kerran Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 (edited) Hej. Som säkert de flesta har hört idag har det polska flygvapnets presidentflygplan störtat i Ryssland och samtliga ombord har avlidit. Förutom presidentparet var bla även Polens ÖB, Flygvapen chef, Arme´chef, Marin chef, Chefen för special styrkorna och chefen för polska försvarets utlands styrkor med ombord. Större delen av Polens försvarsledning omkom i kraschen som skedde i samband med inflygning i dåligt väder. En rysk haverikommission har redan utsetts och Vladermir Putin är ordförande i haverikommissionen. Varför är Putin lämplig som haveriutredare av flygolyckor? Har han tjänstgjort som militär pilot i Sovjet kanske? Presidentplanet var en Sovjetisk byggd TU-154, kapacitetsmässigt jämförbar med Boeing 737-800 och Airbus A320. TU-154 har varit med om anmärkningsvärt många olyckor sedan järnredån föll... Jag är förvånad över att Polska flygvapnet fortfarande hade ett Sovjetbyggt presidentflygplan. Polen är väldigt pro EU och ett mycket USA vänligt land. Ett president flygplanplan har i flera länder en stor symbolisk betydelse och därför är jag förvånad över att polska regeringen inte sedan länge bytt flygplan till en Airbus eller Boeing. För att markera landets politiska tillhörighet till EU och USA/NATO. Omedelbart efter att kommunst regimen föll i Polen började det helstatliga flygbolaget LOT Polish Airlines fasade ut sina sovjet byggda passagerar flygplan tillförmån för Boeing flygplan. LOT beställde sin första Boeing 767 redan 1989 och första LOT 737an kom till Warsawa 1991. Varför var polska staten blixtsnabb att investera i Boeing flygplan åt LOT tror ni medan Polska flygvapnet fick fortsätta att flyga sovetbyggda presidentflygplan i mer än 20 år efter kommunismens fall? Edited April 10, 2010 by kerran Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 En rysk haverikommission har redan utsetts och Vladermir Putin är ordförande i haverikommissionen.Varför är Putin lämplig som haveriutredare av flygolyckor? Har han tjänstgjort som militär pilot i Sovjet kanske? Jag skulle gissa att man satt honom som ordförande för att visa hur viktigt man anser ärendet vara. Det lär knappast vara han som analyserar vrakdelar ändå. Fast det hela låter ju lite märkligt ändå. Risken är ju att resultatet från utredningen anpassas till vad som är lämpligt rent politiskt. I min värld ska haveriutredningar göras av personer som är så objektiva som möjligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 Äldre tråd finnes: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=45575 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 (edited) Ja det är verkligen märkligt. Kanske saknades det pengar, men man tycker ju att Polen borde vilja visa upp ett så modernt Airforce One som möjligt för utlandet. Men å andra sidan så använder ju den amerikanska presidenten fortfarande gamla Sea King helikoptrar. Dessutom så kraschade planet enligt uppgift vid det fjärde landningsförsöket, efter att ha uppmanats av flygledningen att gå till en annan flygplats. Vilken pilot försöker landa 4 ggr vid kraftig dimma och emot flygledningens rekommendation? Kan piloten ha varit utsatt för press från presidentens sällskap att försöka landa till varje pris? Visst är det ett ödets ironi på nåt sätt att stora delar av den polska eliten alla omkommer när de är på väg för att hedra minnet av de över 20000 polska officerare som mördades av ryssarna under andra världskriget? /Per Edited April 10, 2010 by Perman Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 10, 2010 Author Report Share Posted April 10, 2010 (edited) Marine One SeaKing flottan är nog en av världens mest väl underhållna militära helikopter divisioner. Ja, det är ett mycket märkligt sammanträffande... Tidigare ikväll såg jag denlokale borgmästaren/Guvenören på TV tala om orsaken till haveriet som tog livet av större delen av Polens politiska och militära ledning. Det var enligt honom befälhavarens fel. Jag tycker det visar på extremt dåligt omdöme från lokala ryska myndighetsföreträdare att några timmar efter haveriet ge den polske befälhavaren skulden för tragedin. Något sådant skulle aldrig hända i Sverige, att kommunstyrelens ordförande skulle uttala sig om olycksorsaken till ett allvarligt flyghaveri långt innan haverikommissionen har påbörjat sitt arbete och än mindre presenterat en trovärdig slutrapport. Polen är tillsammans med Baltstaterna Rysslands tuffaste kritiker inom EU och NATO och med polska presidenten och polska militärledningen borta har Ryssland fått ett problem mindre. OM det nu var något annat än befälhavarens handhavande som orsakade flyghaveriet kanske det inte blir offentligt med Putin som haveriutredingens ordförande? Exempelvis OM felaktigheter eller misstag hos den statliga ryska flygtrafikledningen bidrog till det som slutade med ett fruktansvärt haveri... Edited April 10, 2010 by kerran Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 http://www.economist.com/blogs/charlemagne...nds_plane_crash Där i står anledningen bakom användandet av tu154. Den är snabbare än de flesta andra civila flygplan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 Finns befintlig och lämpligare tråd i Markan. Tråd låses / Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts