesluskarna tryckt ner där för att hitta sin vergtygsväska. Dessutom var jag liiite ironisk i mitt förra inlägg :P The Swede Quote
SISU Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 Jag har ett par 90/p hängslen (gröna) till mina vanliga 90/p tror att jag köpte dom av recon. Dom e lite korta men bekväma kan inte tänka mej ett par utan dessa. Quote
APC-mannen Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 Apropå 90p. Hur många modeller har det funnits/finns det? En gammal modell av jackan såg ju lite annorlunda ut vid axelpartiet. Det fanns ju en synlig söm för vadderingen. Minns inte om den såg annorlunda ut för övrigt. Byxorna hade väl dragkedjor även på fickorna längst ner. Det kanske var en prototyp? Sen har jag hört att man plockat bort ak5-magfickorna i höger benficka. Och nu ser även hängslerna annorlunda ut. Quote
The Swede Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 De första 90P som kom hade uttagbara förstärkningar vid axel, armbåge samt knä. Nu sitter dessa insydda vilket innebär att förstärkningen korvar ihop sig vid tvätt eftersom dessa ligger lösa i fickorna. Jackan hade två namnbrickshållare på vänster sida av bröstet samt en på höger sida. Byxorna hade fack för magasin i höger benficka, dessa är nu borttagna. Fickorna på vaderna har hela tiden haft lock med kardborre, däremot har 90H dragkedja på dom fickorna. The Swede Quote
106 Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 (edited) Även 90H har hängslen. Fast den har orange flamsäkert foder. På den försöksmodell av 90H jag fick tag på (likadan som på bilden i UniR FM) fanns i höger benficka magfickorna och en knapp att fästa kniven på. De vanliga framfickorna hade både dragkedja och ficklock och som sagt hade fickorna på vaden dragkedja. Framfickorna och remmen längst ner på benet stängdes med kardborreband. På försöksmodellen saknades det orangea fodret. Edited May 1, 2003 by 106 Quote
daedalus Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 (edited) Det är för att vi pansarnissar har en förmåga att fylla byxorna med diverse verktyg som kan vara bra att ha om man måste mecka med något, bärhjul, motor, band, styrkoppling osv. osv. osv.Detta gör att brallorna väger betydligt mer än en vanlig infanterists byxor. Utan hängslen skulle brallorna hänga i knävecken. The Swede Tack för den förklaringen, förstår precis. Om jag fick bestämma så skulle hängslen tilldelas alla. Har fortfarande ett ärr, hudförmörkning på ett ställe där bältet skavde mot under en strapats. Hängslen är helt klart skönare kan jag tänka mig. Edited May 1, 2003 by daedalus Quote
APC-mannen Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 De första 90P som kom hade uttagbara förstärkningar vid axel, armbåge samt knä. Fickorna på vaderna har hela tiden haft lock med kardborre, däremot har 90H dragkedja på dom fickorna. Ja, jag fick ut den där typen av 90P under lumpen, men det fanns även en till jacka som jag såg vissa befäl bära på P4. Den skiljer sig ju inte mycket alls, men den ser lite annorlunda ut vid axelpartiet faktiskt. Sen vet jag ju inte om det var 90H-brallor som vissa befäl hade på sig, men det förekom att vissa hade just dragkedjor nere på fickorna. Antog bara att det var 90P-byxor... Men jag kan ju ha fel. Kanske någon slags försöksmodeller? Jag hade t.ex. en gång ett par "vanliga" 90-byxor som helt saknade förstärkningarna vid knäna samt att det fanns en bakficka med trycknapp. Vissa "vanliga" fältjackor har jag även sett ha en stor ficka på samma plats baktill där m/59:ans bakfickor sitter på vapenrocken. Quote
106 Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 Vissa "vanliga" fältjackor har jag även sett ha en stor ficka på samma plats baktill där m/59:ans bakfickor sitter på vapenrocken. Ja, vissa tidiga 90-jackor hade en stor ficka bak med dragkedja. Detta återinfördes kring 2000, då med kardborrestängning av fickan. Har fortfarande inte hört en bra bskrivning av vad man skall ha den till. Quote
daedalus Posted May 2, 2003 Report Posted May 2, 2003 (edited) Vissa "vanliga" fältjackor har jag även sett ha en stor ficka på samma plats baktill där m/59:ans bakfickor sitter på vapenrocken. Ja, vissa tidiga 90-jackor hade en stor ficka bak med dragkedja. Detta återinfördes kring 2000, då med kardborrestängning av fickan. Har fortfarande inte hört en bra bskrivning av vad man skall ha den till. Mycket bra att förvara toapapper i. Edited May 2, 2003 by daedalus Quote
106 Posted May 2, 2003 Report Posted May 2, 2003 Vissa "vanliga" fältjackor har jag även sett ha en stor ficka på samma plats baktill där m/59:ans bakfickor sitter på vapenrocken. Ja, vissa tidiga 90-jackor hade en stor ficka bak med dragkedja. Detta återinfördes kring 2000, då med kardborrestängning av fickan. Har fortfarande inte hört en bra bskrivning av vad man skall ha den till. Mycket bra att förvara toapapper i. ??? Jag har alltid cirka 10m hoprullat i en plastpåse i höger benficka. Quote
The Swede Posted May 2, 2003 Report Posted May 2, 2003 Ja, jag fick ut den där typen av 90P under lumpen, men det fanns även en till jacka som jag såg vissa befäl bära på P4. Den skiljer sig ju inte mycket alls, men den ser lite annorlunda ut vid axelpartiet faktiskt. Sen vet jag ju inte om det var 90H-brallor som vissa befäl hade på sig, men det förekom att vissa hade just dragkedjor nere på fickorna. Antog bara att det var 90P-byxor... Men jag kan ju ha fel. Kanske någon slags försöksmodeller? Jag hade t.ex. en gång ett par "vanliga" 90-byxor som helt saknade förstärkningarna vid knäna samt att det fanns en bakficka med trycknapp. Vissa "vanliga" fältjackor har jag även sett ha en stor ficka på samma plats baktill där m/59:ans bakfickor sitter på vapenrocken. Visst kan det ha varit en försöksmodell. Det jag menade på mitt otydliga sätt var att produktionsmodellen har alltid haft lock med kardborre. När jag gjorde repövning 1990 så hade min kompanichef en försöksmodel av 90P och den hade bl.a fäste för huva på jackans krage. Det har även funnits en overall på försök men den valdes bort. (Stf C 10 komp. BA01 sprang runt med en sån) Försöksmodellerna får endast bäras under försöksperioden och då endast av viss utsedd personal men dessa brukar ha en förmåga att inte lämna tillbaka grejorna efter avslutat försök. The Swede Quote
ERI Posted May 2, 2003 Report Posted May 2, 2003 Det har även funnits en overall på försök men den valdes bort. (Stf C 10 komp. BA01 sprang runt med en sån) Kn Ekstrand? /ERI Quote
APC-mannen Posted May 2, 2003 Report Posted May 2, 2003 Det har även funnits en overall på försök men den valdes bort. (Stf C 10 komp. BA01 sprang runt med en sån) Kn Ekstrand? /ERI Ja, den ser man honom bära i filmen Tango Lima. Ser INTE så värst snygg ut... Quote
The Swede Posted May 2, 2003 Report Posted May 2, 2003 Det har även funnits en overall på försök men den valdes bort. (Stf C 10 komp. BA01 sprang runt med en sån) Kn Ekstrand? /ERI Hur kan du tro det? The Swede Quote
The Swede Posted May 2, 2003 Report Posted May 2, 2003 Ja, den ser man honom bära i filmen Tango Lima. Ser INTE så värst snygg ut... Hey, don't you mess with the captain. Även om det såg ut som en sparkdräkt så är Kn Ekstrand ett av dom bästa befäl jag arbetat under. The Swede :P Quote
APC-mannen Posted May 2, 2003 Report Posted May 2, 2003 Ja, den ser man honom bära i filmen Tango Lima. Ser INTE så värst snygg ut... Hey, don't you mess with the captain. Även om det såg u som en sparkdräkt så är Kn Ekstrand ett av dom bästa befäl jag arbetat under. The Swede :P Jo, det tror jag säkert. Det var ju inte riktigt det som var meningen med inlägget... Som pansarsoldat så vet även jag att befälens kompetens inte sitter i uniformen eller hur man bär den... Men håll med om att den inte ser snygg ut på någon! Inte ens på mig förmodligen! Quote
The Swede Posted May 2, 2003 Report Posted May 2, 2003 Visst har jag sett snyggare saker, trots det skulle jag gärna se en overall som stridsfordonsuniform. Mycket bekvämare än byxa/jacka. The Swede Quote
Recommended Posts