Guest Dedicated Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 "Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Hur bör man/kan man tolka det här? Precis som det står. Exempelvis finns det ju befattningsbrickor som "Dagofficer" "Skyddsvakt" etc. etc. Jo, så långt är jag med. Dock är min undran om man bör UNDVIKA namnbricka med sitt namn om man redan har namnbandet. Det var det som var min egentliga undran. Quote
Johan ES Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Det har uppkommit några olika tillverkare av namnband i den här tråden. Är det någon som har provat fler än en? Vilken är isåfall bäst? Vilket/vilka företag tillverkar namnband som är godkända av Försvaret? /Johan ES Quote
ERI Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Det har uppkommit några olika tillverkare av namnband i den här tråden. Är det någon som har provat fler än en? Vilken är isåfall bäst? Vilket/vilka företag tillverkar namnband som är godkända av Försvaret? /Johan ES Norrlands Textilservice´s är identiska med FM´s namnlappar. Men vad är egentligen FM´s namnlappar, då de mig veteligen ej tillverkar några själva... /ERI Quote
Axial Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 "Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Hur bör man/kan man tolka det här? Precis som det står. Exempelvis finns det ju befattningsbrickor som "Dagofficer" "Skyddsvakt" etc. etc. Jo, så långt är jag med. Dock är min undran om man bör UNDVIKA namnbricka med sitt namn om man redan har namnbandet. Det var det som var min egentliga undran. Nej. UnirFM öppnar för möjligheten att ha namnbricka med endast befattning men det är inte så att du bör undvika att ha namnbricka med namn på. Quote
Johan ES Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Vilken av namnbanden på följande sida liknar mest de som Försvarsmakten använder idag http://www.backhausen.se/artikel.asp?Artik...ID=3&artnr=2070 ? Min gissning är att det är den nere till höger med rundade kanter (med "Bengtsson" som text). /Johan ES Quote
Ace Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Johan ES: Japp, "Bengtsson" är lämplig. Beställde ett knippe för ett par månader sedan. Bra att ha på ryggsäckar t ex. Quote
Vakten_F4 Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Johan ES: Japp, "Bengtsson" är lämplig. Beställde ett knippe för ett par månader sedan. Bra att ha på ryggsäckar t ex. Om man inte heter Bengtsson då?? Fördelen med namnbricka är att man kan ta av den om man inte vill/får visa sitt namn, svårare med ett påsytt märke, om man inte använder kardborre förstås Quote
Guest Dedicated Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 "Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Hur bör man/kan man tolka det här? Precis som det står. Exempelvis finns det ju befattningsbrickor som "Dagofficer" "Skyddsvakt" etc. etc. Jo, så långt är jag med. Dock är min undran om man bör UNDVIKA namnbricka med sitt namn om man redan har namnbandet. Det var det som var min egentliga undran. Nej. UnirFM öppnar för möjligheten att ha namnbricka med endast befattning men det är inte så att du bör undvika att ha namnbricka med namn på. Taget. Vi ska köpa en bunt till vår Insatspluton via Service-förrådet, kommer att gå loss på 32:-/st. Quote
Fredriksson Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Vad fränt, min namnlapp har fått agera föregångsman ;P Dom hade tappat bort "ritningen" till banden på datorn när jag beställde mina (för typ 2 månader sen). P.g.a. att dom var sena med leveransen bjöd dom på 10 namnband =) Glockren firma att ha att göra med! Quote
nilsson Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Du kan ju även beställa från militaryshop. Måste varna lite för militaryshop... en av mina vänner beställde därifrån... leverans efter fem telefonsamtal och tre månader senare... Quote
ERI Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 "Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Hur bör man/kan man tolka det här? Precis som det står. Exempelvis finns det ju befattningsbrickor som "Dagofficer" "Skyddsvakt" etc. etc. Jo, så långt är jag med. Dock är min undran om man bör UNDVIKA namnbricka med sitt namn om man redan har namnbandet. Det var det som var min egentliga undran. Nej. UnirFM öppnar för möjligheten att ha namnbricka med endast befattning men det är inte så att du bör undvika att ha namnbricka med namn på. Taget. Vi ska köpa en bunt till vår Insatspluton via Service-förrådet, kommer att gå loss på 32:-/st. Norrlands textilservice är billigare 22:50 ink moms /ERI Quote
Dexter Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Måste varna lite för militaryshop... en av mina vänner beställde därifrån...leverans efter fem telefonsamtal och tre månader senare... Hmm. För min del funkade militaryshop utmärkt. Men som jag fattade det så skickar de iväg beställningen när de har fyllt en sida med beställningar. Dvs har man tur så är man den sista som skriver upp sig på listan och då går beställningen iväg snabbt. Har man otur så dröjer det riktigt länge innan tillräckligt många har skrivit upp sig. Men militaryshop berättade det för mig när jag beställde. Om inte de gör det för alla så är det ju lite elakt. Quote
Gustav-TS Posted March 29, 2003 Report Posted March 29, 2003 Min Plut beställde genom FMLog, och personal-butiken på P4. Kostade 15 spänn stycket. En på fältjackan & en på 87:an blev det Quote
EMK Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 De enda i uniform eller överdragsklädsel m/90 som INTE får bära namnlapp är mig veterligen FBU- och Hv-ungdomar. // Magnus Just det, för dessa skall bära ett gult namnband med texten "UNGDOM" och då blir det ingen plats över för eget namnband... När kommer dessa ut till respektive förbund?? Har sett på vissa hemsidor att en del föreningar & förbund har fått dem men en del förbund har inte fått dem. Någon som vet om beslutet blev hävt eller?? Har beställt dem för ca 1 år sedan men fortfarande har de inte kommit!! Quote
Malaj Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 De enda i uniform eller överdragsklädsel m/90 som INTE får bära namnlapp är mig veterligen FBU- och Hv-ungdomar. // Magnus Just det, för dessa skall bära ett gult namnband med texten "UNGDOM" och då blir det ingen plats över för eget namnband... När kommer dessa ut till respektive förbund?? Har sett på vissa hemsidor att en del föreningar & förbund har fått dem men en del förbund har inte fått dem. Någon som vet om beslutet blev hävt eller?? Har beställt dem för ca 1 år sedan men fortfarande har de inte kommit!! Från förbundet beställer du det runda föreningsmärket med "utbildningskluttarna". Från MD gruppens frivhandläggare beställer du "UNGDOM"-märkena. Vet de inte var man ska få tag på dem? Säg åt dem att kontakta närmaste FMLog FörsE. (Jag älskar militära förkortningar). Vet man inte vad detta är så försök med att det är gamla Truppserviceförrådet på regementet (motsv). Där han man flaggor också. \ Quote
APC-mannen Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 (edited) I Bosnien var det en del som beställde "jättestora" namnband. De såg precis ut som vanliga namnband, men de var ungefär lika stora som ett A5-papper. Det var flera rader text, samma typsnitt och storlek som på de vanliga namnbanden. Jag ångrar mig att jag inte beställde en då, skulle tycka att det skulle vara skojigt att ha på en sådan (på Chimidan) nu så här i efterhand. Någon som vet vart man kan beställa dem? Och vad kostar de? Edited November 20, 2003 by APC-mannen Quote
heiho Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 Om man inte heter Bengtsson då?? Man kan alltid ta sitt artistnamn från Forumet. Quote
Guest Triggerpuller Posted November 30, 2003 Report Posted November 30, 2003 Norrlands Textilservice tillverkar helt klart de mest prisvärda och snyggaste namnbanden. Quote
sleget Posted November 11, 2004 Report Posted November 11, 2004 Den största fördelen med påsytt namnband är att jag vet vilken av alla persedlar som är min! Sedan kan det ju vara så att man vid olika kurser etc får speciell namnbrickor med annan text än namnet på. Quote
apc302 Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 Någon som vet hur namnlappen ska placeras på m90L FN? Om det överhuvudtaget är tillåtet. Om den placeras som på en vanlig m90 så hamnar den enligt mitt tycke för högt upp. Mitt förslag vore 5mm under vanliga namnskyltshållaren, på bröstfickan. PBV302 for life! Quote
MikeMan Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 Norrlands Textilservice tillverkar helt klart de mest prisvärda och snyggaste namnbanden. Här det någon som har en länk till: Norrlands Textilservice ? Quote
FkN Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=1415 Norrlands Textilservice finns inte kvar längre. Det är på uppstart under ett annat namn, så vi får se om det blir namnbandstillverkning. 2070 - Broderade namnmärken Quote
MikeMan Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=1415 Norrlands Textilservice finns inte kvar längre. Det är på uppstart under ett annat namn, så vi får se om det blir namnbandstillverkning. 2070 - Broderade namnmärken Man tackar och bugar Quote
Bubba Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 På dem flesta Personalshopparna på regementena kan man beställa namnband.... Bland annat på P7 för 20kr styck och där kan den som har "tillstånd" att handla där (allså anknytning till FM) handla dem också=) (allså även jag som ungdom kan handla där, fasten jag ej får ha det på min M90:P ) tar 2-3 veckor elelr något sådant har jag för mig=) Så dom går ANTAGLIGEN att införskaffa på varje personalshop som FM har....=) + Att ni ungdommar som har både namnband och ungdomsmärken, kan inte säga annat än att det ser för JÄ....IGT UT!!! men men:P Quote
Lättöl Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 (edited) [ot]Nu bryter ju det mot reglementet - men - det finns annat som är enligt reglementet men ändå ser ut som något man tagit på i fyllan. Se Unir FM hur Ägiljett ska bäras. Vidrigt fult.[/ot] Edited January 1, 2006 by Lättöl Quote
Guest Major Error Posted May 10, 2006 Report Posted May 10, 2006 Och när kommer det en khaki namnskylt. Behöver det till min m/90 Öken.... mvh Major Error Quote
MikaelD Posted April 30, 2007 Report Posted April 30, 2007 Någon som vet om Norrlands Textilservice har uppstartats igen? Quote
nsky_517 Posted May 1, 2007 Report Posted May 1, 2007 Och när kommer det en khaki namnskylt. Behöver det till min m/90 Öken.... mvh Major Error Du kan bestalla oreglimenterade amerikanska desert fargade fran 1800nametape, men far varna att dom kan sjalvantandas pa kronmarkt matriell... Annars ar dom snabba med frakt och ar billiga. Quote
Recommended Posts