Jump to content

Vapenrem06

Huf Nsky F4

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Har den, men privatinköpt ifrån Recon. Enligt min uppfattning fyller den läder-remens funktion rakt av och det är väl nice att kunna hänga vapnet på sig med snabbspännet men nån revolution är det inte och erbjuder i min värld inget gigantiskt mervärde. Funderar allvarligt på att modda den så den bättre passar mina idéer.

fast med recons får man inte med resår-biten som gör om ditt vapen till en jojo.

den är säkert helt underbar vid patrull, men pga för lite PK utbildning under min anställning blev det för lite prövotid, i den tjänsten.

kan annars tipsa om det kolvfäste som terräng säljer.

iofs en sak som man kan sy själv, men detta från blackhawk funkar bra på AK4B.

fäst på smala delen på kolven med spänne och kardborre, fixeras med lite "gaffatape" och vips har man ett bra fäste att bära vapnet i snabbfästet.

[TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR]

Edited by The Swede

Hur gick det till när rödpunktsiktena delades ut? Gjordes det vid vapenkontroll? Tog det lång tid från första förbandet fick det till sista? I och med det är vapenmateriel så är det väll inte omöjligt att det kommer att ske på samma vis?

Hur gick det till när rödpunktsiktena delades ut? Gjordes det vid vapenkontroll? Tog det lång tid från första förbandet fick det till sista? I och med det är vapenmateriel så är det väll inte omöjligt att det kommer att ske på samma vis?

Det är mindre känsligt att dela ut en nylonrem än ett rödpunktsikte, därmed inte sagt att det kan ske smidigt.

Det är mindre känsligt att dela ut en nylonrem än ett rödpunktsikte, därmed inte sagt att det kan ske smidigt.

Absolut. Jag var mest intresserad hur det gick till och i så fall om det fanns någon smidig metod istället för att var och en ska gå till förrådet och byta.

Däremot så kan jag tänka mig att det inte är helt lätt att komma åt sin vapenrem i förhållande till övrig utrustning. Kräver visst mått av planering och upplysning om alla ska byta själva.

Absolut. Jag var mest intresserad hur det gick till och i så fall om det fanns någon smidig metod istället för att var och en ska gå till förrådet och byta.

Måste man byta, dvs lämna in den gamla när man får ut en ny? Det behöver inte vara krångligt alls, lämplig person hämtar ut en kartong från förrådet och förvarar den i plutonsförrådet, kassunen eller motsvarande, därefter får alla kvittera när de hämtar ut en rem.

Förövrigt verkar det lite tidigt att kräva att Hv ska få ut de nya remmarna när det inte ens finns (utdelat) till alla Ak5C/D. Dessutom är det inte så jäkla stor skillnad mot den gamla, i båda fallen handlar det ju om en vanlig rem.

Förövrigt verkar det lite tidigt att kräva att Hv ska få ut de nya remmarna när det inte ens finns (utdelat) till alla Ak5C/D.

Det beror ju lite på hur beställningen och upphandlingen har gått till. Har FM gjort en gemensam beställning så kanske inte Hemvärnet står först i kö för att få ut. Har Hemvärnet betalat ur egen budget och gjort en separat upphandling/beställning (som man gjorde med rödpunktssiktena) så ser jag inte att man ska behöva invänta övriga Försvarsmakten.

/D

Edited by Dexter

Rödpunktssiktena delades inte ut, hela vapnet byttes ut från Ak4 till Ak4B. Och då följde siktet med så att säga.

rent allmänt så klarar vi oss med läderremmen ett tag till.

vapenrem 06 tillkom pga våra styrkor i utlandet och det känns rätt självklart att de skall ha först.

läderremmen funkade dåligt i liberia tex, där den inte tålde div väderfaktorer.

en annan sak är ergonomi.

det är rätt stor skillnad på att bära vapen 60 timmar om året, och 40 timmar i veckan.

att 5,3 kilo inte heller är en bra vikt som halsband märks väl rätt väl efter en övn.

rent allmänt så klarar vi oss med läderremmen ett tag till.

vapenrem 06 tillkom pga våra styrkor i utlandet och det känns rätt självklart att de skall ha först.

läderremmen funkade dåligt i liberia tex, där den inte tålde div väderfaktorer.

en annan sak är ergonomi.

det är rätt stor skillnad på att bära vapen 60 timmar om året, och 40 timmar i veckan.

att 5,3 kilo inte heller är en bra vikt som halsband märks väl rätt väl efter en övn.

Rent allvarligt så är det pinsamt att det ska så lång tid att få fram ny materiel... Det ska inte tar flera månader att fördela saker inom FM - oavsett om man tillhör US eller NS.

Klarar man inte av det under dagens förhållande så lär man inte klara det om det skulle börja ramla in skit i den berömda fläkten...

.... Inte bitter - bara trött :)

Jag har också förstått att Hemvärnet har en egen budget, som inte konkurrerar med Internationella förbanden eller försvarsmakten i stort..

Det är lite speciellt när Hemvärns tidningen tog upp det för något nummer sedan , då var det på gång med korta kolvar AK4:an och att vapenrem skulle ut inom nära framtid..

Ska man inte tro på tidningen, eller??

Jag har också förstått att Hemvärnet har en egen budget, som inte konkurrerar med Internationella förbanden eller försvarsmakten i stort..

Det är lite speciellt när Hemvärns tidningen tog upp det för något nummer sedan , då var det på gång med korta kolvar AK4:an och att vapenrem skulle ut inom nära framtid..

Ska man inte tro på tidningen, eller??

HV-tidningen är lite som mil.se, vakttornet eller Pravda. Det står om trevliga saker och lyckliga utfall men att tro på det som står är lite som att tro på tomten.

• 3 months later...
Ny Vapenrem på försök hos LSS? :)

/Z

Fast det dära är ju Vapenrem 06H...(H=hampasnöre)

En vapenrem 10P (paracord) är påväg ut men endast till fallskärmsjägare då det bedömts vara för farligt för den vanlige soldaten att nyttja sig av starkare snöre än hampa. :-P

----------------

Och så tillbaka till det mer seriösa...

Några som hört/sett några remmar på förrådet? Eller är det den vanliga väntetiden på 8-10år?

Vapenrem 06 för Hv är inte tillverkad ännu. De sista försöken och utvärderingarna pågår och exakt utformning på paketet är inte bestämt ännu. Ambitionen är att allt ska vara klart och levererat till kronprinsessans bröllop i juni.

Källa: Mig själv. Deltar i mtrl-testet.

Det är inte så att soldaten med hampasnöret har råkat glömma sitt vapen någonstans och belönas därför med ett rep knutet i vapnet och i soldaten som försvårar upprepande av det hela? (eller är det kränkande i dagens FM att göra så?)

Sannolikt inte då han faktiskt använder snöret som just rem. Sådana "straffsnören" brukar ju snarare komplettera remmen. Jag gissar på trasigt spänne eller liknande.

EDIT: Appropå Eskils inlägg: Inte tillverkad ännu? Du behaga skämta? Jag levde i villfarelsen att den faktiskt hade delats ut på sina håll. Eller handlar det då om personer som har korpat åt sig "vanliga" vapenrem 06 och monterat den gamla remmens fästanordningar på denna?

Edited by LeadHead

Vapenrem 06 för Hv är inte tillverkad ännu. De sista försöken och utvärderingarna pågår och exakt utformning på paketet är inte bestämt ännu. Ambitionen är att allt ska vara klart och levererat till kronprinsessans bröllop i juni.

Är kronprinsessans bröllop bara ett godtyckligt datum för en deadline, eller kommer HV verkligen att använda vapen med gröna remmar vid själva evenemanget?

Är kronprinsessans bröllop bara ett godtyckligt datum för en deadline, eller kommer HV verkligen att använda vapen med gröna remmar vid själva evenemanget?

(sarkasm)Vadå gröna remmar? Det förstår du väl att det är de vita remmarna som prioriteras. De gröna måste först färgutprovas och flamtestas så tillverkningen kan påbörjas tidigast 2012.(/sarkasm)

Inte en susning. Exakt vad Hv förväntas lösa för uppgifter kring bröllopet och med vilken utrustning verkar ju lite höljt i dimma. Åtminstone för min del.

• 3 months later...

Det är fan helt sanslöst. Nu lägger FMV upp upphandlingen på vapenremmen med leverans i juni nästa år. Hur är det bara möjligt att vara så långsam? :S

Info: http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...11-AI793617.pdf

Teknisk specifikation: http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...m/10FMV8033.pdf

Det är fan helt sanslöst. Nu lägger FMV upp upphandlingen på vapenremmen med leverans i juni nästa år. Hur är det bara möjligt att vara så långsam? :S

Info: http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...11-AI793617.pdf

Teknisk specifikation: http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...m/10FMV8033.pdf

är du förvånad?