Nimitz Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 Läget är det att jag ska mönstra om ca 2 månader, Nu är frågan.. Vad krävs av mej på mönstringen för att komma in som flygbassäk GB? Är 180 lång 75 kg normalbyggd.. Muskelprovet oroar mej inte men cyklen.. :( Hur länge måste jag klara för att få god marginal? Har hört av en kompis att flygbassäk ska vara både lite halvtufft och mycket patrullstrid.. Hoppas på lite synpunkter/tips/åsikter Quote
Joanzon Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 bassäk och jägarförband har väl en sjua som lägsta krav på cykeln. Sen ska du ju prestera bra hos psykologen och på de övriga testerna också. Quote
Doggydriver Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 (edited) Nimitz, om du är i någorlunda skaplig form skall det inte vara några problem. Spinning är ju annars ett hett tips (vilket nämnts i tidigare trådar), och fortsätta hålla igång efter mönstring. För bättre kommentarer och tips vore det intressant att få veta vad och hur mycket du tränar? T.ex. kampsport, kajak, skidor, orientering, vikter osv. Hoppas det går bra! Fler flygbassäkare åt folket Edited April 7, 2003 by Toll Quote
Bolin Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 Benstyrka och vilja kommer du långt med på cykeltest! Quote
Grunt Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 (edited) Hmmm... Jag har för mig att kraven inte är lika höga för Flybassäk som för vanlig Bassäk. Läste här på forumet för ett tag sedan att någon hade kommit med ett par sexor tror jag det var. Sök på flygbassäk. Står antagligen där någonstans. Edited April 8, 2003 by Grunt Quote
Doggydriver Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Kan ha att göra med att vi som skall in på FBS 02/03 kom in (iaf jag) på gamla värden för NSKY. Ingen höjdare kanske, men så var det (blir mycket konditionsträning). Vet inte om gränserna skall ändras, eller om det blir samma ändå...? Dock kan jag tro att flottans bassäk är lite mer ansträngande. Sorgligt att erkänna men men /Blivande GB på flygbassäk 02/03 Lycka till! Quote
KalleSWE Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Av egen erfarenhet kan jag säga att konditionskraven på flygbassäk är för lågt satta jmf. med uppg. När jag ryckte in så hadde vi en som såg ut som han ätit upp isoleringen till huset och en som var astmatiker! Quote
Guest matte Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 KalleSwe jamen...du kan inte jämföra det "riktigt riktigt" gamla Närskydd med Fbassäk. Herregud det skiljer ju mer än tio år. MönstringsKraven för Nsky ändrades för övrigt i början på 90-talet och sackade efter i slutet på 80-talet precis som de gör nu för Fbassäk. Quote
Grunt Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Någon som kom fram till vilka värde sombehövs för dagens flygbassäk? Tror själv att Flottans bassäk är lite mer åt Flygbassjägarhållet när det gäller fysisk anstränging eftersom de mönstringsvärdena är precis lka höga så vitt jag vet. Quote
Bolin Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 (edited) Nja bassäk har 7-5 har jag för mig...dock så säger ju inte kraven så mycket om hur man som individ kommer klara av tjänsten! Edited April 9, 2003 by Bolin Quote
King Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Så sant... hade ett flertal som försvan under de första veckorna hos oss. Psyket eller fysiken ?? Är ju en hel del rörelse, så det är nog en vettig bit att satsa på både innan mönstring och inryck. Väl framme så väntar en underbar tid !! Quote
Krook Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 Jag trodde att flygbassäk var vanliga soldater ingående i Basbat 04 dvs utökat närskydd? Quote
nsky_517 Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 jag har för mej att det var 6:a på cyckeln. jag mönstrade 96 och kommer inte riktigt ihåg. men jag tror det ska vara ung. samma värden nu i flygbassäk. Quote
Doggydriver Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 Jag trodde att flygbassäk var vanliga soldater ingående i Basbat 04 dvs utökat närskydd? Finns lite fler trådar om det här, sök runt . Om jag inte minns fel har flygbassäk närmat sig FBJ lite vad det gäller uppgifter, medan FBJ har fått lite förnyade uppgifter även dom. Quote
Wolfsong Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 (edited) Finns lite fler trådar om det här, sök runt . Om jag inte minns fel har flygbassäk närmat sig FBJ lite vad det gäller uppgifter, medan FBJ har fått lite förnyade uppgifter även dom. Stämmer bra. Edited April 10, 2003 by Wolfsong Quote
Grunt Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 Var det inte något tal förutom om att Flybassäk inte var med i Basbat04 eller var det kanske några andra som hamnade utanför? Låter det inte rimligt annars att Mönstirngsvärdena liknar de för arméns närskydd tills vidare. Pliktverket brukar ju inte ha koll precis. Quote
Wolfsong Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 FBasSäk är inte med i SäkBat men de är med i BasBat04. FBJ är med i SäkBat. Quote
Grunt Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 (edited) Jaha det är det ligger till... Ingen som har lust att förklara för en oinvigd vad skillnaden är mellan Basbat och Säkbat och varför Flygbassäk inte är med i Säkbat? Förövrigt tycker jag att det var genialt att byta Namn från Närskydd till Flygbassäk. Flygbassäk låter bara såååååå mycket coolare. B) Edited April 10, 2003 by Grunt Quote
Wolfsong Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 FBJ tillhör ju BasBat04 men är ocksså del i SäkBat, som består av FBJ, MPJ & BasSäk. Våra så kallades "Encounter SOF Units". Quote
Grunt Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 Men är inte Fbassäk också ett ENcounter SOF förband? Quote
Guest matte Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 Wolfsong Det du skriver om Säkbat stämmer inte riktigt och det kan jag förstå. Har varit många rykten och oklarheter om Säkbat. I varje fall, de förband du räknar upp FBJ, Bassäk och MPJ är arvförband till Säkbat. Dvs det kommer inte finnas några Flygbasjägare eller Bassäkare i Säkbat. Däremot kommer det finnas plutoner i säkbat som utbildats inom Armén, FV och Marinen. Säkplut-mark, säkplut-sjö osv. Dessa plutoner har alltså ovanstående förband som arvförband inom respektive försvarsgren. Säkbat är Försvarsmaktens gemensamma Säkerhetsbataljon med säksoldater. Basbat 04 är Flygvapnets organisation på marken som har till uppgift att få upp flygplan i luften. I Basbat 04 ingår Flygbassäk och Flygbasjägare. Quote
Wolfsong Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 Dock var Flygbassäk inte officiellt listade som SäkBat förband i de ordinare listorna. Det vore ju logiskt om det har ändrats. Eftersom NSky/FBasSäk alltid i praktiken har varit ett sådant förband så jag fattade inte varför de inte var på de första listorna heller. Quote
Guest matte Posted April 12, 2003 Report Posted April 12, 2003 Wolfsong Nej, jag håller med dig. Men har tyvärr inget svar på frågan. Fbassäk är dock inte listade som ett "arvförband" till Säkbat. Quote
Månsson Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Jag blev flygbassäk (PB) och jag hade 6 i IQ, 6 i styrka och 7 på cyklen. Jag är 190 lång, väger 70 kilo och är frisk som en nötkärna... Quote
Wolfsong Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Jag blev flygbassäk (PB) och jag hade 6 i IQ, 6 i styrka och 7 på cyklen.Jag är 190 lång, väger 70 kilo och är frisk som en nötkärna... Förhoppningsvis hade/har du mer än 6 i IQ. ;) Men ok, 6 på intelligens testet. Quote
Doyle Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 (edited) Men ok, 6 på intelligens testet. 6 på inskrivningsprovet t.o.m. ;) Edited April 14, 2003 by Doyle Quote
Nimitz Posted April 14, 2003 Author Report Posted April 14, 2003 Tack för svaren.. Är det någon som har lite kul episoder, fakta om fysen på plats samt utbildningsupplägget också?? Det är väl mest patrullstrid har jag hört... --> Quote
Magnus Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Tack för svaren.. Är det någon som har lite kul episoder, fakta om fysen på plats samt utbildningsupplägget också?? Det är väl mest patrullstrid har jag hört... --> Kolla in www.sak-fv.org för info. Quote
Månsson Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 HAHA Wolfsong! Det såg rätt dumt ut nu när man tänker på det... Självklart fick jag en 6:a i intelligens provet! /:) Quote
FBS Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 halloj ser att man har hittat en dödspolare i månsson.. du kommer garanterat trivas på F17... har jag tur så syns i läskiga skogen.. //FBS Quote
Recommended Posts