Jump to content

Mat och dryck "out there."

Teknikern

Recommended Posts

Jag har kommit ihop mig rejält med både vänner och framförallt civila utomhusfolket, "prylnördarna" om hur mycket vatten och annat man MÅSTE ha med sig per dygn. Det började med att jag gjorde en motfråga i ett utomhusforum om paddling, "jamen, vad paddlar du i då?" "Vatten naturligtvis." "Ja och jag ser inte nåt vätskeproblem då." "Jamen det är ju östersjön jag paddlar i." "Det gör jag med ibland men inte f**n har jag nåt vatten med för det när man sitter i det, det är bara att ta upp öskaret och hinka i sig."

Nånstans där sprack det tydligen, jag orkade inte fortsätta att argumentera men jag är fortfarande lite intresserad över vad folk dricker och använder till matlagning i terränglådan. Jag har aldrig en droppe vatten med ut utan använder det vatten som finns tillgängligt i sjöar och östersjön, jag har alltid gjort det, aldrig renat eller kokat nåt och magsjuka är väl gott och väl 30 år sen jag hade, och då berodde det på dåliga räkor.

Ett litet tips: Ska ni koka kaffe på östersjövatten så går det åt en sockerbit per 4 koppar för att neutralisera sältan om ni är känsliga och tycker det smakar *BLÄÄÄ*. Sockret ska kokas tillsammans med kaffet.

Nu kanske det är lite speciellt, eftersom jag mest rör mig på västkusten, där vattnet inte går att dricka (havsvattnet alltså), så då plockar man med allt vatten.

Men jag hadde nog dratt mig från att dricka obehandlat östersjö vatten... det pumpas ut mycket skit i det.

Jamen det som inte syns finns ju inte vet du väl. :lala::lol: *ASG*

Jag jobbade för många år sen i skärgården, byggde bryggor, lagade båtmotorer, traktorer mm. mm. och på dom 3 åren från början på juni till slutet på november hade jag högst sällan tillgång till brunnsvatten. Jag letade inte heller efter "rent" vatten utan pumpade direkt från havet. Jag hade egen stor båt att bo i.

Sen flyttade jag till landet vid en sjö, likadant där, och enda gången det smakade konstigt om vattnet var när grisbonden lyckades sprida svinskit timmarna före ett mildväder med skyfall så skit, snö och regnvatten rann ner i sjön. Men smaken avklingade så sakteliga och var borta till midsommaren iallafall. Jag kan nog påstå att jag blivit ganska härdad genom åren. :-P

Måste allting ha ett syfte?

Jag menar bara att dagens "perfekta" människor behöver inte vara så pippliga och allting så jävla sterilt. Med den steriliseringshysteri som råder är det ju inte underligt att kräksjukor och allergier mm. frodas när inte kroppen får nån chans att bygga upp en motståndskraft mot det vi kan komma att utsättas för i terränglådan. Motståndskraften byggs upp från tidig ålder och jag är själv uppfödd delvis på opasteuriserad mjölk från en ladugård där renlighet definitivt inte var nån dygd, källvatten, sjövatten och obesiktat kött från hemslaktat. (Sommarstuga bredvid bondgård.)

Måste allting ha ett syfte?

Jag menar bara att dagens "perfekta" människor behöver inte vara så pippliga och allting så jävla sterilt. Med den steriliseringshysteri som råder är det ju inte underligt att kräksjukor och allergier mm. frodas när inte kroppen får nån chans att bygga upp en motståndskraft mot det vi kan komma att utsättas för i terränglådan. Motståndskraften byggs upp från tidig ålder och jag är själv uppfödd delvis på opasteuriserad mjölk från en ladugård där renlighet definitivt inte var nån dygd, källvatten, sjövatten och obesiktat kött från hemslaktat. (Sommarstuga bredvid bondgård.)

Jag håller med dig. Dumförsiktighet blir ett allt större problem i samhället. Men orkar man bära med sitt vatten för att få det lite godare så gör väl inte det nåt heller. Dock angående att allergier ökar så är det dock utarmningen av genpoolen som är anledingen. Givetvis har snart nästan alla astma och allergier numera helt enkelt därför att den som bär på de problemen alltid numera lever ett helt liv och förökar sig. Den som hade astma innan 1920 dog helt enkelt vid första större attacken och den kom oftast långt innan de hann skaffa några barn.

Problemet är väl knappast att man blir magsjuk av vattnet pga e-koli eller dylikt.

Problemet som jag ser det är gifter som ackumuleras under längre tid i fettvävnader

så som kvicksilver, PCB, bly osv. Dessas gifter är sådana som man bevisligen kan finna

i tex östersjön genom att se på vad en fisk innehåller. Förutom att vara giftiga så där

generellt så påverkar de också arvsanlagen negativt, det kan säkert i ovanliga fall

påverka avkomman. Men som min kompis uttryckte det, rökning kortar mitt liv med fem

år, men vilka fem år är det? Är det i början, slutet eller mitt i? Förmodligen så dricker man

det så sällan så det inte gör någon större skillnad i det långa loppet, men man ska vara

medveten om riskerna.

/martin

Men orkar man bära med sitt vatten för att få det lite godare så gör väl inte det nåt heller.
Givetvis inte, men det roliga i kråksången är att jag flera gånger bjudit på kaffe, kokt på östersjövatten, där dom som varit med trott att det varit vatten hemifrån. :lala: Och, ja, dom har tom. velat ha påtår fast jag då berättat vad det är kokt på. "Förutfattade meningar" sa Bull. :lol:

Problemet är väl knappast att man blir magsjuk av vattnet pga e-koli eller dylikt.

Problemet som jag ser det är gifter som ackumuleras under längre tid i fettvävnader

så som kvicksilver, PCB, bly osv. Dessas gifter är sådana som man bevisligen kan finna

i tex östersjön genom att se på vad en fisk innehåller. Förutom att vara giftiga så där

generellt så påverkar de också arvsanlagen negativt, det kan säkert i ovanliga fall

påverka avkomman. Men som min kompis uttryckte det, rökning kortar mitt liv med fem

år, men vilka fem år är det? Är det i början, slutet eller mitt i? Förmodligen så dricker man

det så sällan så det inte gör någon större skillnad i det långa loppet, men man ska vara

medveten om riskerna.

/martin

Ungefär så resonerar jag också, och det blir ju inga större mängder heller varje gång. Jag anser att faran är försumbar i det sammanhanget.

medveten om riskerna.

/martin

Hur många kubikmeter vatten tror du du kan hälla i dig innan du fått i dig den ackumulerade mängden tungmetaller som finns i en liten nyfångad fisk som jag inte tror att speciellt många skulle tveka på att lägga på glöden.

Klart man kan dricka vatten från östersjön. Frågan är bara hur ofta och hur mycket man egentligen vill dricka.

Jämförelsen med fisk är faktiskt korrekt efter som om du både dricker vatten och äter fisk flera gånger under en vecka så kommer du ackumelera mer miljögifter än vad en person som endast äter fisk. Under en livstid blir det ganska mycket.

Men om man nu är ute en gång i månaden så är det nog knappast nån större fara att koka kaffe på det.

Hur många kubikmeter vatten tror du du kan hälla i dig innan du fått i dig den ackumulerade mängden tungmetaller som finns i en liten nyfångad fisk som jag inte tror att speciellt många skulle tveka på att lägga på glöden.

Med tanke på att det finns grupper som bör avstå från viss fisk så är ju risken inte helt tagen ur luften.

Men jag gjorde ju också tillägget att det inte var någon fara vid låg användning....

sen är tex E-koli inte nyttigt. Tarmbakterier hör hemma i just tarmen och inte i munnen där vi har

en annan bakterieflora. Går det betande djur i närheten är det problem.

/martin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...