Jump to content

Aktivt kompani i Göteborg?

Recommended Posts

Hittat fyra olika hv-kompanier i Göteborg, men vet inte riktigt vilken man ska söka till.

Gullbergs insatskompani

Hisingens hemvärnskompani

Kungälv-Ale hemvärnskompani

Göteborgs hemvärnskompani

Det jag är ute efter är en hög aktivitet och gärna en något lägre medelålder.

Någon som har erfarenhet av de olika kompanierna eller har en viss uppfattning?

Hej!

Inom Elfsborgsgruppen, lokaliserad ute på Göteborgs garnison (gamla KA4), finns det idag fyra hemvärnsbataljoner och två hemvärnsmusikkårer. Tre av de bataljonerna håller till i Göteborg (den fjärde håller till i Borås/Sjuhärad).

Organisationskarta över Elfsborgsgruppens hemvärnsförband 2006. Det har skett en del förändringar men grovt stämmer den. (Älvsborgs Södra och Norra Hemvärnsbataljoner är idag sammanslagna till Älvsborgs hemvärnsbataljon. Göta HVundkomp. ligger numera på Göteborgs Södra Hemvärnsbataljon och Insatskompanierna är organiserade på ett annat sätt.)

goteborg_skargard_20060223_4574.gif

Totalt finns det alltså i Göteborgsområdet 18 kompanier på 4 bataljoner. Vissa av de kompanierna (gulmarkerade på organisationskartan) är sk. insatskompanier och har ett längre avtal än "vanliga HV". Vanliga Hemvärnet gör minst 20 timmar och Hemvärnsinsatskompanierna gör minst 60h varje år. Insatskompanierna övar alltså lite mer än de andra kompanierna... generellt har de också lägre medelålder. Medelåldern inom hela EBG vill jag minnas är 35 år. En annan stor skillnad mellan insats och vanliga HV är att insats har terrängbilar på kompanierna. Göteborg Skärgårds marina hemvärnsbataljon sticker också ut lite då de har ett par strb90 till sitt förfogande.

Jag har ingen personlig erfarenhet av samtliga kompanier så jag tänker inte lägga någon värdering i vad som är bäst för dig, men här får du länkarna till de olika förbanden så kan du läsa på själv:

Länkar till förbanden inom Elfsborgsgruppen

Länk till Elfsborgsgruppen startsida

Lycka till!

Edited by Hedin

Gullbergs insats har enligt en officer på introduktionsutbildningen lägst medelålder, tror att den låg vid 25-30 (25-35 står det på deras hemsida) och högst avtalsuppfyllnad. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet att tala utifrån, men detta är vad jag har hört.

Hittat fyra olika hv-kompanier i Göteborg, men vet inte riktigt vilken man ska söka till.

Gullbergs insatskompani

Ett förslag. Gå med i ett insatskompani/pluton, trivs du inte i den först valda så kan du utan större svårighet söka dig över till annan enhet senare. Det viktiga är att du genomfört antagnings och introduktions utbildningen, som är lika för alla enheter.

Gullbergs insatskompani

Våra huvuduppgifter är rondering, underrättelseinhämtning (främst fast och rörlig spaning) och trafiktjänst.

Vi är ett gott gäng som vill behålla kontakten med lumparkompisar och likasinnade. Medelåldern ligger runt 25-35 år.

http://hemvarnet.se/goteborg_norra/gullberg/?

Jag har bara gott att säga om Gullberg, trevliga/engagerade soldater, bra befäl som jobbar hårt för att ge oss roliga/utmanande övningar och en duktig kvartermästare.

Men som Charlie Spartan föreslog så sök nu och dra igång maskineriet som krävs för att kunna gå med.

Du kommer då bli kontaktad av en chef som kan svara på dina frågor (som vi nu inte kan svara på).

Trivs du inte i kompaniet/plutonen så är det lätt att byta, du kan även testa att vara med på andra kompaniers övningar för att se om du gillar dem bättre.

:baskerPa:

Har skickat iväg en ansökan tillsammans med ett kort "personligtbrev".

Har förstått att det kan ta väldigt lång tid innan man kommer in, ibland upp till ett år. Är detta något man själv kan påverka med lite påtryckningar i form av telefonsamtal?

Har skickat iväg en ansökan tillsammans med ett kort "personligtbrev".

Har förstått att det kan ta väldigt lång tid innan man kommer in, ibland upp till ett år. Är detta något man själv kan påverka med lite påtryckningar i form av telefonsamtal?

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=26674&st=0

Nja, säk prövning tar sin tid, tror ej att den kan påskyndas.

Introduktionsutbildning går vid vissa bestämda dagar, har man tur så klaffar detta på ett bra sätt och det går snabbt.

För mig tog det ca 3 månader från ansökan tills jag var med.

Nu kommer dock sommaren så det kan ta tid...

Går allt bra så är du inne till hösten...

Dock så kommer du bli uppringd av en chef, denna borde ha bättre koll på vilka tider som kan gälla för dig än vad jag kan uppskatta.

OT:Får man fråga vad du sökte?

Går allt bra så är du inne till hösten...

Dock så kommer du bli uppringd av en chef, denna borde ha bättre koll på vilka tider som kan gälla för dig än vad jag kan uppskatta.

OT:Får man fråga vad du sökte?

Jag hoppas också att jag är inne till hösten, men känns inte som hv kommer att bli något kortvarigt, så tar det tid så får det göra det (även om jag såklart vill med imorgon:)).

Sökte till Gullbergs insatskompani. Har ingen koll alls på hv.komp här i N Gbg så gick efter det som skrevs i den här tråden.

De verkar dessutom vara ute efter stabsfolk och min befattning under vpl var till viss del inriktad på stabsarbete/samband på ett psk.komp så kan kännas lämpligt. Även om det inte är en helhjärtad stabstjänst som lockar, vilket jag såklart var öppen med när jag skrev till dem.