Jump to content

Kriminellas skjututbildning?

AdamAdam

Recommended Posts

Posted

Efter att ha tittat lite på Sopranos, samt dokumentären "Svensk maffia", började jag fundera. I kriminella kretsar är vapen ett mycket centralt inslag. Min, måhända korkade, fråga är: var och hur lär sig kriminella att skjuta? (om de inte har militär bakgrund etc). Har man skjutbanor i källaren? Är den genomsnittliga skurken en god skytt? (ibland haltar det ju betänkligt, som när HA skjuter pskott under armeringsavstånd...).

Rätt intressant fundering, tycker jag... mtp floran av litteratur om kriminellt leverne borde väl detta ha skildrats någonstans?

Posted

Enkelt. De lär sig inte. Deras vapenhantering, kunnande, taktiskt uppträdande och modus är rikskasst. De springer runt och jagar varandra men alla bevis talar för att de inte klarar av det och troligtvis är för dumma för det.

Bäva dock för den dagen en flock svenskar som tidigare kan hängt kring Mes bestämmer sig för att blanda sig i leken. Då har vi problem, om de nu inte utgör medborgargarde.. he he

GMY

Posted

Enkelt. De lär sig inte. Deras vapenhantering, kunnande, taktiskt uppträdande och modus är rikskasst. De springer runt och jagar varandra men alla bevis talar för att de inte klarar av det och troligtvis är för dumma för det.

Bäva dock för den dagen en flock svenskar som tidigare kan hängt kring Mes bestämmer sig för att blanda sig i leken. Då har vi problem, om de nu inte utgör medborgargarde.. he he

GMY

Enda fördelen om någon som faktiskt kunde skjuta och träffa de som den avser att träffa är att de blir mindre farligt för allmänheten.

Sen tror jag mer ett övergivet grustag är lämpligare än en skjutbana i källaren om vapen skall övningsskjutas. De gör det dessutom lite jobbigare för rättvisan att binda vapnet till en speciel person.

Posted

Sen är frågan hur mycket skjututbildning man behöver för att på ett par meters håll skjuta någon i ryggen eller skjuta någon som sitter i en stillastående bil... :/

Posted

Såvida inte den kriminella typen har likt fallet Malmölasermannen Peter Mangs skjutit en hel del civilt och fått en bra grund därav.

Det finns en hel del killar och tjejer som pysslar med praktiskt/dynamiskt skytte som är mer drillade pistolskyttar än de flesta poliser och militärer (även SF inräknade) och skulle några av dessa få för sig att dra sig in på den mörka sidan så kommer vi få mycket farliga kriminella bland oss.

Men nu är ju de flesta av dessa skyttar hyvens folk som snarare lutar åt andra hållet...

Posted

Vad jag minns så har polisen upptäckt minst två underjordiska skyttebanor som motorcykelgängen grävt ut själva.

Posted

Du kan ju se på malmö, sjukt många skjutningar men skulle förvåna mig om mer än 10% har träffat. Och av dem har nog 5% varit skott från under 5 meters håll.

Posted

Det är också förhållandevis svårt att träffa ett mål som inte står still. Lägg där till hög puls, nervositet, rädsla, mörker, adrenalin och nån outbildad/otränad som försöker träffa nåt med ett enhandsvapen.

Det är tom svårt för oss som övar varje vecka att träffa nåt som står still på lite avstånd..

Posted

Lägg därtill narkotika. Praktexemplet som jag personligen älskar är gängbrorsorna/stollarna som lämnade trakten av angered och drog norrut i bohuslän, high as kites, för att hämta ett automatvapen från en pundare. Skottväxling utbryter och pundaren skjuts, dock är det en kille mindre i bilen när de sladdar söderöver då eldområdesdisciplinen tydligen lämnat lite övrigt att önska. Den killen som, förutom pundaren, låg kvar död i kåken hade nog önskat att hans polare hade haft en underjordisk skjutbana att öva i..

Schoo mannen, det är darwinism när den är som bäst...

GMY

Posted

Amerikanska polisen har haft en del problem med kriminella fd militärer, en del av dom har återvänt till sina gamla

gäng och där såklart insett hur praktiskt det är att dom lär sina kompisar.

Nu måste det inte vara fd militärer, det kan vara kriminella med stort privat inresse. Men troligtvis är dom i en minoritet och frekvensen mycket högre med fd militärer mfl..

När dom kriminella har taktisk kunskap och lärt sig vapenhantering blir det riktigt farligt för ordningsmakten också.

Posted

Något för FM:s rekryteringsfolk att tänka på. Med slödderlön och slödderkrav så får man... slödder! - Eller blivande slödder...

Posted

Såvida inte den kriminella typen har likt fallet Malmölasermannen Peter Mangs skjutit en hel del civilt och fått en bra grund därav.

Det finns en hel del killar och tjejer som pysslar med praktiskt/dynamiskt skytte som är mer drillade pistolskyttar än de flesta poliser och militärer (även SF inräknade) och skulle några av dessa få för sig att dra sig in på den mörka sidan så kommer vi få mycket farliga kriminella bland oss.

Men nu är ju de flesta av dessa skyttar hyvens folk som snarare lutar åt andra hållet...

Hade malmö skytten verkligen stor erfarenhet av att skjuta? Med tanke på antalet människor han skjutit mot och antalet som mist livet måste han räknas som en bedrövlig skytt. Han må ha varit medlem i skytteföreningar men verkar mest kommit på fikaträffarna...

/m

Posted

Hade malmö skytten verkligen stor erfarenhet av att skjuta? Med tanke på antalet människor han skjutit mot och antalet som mist livet måste han räknas som en bedrövlig skytt. Han må ha varit medlem i skytteföreningar men verkar mest kommit på fikaträffarna...

/m

Och hur många magasin brukar en skyttesoldat förbruka för att ta kål på en fiende? Precis som i strid som i brottsutövande så finns det en hel del faktorer som gör att träffsäkerheten inte riktigt blir den samma som på skjutbanan.

Posted

/m

Han var en mycket god skytt. Men som andra redan påtalat så är det inte riktigt samma sak att stå i ett skjutbås och skjuta på en 10-ringad tavla 25 meter bort och att försöka skjuta en medmänniska utan att någon ser det. Torde vara litet olika stressnivåer. Den häktade personen är ju inte fälld ännu, men även om han visar sig vara skyldig så vet vi ju inte om hans handlingar är resultatet av sinnessjukdom (hans mentala hälsa har ju enligt diverse rapporter varit lidande de senaste två åren) och denna kan ju också ha påverkat hans fysiska förmåga. Jag har inga uppgifter hur hans skjutresultat varit (vad gäller organiserat lagstadgat skytte) under tiden brotten begåtts.

Vad gäller kriminellas skjututbildning så torde den vara kraftigt varierande. Tidigare var det nog många som hade någon slags vapenkompetens från värnplikten (på den tiden frisedel var svårt att få och utbildningsreserver ännu bara var fantasifoster) om än inte alltid på vapen som var relevanta för en kriminell verksamhet. Nu för tiden så har vi folk med stridserfarenhet från Balkan i den ena änden av spektrumet och pillerknaprande frisedlar i den andra. Hur de bibehåller skjutförmågan torde ju vara mot ölburkar etc i sandgropar, mörka skogen eller andra improviserade skjutbanor. Vem vet, vissa kanske övar med airsoft; vad vet jag? Men sen finns det nog många vars enda skjututbildning är att de sett Mel Gibson på film är experter på allt som heter vapen.

Några Parker & Longbaugh torde vi ha ytterst få av.

Posted

Träna sig att skjuta kan man i princip göra på en luftpistol eller luftgevär.

Tekniken är ju samma.

Tips för att handskas med vapen finns väl i drivor på youtube.

Posted

Du är ironisk nu va?

GMY

Mycket möjligt att Davzan är ironisk, men en aspekt av det hela är väl att vissa kriminella faktiskt tror att man kan lära sig på det viset, och sedan agerar därefter (som om dom hade lärt sig något). Sen är väl det "bättre" att träna med luftpistol och liknande än det är att inte träna alls?

Ren spekulation från min sida...

Posted

Du är ironisk nu va?

GMY

Nja, det beror ju på vad vilken kunskapsnivå man syftar på.

Är det mot rörliga mål, folk som skjuter tillbaka och en massa andra parametrar så är det ju

bara mycket träning som hjälper. Men och andra sidan, vilka poliser klarar det med den träning dem har?

Är det bara att kunna handskas med ett handeldvapen och sätta ett antal kulor i en person

från 10 meter så klarar de flesta människor det efter rätt minimal träning.

Jag hade i princip inte skjutit ett skott när jag började min värnplikt och det tog ju inte direkt lång tid innan

man hade en hyfsad träffbild.

Kan man läsa en instruktion kan man nog lära sig det mesta.

Rekommenderar P3 Dokumentär om Militärligan där en av medlemmarna i ligan resonerar lite kring detta.

Sen är det väl så att de flesta kriminella mest använder vapnen till att vifta lite framför ögonen på folk för att hota dem.

/MYT

• 1 month later...
Posted

Det kom för länge sedan ut en rapport från USA angående eldstrider mellan Polis och Bus. Det var väldigt många poliser som blev skjutna och ådrog sig skador och även dog samtidigt som många av buset klarade sig helskinnade.

Det som man slutligen kom fram till rapporten var att buset i stressade lägen riktade och sköt medan polisen (som i många fall var goda precisionsskyttar) tog tid på sig (korn och sikte).

Ur denna kråksång kom det fram nya utbildningar för poliser som bla infattade instinktivt skytte. I slutändan handlade det om att få iväg mycket bly mot målet/fi och att mängden bly som lämnade busets pipa kompenserade för deras tämligen dåliga skjutkunskaper.

Rapporten finns att läsa någonstans på nätet å den som söker skola nog finna.

Posted

I fallet polis som har mycket bly i luften kan jag tänka mig att det kommer gnällas lite när mycket bly träffar element som inte gjort sig förtjänta av det

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...