Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en bekant som är med i HV och de skall få rödpunktsiktet. Han hade fått övningskjuta med en AK4 med rödpunktsikte och satte tre skott inom 5 cm från varandra skjutandes "jaktskott" (stående utan stöd sikta max 2 sekunder per skott) på 150 m i en helfigur. Är det möjligt? jag tycker det verkar väääldigt bra. Ökar verkligen precisionen så mycket om ni fattar vad jag menar?

Snabbare till skott ja men jag tror inte att själva precisionen ökar eller hur man ska säga. En AK4s tekniska spridning borde ju vara större än 5 cm på 150 m med vanlig standardammo?

Guest J-Star
Posted

Bra skytt + tur + enklare riktmedel = helt klart möjligt att sätta 3 skott inom 5 cm på 150 m.

Min första treskotts-serie med m/45:an satt inom 5 cm på 100 m.

/J

Posted

Är inte själva nyttan med rödpunktssikte att man på mindre träningsdos skall kunna uppnå "adekvat skjutskicklighet" för HV:s behov än med vanligt riktmedel? Helt enkelt en genväg till att uppnå den nivå som anses behövas för en hemvärnsman. Detta för att friställa tid åt annan övning/utbildning.

Posted
Snabbare till skott ja men jag tror inte att själva precisionen ökar eller hur man ska säga. En AK4s tekniska spridning borde ju vara större än 5 cm på 150 m med vanlig standardammo?

Spridningen för prickskyttegevär 90 med samma am på 100 meter tror jag var 35 mm egenspridning. Det kan med andra ord stämma med 5 cm på 150 m med Ak4 men ibland har man tur också t ex kan det vara ett bra parti med am, ammunitionens egenspridning och skyttens spridning kan ta ut varandra eller liknande. Oftast skjuter jag riktigt illa men jag har skjutit hål i hål på 100m med Ak5 från knästående .

Posted

Eftersom AK 4: tekniska spridning ligger på 40-50 mm (vapen och ammunition) så är min gissning att han i vart fall inte gör om det hur som hälst, när som hälst.

Men visst fan kommer vi att bli bättre, ju sämre förhållanden desto större skillnad.

här är mina erfarenheter av aimpoint compc (4 MOA) /AR15:

Precision: liggande på 100m med stöd 50-60 mm c/c , dvs ganska nära vapnets tekniska spridning, bättre än järnsikten men något sämre än ett kikarsikte.

Snabbskytte: liggande på 100 m med stöd,15 skott på 14-15 sek , spridning ca14 cm, övningen sköts av flera skyttar med ungefär samma resultat.

RPS kommer att lösa riktproblemet(den som inte klarar av att peka med en röd prick ska inget vapen ha) men resten av skyttets svårigheter kommer att finnas kvar!

/Jöjje

Posted

:lol:

Till er som undrar om Rödpunktsiktet till AK bl.a

samt till dig Roninn.

Att det är inte alls omöjligt att klara det,men du får vara en godskytt i så fall vill jag säga.

Jag var på (HVSS)Hemvärnets stridskola och där fanns en testgrupp som höll på med just

testerna för AK4 och vi i våran Plutonskurs hade fått ut rödpunktsiktet för att utbildas lite samt vara en testgrupp ocksåMen det är inte bara till AK4 som det kommer att hammla på det kommer bl.a köras på AK5.Kulspruta 58.Kulspruta 90 MP5.mm

Men dom har testat 14 st olika varianter på olika sikten men det är just ett som dom fastnat speciellt för men det skall bara finskusteras lite sedan skulle det komma ut till Hemvärnet

2004 är det sagt.

Jag har kort på 7 st av dom testade sikterna inkl det som vi kommer att få till våra vapen nu.

men med fasit på hand så är det ett bra sikte men ingen förstoring just nu i det men kankse

det tillkommer..eller så kommer dom ha två olika varianter på dom..det är det senaste som jag har hört från dom i testgruppen.

Posted

Rödpunktsiktet håller på att testas bland annat på HvSS i Vällinge. En grupp har gjort fälttester med det nya siktet och dessa blev klara för cirka 2 veckor sedan. Slutkontroll är påbörjad och sen så får vi väl se när det kommer ut. 2004 skall leverans kunna påbörjas. Beräknat är ca 5-10 000 sikten per år.

Var på en plutonchefskurs på HvSS och fick då testa siktet under 10 dagar. Slutsatsen är att det är ett mycket bra sikte som gör att du kommer snabbare till skott och behöver inte tänka på hur du siktar. Siktet är helt paralaxfritt i både höjd och sida vilket gör att du kan skjuta med båda ögonen öppna. (Mycket bra vid snabba skottillfällen). Som en eventuell tillsats kommer en 3x lins att kunna monteras på siktets baksida för att få viss förstoring.

Följer debatten om skjutteknik med ett frenetiskt intresse och kan då se att vissa säger att man skjuter bättre med det nya siktet, förvisso är det sant men man skall dock komma ihåg att det är inte siktet som skjuter åt er utan ni som fortfarande styr punkten.

Posted
Rödpunktsiktet håller på att testas bland annat på HvSS i Vällinge. En grupp har gjort fälttester med det nya siktet och dessa blev klara för cirka 2 veckor sedan. Slutkontroll är påbörjad och sen så får vi väl se när det kommer ut. 2004 skall leverans kunna påbörjas. Beräknat är ca 5-10 000 sikten per år.

Var på en plutonchefskurs på HvSS och fick då testa siktet under 10 dagar. Slutsatsen är att det är ett mycket bra sikte som gör att du kommer snabbare till skott och behöver inte tänka på hur du siktar. Siktet är helt paralaxfritt i både höjd och sida vilket gör att du kan skjuta med båda ögonen öppna. (Mycket bra vid snabba skottillfällen). Som en eventuell tillsats kommer en 3x lins att kunna monteras på siktets baksida för att få viss förstoring.

Följer debatten om skjutteknik med ett frenetiskt intresse och kan då se att vissa säger att man skjuter bättre med det nya siktet, förvisso är det sant men man skall dock komma ihåg att det är inte siktet som skjuter åt er utan ni som fortfarande styr punkten.

Tjena kollega, välkommen till forumet!

Posted
Siktet är helt paralaxfritt i både höjd och sida vilket gör att du kan skjuta med båda ögonen öppna.

Det är inte parallaxfrihet som gör att man kan skjuta med båda ögonen öppna. En del skyttar som har talang och viss övning kan skjuta med båda ögonen öppna till och med med rejält förstorande kikarsikten, i allmänhet brukar man dock säga att det är att rekommendera att ha en förstoring kring ett om alla ska kunna skjuta med båda ögonen öppna. Aimpoints sikte har en gångs förstoring och är lätta att skjuta med med båda ögonen öppna. Det finns 2x varianter, men då förlorar man en del av finessen med rödpunkt och man har fortfarande inte de fördelar som ett konventionellt kikarsikte erbjuder.

Parallaxfrihet innebär att riktpunkten inte flyttas i förhållande till träffpunkten även om ögat flyttas i förhållande till siktets optiska axel.

Posted
Siktet är helt paralaxfritt i både höjd och sida vilket gör att du kan skjuta med båda ögonen öppna.

Beror inte det på vilket öga som är dominant? en högerskytt med ett dominant högeröga har i regel ganska lätt för att skjuta med bägge ögonen öppna och vice verca.

Posted

Den största fördelen med att kunna skjuta med bägge ögonen öppna, enl. undersökningar inom USA:s FM, är att under stress är det svårt att stänga ena ögat för att sikta.

Posted

Till Inf, det du säger om parallaxfrihet är ju precis det jag sa eller menade. Det spelar ingen roll vart du har ögat i förhållande till riktmedlets optiska axel så länge du ser "rödpunkten" och målet i siktet. Detta gör ju automatiskt att du kan skjuta med båda ögonen öppna så länge du ser "rödpunkten" och målet i siktet, eller hur?

Testade under provskjutningarna med nya AK4B att skjuta med både stängt vänsteröga och öppet (är högerskytt). Det fungerade precis lika bra och rödpunkten flyttar sig inte i förhållande till målet.

Provade även samma sak under en provskjutning med prickskyttegevär 90 under samma dag. (10x förstoring på konventionellt kikarsikte) Där fungerar det inte alls då hårkorset flyttas i sida då båda ögonen är öppna. Mig veteligen är inte kikarsiktet till prickskyttegevär 90 parallaxfritt i både höjd och sida?

En gångs förstoring (1x)? Vad är det? Är inte det lika med ingen förstoring?

Posted

Jag vet inte om vi menar samma sak, men parallaxfrihet respektive parallaxfel är en egenskap hos optiken. Om du kan eller inte kan ha båda ögonen öppna vid skjutning är en annan sak.

Det är fullt möjligt att ha båda ögonen öppna även om siktet inte är parallaxfritt, men har du då inte ditt dominanta öga i den optiska axelns förlängning kommer du drabbas av ett parallaxfel. Å andra sidan behöver inte ett parallaxfritt sikte medföra att du kan skjuta med båda ögonen öppna. Kikarsikten har ofta ett avstånd vid eller över vilket siktet är parallaxfritt, på en del sikten går detta avstånd att ställa in. Du kan alltså ha ett högförstorande sikte som inte ger parallaxfel men som tack vare att det är så högförstorande inte går att skjuta med båda ögonen öppna.