Jump to content

Recommended Posts

Schmo!

Jag var egentligen satt i utbildningsreserven men såg till så att jag blev inkallad ändå, vilket gjorde att jag nu blev intagen som afmGB i Hårsfjärden 2010/11 :Malaj:

Så nu undrar jag ifall det är några andra här som skall rycka in där samtidigt som jag eller ifall det finns några gamla veteraner som vill säga sitt om amfibie och Hårsfjärden?

Jag har också några frågor som gärna skulle vilja ha besvarade:

1. Vad finns det för inriktningar inom amfibie och hur väljs man in på dem? Vad gör man på de olika?

2. Hur blir det med GB och PB? Väljs de på plats efter tillgång och förmåga? Med tanke på att varenda människa jag pratar med är PB eller GB.

3. Hur är det med regementet på Hårsfjärden? Tillgång till stan, lokaler, utrustning, träningsmöjligheter etc.

4. Jag vet att man måste bli utbildad för att få framföra stridsbåt 90, men tror ni att det finns någon möjlighet för en liten kustskeppare att få tuffa båt under överseende ändå? :mellow:

Edited by Tengil

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Kolind:

Jag blev placerad och inskriven på AmfPB med följande värden:

Styrka: 7

Kondition: 8

I-test: 7

Plikttjänstförmåga: 8

Befälslämplighet: 8

Syn: Perfekt

Färgseende: Perfekt

Hörsel: Perfekt

Hälsa: Perfekt

Kommer dock inte rycka in där...

Edited by Cesium

1. Har ingen jätte bra info om vilka utbildningar som finns på övriga kompanier men på skyttekomp kan du antingen hamna i en skyttepluton, understödspluton eller i en LV Robot pluton. Hamnar du in en av skytteplutonerna kan du bli skyttesoldat/fältarbetare (spränga saker, minera mm.), ksp 90 skytt, ksp 58 skytt/laddare, grg skytt/laddare eller stf gruppchef. I understödsplutonen har de grk (granatkastare) som ger understöd åt skytteplutonerna. Väldigt enkelt förklarat bär de runt på grk:n (ett rör med två ben) en massa granater som de vid order upprättar och ger understöd med. Under mitt år utbildades det inte någon LV Robot pluton pga nedskärningar i budgeten så där kan jag inte svara.

2. De har ett nytt system med anställda sergeanter som GB vilket gör att det högsta man kan bli (iaf på skytte) är stf guppchef. Uttagningen är det befälen som sköter, dock så kan man anmäla intresse för en viss tjänst som tex stf gruppchef. Vid inryck placeras du peliminärt på ett kompani, tex skytte, och när GSU:n är över bestämmer befälen om du ska vara kvar eller flyttas till ett annat kompani. Notera att det går även att anmäla intresse för en tjänst på ett annat kompani än det du tillhör, tex bandvagnsförare på UH komp.

3. Är man en naturmänniska kommer man älska tiden på berga, inte minst ute i skärgården. Inne på regementet finns det ett skogsparti med olika löpspår som man kan ta en tur i. Det finns även två inomhushallar, simbassäng, grusplan med fotbollsmål, volleybollplan samt ett gym. Dock så hade vi väldigt lite fritid så det var sällan några av dessa saker nyttjades förutom vid befälsledd verksamhet (fys, livräddning och dylikt).

Från centralstationen i stockholm vill jag minnas att det tar ca 40-50 minuter till berga. Först med pendeltåg till västerhaninge därefter med buss ut till regementet. Det vanligaste om man lämnade regementet var att man åkte till västerhaninge för att ta en pizza, en öl eller handla läsk och godis. Det hände även att några åkte in till stockholm men då det tar ganska lång tid att åka in och sedan tillbaka i kombination med att vi blev släppta ganska sent på kvällarna så var det inte ofta man åkte längre än till västerhaninge.

4. Nej. Om du har tur och får en snäll båtchef kanske du kan få sitta i ringlavetten under en båtmarsch.

Har du några fler frågor ska jag försöka svara efter bästa förmåga.

MVH CM Alpha Tango - 07/08

Oh vad kul, kan man kanske få reda på vad du fick för värden på mönstringen? Skulle vara kul att se vad som krävs, för jag skulle också vilja bli amfibie men har inte mönstrat ännu. :)

Tjena alla! Har mitt inryck i maj 2010 som AmfGB. Mina mönstringsvärden var:

Cykel: 9

Styrka: 8

IQ: 8

Psykolog: 7/7

När bestämde du dig för att vilja söka Amfibie? Har fått för mig att jag läst någonstans att du skulle söka något annat men kanske minns fel :P

Jag har valt amfibiesoldat som förstahandsval, har desvärre inte fått något besked om jag kommer in på det.

Men om ja rycker in som amfibie så blir det i Maj 2011 om jag inte minns helt galet.

Mina resultat var iallafall:

Psykolog:6

Längd:8

Kondition:7

Syn: A

Hörsel: A

Färgseende:9

Tjänstbarhet/Hälsa?:A

Är nyfiken om man kommer in på dessa resultat B-)

Jag har valt amfibiesoldat som förstahandsval, har desvärre inte fått något besked om jag kommer in på det.

Men om ja rycker in som amfibie så blir det i Maj 2011 om jag inte minns helt galet.

Mina resultat var iallafall:

Psykolog:6

Längd:8

Kondition:7

Syn: A

Hörsel: A

Färgseende:9

Tjänstbarhet/Hälsa?:A

Är nyfiken om man kommer in på dessa resultat B-)

När jag ringde pliktverket och frågade hur stor chans jag hade att komma in med mina resultat så sa dom att det var ungefär 50/50...någon vecka senare fick jag beskedet att jag var antagen.

Psyk. : 7/7

styrka: 8

inskriv. : 8

Allt annat perfekt

Oh vad kul, kan man kanske få reda på vad du fick för värden på mönstringen? Skulle vara kul att se vad som krävs, för jag skulle också vilja bli amfibie men har inte mönstrat ännu. :)

Tjena alla! Har mitt inryck i maj 2010 som AmfGB. Mina mönstringsvärden var:

IQ: 8

Psykolog: 7/7

När bestämde du dig för att vilja söka Amfibie? Har fått för mig att jag läst någonstans att du skulle söka något annat men kanske minns fel :P

Bestämt mig rätt nyligen, eller bestämt och bestämt det är det som verkar vettigast för tillfället. B-)

Jo det var några andra tjänster jag helldre ville ha, men som det är för oss stackars 91:or så kan vi ju inte söka så många tjänster :/ och då ser det ut som amfibie är det vettigaste :)

Ytterligare ett par frågor:

Var gör vi GSU? Är det på samma område eller något annat ställe?

Vad är det för skillnad mellan de som rycker in i maj och de som rycker in i augusti? När jag blev inskriven via telefonsamtal så sa han till mig att varje soldat skall gå högvakt ungefär 20ggr var. Jag vet inte ifall detta gäller för både maj och augusti men betyder inte det att vi i maj blir av med annan utbildningstid och får ut mindre av vår tid i det militära? Allting är ju relativt, men i min mening är det mindre :)

Eller blir det så att vi får extratimmar? Det har varit en liten debatt om detta på lumpen.nu:s forum.

Edited by Tengil

Ytterligare ett par frågor:

Var gör vi GSU? Är det på samma område eller något annat ställe?

Vad är det för skillnad mellan de som rycker in i maj och de som rycker in i augusti? När jag blev inskriven via telefonsamtal så sa han till mig att varje soldat skall gå högvakt ungefär 20ggr var. Jag vet inte ifall detta gäller för både maj och augusti men betyder inte det att vi i maj blir av med annan utbildningstid och får ut mindre av vår tid i det militära? Allting är ju relativt, men i min mening är det mindre :surprise:

Eller blir det så att vi får extratimmar? Det har varit en liten debatt om detta på lumpen.nu:s forum.

Både dom som ska in i maj och augusti rycker in på Amf1 och gör sin GSU där. Dom som däremot rycker in i januari 2010 ska ju ligga i Göteborg (på gamla Amf4 tror jag) så vet inte riktigt var dom har sin GSU...antingen i Göteborg eller på Amf1.

Även om alla går högvakt samtidigt tror jag inte man blir av med utbildningstiden som eventuellt skulle legat under den tiden på står högvakt. Som jag förstår det blir bara högvakten en paus i utbildningen som sedan fortsätter som vanligt efter vår visit på slottet. Om man skulle bli av med utbildningstid så skulle det ju kunna bli komplett livsfarligt vid ett senare tillfälle när soldaten inte vet hur man utför vissa moment. Låter iaf otroligt i mina öron :P

Högvakten kan man se som en del av skyddsvaktsutbildningen och är därmed inte någon bortkastad tid. Man bör dock skilja på träning och övning. När man står högvakt existerar det inga övningar, allt som händer är på riktigt.

Läste i en annan tråd att de som rycker in i maj är amfibieinsats och deras huvuduppgift är ceremoniell versamhet och högvakt. Dock är det samma krav på insats som på övriga bataljonen med stridshinderbana, snabbmarsch mm. De kommer även vara som ett vanligt skyttekompani med undantaget att de kommer åka mycket fordon.

När jag ringde pliktverket och frågade hur stor chans jag hade att komma in med mina resultat så sa dom att det var ungefär 50/50...någon vecka senare fick jag beskedet att jag var antagen.

Psyk. : 7/7

styrka: 8

inskriv. : 8

Allt annat perfekt

Så då finns det en liten chans att man kommer in på det iallafall =)..

annars kommer man väll antagligen in på Bas/Strilsäk.. Det verkar iofs lite roligare då jag ville bli närskydd och aldrig varit en riktig vattenmänniska.. Dock gillar jag utmaningar så valde Amfibie som förstahandsval=)

"Nya träningsmetoder håller också på att ta fram för att bli mer individuellt anpassade. Under helgen genomförs även fysiska och medicinska tester på soldaterna för att undersöka vilken nivå de inryckande ligger på. "

http://nyhetskanalen.se/1.607834/2008/08/2...apport_om_amf_1

Dock vet jag inte om det stämmer, har inte kollat källorna så jättenoga om man säger så.

"Nya träningsmetoder håller också på att ta fram för att bli mer individuellt anpassade. Under helgen genomförs även fysiska och medicinska tester på soldaterna för att undersöka vilken nivå de inryckande ligger på. "

http://nyhetskanalen.se/1.607834/2008/08/2...apport_om_amf_1

Dock vet jag inte om det stämmer, har inte kollat källorna så jättenoga om man säger så.

Närskyddskompaniet har även som uppgift att bevaka de ammunitionsförråd som Försvarsmakten har i området. Värnpliktiga kan då rycka ut på skarpa larm, vilket innebär en stor risk. En soldat som inte får mer än två utbildningsdagar på en treveckors period är inte redo att, exempelvis, möta en beväpnad kriminell liga. Detta har Amf 1 uppmärksammat och har därför, tillsammans med utbildningssäkerhetsofficer, bestämt att i händelse av konfrontation så är soldaternas stående order att ta skydd och tillkalla polis.

Grattis! Här utbildar man ett helt kompani som inte ens har utbildning eller förtroende för sin uppgift! :rolleyes:

Utbildningen för närskyddskompaniet på Amf 1 har ändrats mycket för iår.

I stället för 1 vecka vakt, 1 vecka utbildning och en 1 vecka ledig, så har man istället 2 veckor utbildning, 1 vecka vakt och 1 vecka ledigt. Från vad jag har hört av en vän som gruppchef så är soldaterna nöjda med utbildningen, men tycker att vakten är seg (ingen större överraskning där). De är också ganska många, runt 80 stycken iår, så det blir inte så mycket tid i vakten.

Jag mailade till de ansvariga för AMF1 igår och fick svar idag:

Mitt mail: (något redigerat)

Det florerar rykten om att det skall vara en rätt så stor skillnad på utbildningen om man jämför de som rycker in under våren och de som rycker in under sommaren. När jag blev antagen så fick jag beskedet att jag skall gå högvakt ungefär tjugo gånger.

Mina frågor till Er är:

Vad är den egentliga skillnaden mellan de olika inryckningsdatumen? Får vi ut ''mindre'' av vår utbildning eftersom vi kommer att lägga tid på exercis inför högvakten? Eller gör vi det på motsvarandes dötid, alternativt kommer vi att få göra extratimmar under veckorna? Kommer alla soldaterna i amfibie att få gå högvakt eller är det endast några specifika som väljs ut speciellt till ändamålet p.g.a. engagemang och ambition etc?

Kommer alla att ha samma tillgång till materiel och övningar? D.v.s, kommer ena gruppen att få ligga i fält längre än den andra?

Det är många saker som är oklara men jag hoppas att Ni kan svara på mina frågor.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svaret:

Under 2010 kommer vi bara att ha en inryckande omgång och den är i maj. Det kommer att bli ett Amfibieskyttekompani med högvaktsutbildning. Det är svaret jag har på dina frågor. Är det något annat som du undrar över, hör av dig.

Med Vänliga Hälsningar

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De är inte vidare pratsamma måste jag säga :rolleyes:

Edited by Tengil

Jag mailade till de ansvariga för AMF1 igår och fick svar idag:

Mitt mail: (något redigerat)

Det florerar rykten om att det skall vara en rätt så stor skillnad på utbildningen om man jämför de som rycker in under våren och de som rycker in under sommaren. När jag blev antagen så fick jag beskedet att jag skall gå högvakt ungefär tjugo gånger.

Mina frågor till Er är:

Vad är den egentliga skillnaden mellan de olika inryckningsdatumen? Får vi ut ''mindre'' av vår utbildning eftersom vi kommer att lägga tid på exercis inför högvakten? Eller gör vi det på motsvarandes dötid, alternativt kommer vi att få göra extratimmar under veckorna? Kommer alla soldaterna i amfibie att få gå högvakt eller är det endast några specifika som väljs ut speciellt till ändamålet p.g.a. engagemang och ambition etc?

Kommer alla att ha samma tillgång till materiel och övningar? D.v.s, kommer ena gruppen att få ligga i fält längre än den andra?

Det är många saker som är oklara men jag hoppas att Ni kan svara på mina frågor.

Tack på förhand

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svaret:

Under 2010 kommer vi bara att ha en inryckande omgång och den är i maj. Det kommer att bli ett Amfibieskyttekompani med högvaktsutbildning. Det är svaret jag har på dina frågor. Är det något annat som du undrar över, hör av dig.

Med Vänliga Hälsningar

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De är inte vidare pratsamma måste jag säga :rolleyes:

Alltid lika pratglada. På mailet låter det iaf som att vi som rycker in i Maj 2010 inte blir närskydd utan vanligt amf-skytte som får gå extra mkt högvakt.

Men om vi bara ska va ett kompani lär det ju bli ganska tomt på Amf1 framåt sommaren då dom som ryckte in i augusti 2009 muckar :P

Någon som hade nån aning om hur många högvaktsdygn det är frågan om?

Edited by Blackadder
tog bort personnamn /blackadder blågul

@:Tengil

Ett tips lägga inte ut ditt eget namn eller du personen mejlade på ett publikt forum.

Sen så tror jag att ni blandar ihop närskydd/insats/bevakning med Amfibieinsatskompaniet.

närskydd/insats/bevakning = Bevakningssoldater, bevakar regementet sköter inpassering i vakt grovt generaliserat.

Amfibieinsatskompaniet = Har hittills utbildats en gång, under våren 09 rycker ett nytt kompani in.

Kompaniet, amfibieinsatskompaniet, du kommer att tjänstgöra vid har huvudinriktning högvakt och ceremoniell verksamhet. Soldaterna är amfibieuttagna och ska utbildas mot krigsplacering vid 2. Amfibiebataljonen. Kompaniet består av tre skytteplutoner och en granatkastarpluton. Samtliga plutoner planeras vara fordonsburna med bandvagn och pansarterrängbil 203.

Citatet ifrån: http://www.mil.se/amf1/Amf-1-soker-reservofficerare/

Så det är alltså inte Insats som bevakning osv utan insats som i "Strike force" så att säga?

Jag tror nog att det är ett Amfibieinsatskompani som kommer rycka in då likt det som rycker in nu i veckorna. Ingen kurtjänst lär alltså genomföras.

Angående att det då kommer bli tomt på regementet så måste man ta med i beräkning att amf1:s gruppchefer nu är anställda inom alla kompanier (inte amfinsats, vet inte hur det kommer bli där)

Därför så blir det svårt att få in ett nytt gäng vpl 1-2 månader efter förra gänget muckat då gruppcheferna utbildas i ett halvår. I dagsläget är ju amf1 tomt på vpl förutom nsky, det har det ju varit i 3/4 år då de som skulle rycka in i januari blev framflyttade till inryck nu i augusti. Detta för att man skulle komma i fas med arméns inryck(?) och kunna utbilda officerare ett halvår innan de nuvarande sergeanterna började utbildas nu i januari.

Några klarheter om amfinsats kan jag nog inte ge, det skiljer ju sig tydligen från det kompani som utbildades 06.

Så det är alltså inte Insats som bevakning osv utan insats som i "Strike force" så att säga?

Jag tror nog att det är ett Amfibieinsatskompani som kommer rycka in då likt det som rycker in nu i veckorna. Ingen kurtjänst lär alltså genomföras.

Angående att det då kommer bli tomt på regementet så måste man ta med i beräkning att amf1:s gruppchefer nu är anställda inom alla kompanier (inte amfinsats, vet inte hur det kommer bli där)

Därför så blir det svårt att få in ett nytt gäng vpl 1-2 månader efter förra gänget muckat då gruppcheferna utbildas i ett halvår. I dagsläget är ju amf1 tomt på vpl förutom nsky, det har det ju varit i 3/4 år då de som skulle rycka in i januari blev framflyttade till inryck nu i augusti. Detta för att man skulle komma i fas med arméns inryck(?) och kunna utbilda officerare ett halvår innan de nuvarande sergeanterna började utbildas nu i januari.

Några klarheter om amfinsats kan jag nog inte ge, det skiljer ju sig tydligen från det kompani som utbildades 06.

Blir förvirrad varje gång jag läser svaret från Amf1. På dom verkar det som att vi ska bli ett Amfibieskyttekompani med utbildning på högvakt, men det får väl alla kompanier på Amf1 eftersom alla där går högvakt om jag förstått det rätt?

Dom får det ju att låta som att vi under 2010 blir helt vanliga Amfibiesoldater men om man ska tro vad vissa mer "insatta" här på forumet säger så pratar FM skit och sanningen är att det egentligen blir flera månaders högvakt med huvudinriktning på cermoniell verksamhet samt en halvdassig skytteutbildning för att det ö.h.t ska gå att söka utlandstjänst och det närmsta man kommer något amfibiskt blir vattenfysen under GSUn typ. Kan bara hålla tummarna att dom "insatta" personerna har fel.

Edited by Svante

Dom får det ju att låta som att vi under 2010 blir helt vanliga Amfibiesoldater men om man ska tro vad vissa mer "insatta" här på forumet säger så pratar FM skit och sanningen är att det egentligen blir flera månaders högvakt med huvudinriktning på cermoniell verksamhet samt en halvdassig skytteutbildning för att det ö.h.t ska gå att söka utlandstjänst och det närmsta man kommer något amfibiskt blir vattenfysen under GSUn typ. Kan bara hålla tummarna att dom "insatta" personerna har fel.

Nja, alltså eftersom ni ska rulla runt med patrior så blir det väl inte så "amfibiskt". Men åka stridsbåt lär ni nog garanterat få göra, och som de flesta här säger, det är ingen enorm upplevelse direkt :p

Dock lär de flesta kompanierna på amf1 gå högvakt och inte bara ni. Men eftersom amf1 har inplanerad högvakt i början av hösten så valde man den här lösningen. Detta eftersom augustigänget genomför sin GSU under samma tidsperiod. Och oroa dig inte, jag tror nog du får frysa och ha det lika jävligt som de andra på amf1 ;)