Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skall prova mig på konststycket att försöka få en "riktnings" fråga förklarad på ett enkelt sätt.

Om 3 personer, X, Y och Z skjuter in sina Ak4 så att de på 200m går mitt i prick så borde siktet visa var vapnetspipa pekar. Om då X, Y och Z byter vapen med varandra så borde de skjuta lika bra ändå, eftersom inget av vapnen är modifierade för att vara anpassade efter rep. ägare. Men så är ju bevisligen inte fallet. Varför?

:huh:

Posted

Öhhum....

- Brytningsfel.

- Synfel.

- Olika skjutställningar.

- Olika skjutstöd.

- "Trötta" ögon.

- Hemlängtan...

Skytten ska hålla träffbilden "tät" men den varierar alltid i läge, efter som förutsättnigarne mellan skytt och vapen ändras. Två personer håller inte vapenen exakt lika dant...

Posted

Köper delvis de faktorerna. Men om man spänner fast vapnen och riktar dem med hjälp av laser instrument så att alla 3 vapnen går exakt så borde ex X ha skotten samlade på samma ställe med alla 3 vapnen, men inte i verkligheten. Jag undrar för vi har gjort detta med ett par vapen som ansågs vara "knäppa" och vid kontrollskjutning så fick vi så olika resultat.

Posted
Köper delvis de faktorerna. Men om man spänner fast vapnen och riktar dem med hjälp av laser instrument så att alla 3 vapnen går exakt så borde ex X ha skotten samlade på samma ställe med alla 3 vapnen, men inte i verkligheten.  Jag undrar för vi har gjort detta med ett par vapen som ansågs vara "knäppa" och vid kontrollskjutning så fick vi så olika resultat.

Du får aldrig vapnet exakt i samma läge utan att befinna dig i labratorieförhållanden. Hur spände ni fast dom och med vilka/vilken typ av instrument mätte ni in vapnen horisontellt/vertikalt, samt riktade in mot målet?

Är det inte lite overkill för en sån skitsak?

Olika slitna pipor, ammunition från olika partier, icke urdragna pipor, ej kallskott på vapnen…Är även de orsaker som förändrar träffbilden!

- HvPrsk

Posted
Köper delvis de faktorerna. Men om man spänner fast vapnen och riktar dem med hjälp av laser instrument så att alla 3 vapnen går exakt så borde ex X ha skotten samlade på samma ställe med alla 3 vapnen, men inte i verkligheten.  Jag undrar för vi har gjort detta med ett par vapen som ansågs vara "knäppa" och vid kontrollskjutning så fick vi så olika resultat.

Du får aldrig vapnet exakt i samma läge utan att befinna dig i labratorieförhållanden. Hur spände ni fast dom och med vilka/vilken typ av instrument mätte ni in vapnen horisontellt/vertikalt, samt riktade in mot målet?

Olika slitna pipor, ammunition från olika partier, icke urdragna pipor, ej kallskott på vapnen…Är även de orsaker som förändrar träffbilden!

- HvPrsk

Jo..mycket overkill, men det var inte vi (jag och skyttarna) som ville kolal detta utan vi ville att de skulle få "nya" vapen men Kompanichefen ville först kolla dem.

Vapnen spändes fast i "riktig skjutbänk" alltså fast monterad vapen hållare. Däremot var kanske inte mätutrustningen den bästa, digitalt vattenpass med laser avvägning i. Själva "inskjutningen" skede med hjälp av laseravvägningen som monterats på en 3bening bakom vapnet.

Hmm..vapnen är ju klart olika slitna :huh::) varför tänkte vi inte på det? *suck*

Posted
Köper delvis de faktorerna. Men om man spänner fast vapnen och riktar dem med hjälp av laser instrument så att alla 3 vapnen går exakt så borde ex X ha skotten samlade på samma ställe med alla 3 vapnen, men inte i verkligheten.  Jag undrar för vi har gjort detta med ett par vapen som ansågs vara "knäppa" och vid kontrollskjutning så fick vi så olika resultat.

- HvPrsk

Jo..mycket overkill, men det var inte vi (jag och skyttarna) som ville kolal detta utan vi ville att de skulle få "nya" vapen men Kompanichefen ville först kolla dem.

Vapnen spändes fast i "riktig skjutbänk" alltså fast monterad vapen hållare. Däremot var kanske inte mätutrustningen den bästa, digitalt vattenpass med laser avvägning i. Själva "inskjutningen" skede med hjälp av laseravvägningen som monterats på en 3bening bakom vapnet.

Hmm..vapnen är ju klart olika slitna :D:) varför tänkte vi inte på det? *suck*

ehmmm dock ej inget att förglömma om testet gjordes utomhus...typ vind etc etc...glöm inte heller att efter varje skott som avlossas sker en temperaturförändring i vapnet (pipan) varvid träfpunkten ändras (garanterat mikroskopisk) lägg sedan till andra alla redan upptagna faktorer så har du varför resultatet blev som det blev! :(( hmmm blev nog rätt kryptiskt det här svaret *HOST* ;)

Posted

Vet inte om jag missat det, men är denna laser helt identiskt inställd på alla vapen? Kanske inte hör hit men när vi skulle öva med laserpek och goggles så var vissa laserpeksinställningar helt åt helvete fel.

Posted
Vet inte om jag missat det, men är denna laser helt identiskt inställd på alla vapen? Kanske inte hör hit men när vi skulle öva med laserpek och goggles så var vissa laserpeksinställningar helt åt helvete fel.

Alla riktmedel måste skottställas så även laserpeken...Olika hantering och olika skyttar påverkar även denna...

Posted

Den laser som vi använde lyste genom pipan, dvs den punkt som syntes bör markera vart en eventuell kula hmansa..sen "jaga" vi pricken med hjälp av den röda stjärnmejseln.

Jag kom på att jag inte är helnöjd med svaret men jag vet oxå att det är himla många faktorer som spelar in, jag menar..om jag hyvlar en planka rak så är den rak även för andra..alltså borde samma ske med ett vapen som är inställt med tekniksa hjälpmedel. :lol::2guns::dong:

Posted

Om vi håller oss på ett principiellt plan så är skillnaderna i träffläge med ett och samma vapen små om goda skyttar skjuter med vapnet.

Om du hyvlat din planka rak så är inte heller det en exakt vetenskap utan en del skulle dömma ut plankan som krokig och en del skulle säga att den var rak. Vi mäter alla lite olika både vad gäller skytte och plankor. Det är en av huvudkällorna till mät- eller skjutfel.

Posted

Den laser som vi använde lyste genom pipan, dvs den punkt som syntes bör markera vart en eventuell kula hmansa..sen "jaga" vi pricken med hjälp av den röda stjärnmejseln.

Jag kom på att jag inte är helnöjd med svaret men jag vet oxå att det är himla många faktorer som spelar in, jag menar..om jag hyvlar en planka rak så är den rak även för andra..alltså borde samma ske med ett vapen som är inställt med tekniksa hjälpmedel. :D:):D

Linjen från pipan till målet och kulbanan är två helt skillda saker, det hoppas jag att du är med på...

• Forumsledning
Posted

Jag kom på att jag inte är helnöjd med svaret men jag vet oxå att det är himla många faktorer som spelar in, jag menar..om jag hyvlar en planka rak så är den rak även för andra..alltså borde samma ske med ett vapen som är inställt med tekniksa hjälpmedel. :D:):D

öhh Pingo.. en kulbana e inte rak.... :/

Posted

Linjen från pipan till målet och kulbanan är två helt skillda saker, det hoppas jag att du är med på...

Jag e med på det...7.62 har visserligen en ganska flack kulbana. Hm..man jagar ju..har varit prickskytt..jo lite ballistik kan man ju ;)

Men okej..om 3 vapen skjuter enligt alla konstens regler samlat så borde samma skytt med alla 3 vapnen skjuta på ett ungefär lika samlat dvs 3 skot inom 10 cm på 80 meter. Hur kan det då komma sig att 3 skyttar skjuter med samtliga 3 vapen och de 2 skyttar som är närmst varandra är 5cm i sida och 12 cm i höjd och då inte ens med samma Ak4?

Posted

föra att tre olika individer skjuter med tre olika vapen som även dessa är individuella.

Pröva med att En person skjuter in alla tre vapnen nästa gång.

Posted
föra att tre olika individer skjuter med tre olika vapen som även dessa är individuella.

Pröva med att En person skjuter in alla tre vapnen nästa gång.

Läst alla inläggen?

Vi gjorde typ detta..fast vi lät en laser hjälpa oss.