Jump to content

Luftskydd?

galnekocken

Recommended Posts

Skulle inte förvåna mig ett dugg om FMV/FOI inte redan kikat på det (typ i Botele Udd-berget..).

Minns att de kikade på "dimridå-sprutor" för fast KA som försvar mot laserstyrda robotar/bomber, feppla till en större spruta/kanon och fyll den med aska...se bara till att den är pH-neutral så kan vi säkert få med MP på idén också!

:)

Det finns säkert lösningar redan, men dom var inte motiverade att utveckla dom när befintliga lösningar alltid är billigare.

Ramjet kanske fungerar?

Eller vi kanske ska gå tillbaka till kolvmotorer?

Undra tex hur systemen som HKP och stridsvagn har mot damm och partiklar i öken, skulle klara av denna typ av damm?

Det är märkligt hur känsliga moderna jetmotorer är, man kanske ska sluta och flyga :)

Känsliga? Aska som smälter inne i motorn och kleggar ner allting är väl typ teknisk omöjligt att värja sig ifrån..

Men det kan knappast vara ett nytt fenomen, grundprincipen måste väl vara den samma som när de konstruerade jetmotorer på 40 talet. De måste väl vara samma förutsättningar som vid sandstormar, och det måste vara svårt att värja sig när det är så "Öppna".

Det finns säkert lösningar redan, men dom var inte motiverade att utveckla dom när befintliga lösningar alltid är billigare.

Ramjet kanske fungerar?

Undra tex hur systemen som HKP och stridsvagn har mot damm och partiklar i öken, skulle klara av denna typ av damm?

En scramjet borde väl fungera då den inte har några rörliga delar att tala om såsom turbinblad och liknande? Enda haken är att du måste upp i överljudsfart för att det ska fungera, ca Mach 5 =)

Ramjet kanske fungerar?

Jag satt och funderade på det där idag. En kolvmotor borde man kanske lätt kunna ha ett filter till som löser problemet. Förutom det faktum att den redan från början tar inte mycket mindre med luft, och luften redan går lite åbäkiga vägar, och därför inte så mycket kanske kommer där det kan ställa till med saker.

Ramjet funderade jag också en del på, och först tänkte jag att det borde ju funka bra. Inga delar som slipas/blästras vilt. Och nästan inget som klägg kan fastna på. Men sedan minns jag den den där BA 747 1982, som flög i nästan en kvart utan motorer på väg mot Australien. Vad som hände var ju att det kläggde igen, och blästrade på. När dom väl kom ut ur askan kunde dom starta om motorerna. Men jag undrar om inte luft med mycket aska i helt enkelt blir för svårantänd, och svår att hålla temperaturen på. Så kanske en ramjet inte skulle fungera heller?

En bra fråga hur stridsvagnar och annat hanterar öknen. Borde ändå ge upphov till lite liknande behov... Någon som vet?

Ramjet kanske fungerar?

Jag satt och funderade på det där idag. En kolvmotor borde man kanske lätt kunna ha ett filter till som löser problemet. Förutom det faktum att den redan från början tar inte mycket mindre med luft, och luften redan går lite åbäkiga vägar, och därför inte så mycket kanske kommer där det kan ställa till med saker.

Ramjet funderade jag också en del på, och först tänkte jag att det borde ju funka bra. Inga delar som slipas/blästras vilt. Och nästan inget som klägg kan fastna på. Men sedan minns jag den den där BA 747 1982, som flög i nästan en kvart utan motorer på väg mot Australien. Vad som hände var ju att det kläggde igen, och blästrade på. När dom väl kom ut ur askan kunde dom starta om motorerna. Men jag undrar om inte luft med mycket aska i helt enkelt blir för svårantänd, och svår att hålla temperaturen på. Så kanske en ramjet inte skulle fungera heller?

En bra fråga hur stridsvagnar och annat hanterar öknen. Borde ändå ge upphov till lite liknande behov... Någon som vet?

Var inte det den incidenten där när dom väl kom ut kom underfund med att askan hade blässtrat rutans så att man inte såg ett skit?

Skulle väl vara en ganska bra idé att lägga ut en askridå. Kanske man kan ta en lufttankningsherka och låta den spruta aska där man väntar sig att fienden ska befinna sig och på så vis tvinga dom flyga dit man själv vill att de ska vara. Eller så använder man gammaldags luftvärnskanoner för att få upp askan.

Kanske kan vara Islands sätt att betala sina skulder: att sälja vulkanaska till LV-ammunition.

Var inte det den incidenten där när dom väl kom ut kom underfund med att askan hade blässtrat rutans så att man inte såg ett skit?

Jo. Ganska kul att läsa om det hela på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9

"As Flight 9 approached Jakarta, the crew found it difficult to see anything through the windscreen, and had to make the approach almost entirely on instruments, despite reports of good visibility."

(Det var nattetid, så det var inte uppenbart att dom faktiskt inte såg ut från början...)

Skulle väl vara en ganska bra idé att lägga ut en askridå. Kanske man kan ta en lufttankningsherka och låta den spruta aska där man väntar sig att fienden ska befinna sig och på så vis tvinga dom flyga dit man själv vill att de ska vara. Eller så använder man gammaldags luftvärnskanoner för att få upp askan.

Kanske kan vara Islands sätt att betala sina skulder: att sälja vulkanaska till LV-ammunition.

Behövs en jävla stor kapacitet att få upp askan bara. Vi har tyvärr inga vulkaner, och en herka eller hundra är ju ungefär som en fjärt i jämförelse...

Undrar vad miljö-aktivister säg om detta. Borde inte vulkaner förbjudas. Jag tror jag såg någonstans att detta förväntas sänka medeltemperaturen på jorden med minst en grad. Sådär, fixat på en handvändning på ett par dagar...

Någon som vet hur stora volymer en vulkan kan spruta ut? Eller håller vi på att driva lite väl OT nu?

Är det inte uran som är väldigt poröst eller plutonium, kommer ihåg att en kopp av något av dessa skulle kunna täcka ett stort område. Borde väl funka att skicka upp med LV, Saddam byggde någon typ av superkanon, som var tvåhundra meter lång, och hade en diameter på 50 cm- kanske borde funka. Det gäller att få bra spridning.

Är det inte uran som är väldigt poröst eller plutonium, kommer ihåg att en kopp av något av dessa skulle kunna täcka ett stort område. Borde väl funka att skicka upp med LV, Saddam byggde någon typ av superkanon, som var tvåhundra meter lång, och hade en diameter på 50 cm- kanske borde funka. Det gäller att få bra spridning.

Hmm. Är målet att få deras radiak-mätare att ge utslag eller att få deras plan att krascha?

Gammeldags mösare i modern tappning kanske slår ut några lågtflygande saker..

Annars beter väl sig diverse LV och FV robot vapen på liknande sätt?

Detonera i närheten och försök göra så mycket hål/skada som möjligt på flygande objektet.

Aska, tjaa finnarna tog ju sig hem utan att åka i backen..

Och ryska flyg är ännu mera stabilt byggda?

Hmm. Är målet att få deras radiak-mätare att ge utslag eller att få deras plan att krascha?

Verkar gälla att så stor del av vår befolkning som möjligt ska dö i cancer innan FI landstiger :Malaj:

Ah! Jag genomskådar PLANEN! Om vi kör brända jordens taktik som Ryssarna, fast värre än Ryssarna själva, så kommer dom inte vilja invadera oss.

Och vem vill invadera ett land fullt med lik?

Det här är ju lysande! Jag har totalt underskattat våra politiker. Dom har ju faktiskt en idiotsäker plan.

Finns det verkligen något kvar som ryssen vill ha, allt är ju sålt till utlandet. Hur stor risk är det för cancer med uran damm undras, kanske som Tjernobyl och cesium. Undrar vad kilopriset på vulkandamm ligger på nu, kanske är så lågt att det bara är att slå till.