T-90 Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 (edited) Hej govänner! Det var ett tag sedan jag skrev här på forumet, men dags att aktivera sig lite igen tror jag. Fråga 1: Får man ut uniform m/87 i hemvärnet? Ja eller nej? Jag har fått alla möjliga svar, de flesta lite smått retsamma "vad ska du med den till?"-motfrågor. Skoja gärna, jag vill dock ha svar. Fråga 2: Om man INTE får ut den, är det då tillåtet att köpa en på eget bevåg så att säga? God fortsättning på er allihop, T-90 Edited December 29, 2009 by T-90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Hej govänner! Det var ett tag sedan jag skrev här på forumet, men dags att aktivera sig lite igen tror jag. Fråga 1: Får man ut uniform m/87 i hemvärnet? Ja eller nej? Jag har fått alla möjliga svar, de flesta lite smått retsamma "vad ska du med den till?"-motfrågor. Skoja gärna, jag vill dock ha svar. Fråga 2: Om man INTE får ut den, är det då tillåtet att köpa en på eget bevåg så att säga? God fortsättning på er allihop, T-90 Upp till dina chefer och utbildningsgrupp ifall du skall "få" en från förrådet. Att köpa en, tjaa ingen hindrar dig. Däremot är det väl inte speciellt många tillfällen du kan bära den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-90 Posted December 29, 2009 Author Report Share Posted December 29, 2009 (edited) tinhead, Tack för svar! Okej I get you, jag ska alltså fråga herrarna/damerna om de inte säger något själva! Jo, du förstår, jag vet att det nog inte blir buret särskilt mycket, vill bara ha en att hänga i garderoben... Jag tycker den är snygg! Okej okej, jag vet jag är konstig... Hahaha! M.v.h. T-90 Edited December 29, 2009 by T-90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Man kan väl sammanfatta det som så att till de tillfällen då du har ett legitimt behov av en m/87 ska du kunna få ut den. Det handlar i regel om situationer när du antingen ska bevista någon tillställning av något slag (bröllop, begravning, militärt annordnad bal eller liknande) och du av någon vettig anledning (helst mer än att det ser snyggt ut) vill gå dit uniformerad. Sen förekommer det väl även i Hemvärnet viss icke-festlig 'representation' och liknande typ Hemvärnsting och andra möten på lite högre nivå. Slutligen förekommer det en del parad i m/87, inte minst för hemvärnsmusiken där m/87 är standard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Om man går Nijmegenmarschen så får man ut en m/87 uniform som det är meningen att ska ha på sig under invigningscermonin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Om man går Nijmegenmarschen så får man ut en m/87 uniform som det är meningen att ska ha på sig under invigningscermonin. Den är det väl även meningen att man ska återlämna efter genomförd förrättning i Holland? Att få ut en m/87 på långlån "bara för att" är nog svårt om man inte står på väldigt god fot med förrådspersonalen. Vissa befattningshavare i hv får ut m/87, har du inte någon av de befattningarna får du vara utan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 I Skåne får man låna vid behov, dock ska den lämnas tillbaka direkt... annars trillar det ner en polisanmälan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Enligt uppgift finns det brist på m/87:or. Det ger att den enda personal som är berättigad att få ut den är KompCh, Stf KompCh och KVM (och givetvis motsvarande befattningar på bataljonsnivå). I övrigt gäller kortlån, och då är det verkligen korta lån som gäller. Detta gäller så vitt jag förstår i flera av landets utbildningsgrupper, kan dock inte svära på att det är alla. Annars finns det väl rätt många tillställningar som är väl värda att bära m/87.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Enligt uppgift finns det brist på m/87:or. Det ger att den enda personal som är berättigad att få ut den är KompCh, Stf KompCh och KVM (och givetvis motsvarande befattningar på bataljonsnivå). I övrigt gäller kortlån, och då är det verkligen korta lån som gäller. Detta gäller så vitt jag förstår i flera av landets utbildningsgrupper, kan dock inte svära på att det är alla. Annars finns det väl rätt många tillställningar som är väl värda att bära m/87.. Hmmm innebär det att jag ska återlämna min 87:a? den är inte använd de senaste 10åren... dvs sedan jag fick ut den från tsf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Enligt uppgift finns det brist på m/87:or. Det ger att den enda personal som är berättigad att få ut den är KompCh, Stf KompCh och KVM (och givetvis motsvarande befattningar på bataljonsnivå). I övrigt gäller kortlån, och då är det verkligen korta lån som gäller. Detta gäller så vitt jag förstår i flera av landets utbildningsgrupper, kan dock inte svära på att det är alla. Annars finns det väl rätt många tillställningar som är väl värda att bära m/87.. Hmmm innebär det att jag ska återlämna min 87:a? den är inte använd de senaste 10åren... dvs sedan jag fick ut den från tsf... Är du galen? När man väl fått en så gäller det att TSF får bända den ur din kalla döda hand ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-90 Posted December 29, 2009 Author Report Share Posted December 29, 2009 Okej allihop, tack för svaren! Jag tror jag är lite klokare efter detta! Följdfråga då... Får man lov att införskaffa en själv om man nu inte får ut en mer än när det kniper, och kan man isf hämta ut rätt beteckningar och tingeltangel att sy fast på den? Stort tack för alla svar! /T-90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Har svårt att se att någon skulle ha något emot det, om du nu lyckas hitta en uniform. Och lite glitter från förrådet är knappast ett problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-90 Posted December 29, 2009 Author Report Share Posted December 29, 2009 Har svårt att se att någon skulle ha något emot det, om du nu lyckas hitta en uniform. Och lite glitter från förrådet är knappast ett problem. Danke DaRaven! I värsta fall får man väl låta sy upp en! *gnuggar händer i ren förtjusning* /T-90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 I värsta fall får man väl låta sy upp en! *gnuggar händer i ren förtjusning* /T-90 I värsta fall? Finns det någon som, seriöst, använder FM's 87:a eller 48:a? 48:an har ju inte ens bröstficka för vit näsduk.. Att sy upp en egen är fan det enda raka man kan göra. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-90 Posted December 29, 2009 Author Report Share Posted December 29, 2009 I värsta fall får man väl låta sy upp en! *gnuggar händer i ren förtjusning* /T-90 I värsta fall? Finns det någon som, seriöst, använder FM's 87:a eller 48:a? 48:an har ju inte ens bröstficka för vit näsduk.. Att sy upp en egen är fan det enda raka man kan göra. GMY Woooow wooow man! Nu blev det hela komplicerat här märkte jag. Får man ändra en uniform hur som helst? Det går väl ändå inte? Sätta dit fickor och sådant... M.v.h. T-90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Woooow wooow man! Nu blev det hela komplicerat här märkte jag. Får man ändra en uniform hur som helst? Det går väl ändå inte? Sätta dit fickor och sådant... M.v.h. T-90 Notera bröstfickan och kvallen på tyget... Dvs mer guld, dyrare uniform.. Ju mer guld, desto mer vill man se ut som en reservofficer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Steens Herrmode har klätt upp herrar sedan före kriget, oavsett om det är civilt eller uniform. www.steensherrmode.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Nu är dagen inne då den trogne rojalistens hybris slutligen nått höjdpunkten. Jag dristar mig att bildbasha självaste Hans Majestät Konungen! Näsduk kombinerat med släpspännen, eller medaljer om man så valt, det är ändå inte vad etiketten förespråkar vare sig till civil eller militär högtidsdräkt. Det kan ju rent av vara orsaken till avsaknad av bröstficka på en militär kavaj såsom m/48 eftersom den, fordom åtminstone av det högre befälet och numera av de allra flesta, sällan bäres utan utmärkelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Om man går Nijmegenmarschen så får man ut en m/87 uniform som det är meningen att ska ha på sig under invigningscermonin. Den är det väl även meningen att man ska återlämna efter genomförd förrättning i Holland? Att få ut en m/87 på långlån "bara för att" är nog svårt om man inte står på väldigt god fot med förrådspersonalen. Vissa befattningshavare i hv får ut m/87, har du inte någon av de befattningarna får du vara utan. Det var bara ett exempel på ett tillfälle där man faktiskt får ut m/87:an. Ifall nu någon trodde att det var stört omöjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Att det inte är omöjligt vet vi nog men nu var ju frågeställningen om det gick att få ut en "bara för att" vilket nog är svårare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-90 Posted December 30, 2009 Author Report Share Posted December 30, 2009 Att det inte är omöjligt vet vi nog men nu var ju frågeställningen om det gick att få ut en "bara för att" vilket nog är svårare. Men till er alla, bara så det inte blir några missförstånd... Man kan alltså ha problem med att få ut en för att ha hängandes, men det finns inga restriktioner för att låta sy upp en/införskaffa en privat, givetvis för att bäras med rätt insignier och gradbetetckningar? m.v.h. T-90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Däremot finns det väl ganska få tillfällen då det är OK att som hvsoldat bära m/87, men du inte skulle kunna få ut en från förrådet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Utbult Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Nu är dagen inne då den trogne rojalistens hybris slutligen nått höjdpunkten. Jag dristar mig att bildbasha självaste Hans Majestät Konungen! Näsduk kombinerat med släpspännen, eller medaljer om man så valt, det är ändå inte vad etiketten förespråkar vare sig till civil eller militär högtidsdräkt. Det kan ju rent av vara orsaken till avsaknad av bröstficka på en militär kavaj såsom m/48 eftersom den, fordom åtminstone av det högre befälet och numera av de allra flesta, sällan bäres utan utmärkelser. Tror du verkligen det är en näsduk och inget vanligt papper som han ska ha för ett tal motsv ? (bara en tanke) /Utbult Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
50/10 Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 T-90: Jag var bjuden på frackbröllop för ett tag sedan och som alla här vet är ju även m/87A korrekt dress code. Således tog jag i god tid (drygt 4 månader) innan bröllopet kontakt med min Kvartermästare (i HV) och han hänvisade mig vidare inom organisationen. Där bollades jag mellan olika instanser och tiden gick, men summa summarum fick jag dagen innan bröllopet ut en komplett låneuniform. Har du tillräckligt hög grad kan du även kvittera ut sabel till låns. Värt att notera är att varje utlånad m/87 kostar FM drygt 1000 kr. Siffran fick jag av ansvarig på förrådet. Lånar du en m/87A kompletterar du förslagsvis med egna svarta skor. Och kom ihåg att rocken (alltså den som man tidigare fick ut på högvakten vid kallare väderlek) inte längre ingår i uniformen. Sammanfattningsvis: skall du låna en m/87 var ute i god tid. Slut. 50/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Psilander Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 (edited) Nu är dagen inne då den trogne rojalistens hybris slutligen nått höjdpunkten. Jag dristar mig att bildbasha självaste Hans Majestät Konungen! Näsduk kombinerat med släpspännen, eller medaljer om man så valt, det är ändå inte vad etiketten förespråkar vare sig till civil eller militär högtidsdräkt. Det kan ju rent av vara orsaken till avsaknad av bröstficka på en militär kavaj såsom m/48 eftersom den, fordom åtminstone av det högre befälet och numera av de allra flesta, sällan bäres utan utmärkelser. Tror du verkligen det är en näsduk och inget vanligt papper som han ska ha för ett tal motsv ? (bara en tanke) /Utbult Självklart så är det en näsduk! Annars skulle det ju se dumt ut! ha!...papper...nu har man hört allt... Som sagt, sys upp mot en penning med bröstficka och bättre kvalitet än FM egna... Edit: Lägger till en fråga till 50/10: Hade du m/87 bara rakt uppochner eller hade du högtidsdräkten som sig bör vid högtidstillfällen? Jag menar då bälte till vapenrocken och vita handskar? Edited December 30, 2009 by klawe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Att det inte är omöjligt vet vi nog men nu var ju frågeställningen om det gick att få ut en "bara för att" vilket nog är svårare. Men till er alla, bara så det inte blir några missförstånd... Man kan alltså ha problem med att få ut en för att ha hängandes, men det finns inga restriktioner för att låta sy upp en/införskaffa en privat, givetvis för att bäras med rätt insignier och gradbetetckningar? m.v.h. T-90 En 87:a är som vilken som helst uniform, så sy på du. Man kan aldrig ha för många uniformer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Jo, det kan man visst. Hoppa över 87:an tills du behöver den och det gör du när tjänsten så kräver. 87:an är ett otyg som bäst gör sig på slott och den tar bara plats i garderoben. Jag kan spy galla över den ett tag till men avstår. Sök dig till Flottan och skaffa m/48 i stället. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Sök dig till Flottan och skaffa m/48 i stället. /K Varför nedvärdera sig till flottan för att få tag på en 48:a? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Tja, vad ska jag svara på där? Kringlor är snyggare än lökar? Nej, och det är väl ganska ointressant eftersom jag uppfattar att trådskaparen T-90 inte har sån militär grad att vapenrock m/48 skulle bli aktuell utan att det skulle bli någon Kalle Anka-uniform i stället. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Jo, det kan man visst. Hoppa över 87:an tills du behöver den och det gör du när tjänsten så kräver. 87:an är ett otyg som bäst gör sig på slott och den tar bara plats i garderoben. Jag kan spy galla över den ett tag till men avstår. Sök dig till Flottan och skaffa m/48 i stället. /K 87:or på slottet? Bah, landsortsförband! ;) Ropen skalla - m/ä åt alla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts