Axial Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Jag har just fått ett samtal på telefon enligt larmkedjan där man frågar efter "frivillig beredskap" för att bevaka t ex Riksdagen vid behov. Någon mer som fått ett liknande samtal ? Givetvis sade jag ja till en frivillig beredskap. Det är detta som hemvärnet är till för. Quote
Raffsec Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 SEKRETESS tänk på att fi kan läsa alla inlägg här Quote
granQ Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 nog är det bra med sekretess men bara för man har det minsta med FM att göra behöver man inte hålla tyst. Fan, dränk dom med information istället ;) Quote
Gotcha Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Jag har just fått ett samtal på telefon enligt larmkedjan där man frågar efter "frivillig beredskap" för att bevaka t ex Riksdagen vid behov. Någon mer som fått ett liknande samtal ? Givetvis sade jag ja till en frivillig beredskap. Det är detta som hemvärnet är till för. Jag antar att de flesta Hv-personal har blivit berörda på ett eller annat sätt. Quote
EO4 Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 I och för sig borde Sveriges militära beredskap just nu vara rent ut sagt skitbra. En färdigövad årskull gör slutövning as we speak. Bättre än så här blir det nog inte i fredstid i Sverige. Jag skulle sätta en slant på att om skarpt behov uppstår där polis m.m. inte räcker till så är de första man griper efter dessa, och inte HV. Eller??? Quote
Raffsec Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Just nu så är beredskapen god hmm känner igen det där hmm men om någon vecka då.... Quote
Racoon Pioneer Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 ja om den ändå var frivillig... /RP Quote
Raffsec Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 jag har inte hört att den inte skulle vara frivillig. Quote
111 SSK BAT Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Den är frivillig! Punkt slut. Om man kan få tillräckligt många frivilliga så slipper man sammankalla riksdagen för att genomgöra en beredskapshöjning vilket annars krävs för att få kalla in HV män till plikttjänstgöring. Kallelsen gick ut till vissa kompanier för 12 dagar sedan. Igår kom en förberedande order för dessa kompanier. Övriga kompanier får det om ett tag. Quote
113JOR Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Gäller detta bara Sthlm eller? Har inte hört ett kött om någon beredskap (frivillig eller inte) /JOR - i en liten håla ;) Quote
Raffsec Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Japp gäller endast Livgardes gruppen mig veterligen i alla fall. Quote
113JOR Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Japp gäller endast Livgardes gruppen mig veterligen i alla fall. Det e uppfattat! /JOR - *tar av sig uniformen igen* Quote
Forumsledning henke Posted March 21, 2003 Forumsledning Report Posted March 21, 2003 Det är allmänt känt att Försvarsmakten höjt sin beredkap iom vissa TV-uttalanden. Det gäller vad jag förstår HELA Försvarsmakten där man då även måste räkna i Hemvärnet. Ser inget hemligt i det. Nu tycker iof vissa att allt som rör Hemvärnet är hemligt. Varför förstår jag inte. I Sverige är SSG hemligast, därefter kommer Hemvärnet och dess värnpliktiga chefer som tycker all 50-tals utrustning de har till förfogande är att anse som HEMLIG, sen har vi vanliga Försvarsmakten som är hur öppna med information som helst och vars Överstar gärna framträder i Tv med namn och berättar allt de kan om strategi och taktik. Quote
EO4 Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Håller med dig Commandante Svensk. I och för sig kan det i detta fall vara så att vissa har blivit beordrade av sin närmaste Chef att inte yppa något om att de är försatta i beredskap. Quote
Fu Gson Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Har snackat med värnpliktiga som allt sedan Bush ställde sitt ultimatum (om inte innan) har haft en order om beredskap, för vad vet dom inte, endast att det gäller Hufvudstaden. Quote
ERI Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Japp gäller endast Livgardes gruppen mig veterligen i alla fall. FEL!!! Förband utanför Livgardesgruppen har också blivit tillfrågade. /ERI Quote
111 SSK BAT Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Ja det krävs ju jättemycket för att räkna ut vilka objekt i Sthlms området som är aktuella att skydda. Quote
Richard H Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Västmalandsgruppen är också tillfrågad. Åtminstonde insatskompaniet. Quote
EO4 Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 Hittade följande på http://www.mil.se/article.php?dontaddcount=1&id=8310 "Vad händer vid ett eventuellt terroristangrepp mot Sverige? Det är säkerhetspolisen som gör bedömningen avseende hot i form av terrorism eller liknande. Polisen svarar också för att skydda samhället mot terrorism. Försvarsmakten har, enligt nuvarande lagstiftning, endast befogenhet att förhindra, bekämpa och i övrigt hantera hot som riktar sig mot Försvarsmaktens verksamhet. " Vad krävs i beslutsväg för att militär personal skall få skydda och bevaka exempelvis Arlanda eller likande? Quote
111 SSK BAT Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 Beslut av riksdagen för att inkalla personal (om det inte är frivilliga, insatsplutoner eller vpl) I övrigt är skyddslagen tillämplig även vid "civila objekt". Länstyrelsen beslutar om begära in militär bevakning, förmodligen på order uppifrån. ÖB, (C MD, C Md Grupp) beslutar om att tillhandahålla militär personal till civila objekt. Quote
KalleSWE Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 Det behövs inget beslut av riksdagen, ÖB kan själv höja beredskapen till stora delar. Partiell mobilisering mindre och större t.ex. Skyddsobjekt kan även CMD CMDgrp besluta om, och bevaka under 48h för att därefter få det förlängt av Länstyrelsen. Jmf händelsen på långholmen i stockholm när Gripen störtade. Quote
Recommended Posts