Jump to content

Att ta befälet över sin kropp


Munken_swe

Recommended Posts

Nu börjar sommarledigheterna vankas, och jag har beslutat att ägna mina lediga veckor till att fotvandra med civil stridspackning (med inslag av enkel militär mtrl) och ensamma vargen, eller eventuellt ett litet tält. Planen är att marschera ca 12 timmar om dagen (50+10 min), men vi får se vad jag orkar. Dock vill jag pressa mig mycket.

 

Jag planerar att vara ute en vecka åt gången innan jag behöver vara tillbaka för att fylla på med mat och rena kläder. Syftet med sommaren är att gå ner så mycket i vikt som möjligt. Jag är snart halvvägs igenom min vpl, men har bara byggt muskler utan att förbränna mer fett, så jag är fortfarande överviktig. Då är frågan: Vad för mat ska jag ha med, hur mycket ska jag äta och hur ofta?

 

Jag har en del grönpåsar, men det är kanske inte optimalt för viktminskning. Jag behöver mat som lämpar sig för vandringen, alltså är hållbart, lätt tillrett och bra för viktminskningen. Jag har tillgång till butikerna ICA, Willys, Coop och ÖoB. Någon som kan hjälpa mig i kampen?

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar sommarledigheterna vankas, och jag har beslutat att ägna mina lediga veckor till att fotvandra med civil stridspackning (med inslag av enkel militär mtrl) och ensamma vargen, eller eventuellt ett litet tält. Planen är att marschera ca 12 timmar om dagen (50+10 min), men vi får se vad jag orkar. Dock vill jag pressa mig mycket.

 

Jag planerar att vara ute en vecka åt gången innan jag behöver vara tillbaka för att fylla på med mat och rena kläder. Syftet med sommaren är att gå ner så mycket i vikt som möjligt. Jag är snart halvvägs igenom min vpl, men har bara byggt muskler utan att förbränna mer fett, så jag är fortfarande överviktig. Då är frågan: Vad för mat ska jag ha med, hur mycket ska jag äta och hur ofta?

 

Jag har en del grönpåsar, men det är kanske inte optimalt för viktminskning. Jag behöver mat som lämpar sig för vandringen, alltså är hållbart, lätt tillrett och bra för viktminskningen. Jag har tillgång till butikerna ICA, Willys, Coop och ÖoB. Någon som kan hjälpa mig i kampen?

 

/M

 

Du menar alltså att du ska vandra 12 timmar om dagen i 1 månad eller vad har ni för ledighet i lumpen? Jag vet inte hur mycket du marscherat och vilken utbildning du går nuvarande fysiska "stridsvärde" osv. det låter som väldigt lång tid. Det finns något utöver tjockt pannben dvs överansträngning börjar du för brutalt med långa marscher så om du inte har gjort det mycket tidigare så kommer du nog troligtvis får stora besvär och vara tvungen att avbryta. Ska du gå helt själv hela sommaren eller kommer du ha någon med dig? Kontakt med polare mamma och pappa är nog ganska viktigt om man är borta helt utan sällskap.

 

Riktigt intresserad blev jag av ditt projekt hur stor packning vart ska du gå osv? Hur pass stor övervikt lider du av? Jag kan leda dig rätt LCHF skulle jag rekommendera för viktminskning, vill du vara riktigt säker på att gå ner i vikt så bör du också räkna kalorier men ska du gå så pass mycket som du säger så kommer du nog behöva alla kcal som du kan.

 

LCHF http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

 

Ställer du dessutom om kroppen till fettdrift så har du ytterligare fördelar läs på om LCHF. LCHF är en diet/kosthållning och inte endast för vikt minskning som vissa tror.

Link to comment
Share on other sites

Cool idé, jag skulle också vilja marscha lite i sommar, fast inte i närheten av samma utsträckning. Gärna med lite ensamma vargen-inslag. Får se om någon av polarna är på. Förresten, ska du verkligen göra detta helt ensam? Låter som ett vansinnesprojekt, jag menar...

 

Ensamma vargen

Isolering från omvärlden

Fysisk påfrestning

Ingen riktig mat

Regn

Kalla nätter

Tråkig verksamhet

 

Du tar alla dåliga saker man kan göra på en ledighet och gör det en månad i sträck... Detta kommer inte gå bra om du frågar mig. Efteråt kommer du ha förvandlats till den riktiga "ensamma vargen" :lol: En übersoldat som älskar the smell of blöta långkalsonger in the morning :camo:

 

EDIT: Glömde, JAG TAR BEFÄLET :Malaj::lol:

Link to comment
Share on other sites

jag skulle föreslå att dumpa ensamma vargen för nåt civilt tält.

sparar både vikt och massa onödigt lidande..

 

ensamma vargen är inte optimal på något, men det funkar i brist på alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Vår ledighet är upplagd 2 veckor ledigt, sedan två veckor tjänst, och så två veckor ledigt igen. Tanken är att jag ska ägna 3 av veckorna till vandrandet, och då vara ute ungefär en vecka åt gången, innan jag kommer tillbaka hem och fyller upp förråden. Sista återstående veckan kommer jag att besöka GK HV i KRAG.

 

Vandrandet kommer att ha civila inslag, dvs att man stannar och beundrar naturen eller växlar ett par ord med folk. Dock så har jag för avsikt att vara i rörelse i upp till 12 timmar innan jag slår läger igen. Att säga att jag ska marschera 12 timmar som man gör i lumpen hade jag inte tänkt mig, det kom ut fel.

 

Väger just nu 103 kg och är 185 cm lång. Har växt upp överviktig, så jag är naturligt bredaxlad och har god styrka. Nackdelen är ju som sagt det extra bagaget. Vid ungefär 90-85 kg så är det överflödiga fettet borta, enligt min uppskattning.

 

Jag hade gärna gått med sällskap, dock så är det ingen som kan vara med hela tiden. Men det kommer att komma med någon person någon dag ibland. Jag har annars tänkt att rapportera in position och marschriktning till någon anhörig med jämna mellanrum.

 

Packningen är tänkt att vara ungefärlig stridspackning i SS2K eller Ryggsäck 35l.

2 t-shirt

4 kalsonger

4 strumpor

2 yllesockar

1 fältskjorta

1 Kokkärl m enmanskök alt. 1 jägarkök

1 termos

1 sovsäck

4 l vatten

1 liten dunk t-röd

1 regnställ

Mat för en vecka

Liggunderlag med tältdel

Möjligtvis ett civilt tält.

 

Det är möjligt att jag glömt nån detalj just nu :rockon:

 

Detta är de stora delarna i packningen. Sedan tillkommer självklart sådant jag bär på kroppen. Funderar på att ha ett stridsbälte med bara dricksflaskor på.

 

Tanken är att förstärka säcken med ett antal flerbruksficka stor, för att få lättåtkomlighet och att få med allt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sköldberg

Har du funderat på att bara lägga om träningsvanor? Att till exempel börja varje morgon med en hyfsad löprunda tror jag ger mer tid för social samvaro än att traska runt i skogen. Är det dock något du verkligen vill göra så är det bara att önska dig lycka till! :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Vår ledighet är upplagd 2 veckor ledigt, sedan två veckor tjänst, och så två veckor ledigt igen. Tanken är att jag ska ägna 3 av veckorna till vandrandet, och då vara ute ungefär en vecka åt gången, innan jag kommer tillbaka hem och fyller upp förråden. Sista återstående veckan kommer jag att besöka GK HV i KRAG.

 

Vandrandet kommer att ha civila inslag, dvs att man stannar och beundrar naturen eller växlar ett par ord med folk. Dock så har jag för avsikt att vara i rörelse i upp till 12 timmar innan jag slår läger igen. Att säga att jag ska marschera 12 timmar som man gör i lumpen hade jag inte tänkt mig, det kom ut fel.

 

Väger just nu 103 kg och är 185 cm lång. Har växt upp överviktig, så jag är naturligt bredaxlad och har god styrka. Nackdelen är ju som sagt det extra bagaget. Vid ungefär 90-85 kg så är det överflödiga fettet borta, enligt min uppskattning.

 

Jag hade gärna gått med sällskap, dock så är det ingen som kan vara med hela tiden. Men det kommer att komma med någon person någon dag ibland. Jag har annars tänkt att rapportera in position och marschriktning till någon anhörig med jämna mellanrum.

 

Packningen är tänkt att vara ungefärlig stridspackning i SS2K eller Ryggsäck 35l.

2 t-shirt

4 kalsonger

4 strumpor

2 yllesockar

1 fältskjorta

1 Kokkärl m enmanskök alt. 1 jägarkök

1 termos

1 sovsäck

4 l vatten

1 liten dunk t-röd

1 regnställ

Mat för en vecka

Liggunderlag med tältdel

Möjligtvis ett civilt tält.

 

Det är möjligt att jag glömt nån detalj just nu :)

 

Detta är de stora delarna i packningen. Sedan tillkommer självklart sådant jag bär på kroppen. Funderar på att ha ett stridsbälte med bara dricksflaskor på.

 

Tanken är att förstärka säcken med ett antal flerbruksficka stor, för att få lättåtkomlighet och att få med allt.

Kul idé och verkligen inspirerande hoppas någon hakar på dig. När du pratar om ryggsäck så tror jag du är ute på villovägar SS2K och 35an är väl i min mening inte menad för att bära med sig mat för en vecka och allt annat som man kan tänkas behöva. Nu kanske du inte vandrar i norrlands vildmarker, så du kanske tar vägen förbi ICA eller dylikt. Läs på lite mer vad som kan vara lämpligt att ha med osv. Tänk dig 7st heldags grönpåse stuket.(Nu har försvaret kastat med en massa godis i dom så de kan ju bli mindre men ändå) 7 dagars mat är mycket packning. Återigen kan inte understryka mer än att börja lugnt och sedan öka är nyckeln. En stor grabb är du ju så försök lära kroppen använda de reserverna så kommer du kunna gå hur långt som helst. I vilka trakter kommer du röra dig?

Link to comment
Share on other sites

Nu visserligen hela din ide att testa dig och ge dig ut på en rejäl marsch men jag har några idéer.

 

Mitt tips är att du går på en vandring i lugnt tempo utan fasta 50-10 intervaller och gå absolut inte 12h per dag. Njuter av naturen stannar där det är fint och njuter av utsikten badar i en sjö och så vidare. Det man aldrig får göra i lumpen. Då kommer du ha en större motivation och klara att gå längre.

 

Sen kommer det nog bli väldigt hårt om utrymme att få ner alla saker in en SSK2000. Hur som helst SSK2000 är inte lämpad för vandring med något över 10-15kg längre sträckor. Försök låna ett bättre bärsystem av en vän eller dylikt. Eller så kan du kan alltid prova att flörta lite med TSF :rolleyes: Sen är en fördel att slänga med sig en del skoskavs tejp och underhåll till kängor.

 

Ett litet tanke experiment.

Om du går ca 3-4mil (marsch 12h per dag i 50-10 formatet med frukost innan marsch start måltid efter 6h och måltid efter ca 12h och innan sovdags) om dagen kommer du komma upp i 60-80mil på 20 dagar. En ansenlig sträcka. Har du pannbenet och fanatiskt att håller intervallerna och tempot kommer risker för skador kommer vara väldigt höga.

 

Men hur du än tänker göra lycka till!

 

/Tjex

Link to comment
Share on other sites

Jag är halvvägs igenom min vpl och har precis gått på vakten. Under vaktveckor så tränar jag varje dag. Joggar 5 km på e.m, tränar överkropp på kvällen, nästa dag tränar jag underkropp. Äter enligt sunt förnuft och låter bli godis motsv. Har gått ner 4 kg på 2 veckor, men här hemma har jag inte dem möjligheterna att träna. Har inte tillgång till gym, och att jogga här gör mig väldigt omotiverad. Har insett att enda sättet för mig är att ge järnet. Min fysiska status är det största hindret för mig att förbättra min tjänst och mina vitsord (JA-JA-7-7). Ett av mina största hinder är även min familj och umgängeskrets, då de har för vana att strunta blankt i mina planer och leda mig i fördärvet. Jag behöver den här sommaren för mig själv.

 

Valet står mellan en SS2k och en Ryggsäck 35L. Har tre st flerbruksficka stor och en skyddsmaskväska jag tänker fästa finurligt på den ryggsäck jag beslutar mig för (troligtvis 35L) så att jag får mer utrymme. Och Vi har lärt oss att packa ryggsäckar något djävulskt, med alla dem miljarder prylar som ingår i vår stridspackning på Skånings.

 

Tänker ge mig av i morgon för en vandring över helgen. Har fortfarande inga konkreta förslag på vad jag ska ta med mig att äta. Får väl bli ett paket knäckebröd och några burkar ärtsoppa om ingen kan komma på något :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute i fält en vecka nu med lite kamrater och pangat på varann, och jag hittade något djävulskt fint på Coop/Willys:

Frystorkad pasta carbonara/bolognese - väger inget, tar upp lite plats, och smakar förjävligt gott!

Kostade väl en tjuga styck om jag minns rätt, men det är det fan värt =)

 

Hoppas att du, Munken, får en trevlig upplevelse i naturen!

Jag skall göra något liknande under sommaren, fast bara en vecka och med en handfull kamrater för nöjes skull.

Det är riktigt skönt att promenera runt i skogen på det sättet :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Kör på träningsdagboken på lumpen.nu/luckan och ersätt löpningen med marsch med packning en längre sträcka, simning, cykling osv. Man behöver inte gym för att träna. Att traska ut i en vecka i stöten för att gå ner i vikt låter inte som den ultimata metoden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vandringen gick bra. Började lördag lunch och var klar onsdag eftermiddag/kväll. Planerade 2,5 mil om dagen, men gick nog ungefär 3 km längre varje dag, eftersom jag inte ville leta efter någonstans att övernatta innan jag korsat gränsen för dagen, och medan jag hade mycket ork kvar. På tisdagen fick jag sån hemlängtan att jag gick så långt jag vågade innan jag inte kunde räkna med att hitta nån bra övernattningsplats i närheten, sedan gick jag upp i gryningen och gick ca 4-4,5 mil sista dagen. Totalt kanske 16 mil.

Hade en blåsa på varje fot, och ett skavsår. Största problemet var att kunna torka blöta saker, och att det var storm de första två dagarna.

 

Nästa år blir det väl att gå Gotland runt

/M

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vandringen gick bra. Började lördag lunch och var klar onsdag eftermiddag/kväll. Planerade 2,5 mil om dagen, men gick nog ungefär 3 km längre varje dag, eftersom jag inte ville leta efter någonstans att övernatta innan jag korsat gränsen för dagen, och medan jag hade mycket ork kvar. På tisdagen fick jag sån hemlängtan att jag gick så långt jag vågade innan jag inte kunde räkna med att hitta nån bra övernattningsplats i närheten, sedan gick jag upp i gryningen och gick ca 4-4,5 mil sista dagen. Totalt kanske 16 mil.

Hade en blåsa på varje fot, och ett skavsår. Största problemet var att kunna torka blöta saker, och att det var storm de första två dagarna.

 

Nästa år blir det väl att gå Gotland runt

/M

:)

Hur tung packning bar du?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...