Jump to content

Vinklad pistol

Hans S

Recommended Posts

I min värld skjuter man pistol som man skall - ungefär såhär:

http://jonbryan.com/uploads/PistolShootingJon5-26-09.jpg

(nej det är inte jag)

Men i flera filmer jag har sett så lutar de pistolen 90 grader när de skjuter - varför det?

Har alltid själv föredragit vapen som är designad för två händer. Fast jag måste få skryta lite. Jag insåg på åttiotalet att kamrat 40 var skräp men att stadsmakten inte hade pengar att att utrusta oss med en riktig pistol. Hans fullständigt ignorant vad gäller enhandsvapen gör en utvärdering av marknaden och fastställer att det finns en pistol som gäller, Glock 17 - detta var 1986 och mitt första (privata) vapen.

MVH

Hans

Det är väl det som är hela grejen att det är i filmer som man gör så, har liksom ingen betydelse om man träffar målet eller inte det faller ändå om det står så i manus :surprise:

Gjorde faktiskt ett test i skytteklubben jag var med i förut när detta kom på tal och resultaten var nedslående för varianten med vinklad pistol, så se det som en kul filmgrej ungefär som när du ser att personen de skjuter kastas upp i luften och flyger ut genom ett fönster av kulträffen, det händer bara i filmens galna värld!!

Jag har inget till övers för det vinklade sättet att skjuta som nämns. Kan troligtvis vara just en filmgrej och inget annat. Men jag har funderat lite över det och det görs bara med pistol och inte med revolver. Det skulle kunna vara att om man avrättar nån så vill man att hylsan inte skall flyga iväg så långt eftersom man skall plocka upp den och ta den med från platsen.

Hollywood, men det hade tydligen oväntade effekter som att minska dödligheten i gängrelaterade skjutningar :surprise:

"The number of gang-related altercations involving gunplay has remained steady, yet the rate of fatalities resulting from these shootings dropped fourteen percent last month," wrote Ayoob. "These statistics clearly indicate that the bullets - of which there are approximately the same number being fired - are not hitting their intended targets."

A gangsta utilizing the sideways, ninety-degree shooting method generally experiences only an accuracy loss of roughly twenty percent," said Dr. Keith Marcus of the University of Michigan

http://www.recoilmag.com/news/new_gangsta_trend_0902.html

/b

En urban legend säger att sidledskjutandet bottnar i omslagen till de tidiga Gangstarap-skivorna från 90-talets början. Då Tipper Gore och hennes moralallians hävdade att det är otroligt farligt att ha rapartister siktandes sina 'ninas'* mot kameran började artisterna anamma den lätt nedåtpekande sidledshållningen vi idag förknippar med alla skivor som 'keeps it real' och pryds av fru Gores andra stora gåva till mänskligheten - Parental Advisory-stickern (som alltid garanterar fräscha texter och sund kvinnosyn).

Med andra ord har, som Blackadders länk visar, tusentals gangstahs Tipper Gore att tacka för sina liv.

*('ninas' = pistol, oftast 9mm på West Coast)

/Notorious L.E.W. ;-)

Om man är tvungen att skjuta med sin svaga hand så hjälper det faktiskt att luta pistolen lätt (ca 45 grader) samtidigt som du trycker den andra armen nära kroppen, snett över bröstkorgen så att knytnäven hamnar vid axeln till den svaga armen.

Lite virrig förklaring men jag hoppas du hängde med?

Om man är tvungen att skjuta med sin svaga hand så hjälper det faktiskt att luta pistolen lätt (ca 45 grader) samtidigt som du trycker den andra armen nära kroppen, snett över bröstkorgen så att knytnäven hamnar vid axeln till den svaga armen.

Vinklar man pistolen som beskrivs ovan så balanserar man ut krafterna i pistolens mekanism/hylsans utkast.

Resultatet blir en kraftresultant som ger att pistolen rör sig i stort sett endast i det vertikala ledet under rekylen.

Vinklingen av pistolen ger således en förbättrad kontroll av rekylen och bibehållet målfokus.

Ställingen är i stort sett standard vid skjutning med svag hand i bla IPSC och annan typ av dynamiskt skytte.

(Revolver är dock undantaget pga dess funktionsprincip)

Ut o prova så får ni se vad ni själva tycker.

Notera dock av vinkling av vapnet i detta fall är en fråga om att stabilisera vapnet vid skjutning med svag hand.

Annars så bör man natruligtvis undvika att vinkla vapen om med hänsyn till precision etc på håll, men det är en annan puck.

//Van der Kaye

Har också fått lära mig att det kan vara en fördel att vinkla pistolen när man skjuter med "fel" hand. Skulle tydligen ge lite bättre kontroll. Optimalt vore så klart att lära sig skjuta med fel hand också men...

Edited by Reed

Har också fått lära mig att det kan vara en fördel att vinkla pistolen när man skjuter med "fel" hand. Skulle tydligen ge lite bättre kontroll. Optimalt vore så klart att lära sig skjuta med fel hand också men...

Eh, men om du har lärt dig att hålla pangen vinklad när du skjuter med vek hand, och du träffar målet på detta sätt, så har du väl lärt dig skjuta med fel hand, eller? :happy:

Det här med fel och rätt stark och svag hand var nyhet för mig, så det finns en tanke bakom och en praktidk funktion till detta det var som tusan :banghead:

När vi testade med både auto och revolver så blev träffbilden klart större med vinklad 45 + 90 gr pga sämre möjlighet att sikta men det där sidomonterade siktet fanns inte på våra vapen men underlättar ju helt klart.

Vilken tur jag har som har två starka händer att skjuta med som den 100% Ambidexter jag är :Malaj:

Har det inte att göra med att rekylupptagningen vid lätt lutning sker med pipa/mantel (dvs. rekylkraftens utgångspunkt) i linje med armbågsledens naturliga böjning? Prova att hålla ut armen som vid enhandsskytte och böj sedan armbågsleden. Vart sticker armen iväg, jo åt 45 grader innåt (åt vänster vid högerskytte).

Vid drag från hölster mantlar jag alltid vapnet med 90 graders lutning med hjälp av tumme och pekfinger, för att sedan vrida vapnet i samma rörelse så det hamnar på rätt köl igen. Dels ger det mig en snabb koll på att det mekaniska fungerar som det ska men i min mening går det även snabbare att mantla.

Utgångspunkt är alltid med böjda armar och vapnet på sned strax framför hakan så jag hela tiden ser in i vapnet.

Så är jag lärd!

:banghead:

Eh, men om du har lärt dig att hålla pangen vinklad när du skjuter med vek hand, och du träffar målet på detta sätt, så har du väl lärt dig skjuta med fel hand, eller? :baskerKav:

Hehe, sant.

Efter som jag enbart haft ca 16 tim utbildning på P88 han vi inte med att "leka" så mycket. Om man snabbt måste vifta iväg några bulor på 10 meters håll med svag hand så var det fördelaktigt för mig att luta pistolen en aning. Träffbild, nja, men det blev fler hål i helfiguren än med rak hand...

Det jag menar med att lära mig skjuta med fel hand var att man skulle få öva upp så man kunde skjuta normalt, och faktiskt få något som liknar en träffbild. Men jag tror det krävs riktad övning både på banan och på gymmet för att uppnå resultat där.

• 2 weeks later...

Eh, men om du har lärt dig att hålla pangen vinklad när du skjuter med vek hand, och du träffar målet på detta sätt, så har du väl lärt dig skjuta med fel hand, eller? :)

Hehe, sant.

Efter som jag enbart haft ca 16 tim utbildning på P88 han vi inte med att "leka" så mycket. Om man snabbt måste vifta iväg några bulor på 10 meters håll med svag hand så var det fördelaktigt för mig att luta pistolen en aning. Träffbild, nja, men det blev fler hål i helfiguren än med rak hand...

Det jag menar med att lära mig skjuta med fel hand var att man skulle få öva upp så man kunde skjuta normalt, och faktiskt få något som liknar en träffbild. Men jag tror det krävs riktad övning både på banan och på gymmet för att uppnå resultat där.

http://www.dynamisktskytte.se/bild_film.html

Vinklar man pistolen som beskrivs ovan så balanserar man ut krafterna i pistolens mekanism/hylsans utkast.

Resultatet blir en kraftresultant som ger att pistolen rör sig i stort sett endast i det vertikala ledet under rekylen.

Vinklingen av pistolen ger således en förbättrad kontroll av rekylen och bibehållet målfokus.

Ställingen är i stort sett standard vid skjutning med svag hand i bla IPSC och annan typ av dynamiskt skytte.

(Revolver är dock undantaget pga dess funktionsprincip)

Ut o prova så får ni se vad ni själva tycker.

Notera dock av vinkling av vapnet i detta fall är en fråga om att stabilisera vapnet vid skjutning med svag hand.

Annars så bör man natruligtvis undvika att vinkla vapen om med hänsyn till precision etc på håll, men det är en annan puck.

//Van der Kaye

Mycket bra beskrivning!!!

Precis så har jag lärt mig under en längre pistolutbildning på LG.

En annan fördel att vinkla vapnet något vid skjutning med svag hand är att riktmedlen på ett något mer naturligt sätt hamnar "mitt för" det dominanta ögat. Under förutsättning att ditt dominanta öga är på samma sida som din starka hand.

Att vinkla pistolen kan vara ett sätt att "få med sig" rekylen om du t.e.x springer i sidled från hotet. Då stegrar inte rekylen så du börjar skjuta rakt upp.

Finns säkert andra anledningar, "gangstas" använder det troligtvis för att det "ser coolt ut" om det nu gör det kan ju diskuteras.

• 1 year later...

Halv trådkapning i avdelningen kluriga frågor.

Vilket funktionsfel är det på en P88 som gör att magasinet med viss frekvens trycks ur läge* vid reglementerad avfyrning med vinklad hand?

* = efter avfyrning sitter magasinet kvar i magasinbrunnen dock 2-3 cm längre ner än normalt...vilket är mindre tillfredställande.

Ledtrådar:

1. Vid avfyrning med reglementerad tvåhandsfattning sitter magasinet kvar i vapnet som det ska (vilket gör det hela lite bizarrt?!).

2. Varmt vapen eller ej verkar inte spela någon roll.

3. Nej, det är inte skytten som pillar på magasinspärren.

4. Likartat resultat uppnås av 3 olika skyttar med samma vapen under övningstillfället.

Edited by Munin

Det låter konstigt.

Jag har skjutit över hundratusen skott med ett hundratal glockar, och jag har aldrig varit med om ett sådant problem som INTE berott på att man kommit åt magasinsspärren eller att det har varit defekt materiel, som alltså inte beter sig som den är tänkt att göra.

Det kanske kan vara så att skytten TROR att dom inte kommer åt spärren, men att pistolen i rekylen rör sig så att man ofrivilligt påverkar den. När rekylen är över återgår pistolen till sitt normala läge igen utan att skytten har hunnit uppfatta det? Det skulle förklara att det bara händer med en hand och inte två, eftersom den rör sig olika beroende på om man håller med en eller två händer.

Är det bara högerskyttar eller även vänsterskyttar?

Finns det en bild på hur handen håller greppet?

Är det EN vapenindivid som strular eller är det flera olika?

Är det med samma magasin eller är det flera olika?

Är det en enda individ som strular så kan man kanske tänka sig att upphaksytor på antingen magasin eller magasinsspärr är nerslitna och släpper extra lätt eller att fjädern till magasinsspärren är trött och släpper för lätt.

Halv trådkapning i avdelningen kluriga frågor.

Vilket funktionsfel är det på en P88 som gör att magasinet med viss frekvens trycks ur läge* vid reglementerad avfyrning med vinklad hand?

* = efter avfyrning sitter magasinet kvar i magasinbrunnen dock 2-3 cm längre ner än normalt...vilket är mindre tillfredställande.

Ledtrådar:

1. Vid avfyrning med reglementerad tvåhandsfattning sitter magasinet kvar i vapnet som det ska (vilket gör det hela lite bizarrt?!).

2. Varmt vapen eller ej verkar inte spela någon roll.

3. Nej, det är inte skytten som pillar på magasinspärren.

4. Likartat resultat uppnås av 3 olika skyttar med samma vapen under övningstillfället.

Synbarligen inget fel på slitytor på magasin, men även om så, om det var problemet borde magasinet rimligen falla ur låsning även när vapnet handhas med magasinet i vertikalt läge?

Problemet rör en vapenindivid av första generationen.

Både vänster och höger vriden enhandsfattning provades, efter att kontroll skett av att magasinet satt som det ska, med samma resultat av 2 andra skyttar under direkt kontroll av instruktörer som i inget fall kunde konstatera att magasinspärren ens var i närheten av att påverkas av skytten även om det skulle skett omedvetet. Flera magasin som kontrollerats innan användande brukades också för att försöka isolera felkällan.

Vapnet påvisade som sagt var inget felaktigt beteende vid korrekt tvåhandsfattning (med magasinet i vertikalt läge?!).

Fjäderproblem låter annars som en rimlig förklaring?

• BlåGul -1

Synbarligen inget fel på slitytor på magasin, men även om så, om det var problemet borde magasinet rimligen falla ur låsning även när vapnet handhas med magasinet i vertikalt läge?

Problemet rör en vapenindivid av första generationen.

Både vänster och höger vriden enhandsfattning provades, efter att kontroll skett av att magasinet satt som det ska, med samma resultat av 2 andra skyttar under direkt kontroll av instruktörer som i inget fall kunde konstatera att magasinspärren ens var i närheten av att påverkas av skytten även om det skulle skett omedvetet. Flera magasin som kontrollerats innan användande brukades också för att försöka isolera felkällan.

Vapnet påvisade som sagt var inget felaktigt beteende vid korrekt tvåhandsfattning (med magasinet i vertikalt läge?!).

Fjäderproblem låter annars som en rimlig förklaring?

Det är väl bara att byta fjädern till magspärren och prova? Tar två minuter...