Jump to content

Recommended Posts

Eftersom det bara är ett kompani som rycker in då så ska nog inte "alla andra kompanier" också gå högvakt, kullen före kanske ja men.. om ens det. Enligt pålitlig källa så kommer vi som rycker in 2010, bli som vanliga amf-sk-soldater FAST: Bli mer som lätt skytte, istället för tungt skytte, m a o inte föra oss i stridsbåtar och sådär, utan lite mer landbaserat, det blir ungefär som utlandsstyrkans skytteförband brukar se ut, vilket kan vara attraktivt för utlandstjänst senare. Och så missar vi ju alla bataljonsövningar å sådär såklart, vilket känns ganska uppenbart xD Men det verkar inte göra så mycket för utbildningen, vi blir nog fin-fina amf-sk-soldater ändå!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eftersom det bara är ett kompani som rycker in då så ska nog inte "alla andra kompanier" också gå högvakt.

My bad, förväxlade er med 09-kullen. Där är det iaf ett annat kompani som jag vet om som har inplanerad högvakt....

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det bara är ett kompani som rycker in då så ska nog inte "alla andra kompanier" också gå högvakt, kullen före kanske ja men.. om ens det. Enligt pålitlig källa så kommer vi som rycker in 2010, bli som vanliga amf-sk-soldater FAST: Bli mer som lätt skytte, istället för tungt skytte, m a o inte föra oss i stridsbåtar och sådär, utan lite mer landbaserat, det blir ungefär som utlandsstyrkans skytteförband brukar se ut, vilket kan vara attraktivt för utlandstjänst senare. Och så missar vi ju alla bataljonsövningar å sådär såklart, vilket känns ganska uppenbart xD Men det verkar inte göra så mycket för utbildningen, vi blir nog fin-fina amf-sk-soldater ändå!

 

Vad är skillnaden på lätt resp. tungt skytte om man kollar på plutons-nivå? Inga grg och 58:or inom dom lätta skytteplutonerna lr? :P

Link to comment
Share on other sites

Ni verkar blanda ihop mycket i en salig röra. Det är mycket rykten och så vidare. Mitt tips är att inte försöka ta reda på alla fakta. Allt ni behöver känna till kommer ni känna till. Sen har saker inom FM en tendens att ändras.

Det är fortfarande över ett år tills ni rycker in mycket kan ändras. Oroa er inte kommer ni få information förr eller senare.

Link to comment
Share on other sites

Duger inte min förklaring högst upp på denna sida?

 

PS. Jag förstår faktiskt om du inte tycker det:D

 

Nja aningen luddigt måste jag säga :rolleyes: Finns det ingen mer konkret skillnad på lätt skytte och tungt skytte bortsett transportmedlet?

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag förstår det finns det (minst) två olika synsätt på vad som kännetecknar lätt infanteri.

 

Ur ett amerikanskt synsätt ses lätt infanteri som ett vanligt infanteriförband fast med mindre (tung) utrustning men som i övrigt löser samma uppgifter.

 

Ur ett europeiskt synssätt så ses det som en annan förbandstyp, vilket används för att komplettera det mekaniserade infanteriet och löser olika uppgifter.

 

Lätt infanteri kan ju t.ex. vara fotburna, luftlandsatta eller motoriserade - men för striden till fots. Medans det tunga (eller vanliga) infanteriet oftast använder sig av stridsfordon och strider mekaniserat (uppsuttet).

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag förstår det finns det (minst) två olika synsätt på vad som kännetecknar lätt infanteri.

 

Ur ett amerikanskt synsätt ses lätt infanteri som ett vanligt infanteriförband fast med mindre (tung) utrustning men som i övrigt löser samma uppgifter.

 

Ur ett europeiskt synssätt så ses det som en annan förbandstyp, vilket används för att komplettera det mekaniserade infanteriet och löser olika uppgifter.

 

Lätt infanteri kan ju t.ex. vara fotburna, luftlandsatta eller motoriserade - men för striden till fots. medan det tunga (eller vanliga) infanteriet oftast använder sig av stridsfordon och strider mekaniserat (uppsuttet).

 

Så pansarskytte skulle gå under kategorin tungt skytte medan tex LBB, amfibieskytte och stadsskytte kan räknas till lätt skytte?

 

Den stora skillnaden är alltså inte den personliga utrustningen och vapen då utan snarare det taktiska om jag förstår det rätt?

Link to comment
Share on other sites

Så pansarskytte skulle gå under kategorin tungt skytte medan tex LBB, amfibieskytte och stadsskytte kan räknas till lätt skytte?

 

Den stora skillnaden är alltså inte den personliga utrustningen och vapen då utan snarare det taktiska om jag förstår det rätt?

 

LBB är ett typexempel på lätt skytte, iaf om man sneglar åt hur deras utländska kollegor kategoriseras. Stadsskytte har dock stundtals varit (är?) utrustade med stridsfordon (Pbv 302 och Strf 90).

 

Men någon skillnad i personlig utrustning kommer du sannolikt inte ha nej.

Link to comment
Share on other sites

stadskytte är ju lätt skytte just pga pbv. misstänker att det blir liknande för oss om vi nu som rycker in 2010 ska föreställa lätt skytte. Det är väl kanske även det att att varje skyttesoldat har ett varsit fett pansarskott på sig, och det faktum att de även bär på tung kulspruta 12,7, som jag misstänker att det bara är amf i hela världen som verkligen fått för sig att BÄRA på. Elr ja, det skulle inte förvåna mig i alla fall...

 

Det är vad jag skulle vilja gissa på.. men jag kan ju inte påstå att jag är säker

Link to comment
Share on other sites

stadskytte är ju lätt skytte just pga pbv. misstänker att det blir liknande för oss om vi nu som rycker in 2010 ska föreställa lätt skytte. Det är väl kanske även det att att varje skyttesoldat har ett varsit fett pansarskott på sig, och det faktum att de även bär på tung kulspruta 12,7, som jag misstänker att det bara är amf i hela världen som verkligen fått för sig att BÄRA på. Elr ja, det skulle inte förvåna mig i alla fall...

 

Det är vad jag skulle vilja gissa på.. men jag kan ju inte påstå att jag är säker

Den tunga kulsprutan släpas inte med reguljär basis, i 9 fall av 10 är det grg och ksp58 som gäller.

Det finns säkert en del förband som bär runt på kulsprutan. Jag är hyfsat säker på att soldaterna i Karlsborg gör det. Och den feta styvbrodern (grsp) brukar också följa med ut på mysiga skogsutflykter i skärgårdsmiljö.

 

Om du vill bära tungt ska du sikta på GRK. Där kommer du få bära..

Link to comment
Share on other sites

stadskytte är ju lätt skytte just pga pbv. misstänker att det blir liknande för oss om vi nu som rycker in 2010 ska föreställa lätt skytte. Det är väl kanske även det att att varje skyttesoldat har ett varsit fett pansarskott på sig, och det faktum att de även bär på tung kulspruta 12,7, som jag misstänker att det bara är amf i hela världen som verkligen fått för sig att BÄRA på. Elr ja, det skulle inte förvåna mig i alla fall...

 

Det är vad jag skulle vilja gissa på.. men jag kan ju inte påstå att jag är säker

Den tunga kulsprutan släpas inte med reguljär basis, i 9 fall av 10 är det grg och ksp58 som gäller.

Det finns säkert en del förband som bär runt på kulsprutan. Jag är hyfsat säker på att soldaterna i Karlsborg gör det. Och den feta styvbrodern (grsp) brukar också följa med ut på mysiga skogsutflykter i skärgårdsmiljö.

 

Om du vill bära tungt ska du sikta på GRK. Där kommer du få bära..

 

 

Sikta inte på GRK, de får inte röra på sig lika mkt, skytte får du vara med där det händer!;)

Menar du att de luftburna soldaterna på K3 bär på tung kulspruta 12,7? mer än amf? Fan vad osmidigt, men att understödsgruppen gör det är väl inte allt för omöjligt.

 

Just ja, som du sa, jag glömde granatsprutarn! Mums!

Link to comment
Share on other sites

Litet mail från Amf1 som jag fick nyss för dom som är intresserade:

 

Hej!

Ni som är inkallade i maj 2010 är amfibiesoldater. Ni ska efter utbidningen kunna krigsplaceras i ett amfskytte alt grkkompani. Utöver amfibieutbildningen får ni även högvaktsutbildning med 15-20 högvaktsdygn.

Ni kommer att bli amfskyttesoldater med pansfordonsprofil väl lämpade för internationell tjänst /bli anställd.

 

Med vänlig hälsning

********* ********

Amf 1 Vpl-detalj

Link to comment
Share on other sites

Pansarfordonsprofil?

 

Alltså, Amfibie-patria-soldater?

:D

 

Haha! Läs mina tidigare inlägg, jag hade rätt! pwnpwnpwn!!!!11!!1 ^^ :D ;)

 

F*n vad jag älskar min kommande utbildning, det är helt perfekt enligt mig!:)

 

Ska du också in på amf1??? :D

Link to comment
Share on other sites

Till de insatta; är denna amf/mek/patria-historia det första steget mot den framtida manöverbataljon med amf-profil som var på tal senast Tomhylsan snackade om "här och nu"?

 

Tycker själv det känns märkligt att sätta strandraggare i patrior, ska inte de mest spana på bikinibrudar och nyttja solfaktor? För visst är mekskytte något som, tja, mekförbanden utbildar?

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv det känns märkligt att sätta strandraggare i patrior, ska inte de mest spana på bikinibrudar och nyttja solfaktor?

Don't worry, det där sköter Helge-förarna om bäst. Åtminstone nu när det inte lägre finns något UbskyKomp, deras optik var inte så dålig..

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv det känns märkligt att sätta strandraggare i patrior, ska inte de mest spana på bikinibrudar och nyttja solfaktor?

Don't worry, det där sköter Helge-förarna om bäst. Åtminstone nu när det inte lägre finns något UbskyKomp, deras optik var inte så dålig..

 

Troligen en av anledningarna varför håret växer som ogräs på piloterna.

Annars har prsk ordentlig optik som funkar fint till det enda målet ..har jag hört.. :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv det känns märkligt att sätta strandraggare i patrior, ska inte de mest spana på bikinibrudar och nyttja solfaktor?

Don't worry, det där sköter Helge-förarna om bäst. Åtminstone nu när det inte lägre finns något UbskyKomp, deras optik var inte så dålig..

 

You bet...

 

/M

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjena! Jag ska rycka in i januari som amfibiesoldat, men jag hamnar tydligen i göteborg? Hur är det där egentligen, verkar som alla andra ska ligga i hårsfjärden etc :S Är det i göteborg gamla amf4 och är det nåt litet ställe där bara ett fåtal värnpliktiga håller till? Sen undrar jag hur det ser ut med hemresor från göteborg till stockholm, får man åka x2000 tågen? vore ju riktigt trevligt isådantfall..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Schmo!

 

Jag var egentligen satt i utbildningsreserven men såg till så att jag blev inkallad ändå, vilket gjorde att jag nu blev intagen som afmGB i Hårsfjärden 2010/11 :rolleyes:

 

Så nu undrar jag ifall det är några andra här som skall rycka in där samtidigt som jag eller ifall det finns några gamla veteraner som vill säga sitt om amfibie och Hårsfjärden?

 

Jag har också några frågor som gärna skulle vilja ha besvarade:

 

1. Vad finns det för inriktningar inom amfibie och hur väljs man in på dem? Vad gör man på de olika?

 

2. Hur blir det med GB och PB? Väljs de på plats efter tillgång och förmåga? Med tanke på att varenda människa jag pratar med är PB eller GB.

 

3. Hur är det med regementet på Hårsfjärden? Tillgång till stan, lokaler, utrustning, träningsmöjligheter etc.

 

4. Jag vet att man måste bli utbildad för att få framföra stridsbåt 90, men tror ni att det finns någon möjlighet för en liten kustskeppare att få tuffa båt under överseende ändå? :)

 

hallå, jag ska också rycka in i maj 2010 som AmfPB

mina värden:

 

Styrka: 9

Kondition: 7

I-test: 8

Plikttjänstförmåga: 8

Befälslämplighet: 8

Syn: Perfekt

Färgseende: Perfekt

Hörsel: Perfekt

Hälsa: Perfekt

Link to comment
Share on other sites

Sett enligt de definitioner som stolpats upp här är inte Stadsskytte "lätt" skytte, utan tungt skytte.

 

Bevakningssoldaterna på I19 eller Beridna Högvakten faller i så fall närmare innebörden, enligt vad jag vet.

 

Kanske OT, men diskussionen har ju förekommit tidigare...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jag ska rycka in som Amfibiegruppsbefäl på AMF1 nu den 3:e Maj, ser väldigt mycket fram emot det. :baskerPa:

 

Styrka: 10

Kondition: 7

I-test: 8

Tjänstbarhet: 6

Syn: Perfekt.

Hörsel: Perfekt.

Färgseende: Perfekt.

 

Hur sjutton får man 10 som resultat på en skala som går 1-9?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...