Jump to content

Skjutning Fort Hood


Recommended Posts

7 killed in shootings at Fort Hood, Pentagon says

 

 

Aftonbladet:

Minst två gärningsmän ska i dag ha öppnat eld inne på basen Fort Hood, drygt tio mil nordöst om Austin i Texas, mitt under en pågående examensceremoni.

 

Två eller fler skyttar enligt uppgift, får mig spontant att fundera i banor såsom:

 

Bittra Militanta troende?

 

Bittra Högerextrema?

 

Annan bitter kategori?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Tar bort gamla spekulationer och stoppar in nya

 

Det är nu bekräftat att en arme major med två eldhandvapen har tappat en och annan skruv.

 

Det som dock inte torde förvåna någon är att karln var psykolog, vilket spär på den klassiska devicen att bara folk med problem blir psykologer.

Edited by tikvah
Link to comment
Share on other sites

i efterdyningarna av detta kommer garanterat majorens religon snarare än hans profesion att läggas fram som primär orsak men nu är han ju vid liv så om han överlever sina skador kommer utredningen vara intressant.

 

Lyssnade på en intervju med majorens kusin, som påstår att han skulle deployeras (till irak?) och att det var hans värsta mardröm men även att han förföljts på grund av hans bakgrund och att han försökt ta sig ut ur försvaret.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade på en intervju med majorens kusin, som påstår att han skulle deployeras (till irak?) och att det var hans värsta mardröm men även att han förföljts på grund av hans bakgrund och att han försökt ta sig ut ur försvaret.

 

Hade det inte varit bättre att bara skjuta sig själv?

Nu vet jag att islam inte tillåter självmord - om nu någon religion gör det - men ändå.

Vet inte heller hur enkelt det är i USA att hoppa av i händelse man får kalla fötter, borde

finnas andra utvägar. Antingen var det långsiktigt planerat, eller har han fått frispel...

Utredningen blir hur som helst intressant.

 

/m

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade på en intervju med majorens kusin, som påstår att han skulle deployeras (till irak?) och att det var hans värsta mardröm men även att han förföljts på grund av hans bakgrund och att han försökt ta sig ut ur försvaret.

 

Hade det inte varit bättre att bara skjuta sig själv?

Nu vet jag att islam inte tillåter självmord - om nu någon religion gör det - men ändå.

Vet inte heller hur enkelt det är i USA att hoppa av i händelse man får kalla fötter, borde

finnas andra utvägar. Antingen var det långsiktigt planerat, eller har han fått frispel...

Utredningen blir hur som helst intressant.

 

/m

 

Enligt medeltids-till-sent-1800-tal var det enligt den dåtida kristna tolkningen HELT förbjudet att begå självmord. Självmördare fick inte begravas i "vigd jord", alltså var kyrkogården utesluten. Istället begravdes de i ödemark långt borta från samhället. Ofta på gränsen mellan olika socknar.

 

Jag känner inte till någon kultur, bortsett från den Japanska riddar/samuraj-kulturen som accepterar/glorifierar självmord.

Link to comment
Share on other sites

Fritt teoritiserande efter DN och SvDs artiklar:

 

Major Hasan är hjärnskrynklare i armén och är nöjd med sitt jobb. Han har genom armén fått en universitetsutbildning på mycket hög nivå och jobbar aktivt med soldater som kräver stor omsorg (PTSD-fall). Majoren trivs på Fort Hood, att vara med i armén gör dessutom att majorens familj råkar ut för mindre religiös/etnisk förföljelse i den civila världen. Dock vill armén att majoren ska börja behandla soldater närmare sjukdomskällan, något majoren tycker verkar både farligt och moraliskt tveksamt (pga religiösa och personliga skäl). Trots uniformen är majoren fortfarande muslim. något som gör deltagande i 'ockupationen' av Irak knepigt.

 

Hasan försöker efter detta söka förflyttning och senare även avsked från armén. Alla försök misslyckas, armén äger majoren. Majorens liv går nu i en nedåtriktad spiral, han kommer inte loss och troligtvis uppstår stora friktioner med både fru och kollegor ('jävla muslim tycker han är för fin för att åka iväg/jävla oamerikanskt beteende'). Trakasserierna som gränsar till ostracering kan ha uppstått här, något som gör majoren sårad och arg som satan. Majoren tar till alkohol för att döva sin oro, något som gör att hans självförakt går i taket. Här någonstans kan han ha tagit upp radikal Islam och ser dådet som det enda sättet att rädda sig själv.

 

Jävla tragiskt i vilket fall. Att han inte bara kunde blåsa skallen av sig själv. Eller typ, tja, göra det jobb han var anställd och utbildad för att göra.

Link to comment
Share on other sites

ELLLER så borde US-forces lyssna på sina anställda emellanåt....

 

Tror det nästan sitter längre in för en Mj/Psykiatriker i uniform att söka hjälp en för en vanlig soldat. Fast det är klart, du kanske inte menar Mj specifikt utan ett vidare perspektiv, hursomhelst får du gärna utveckla din one-liner.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Det förefaller, om man tar del av amerikanska media, som om majoren drabbats av plötsligt uppflammande religiöst betingad extremism och att det är där förklaringen kan finnas. Att stupa i ett självmordsattack räknas inte som självmord a la lägga sig i badkaret med avskurna pulsådror och Kent i stereon. Det räknas i dessa förvirrade kretsar som ett ärevördigt martyrskap. Majoren har sedan en tid visat upp en attityd som tydligen oroat överordnade och kollegor, men där man känt osäkerhet inför att addressera problemet. Kanske i rädsla för att kränka eller diskriminera honom på grund av hans tro.

 

Detta skall tydligen komma från någon form av blogg han producerat: http://www.scribd.com/events/18979728?user...7429-nidalhasan

 

 

NidalHasan scribbled: There was a grenade thrown amongs a group of American soldiers. One of the soldiers, feeling that it was to late for everyone to flee jumped on the grave with the intention of saving his comrades. Indeed he saved them. He inentionally took his life (suicide) for a noble cause i.e. saving the lives of his soldier. To say that this soldier committed suicide is inappropriate. Its more appropriate to say he is a brave hero that sacrificed his life for a more noble cause. Scholars have paralled this to suicide bombers whose intention, by sacrificing their lives, is to help save Muslims by killing enemy soldiers. If one suicide bomber can kill 100 enemy soldiers because they were caught off guard that would be considered a strategic victory. Their intention is not to die because of some despair. The same can be said for the Kamikazees in Japan. They died (via crashing their planes into ships) to kill the enemies for the homeland. You can call them crazy i you want but their act was not one of suicide that is despised by Islam. So the scholars main point is that "IT SEEMS AS THOUGH YOUR INTENTION IS THE MAIN ISSUE" and Allah (SWT) knows best.
Link to comment
Share on other sites

ELLLER så borde US-forces lyssna på sina anställda emellanåt....

 

Tror det nästan sitter längre in för en Mj/Psykiatriker i uniform att söka hjälp en för en vanlig soldat. Fast det är klart, du kanske inte menar Mj specifikt utan ett vidare perspektiv, hursomhelst får du gärna utveckla din one-liner.

 

GMY

 

Majoren hade själv informerat sin arbetsgivare om att han själv fann det olämpligt för honom att åka till Afghanistan/Irak.

 

När en erfaren psykiatriker säger det borde man ta detta i beräkning. Enligt uppgifter som nått mig var den här majoren bra på sitt jobb - och borde då ha varit en resurs för US forces. VARFÖR då inte skicka honom till annan ort? Jag menar, USA har ju pers. över hela klotet...

Link to comment
Share on other sites

ELLLER så borde US-forces lyssna på sina anställda emellanåt....

 

Tror det nästan sitter längre in för en Mj/Psykiatriker i uniform att söka hjälp en för en vanlig soldat. Fast det är klart, du kanske inte menar Mj specifikt utan ett vidare perspektiv, hursomhelst får du gärna utveckla din one-liner.

 

GMY

 

Majoren hade själv informerat sin arbetsgivare om att han själv fann det olämpligt för honom att åka till Afghanistan/Irak.

 

När en erfaren psykiatriker säger det borde man ta detta i beräkning. Enligt uppgifter som nått mig var den här majoren bra på sitt jobb - och borde då ha varit en resurs för US forces. VARFÖR då inte skicka honom till annan ort? Jag menar, USA har ju pers. över hela klotet...

 

 

I den information han lämnat till arbetsgivare, hur har då beskrivit det olämpliga? Olämpligt som "Då kommer jag göra oss några soldater fattigare" eller "Jag vill inte åka ner, tror jag kan göra ett bättre jobb hemma?"

 

På vilket sätt skulle denna resurs, majoren, vara bättre på hemmaplan på plats än i irak? Finns det inget behov av avlastningssamtal nere på plats?

 

Hade USA haft personal över hela klotet på samma sätt om man tagit hänsyn till varje individs önskemål?

 

Som du ser blir svaret på dina påstående bara ett par korta motfrågor då jag tycker du dragit extremt förenklade slutsatser utifrån de uppgifter som "nått dig".

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Där vill jag säga emot dig:

 

1. Han hade klargjort att han INTE ville åka ned.

 

2. En psykolog/psykiatriker arbetar med hjärnan. En hjärna i en kropp som är på en plats där den inte vill vara kommer GARANTERAT att leverera sämre resultat än en dito som är motiverad.

 

3. Avlastningssamtal behövs lika garanterat i Mellanöstern,

 

SÅ,

 

sänd då motiverade psykiatriker/psykologer till Mellanöstern, och erbjud den här Majoren tjänst i Tyskland, Samoa eller avsked istället!

 

Det hör ju till saken att han t-o-m ÖNSKAT avsked, men nekats..

 

DÅ lysnnar man inte så mycket på sin personal.

 

Och då var ja tillbaka till det inlägg jag skrev inledningsvis - min "one liner".

 

Över och ut! :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Om teorin stämmer, att majoren glidit över i religiös fanatism med soldater i den armé han valt att tjänstgöra som måltavlor, så vetefan om han gjort mer nytta tjänstgörandes inom US Army på någon bas i Tyskland eller Samoa, eller genom att delta i rehabiliteringen av PTSD-soldater på hemmaplan. Det finns tecken på att skjutningen i Fort Hood är ett terrorattentat och då har personalpolitik eller handläggningen av personalärenden väldigt lite med saken att göra. Snarare borde han utretts och antingen fått sparken eller placerats i fängsligt förvar för länge sedan. Om man låtit det hela gå så långt på grund av att man inte vågat ta tag i problemet på grund av rädsla för att "kränka" eller "diskriminera" majoren, så är något väldigt sjukt i rörelse!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också man överanalyserar det hela lite... Personen ska efter uppgifter ha skrivit positiva saker om självmordsbombningar och ropat "Allah Akbar" när han öppnat eld mot de amerikanska soldaterna. Personligen blir jag förbryllad när jag läser om händelsen. Tydligen ska den här människan ha haft förhållandevis öppna åsikter om Irakkriget och Amerikas utrikespolitik och då av det rent extrema slaget. Att ingen reagerat på detta eller ifrågasatt hans plats i armén finner jag lite underligt...

Link to comment
Share on other sites

Generellt är man i USA mer tolerant gentemot människors ev. extrema religiösa uppfattningar - oavsett religion. Kom ihåg att USA i mångt och mycket, för bara ett par hundra år sedan, är skapat av människor som förföljts pga av sin tro. Exempelvis folk från Gävleborgs län! (Ersk Jansarna från Ovanåker t.ex.)

 

Jag tror att det är lite vanskligt att dra denna tragedi till ett terrorangrepp. Det låter som ett typiskt propagandespel för att dölja de interna problem man har i organisationen...

 

Att han inte skulle passa i Tyskland eller Samoa tyder bara på att du endast ser muslimer som ett potentiellt hot. Varför skulle inte en psykiater, om än rabiat muslim, kunna behandla amerikanska soldater som fått PTS efter att ha stridit i Colombias djungler mot kristna knarklangare? :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Om det är så att majoren genomförde sitt dåd av en fanatisk religiös övertygelse så håller jag med dig Magister R, då har man interna problem i organisationen.

 

Jag kan inte hålla med om att han kunde ha gjort nytta någon annanstans, då hans världsåskådning var på kollisionskurs med sin arbetsgivares målsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Där vill jag säga emot dig:

 

1. Han hade klargjort att han INTE ville åka ned.

 

2. En psykolog/psykiatriker arbetar med hjärnan. En hjärna i en kropp som är på en plats där den inte vill vara kommer GARANTERAT att leverera sämre resultat än en dito som är motiverad.

 

3. Avlastningssamtal behövs lika garanterat i Mellanöstern,

 

Så enligt det sättet att tänka så är det alltså helt ok i en yrkesarme som han frivilligt skrivit på för att helt enkelt säga "men jag vill inte åka me!" och då får du stanna hemma? Har haft en hel del fall av det slaget här nere i Australian under dom senaste åren, idioter som frivilligt går med i armen eller flottan men när det väl börjag bli dags för "utlandsresa" raskt hyfflar ur sig allsköns snyftvisor om hur orättvist det är från myndigheterna och hur hjärtlösa dom är som skickar stackars lilla mig till en krigszon.

Skriver man på så har man skrivit på och då är det ta mig fan bara att bita i det sura äpplet och åka!

Link to comment
Share on other sites

Kontakterade heltidssoldater som inte vill åka iväg har även blivit allt vanligare här i UK. Här är det dock oftast soldater som redan varit iväg på en eller två rundor som känner att 'Nä, helvete, jag har tuggat tillräckligt med sand i Helmand' snarare än färskingar som trivs hemma på basen. Skäl som ofta anges är miserabelt stöd till närstående, brist på utrustning i AOR, dålig förvarning inför insats och en hel drös lögner uppifrån i näringskedjan ("det finns tillräckligt med helikoptrar, det är luuuuugnt!"). I UK har det aldrig gått så långt att någon spårat ur och börjat skjuta folk, men visst har antalet desertörer och 'vapenvägrare' gjort att frekvensen på rotationer har ifrågasatts.

 

I Storbritannien snackar man ofta om "the covenant" som ska existera mellan det civila och militära samhället. I takt med att fler och fler brister inom MoD blottläggs börjar det ifrågasättas både inifrån de väpnade styrkorna och utifrån genom tidningar och parliamentsledamöter. Det som gör folk surast är framför allt helikopterbristen, men även den något korta tiden mellan rotationer (i vissa fall endast sex måander 'hemma').

 

I met this chap Bob at the military hospital. He'd lost his leg in Iraq when his Land Rover had struck an IED but was getting on with his rehab. What struck me though was that this chap had given his leg for this country and all we'd given him was MRSA...

-Jeremy Clarkson, på ämnet "därför behöver vi stödja 'Help For Heroes'"

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Samma sak har jags ett i de svenska beredskapsförbanden. :camo:

 

And yet.. Vi borde lyssnat med på Majoren? Eller missförstår jag dig nu?

 

Låtit honom få sitt avsked. Varför fortsätta ha någon anställd som inte vill vara det?? Slöseri på skattepengar och en massaker..... Vad låter som det vettigaste alternativet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...