Krook Posted December 30, 2009 Report Posted December 30, 2009 Jo, det kan man visst. Hoppa över 87:an tills du behöver den och det gör du när tjänsten så kräver. 87:an är ett otyg som bäst gör sig på slott och den tar bara plats i garderoben. Jag kan spy galla över den ett tag till men avstår. Sök dig till Flottan och skaffa m/48 i stället. /K 87:or på slottet? Bah, landsortsförband! ;) Ropen skalla - m/ä åt alla! Bah. Jag kan bära m/ä även jag men i en finare blå färg än din mörka kofta, Lt P. Tyvärr har jag inte lika mycket fint att ha på vänster bröst så det blir väl 1-1, antar jag. /K Quote
T-90 Posted December 31, 2009 Author Report Posted December 31, 2009 Hej allihopa! Tack för era svar, speciellt dig 50/10 för din utförligare variant av tillvägagångssätt! Och nej Krook, du har helt rätt. Såvitt jag förstått saken är jag Vicekorpral, om ens det. Så m/48 hade inte varit aktuellt, snarare bussarong och den härligheten, som jag förresten fick ut i Karlskrona men aldrig använde! ;) Jag är nog bara lite av ett uniformsfreak. Jag tycker det är intressant och roligt att pilla och fixa. Jag känner mig nu lite säkrare på saker och ting. Om inte annat får jag kapitalförstöra X antal tusenlappar på att sy upp hela härligheten! Kan andra köpa hemmabiosystem, så kan jag köpa m/87... jag lär spendera lika mycket tid gloendes på den som hemmabioanvändarna använder sina system! Gott Nytt År på er allihop!!! /T-90 Quote
Lt P Posted December 31, 2009 Report Posted December 31, 2009 (edited) Hej allihopa! Tack för era svar, speciellt dig 50/10 för din utförligare variant av tillvägagångssätt! Och nej Krook, du har helt rätt. Såvitt jag förstått saken är jag Vicekorpral, om ens det. Så m/48 hade inte varit aktuellt, snarare bussarong och den härligheten, som jag förresten fick ut i Karlskrona men aldrig använde! ;) Jag är nog bara lite av ett uniformsfreak. Jag tycker det är intressant och roligt att pilla och fixa. Jag känner mig nu lite säkrare på saker och ting. Om inte annat får jag kapitalförstöra X antal tusenlappar på att sy upp hela härligheten! Kan andra köpa hemmabiosystem, så kan jag köpa m/87... jag lär spendera lika mycket tid gloendes på den som hemmabioanvändarna använder sina system! Gott Nytt År på er allihop!!! /T-90 Om du ändå bara skall ha den att titta på, skaffa då en m/23 istället. Det kallar jag uniform! m/87 är för mycket öststatsuniform i snittet. Själv är jag lite besviken på att man inte "vågade" ta steget ända ut och rakt av tillåta m/ä (m/1878, 1886, 1888 och 1895) som mässdräkt för samtliga officerare och förband i samband med nya UniBest FM. /P Edited December 31, 2009 by Lt P Quote
T-90 Posted December 31, 2009 Author Report Posted December 31, 2009 Hej allihopa! Tack för era svar, speciellt dig 50/10 för din utförligare variant av tillvägagångssätt! Och nej Krook, du har helt rätt. Såvitt jag förstått saken är jag Vicekorpral, om ens det. Så m/48 hade inte varit aktuellt, snarare bussarong och den härligheten, som jag förresten fick ut i Karlskrona men aldrig använde! ;) Jag är nog bara lite av ett uniformsfreak. Jag tycker det är intressant och roligt att pilla och fixa. Jag känner mig nu lite säkrare på saker och ting. Om inte annat får jag kapitalförstöra X antal tusenlappar på att sy upp hela härligheten! Kan andra köpa hemmabiosystem, så kan jag köpa m/87... jag lär spendera lika mycket tid gloendes på den som hemmabioanvändarna använder sina system! Gott Nytt År på er allihop!!! /T-90 Om du ändå bara skall ha den att titta på, skaffa då en m/23 istället. Det kallar jag uniform! m/87 är för mycket öststatsuniform i snittet. Själv är jag lite besviken på att man inte "vågade" ta steget ända ut och rakt av tillåta m/ä (m/1878, 1886, 1888 och 1895) som mässdräkt för samtliga officerare och förband i samband med nya UniBest FM. /P Hehe, vi har nog lite olika smak där. Jag kan hålla med dig om att m/87 är ganska... grå (se känslan, ej färgen på modell A, ) och kanske till och med lite färglös och trist i förhållande till de äldre modeller du nämner... Men för mig är de äldre modellerna lite för "Napoleon". Jag kan säga att jag hellre hade haft m/48, eftersom jag finner den mer estetiskt tilltalande. Men, nu går ju inte det. GNÅ! /T-90 Quote
106 Posted December 31, 2009 Report Posted December 31, 2009 Jag känner mig nu lite säkrare på saker och ting. Om inte annat får jag kapitalförstöra X antal tusenlappar på att sy upp hela härligheten! Kan andra köpa hemmabiosystem, så kan jag köpa m/87... jag lär spendera lika mycket tid gloendes på den som hemmabioanvändarna använder sina system! Åtminstone tidigare har det på vissa förband gått att köpa den i personalbutiken och då har det antagligen inte handlat om ett antal tusenlappar. Det är knappast något jag skulle köpa men vi har ju olika intressen. Quote
T-90 Posted December 31, 2009 Author Report Posted December 31, 2009 Jag känner mig nu lite säkrare på saker och ting. Om inte annat får jag kapitalförstöra X antal tusenlappar på att sy upp hela härligheten! Kan andra köpa hemmabiosystem, så kan jag köpa m/87... jag lär spendera lika mycket tid gloendes på den som hemmabioanvändarna använder sina system! Åtminstone tidigare har det på vissa förband gått att köpa den i personalbutiken och då har det antagligen inte handlat om ett antal tusenlappar. Det är knappast något jag skulle köpa men vi har ju olika intressen. Aha, tack för tipset 106! Ska jag ändå köpa en så lägger jag hellre mer pengar så den sitter perfekt iofs. Men det är värt att kolla upp! Gott Nytt År! /T-90 Quote
Lt P Posted December 31, 2009 Report Posted December 31, 2009 ...och sedan tycker förstås en förtappad uniformsfetischist som jag att man skulle återinföra en uppfräschad m/60 för OR1-OR9, med svart läderbälte av LG-typ. Hos de vilka musklerna flyttat sig neråt efter stillasittande tjänst kan behålla m/87. Quote
T-90 Posted January 22, 2010 Author Report Posted January 22, 2010 ...och sedan tycker förstås en förtappad uniformsfetischist som jag att man skulle återinföra en uppfräschad m/60 för OR1-OR9, med svart läderbälte av LG-typ. Hos de vilka musklerna flyttat sig neråt efter stillasittande tjänst kan behålla m/87. Haha, Satt och ögnade i UniR för 2009 idag och fick tillstånd en följdfråga, som beroende på svar avgör om jag ska försöka införskaffa en m/87 eller inte vid ev. HV-inträde. Som följer... Får skärmmössan inte användas av HV längre? Är det på fullaste allvar mening att man ska bära den bruna baskern även till m/87??? /T-90 Quote
106 Posted January 22, 2010 Report Posted January 22, 2010 (edited) Satt och ögnade i UniR för 2009 idag och fick tillstånd en följdfråga, som beroende på svar avgör om jag ska försöka införskaffa en m/87 eller inte vid ev. HV-inträde. Som följer... Får skärmmössan inte användas av HV längre? Är det på fullaste allvar mening att man ska bära den bruna baskern även till m/87??? Jag ser inga skillnader mot resten av armén. Skärmmössa får bära av OR-5 och uppåt, så meniga och korpraler får inte bära den, men det fick de inte tidigare heller. edit: Tittar man bara på utrustning efter organisationsenhet så saknas skärmmössan för Hv, men om man läser texten om mössmärken för skärmmössa som nämns Hv. Edited January 22, 2010 by 106 Quote
Essray Posted January 22, 2010 Report Posted January 22, 2010 (edited) Jag ser inga skillnader mot resten av armén. Skärmmössa får bära av OR-5 och uppåt, så meniga och korpraler får inte bära den, men det fick de inte tidigare heller. Avgörande för skärmmössans bärande, är vilken uniform det handlar om. Då m/87A bärs som en del av högtidsdräkt får alla förstesergeanter och uppåt bära skärmmössan. Bärs däremot m/87A som en del av daglig dräkt, får skärmmössan endast bäras av anställd personal. (Se fotnot d) i tabellen under 3.1.1. i Unibest). edit:stava edit2: Och naturligtvis menar jag sergeanter (OR-5) och ingengting annat Edited January 22, 2010 by Essray Quote
106 Posted January 22, 2010 Report Posted January 22, 2010 (Se fotnot d) i tabellen under 3.1.1. i Unibest). Missade visst att läsa den, däremot läste jag den under högtidsdräkt. Quote
T-90 Posted January 24, 2010 Author Report Posted January 24, 2010 Jag ser inga skillnader mot resten av armén. Skärmmössa får bära av OR-5 och uppåt, så meniga och korpraler får inte bära den, men det fick de inte tidigare heller. Avgörande för skärmmössans bärande, är vilken uniform det handlar om. Då m/87A bärs som en del av högtidsdräkt får alla förstesergeanter och uppåt bära skärmmössan. Bärs däremot m/87A som en del av daglig dräkt, får skärmmössan endast bäras av anställd personal. (Se fotnot d) i tabellen under 3.1.1. i Unibest). edit:stava edit2: Och naturligtvis menar jag sergeanter (OR-5) och ingengting annat Tack Essray för upplysningen, informativt, även om den befäste mina tråkiga aningar! Det är nog inte ofta en HV-man bär Daglig Dräkt, men Högtidsdräkt? En gång i milleniet eller liknande. Nå ja, bra att veta sådana saker innan man ger sig i kast med tids och resursödande aktiviteter! /T-90 Quote
Lt P Posted January 24, 2010 Report Posted January 24, 2010 Jo, det kan man visst. Hoppa över 87:an tills du behöver den och det gör du när tjänsten så kräver. 87:an är ett otyg som bäst gör sig på slott och den tar bara plats i garderoben. Jag kan spy galla över den ett tag till men avstår. Sök dig till Flottan och skaffa m/48 i stället. /K 87:or på slottet? Bah, landsortsförband! ;) Ropen skalla - m/ä åt alla! Bah. Jag kan bära m/ä även jag men i en finare blå färg än din mörka kofta, Lt P. Tyvärr har jag inte lika mycket fint att ha på vänster bröst så det blir väl 1-1, antar jag. /K Jag håller med om att m/1888 är en av de snyggare, men synd bara att inte hela förbandet har dem. Kanske man kan hoppas på något likanande nu när det snart måste vara färdigslaktat bland förbanden. Quote
Recommended Posts