Stefan F Posted November 12, 2009 Report Posted November 12, 2009 Kato, jag åkte när jag var 33 år på min första (och enda...?)* utlandstjänst. Bland det roligaste jag gjort. Får du chansen rekommenderar jag det helt klart. Ang. civila jobb, som kan vara en merit i sökandet: Visst var det träligt med 3 år i skolbänken för att bli sjuksköterska, men i princip varje dag då jag går hem vet jag (medvetet eller omedvetet) att jag faktiskt hjälpt folk. Visst är det jobbigt ibland, både fysiskt och psykiskt, men jag har inte ångrat mitt yrkesval någon gång hittills. Tillfredsställelsen är klart underskattad. Jag sadlade om och började ssk-utbildning när jag var 38 år (ålder behöver alltså inte vara ett hinder). * Har nu barn i skolåldern. Skulle aldrig kunna tänka mig att vara borta från dom så länge. Men vem vet, om 10 år kanske jag är mogen att söka igen. Quote
Rikard Posted November 12, 2009 Report Posted November 12, 2009 Kan verkligen känna igen mej i Katos inlägg. Jag var efter GU på K4 oerhört motiverad att sticka ut på mission, men då sökningen som skyttesold inte gav napp insåg även jag vikten med lite civil kompetens. Är nu sjuksköterska (vilket förövrigt är ett roligt jobb inom valda specialiteter) och ska ut på FS19 om ett par månader. Så visst funkar det bra att göra sig själv mer attraktiv... Att vara sjuksköterska är ju även ett bra yrke att kombinera med att bli yrkesmilitär. Finns oerhört många fler yrken som drar in mer cash, men det handlar väl till viss del om att trivas också? Quote
Kato Posted November 12, 2009 Author Report Posted November 12, 2009 Härligt med folk som sökt sig till sjuksköterskeyrket, och sedan fått möjlighet att göra återtåg i det gröna. Just sjuksköterskeyrket är nog bland de yrken som har sämst betalt i relation till vad man verkligen gör för samhället. Det måste dock kännas mycket bättre för själen än att jobba för ett kommersiellt ekonomiskt företag, jag kanske får prova på att jobba inom sjukvården då ;) Tja, vad är en extra nolla i lönesaldot i jämförelse med tillfredsställelsen att sitta hemma i soffan en kväll och veta att man hjälpt en person till livet tidigare samma dag. Hoppas bara det går lika bra att komma med ett par år efteråt, nu när försvaret tar bort värnplikten och helt ställer in sig till ett yrkesförsvar. Quote
Slugg Posted November 15, 2009 Report Posted November 15, 2009 Jag Kom på en följdfråga på råden. Man pratar om att kontakta chefer på förbanden som man söker till. Hur får man tag på dem och kan man göra det utan att de drar slutsatsen att man är en galen MÖP (Svaret ring växeln är lika användbart som ett felmeddelande från Microsoft, så utveckla gärna) /Slugg Quote
Chassi Posted November 15, 2009 Report Posted November 15, 2009 Ja ring växeln Nä men Växeln är ett ganska bra alternativ för att leta upp nummer till officerare, alternativt skicka ett mejl till infoavdelningen och be om kontaktuppgifterna till aktuell plutonchef motsv, bättre det än att försöka få kontakt på dennes civila telefon och se till att ringa på dagtid. Berätta för infoavdelningen om ditt ärende och varför så brukar det inte vara några problem, och sen räcker det med att du försöker vara normal när du pratar och ge ett gott inntryck, berätta vem du är. Quote
Essray Posted November 15, 2009 Report Posted November 15, 2009 Nä men Växeln är ett ganska bra alternativ för att leta upp nummer till officerare, alternativt skicka ett mejl till infoavdelningen och be om kontaktuppgifterna till aktuell plutonchef motsv, bättre det än att försöka få kontakt på dennes civila telefon och se till att ringa på dagtid. Och hur vet man när ens egen f.d. plutonchef är "aktuell"? Jag har aldrig via mil.se lyckats luska ut vilka förband som ansvarar för vilka insatser. Det brukar iofs stå här på forumet, men även om ens GU-förband sätter upp en mission är det väl långt ifrån säkert att alla bataljoner/kompanier/skvadroner motsv. är inblandade? Quote
Chassi Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 (edited) ursäkta mig men nu tror jag inte att jag förstår hur du menar Essray? Edited November 16, 2009 by Chassi Quote
Essray Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 Jag ser nu att jag läste föregående inlägg lite slarvigt. Jag tog för givet att den ende chef som kunde vara intressant att kontakta, var en chef som man själv på något sätt haft kontakt med tidigare (t.ex. under GU), men ser nu att frågan inte var ställd så. Dock kan den vara relevant att ställa. Om vi ponerar att man tror sig ligga bra till hos ett befäl man haft under GU, och hoppas att han/hon skulle kunna tänka sig att ta med en själv på mission, går det att få reda på om sagda befäl blivit rekryterinsansvarig på något sätt, annat än "bakvägen" (dvs. fråga vem som är ansvarig). Kungörs det någonstans att "För FSXX kommer Kn Y, Mj Z och Lt W att ansvara för rekryteringen"? Quote
Anders Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 Kungörs det någonstans att "För FSXX kommer Kn Y, Mj Z och Lt W att ansvara för rekryteringen"? Nej. Quote
Kingecho1 Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 Om vi ponerar att man tror sig ligga bra till hos ett befäl man haft under GU, och hoppas att han/hon skulle kunna tänka sig att ta med en själv på mission, går det att få reda på om sagda befäl blivit rekryterinsansvarig på något sätt, annat än "bakvägen" (dvs. fråga vem som är ansvarig). Om man har den relationen så kan man ju ringa sin kontakt och prata allmänt för att få reda på namn den vägen. Exempelvis, Hej Lt X-son jag hörde att PX skulle sätta upp FSXX och undrade, det är möjligen inte så att du ska med? Nehe, men har du koll på vem man kanske kan prata med då? Jaha är det Kn Y som har hand om Y-plutonen...osv...osv... Quote
PLIKTENFRAMFÖRALLT Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 tips är att söka beredskapsförband om man inte kommer ut på mission... skulle personligen aldrig ta med någon ut på mission som bara gjort gu samt är under 25 men det är min åsikt. en person som gjort 18 månader NBG är ju garanterat en bättre soldat än någon som gjort 6 månader mission även om man får en bättre social kompetens/erfarenhet men som läget är nu i Affe så skulle jag i första hand vilja ha bra soldater vid min sida som kan strida... Quote
Stekspade Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 Men hur är söktryck respektive krav på beredskapsförbanden? Kan man anse det som lättare att bli antagen där än till US eller är det ungefär samma? Quote
PLIKTENFRAMFÖRALLT Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 helt klart lättare att komma med i ett beredskapsförband, är min uppfattning Quote
Kingecho1 Posted November 18, 2009 Report Posted November 18, 2009 skulle personligen aldrig ta med någon ut på mission som bara gjort gu samt är under 25 men det är min åsikt. Jag förstår hur du tänker men hårddrar du det inte lite väl nu. Finns många under 25 som är väl kvalificerade för US. Quote
PLIKTENFRAMFÖRALLT Posted November 18, 2009 Report Posted November 18, 2009 kanske om jag rekryterar en skyttepluton... men pratar vi MOT team, Suav grp så skulle jag nog inte gå under det... är mycket man får genom livserfarenhet... men självklart finns det idioter som är 30 och riktigt bra killar som är 23 men tänkte mest generellt... jag vet många officerare som inte skulle ta med sig någon under 30 på sina MOT team Quote
Kato Posted December 14, 2009 Author Report Posted December 14, 2009 (edited) har sökt beredskapsförband med, strategisk reserv, nbg you name it. ska t.o.m söka hemvärnet, men inte fått svar på ngt än så länge. HV förmodar jag dock kommer höra av sig, hur än det går Edited December 14, 2009 by Kato Quote
EXXON Posted December 26, 2009 Report Posted December 26, 2009 Det 'r bara att ringa och ringa o ligga på. Jag har alltid haft befattningar i utlandstjänst som jag inte haft egentlig behörighet för. När man väl är inne så blir det lättare. GE INTE UPP Quote
Recommended Posts