Jump to content

Du gamla du fria

Ezaey

Recommended Posts

Posted

Jag har fått lära mig att nationalsången lyder;

Du gamla, du fria, du fjällhöga nord

Du tysta, du glädjerika sköna!

Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord,

Din sol, din himmel, dina ängder gröna.

Din sol, din himmel, dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,

då ärat ditt namn flög över jorden.

Jag vet att du är och du blir vad du var.

Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,

din trohet till döden vill jag svära.

Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,

din fana, högt den bragderika bära.

din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,

för Sverige, den kära fosterjorden.

Jag byter dig ej, mot allt i en värld

Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Men på sistone har jag stött på folk som hävdar att det "Med bud skall jag kämpa för hem och för härd".

Då jag varken är rabiat ateist eller rabiat kristen så bryr jag mig inte särskillt mycket över vilket, men rätt ska vara rätt.

Nå - vilket är rätt, och vad kommer det felaktiga ifrån?

Posted

Har fått lära mig att vår NATIONALSÅNG bara består av de två första verserna medan Rickard Dybäcks orginalversion (du gamla du friska) består av de två senare verserna också.

Posted

Instämmer med Cinnes om att de enbart är de två första verserna som ingår i nationalsången.

// Magnus B

Edit: Stavar som en j**la sa**ns ....

Posted

Huruvida de två senare verserna är en del av nationalsången eller inte är mindre relevant (även om jag erkänner att jag skrev fel). Vad jag frågade hur den fjärde versen i du gamla du fria gick.

Posted
Huruvida de två senare verserna är en del av nationalsången eller inte är mindre relevant (även om jag erkänner att jag skrev fel). Vad jag frågade hur den fjärde versen i du gamla du fria gick.  

Haha, jag hävdar ju att de två första verserna även är de två sista och där har vi bevisligen samma åsikt om ordföljen!!

:((:D

*Badboy är mer än lovligt sarkastisk*

Posted

Nationalistisk? :)

Gränsen mellan en patriot och en nationalist är tunn men jag som är utlänning (libanes)

skulle inte känna mig "offended" om den sjöngs av nån speciell anledning.

Posted

ja... med risk för att bli tjatig; hur fan kan en NATIONAL-sång bli för nationalistisk?! :D det är väl lixom det som är mening, att den ska ha en klar förankring i fosterlandet. *suck*

Posted

Dom förbjöd oss att sjunga nationalsången på avslutningarna när jag gick i sexan, och så är det fortfarande på den skolan, i alla fall så vitt jag vet. :D

Posted
Dom förbjöd oss att sjunga nationalsången på avslutningarna när jag gick i sexan, och så är det fortfarande på den skolan, i alla fall så vitt jag vet. :D

Vi hade nån (icke personer med tveksamma åsikter) som sjöng/nynnade på nationalsången på rasten. Hela cirkusen slutade med att rektorn för skolan var med och pratade om rasism och nationalsång på Tv4 Sthlm :D

Tacka vet jag värnplikten. Nationalsången varje gång innan permission navy2.gif.webp

Posted

VAdför är Nationalsången rasistisk???:huh: Vi skall vara stolta för att vi lever i sverige och vi måste komma i håg att vi var ett stort rike en gång i tiden!

Om man svamlar nationalsången i USA är man Patriot om man sjunger den i SVERIGE då är man rasist!!!

Posted

Lillebror, det är ingen här som har hävdat att den är rasistisk, bäst svar på din fråga får du nog om du frågar någon som hävdar det.

Förövrigt brukar jag sjunga du gamla du fria om och om igen i huvudet när jag anstränger mig, t.ex. springer milen eller dylikt. Jag brukar känna mig lite mer motiverad, och det kännas lite lättare att pressa sig hårdare då.

Posted
VAdför är Nationalsången rasistisk???:ph34r:  Vi skall vara stolta för att vi lever i sverige och vi måste komma i håg att vi var ett stort rike en gång i tiden!

Om man svamlar nationalsången i USA är man Patriot om man sjunger den i SVERIGE då är man rasist!!!

Snälla, jämför ALDRIG sverige med USA igen.... :huh:

Posted

Någon som är duktig på franska och har lust att översätta deras?

Vad heter den nu igen? mersiallen? ähh.. Har i alla fall hört att den ska vara jäkligt blodig..

Posted

Jag kan inte franska men hittade en översättning på denna sida

Ye sons of France, awake to glory!

Hark! Hark! the people bid you rise!

Your children, wives, and grandsires hoary

Behold their tears and hear their cries!

(repeat)

Shall hateful tyrants, mischief breeding,

With hireling hosts a ruffian band

Affright and desolate the land

While peace and liberty lie bleeding?

CHORUS

To arms, to arms, ye brave!

Th'avenging sword unsheathe!

March on, march on, all hearts resolved

On liberty or death.

Oh liberty can man resign thee,

Once having felt thy gen'rous flame?

Can dungeons, bolts, and bar confine thee?

Or whips thy noble spirit tame?

(repeat)

Too long the world has wept bewailing

That falsehood's dagger tyrants wield;

But freedom is our sword and shield

And all their arts are unavailing.

Posted

så som jag förståt det har det börjat att ändras till det "normala" igen.

ett tag var det mycket "sjung inte nationalsången, bär inte sverige flagga", mycket för att rasister och div började göra det.

men det känns som om man på senaste tiden börjat ge efter, nu sjunger man den igen osv

ang dom 4 verserna:

Jag vill säga att jag inte har några som helst belägg till min teori men jag säger den ändå.

Runt mitten p å 1800- talet så uppstod nationalismen och med den en känsla av att man skulle ta tillbaks finland av ryssen.

Det fanns en dikt, minns inte namnet men jag frågar min svensk lärare han vet vilken, där man sa hur man skulle kämpa osv.

Men den dikten ansågs vara för ”krossa ryssen” så man tvingade poeten som skrev den att ändra den.

Och det kan vara samma sak över nationalsången, dom två sista verserna kan ha ansetts för krigiska.

En annat exempel är ”ur svenska hjärtan djup” (Kungssången) där man har tagit bort en hel del verser för att den är för mycket ”krossa ryssen- ta tillbaka finland”.

Som sagt ska få fram vad dikten hette så kanske det blir mer logiskt.

Och som jag sa tidigare, jag har inga belägg men det är en teori.

Guest Fågel Fenix
Posted

ett tag  var det mycket "sjung inte nationalsången, bär inte sverige flagga", mycket för att rasister och div började göra det.

men det känns som om man på senaste tiden börjat ge efter, nu sjunger man den igen osv

Helt rätt! Man kan ju inte låta "de"vinna! :(

SÅ sjung vår kära nationalsång och var stolta! ;)

Posted
Helt rätt! Man kan ju inte låta "de"vinna!  :(

SÅ sjung vår kära nationalsång och var stolta!  ;)

O ja, inte ska man låta hobbyrasisterna vinna!

Själv är jag jättestolt över sverige och har absolut inget emot att släppa in flyktingar och invandrare. Är faktiskt själv andra generationens invandrare.

Posted
ja... med risk för att bli tjatig; hur fan kan en NATIONAL-sång bli för nationalistisk?!  :D

Nationalism: Att anse att ens eget land är bättre och förmer än andras.

Patriotism: Att osjälviskt sträva efter sitt lands bästa.

Nationalism dåligt, patriotism bra.

Antar att patriotisk var ordet du sökte? ;)

Sedan den tråkiga verkligeheten: Många som anser sig vara patrioter är egentligen nationalister. Visst är det trist ...

Posted

Tänkte bara återgå till de första innläggen. Tror att nationalsången består av de fyra som står här på forumet, men att det finns tre till ngn som vet?

Posted

ett tag  var det mycket "sjung inte nationalsången, bär inte sverige flagga", mycket för att rasister och div började göra det.

ang dom 4 verserna:

Jag vill säga att jag inte har några som helst belägg till min teori men jag säger den ändå.

Runt mitten p å 1800- talet så uppstod nationalismen och med den en känsla av att man skulle ta tillbaks finland av ryssen.

Det fanns en dikt, minns inte namnet men jag frågar min svensk lärare han vet vilken, där man sa hur man skulle kämpa osv.

Men den dikten ansågs vara för ”krossa ryssen” så man tvingade poeten som skrev den att ändra den.

Och det kan vara samma sak över nationalsången, dom två sista verserna kan  ha ansetts för krigiska.

En annat exempel är ”ur svenska hjärtan djup” (Kungssången) där man har tagit bort en hel del verser för att den är för mycket ”krossa ryssen- ta tillbaka finland”.

Som sagt ska få fram vad dikten hette så kanske det blir mer logiskt.

Och som jag sa tidigare, jag har inga belägg men det är en teori.

Skrev lite om varför allt var så nationalistiskt under 1800-talety på svenskan i höstas.

håll till godo:

http://w1.411.telia.com/~u41114369/Svensk lyrik under 1800talets senare del.doc

Edit: kopiera hela raden o klistra in i din webläsare, får inte URL funktionen till at fungera ordentligt. blågul kan kanske fixa?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...