Jump to content

Sjukvårdare

Recommended Posts

Hej!

Helt ny här men förmodligen inte sista gången jag skriver. Har suttit och läst en hel del men ej funnit det jag letat efter.

Jag är riktigt sugen på att göra utlandstjänst, och då framförallt som sjukvårdare.

Min erfarenhet:

Lumpen som sjukvårdare, muckade från S1 2006 med allt som det innenbär.

Läser 4e terminen på sjuksköterskeprogrammet. Efter denna termin har jag bland annat praktiserat :

5v på Akutvårdsavdelning

5v på Neurologavdelning

2v på IVA

2v på Vårdcentral¨

Jag har A och B-kort, HLR-instruktör, jobbat inom äldreomsorgen en sommar samt under hela min studietid. Har dock ingen militär förarbevis för något fordon.

"Behörighetskrav

Underskötare/ambulanssjukvårdare Vub Ambulanssjukvård"

Är det bara att glömma denna befattning eller har jag någon chans? Har jag någon chans att komma in på någon annan sjukvårdsbefattning, eller över huvud taget få någonting annat?

Mvh

Hej!

Helt ny här men förmodligen inte sista gången jag skriver. Har suttit och läst en hel del men ej funnit det jag letat efter.

Jag är riktigt sugen på att göra utlandstjänst, och då framförallt som sjukvårdare.

Min erfarenhet:

Läser 4e terminen på sjuksköterskeprogrammet. Efter denna termin har jag bland annat praktiserat :

5v på Akutvårdsavdelning

5v på Neurologavdelning

2v på IVA

2v på Vårdcentral¨

Jag har A och B-kort, HLR-instruktör, jobbat inom äldreomsorgen en sommar samt under hela min studietid. Har dock ingen militär förarbevis för något fordon.

"Behörighetskrav

Är det bara att glömma denna befattning eller har jag någon chans? Har jag någon chans att komma in på någon annan sjukvårdsbefattning, eller över huvud taget få någonting annat?

Mvh

Det finns väl massor med spännande tjänster för någon med din utbildningsbakgrund? MOT, ST, you name it. Fan, sök SF när du ändå är igång. Om jag var på utlandstjänst skulle jag ju inte direkt börja grina om jag hade någon med dina kvalifikationer med mig. Vad jag menar är att du ska söka allt du tycker är intressant och rimligen kan föreställa dig att du fixar. Det värsta som kan hända är att du får ett nej och får du ett ja kan DU ju alltid tacka nej, liksom. Men bli klar med plugget först!

Hej!

Min erfarenhet:

5v på Akutvårdsavdelning

5v på Neurologavdelning

2v på IVA

2v på Vårdcentral¨

"Behörighetskrav

Mvh

Du är inte behörig till den befattningen som du beskriver. Däremot så är det få som tackar nej till sjukvårdskunnig personal i övrigt, som tilläggskompetens alltså.

/K

Kul med fler sjuksköterskor med militärt intresse här! Själv är jag färdig "syrra" som just nu läser IVA-vubben. Att vara vubbad med några års erfarenhet som det verkar ju vara kravet för att få åka som det, inte konstigt på något sätt. Själv kände jag dock redan nu för att byta landstingspjymasen mot en ökenuniform och sökte då skyttesoldat/sjukvårdare på FS19 som jag hoppas få åka på. För denna mission blir man väl i så fall lite överkvalificerad, iallafall på pappret men det kan nog vara bra att få prova på lite basic-sjukvård också innan man åker som vubbad ssk.

Helt motsägelsefullt mot mej själv så skulle jag ändå råda dej att läsa klart till ssk iallafall och åka sen. Det bästa är ju såklart att köra vubben och allt när man ändå är igång, men man känner väl själv vad som funkar. Den tjänsten du talade om är du nog, som föregående talare sade, inte kvalificerad för än. Men snart så! Håll ut med plugget, det blir bättre, speciellt på akutvubben, jag lovar!

Skål för male-nursing in camokläder!

Kanske något att tänka på?

men det finns massa olika privata sjukvårds/säkerhets tjänster

Ex: Saudi Arabiska kunga familjen som består av tiotusentals medlemmar har ett stort sjukvårds team som jobbar hand i hand med livvakter.

Det finns olika sjukvårds företag som söker combat medics (plutonsjukvårdare) mfl för sjukvårds tjänster på camps i bla Irak o Afghanistan.

Det finns även sk remote medics som jobbar på olje plattformar, eller i olika regioner som precis som namnet remote areas innebär.

Stora krav på lämplighet, drogfri, sjukvårds erfarenhet, inget i belastnings registret.

Samt mkt goda engelska kunskaper..

Jag har i flera år nu jobbat till och från i mellersta östern med personskydd, sjukvård, psd, säkerhets förare och instruktör mfl.

Nyss hemkommen från Afghanistan och den privata säkerhets sektorn, om du är genuint intresserad kan ja ge dej lite ideer du kan följa upp

mvh

A

Hej

nu svarade ju jag på tråden sjukvård, vad gäller den internationella privata säkerhets branschen såsom hostile environment

så är det jätte svårt konkurransen är stentuff, ex man söker till olika tjänster och granskas hårt de man konkurrerar med kan ex vara

Brittiska special forces föredetta SAS, eller Brittiska RMP Royal Military Police (som har en av de bästa personskydds utb i världen)

Det påstås vara folk från Sverige som jobbat på olika projekt inom privata säkerhets industrin men har aldrig träffat någon själv, inte har de jag jobbat för i andra företag heller träffat på några. Däremot har jag själv utbildat en person som jag också skickade på jobb som var convoy security i irak, men han avbröt det jobbet tämligen snart.

Få som jobbar med detta är under 30, de flesta som jobbar med säkerhet/sjukvård i privat regi i Afghanistan/Irak har lång erfarenhet och utb

från polis, militär eller högrisk livvakts utb såsom psd.

Det är en sak att jobba i ett team med Svenskar i ex Afghanistan som ISAF soldater men att jobba med britter, amerikaner, sydafrikaner, estländare, fransmän är svårt..

Jobba i säkerhets branschen/sjukvården

Utbilda dej så mycket det går

Skaffa bra engelska kunskaper

Gör en bra cv

Ha papper klara från läkare att du är frisk både fysiskt o psykiskt, samt utdrag ur belastningsregistret (är du dömd för brott kan du glömma detta), översätt alla diplom, certifikat till engelska genom en auktoriserad engelska översättare (detta gör man alltså inte själv)

Finns massa ideer om hur en CV ska se ut o vad den inte ska innehålla

Bla döp din cv efter ditt namn ex: Johan Hansson CV, även andra papper som Johan Hansson Passport osv..

Detta så en rekryterare finner dej i sina dokument

Ha inte email som:

Baghdadbandit@ eller warrior@ iceman etc..helt klart oseriöst

Ha endast relevanta ämnen i CVn..jag har sett killar söka till Afghanistan som skriver att de har 112 fallskärms hopp och skydiver certifikat?

Få klienter vi skyddar hoppar vi till..

Söker man jobb i Irak/Afghanistan och trycker på att man är dykinstruktör är man också rätt fel ute

Tror nog ni fattar vad jag syftar på

Mvh

A

Limpan:

Min sociala situation gör att det är nu jag kan dra iväg, jag vet inte hur det ser ut om 1.5 - 2år.

Och då är jag färdig sjuksköterska och måste jobba ett par år och vubba för att få komma ut. Visst är jag lite kortsiktig men motivationen är riktigt hög nu.

Krook:

På mil.se är det inte speciellt många befattningar ute, där jag är behörig. Hur ligger det till med rekryteringen?

Rikard:

Vill inte låta alltför ivrig, men det känns som om det skulle vara skönt med en förändring nu i livet, och sedan återkomma till plugget. Sen åker jag gärna tillbaka, får min leg. samt vubb och drar iväg igen.

Skål!

Armor: Jag kan tänka mig något, men är inte villig att ta hur stora risker som helst. Jag tar gärna emot information!

På mil.se är det inte speciellt många befattningar ute, där jag är behörig. Hur ligger det till med rekryteringen?

Nästa ansökningsperiod är (enligt mil.se) v43-46. Det som ligger ute nu är främst vakanser. Blir du färdig syrra så har du ju alla möjligheter att få åka, det brukar vara brist på sådana och ålder spelar inte lika stor roll som för exempelvis skyttesoldater.

(---)

Du är inte behörig till den befattningen som du beskriver. Däremot så är det få som tackar nej till sjukvårdskunnig personal i övrigt, som tilläggskompetens alltså.

Nu är jag ingen expert, men kan man inte tänka sig att en halv SSK-utbildning är översättningsbar till ambsjv-utbildning? Sjuksköterskeutbildningen är ju djupare och mer ingående än ambsjv. Jag vet också att läkare under utbildning har blivit godkända för att jobba som civila ambulansförare.

On a sidenote, så vet jag också att befattningen "medic" på sjtp har varit besatt av soldater med enbart plustjv-utbildning. Men det kan förstås ha varit en åtgärd för att fylla vagnarna.

Skål för male-nursing in camokläder!

Skål för FEMALE nursing i camokläder också, säger jag.

Pluggar ssk (termin 3 av 6) i Karlskrona och mitt mål är just att åka ut på mission och efter det på något sätt jobba med just militär sjukvård. Var i världen jag gör det är mindre viktigt så tips och idéer om var man kan söka sig förutom just utlandsstyrkan tas gärna emot!

Gjorde lumpen som SyTe på TS 9000 på P4 för ett par år sen och tror att kombinationen sjukvård och samband/teknik kan va bra (iofs är väl markstrid/sjkv ännu mer eftertraktat men men..) eller vad säger ni som har erfarenhet?

(---)

Nu är jag ingen expert, men kan man inte tänka sig att en halv SSK-utbildning är översättningsbar till ambsjv-utbildning? Sjuksköterskeutbildningen är ju djupare och mer ingående än ambsjv. Jag vet också att läkare under utbildning har blivit godkända för att jobba som civila ambulansförare.

On a sidenote, så vet jag också att befattningen "medic" på sjtp har varit besatt av soldater med enbart plustjv-utbildning. Men det kan förstås ha varit en åtgärd för att fylla vagnarna.

Kravet i dag är att du skall vara sjuksyrra för att jobba på amb. Det och en massa vidareutbildningar.

Hej!

Min erfarenhet:

5v på Akutvårdsavdelning

5v på Neurologavdelning

2v på IVA

2v på Vårdcentral¨

"Behörighetskrav

Mvh

Befattningarna i utlandsstyrkan USK/Amb sjukvårdare är på upphällningen FM kommar att ha 2 SSK i bak vagnen då endast LEg PErsonal få administrera läkemedel samt att man vill få en högre kompitens på båda befattningarna bak i vagnen .

Oftas SSK befattningarna kräver Vub inom IVA,narkos el ambulans skjutsköterska med typ 3-5 åres erfarenhet av tjänstgöring som Vubbad syrra på förbandsplats är ofta vud distrikssköterska och på FKFén vub trauma, IVA OP narkos

Kravet i dag är att du skall vara sjuksyrra för att jobba på amb. Det och en massa vidareutbildningar.

Ja, civilt. Men som det framgår av trådstarten krävs inte SSK för den aktuella tjänsten. Vilket alltså tydligen är på väg att ändras, enligt inlägg ovan.

Kuriosa är att finnarna körde med 4 syrror i sina SISU. Dvs hela vagnsbesättningen leg SSK.

• 1 year later...