Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Ynglingen: Vi kan säga så här, det är i alla fall en uppgradering ifrån Mora 2000. :rockon:

Fick den i Torsdags så har hunnit klämma, känna och leka lite med den nu och de är helt klart en stor skillnad mellan moran och prodigyn men gillar prodigyn bäst utan någon som helst tvekan. Får väl se hur den fungerar när man hunnit använda den och testat den ett litet tag så man törs uttala sig om hur den för sig när man behöver den.. :P

• 4 weeks later...
Guest M4rkuus
Posted

Hur ofta står du själv och skivar armeringsjärn eller hackar betong med din kniv?

Själv hade jag köpt en Hiliti och ett bräckjärn om mitt jobb var rivningsarbetare

(inte för att jag inte har en :rolleyes: men ändå....)

Filmerna av denna man har avhandlats på sidan 18 i denna tråd.Jag var

lika lite imponerad då som nu. Hockeymasken gör det hela än mer löjligt...

/martin

Guest M4rkuus
Posted

Menade bara att man får en bild av vad knivarna går för. :) Skulle själv aldrig göra som i filmen med min kniv.

För övrigt har jag idag varit på Fällkniven AB i Boden för att gravera in mitt namn på S1:an. Tro fan jag vart sugen på att köpa en till kniv när man såg och klämde på alla knivarna dom hade där. :} Funderar på en F1:a Svart. Men vet inte riktigt om man ska välja en svart eller ej eftersom många säger att den svarta beläggningen lossnar fort. Brukar den svarta beläggningen sitta kvar länge eller stämmer de att den lossnar ganska fort? :)

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar

Markus :baskerHV:

• 3 weeks later...
Posted
Satt och surfade runt lite och hittade den här: http://www.hobbex.se/p/productmenu,41.98.1.../t/product.html

Vad tror ni? Jag har länge lutat åt att köpa en S1:a men den här har samma bladlängd men är mycket billigare.

Någon som har erfarenhet av den här kniven?

Den är billigare för att det är ren skit, att ens nämna den i samma mening som en Fällkniven S1 är en skymf mot Fällkniven som företag, alla som jobbar där, bor i närheten eller någonsin har använt någon av Fällknivens produkter i någon form av verksamhet som kräver en bra kniv. Ev. kan du misstänkas att vara anti-krist...

"Kniven" du kollar på är av tunn plåt, stansad och slipad på ett dåligt sätt så den är inte speciellt vass och den kommer att bli slö fort. Lindningen kommer troligen att halka av lite snabbare än knivslidan går sönder, om du inte lyckats bryta av den innan.

Lite otippat från mig men är det priset som är det viktigaste så köp en Mora 2000... Så slipper du få huvudvärk av kass utrustning. YMMV...

@M4rkuus: den svarta beläggningen slits rätt snabbt, men det högre korrosionsskyddet [jämfört med inte-svarta blad] består.

Posted

Har numer inhandlat en F1.

Älskar tyngden i den samt skärpan.

Enda men:et är att handtaget är något för kort mellan "åsarna" eller så har jag alldeles för stora händer.

Guest M4rkuus
Posted
Satt och surfade runt lite och hittade den här: http://www.hobbex.se/p/productmenu,41.98.1.../t/product.html

Vad tror ni? Jag har länge lutat åt att köpa en S1:a men den här har samma bladlängd men är mycket billigare.

Någon som har erfarenhet av den här kniven?

Den är billigare för att det är ren skit, att ens nämna den i samma mening som en Fällkniven S1 är en skymf mot Fällkniven som företag, alla som jobbar där, bor i närheten eller någonsin har använt någon av Fällknivens produkter i någon form av verksamhet som kräver en bra kniv. Ev. kan du misstänkas att vara anti-krist...

"Kniven" du kollar på är av tunn plåt, stansad och slipad på ett dåligt sätt så den är inte speciellt vass och den kommer att bli slö fort. Lindningen kommer troligen att halka av lite snabbare än knivslidan går sönder, om du inte lyckats bryta av den innan.

Lite otippat från mig men är det priset som är det viktigaste så köp en Mora 2000... Så slipper du få huvudvärk av kass utrustning. YMMV...

@M4rkuus: den svarta beläggningen slits rätt snabbt, men det högre korrosionsskyddet [jämfört med inte-svarta blad] består.

Okej Tackar!

Håller med 2sharp, Köp inte "kniven" från hobbex. Köp S1:an så har du en kniv under många år framåt annars är Mora 2000 ett bra val om du ska ha en kniv i den lägre prisklassen.

Posted

Fällknivens knivar verkar ju iaf vara det bästa som går att köpa, något högt pris dock menmed tanke på kvaliten så verkar ju det ändå vara en klok investering.

Själv har jag nyss införskaffat en Coldsteel SRK som jag lyckats hitta på nätet för 980:- inkl frakt har sett annars att de ligger på runt 1300:-. Så jag slog till eftersom fällknivens A1 som är motsvarande storleksmässigt kostar en bit över det dubbla iofs så tycker ju jag att storleken på S1 är precis lagom.

Är det någon som vet hur mycket bättre är en A1,S1a jämfört med SRKn är prisskillnaden motiverad?

Guest M4rkuus
Posted (edited)
Fällknivens knivar verkar ju iaf vara det bästa som går att köpa, något högt pris dock menmed tanke på kvaliten så verkar ju det ändå vara en klok investering.

Själv har jag nyss införskaffat en Coldsteel SRK som jag lyckats hitta på nätet för 980:- inkl frakt har sett annars att de ligger på runt 1300:-. Så jag slog till eftersom fällknivens A1 som är motsvarande storleksmässigt kostar en bit över det dubbla iofs så tycker ju jag att storleken på S1 är precis lagom.

Är det någon som vet hur mycket bättre är en A1,S1a jämfört med SRKn är prisskillnaden motiverad?

Rätta mig om jag har fel nu.

Men Cold Steels knivar är klena i skaftet? :happy: Speciellt om man jämnför med fällknivens knivar.

http://i941.photobucket.com/albums/ad252/T...tedRecon720.jpg

Har aldrig sett en kniv från fällkniven gå av från att klyva ved.

Min S1 kostade 1300 på intersport så priset var desamma som Srkn.

Edited by M4rkuus
Posted

Rätta mig om jag har fel nu.

Men Cold Steels knivar är klena i skaftet? :happy: Speciellt om man jämnför med fällknivens knivar.

http://i941.photobucket.com/albums/ad252/T...tedRecon720.jpg

Har aldrig sett en kniv från fällkniven gå av från att klyva ved.

Min S1 kostade 1300 på intersport så priset var desamma som Srkn.

Jo kan hålla med dig, skaftet på SRKn känns ganska smalt jämfört med A1, S1

Posted

De tidiga SRK knivarna var av bra kvalité. Men de som tillverkats på senare år verkar inte alls hålla samma kvalité.

Jag tycker utan tvekan att Fällknivens knivar är av betydligt högre kvalité och har många bra detaljer som motiverar priset, ex: stålvalet lam. VG-10 och konvex egg, även finishen på deras blad.

Vad har Cold Steel? Inget påkostat stål (AUS-8A behöver absolut inte vara dåligt) en slipning som är standard...

Mao standarddetaljer mot "bättre-än-standard" för en lite prishöjning. Min åsikt är att Cold Steel SRK är dyr medan en S1 är billig...

Posted

Verkar ju som om Coldsteel Lyckats jobba in ett varumärke med SRKn och sen gjort den billigare att tillverka, med smäckigare stål synd ju :banghead:

• 2 weeks later...
Posted

Jag skulle vilja komma med ett boktips om knivar.

Och det är boken Kniven - En personlig betraktelse av Anders L. Dahlman. Kanske inte en bok som är helt up-to-date då den kom -93, men den beskriver ändå knivens funktion och dess användning i flertalet situationer. Är allmänt trevlig läsning om inte annat.

ISBM nummer är 91-534-1536-1.

Vill man inte köpa den så finns den säkert på ett bibliotek nära dig.

• 2 weeks later...
Posted

Den boken har jag i bokhyllan. I princip är den bra men den är ju ganska efter. Känns lite som att den är skriven på sent 80-tal och definitivt före internet. Det enda spår som finns av allas vår favorit Fällkniven är att det finns en knivfirma i Voullerim som importerar knivar osv. Om boken skrivits fem-tio år senare hade det funnits helt andra knivar i den.

• 3 weeks later...
Posted

Jag har precis gjort en kniv jag kallar Bushking. Den är gjord i 3,2 mm 440C . Den är 221 mm lång med en bladlägnd på 112 mm bredd 29 mm och vikt 160 gram. Skaft i hemgjord micarta.

Bushking-1.gif.webp

Bushking-Rygg.gif.webp

Seved

Posted
Bestallde nagra Benchmade 10750 idag... far se hur de blir till EDC

Fin kniv Seved :unsure:

Tackar Coolhand :D . Det är grymnt grepp med blästrat micarta.

Seved

• 1 month later...
Posted

Den här är gjord i 3,5 mm tjock AEB-L och är convexslipad. Lägnden är 110 mm och bredden 28 mm. Skaftet är gjort i renhorn och klykträ från lönn. Den är nästan färdig, ska bara polera imorron när den torkat lite mer.

Adams.gif.webp

Adams2.gif.webp

Adams4.gif.webp

Seved

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Den är den första av denna modell.

Den är 330 mm lång, 45 mm bred och är gjord av 6 mm 5160 stål. Skaftet är gjort av grön canvasmicarta. Ursäkta den dåliga bildkvaliten.

Seved

P-vggen.gif.webp

I-handen-3.gif.webp

Posted

Jag tycker inte alltid om de "hederliga" kniv stoppen, men denna och dess utförande var intressant, ganska häftigt, I like!

Klassas deenna verkligen som en kniv??? Inte som ett mindre svärd? :D

Posted
Jag tycker inte alltid om de "hederliga" kniv stoppen, men denna och dess utförande var intressant, ganska häftigt, I like!

Klassas deenna verkligen som en kniv??? Inte som ett mindre svärd? :D

Nej inte jag heller, men som sagt den här är inte så dum tycker jag. Ha ha ja kanske mer som svärd. Det är en rejäl pjäs.

Seved

Posted

Fan, Seved, du är ju hel-ninja på att feja ihop blad. Gör du dem på beställning eller är det en ren hantverkshobby som ger extremt fina presenter till dig själv/nära & kära?

Posted

Ha ha hel ninja . Det var lite skojigt :uuh:. Jag har modeller som jag gör och säljer. Men en hobby är bara tyvär.

Seved

• 1 month later...
Posted

Lånar tråden lite.

Jag funderar på att skaffa mig en kniv.

Jag har tittat på Cold steel SRK och Gerber LMF II Infantry, men efter vad jag läst om SRK så verkar den inte hålla så bra kvalite.

Någon som vet något om Gerber LMF II Infantry?

Någon som har någon annan kniv i den prisklassen (upp till 1200) att rekomendera?

Har även funderat på Fällkniven S1, är den värd de extra pengarna?

Posted

Det finns ingen anledning att köpa nåt annat än fällkniven S1 för dig.