Jump to content

Omkörda av RNoN

Recommended Posts

Ibland går det bra. Ibland går det mindre bra.

Är det möjligt att köra så "skickligt" med ett så pass stort fartyg eller var det mest ren tur att norrbaggarna inte rammade den svenska båten?
Det är möjligt att göra på samma sätt som det är möjligt att göra överflygning med en herka tre meter över marken.

tja säki verkar inte vara den mest spridda skriften i norska marinen :rolleyes:
Nja, nu säger SäkI inte så mycket om hur nära varandra man får åka. Men det finns däremot något som heter gott sjömanskap: "Befälhavaren skall se till att fartyget framförs och handhas på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap." (SjöL 6:2).

I grund och botten är det här en fråga om bristande säkerhetskultur i förbandet och det är inget man kommer till rätta med genom att skriva lagar och regler. Det är en ledarskapsfråga. Marinen har en hel del att lära av flygvapnet som har arbetat hårt med just säkerhetskulturfrågor i många decennier och är proffs på det.

/mdn

Hoppsan, måste ha rullat några huvuden vid dessa tillfällen, eller?

ja har det inte rullat förr så lär de nog göra det nu.

på båda sidor gränsen.

dock lite jobbigt läge just nu, tänker på pirater.

någon mer än jag som tror att den denna youtube-filen, dyker upp på fler ställen än detta forum i en snar framtid?

@MDN:

att flygvapnet blev tvungna att ta tag i sin säkerhetskultur har väl med "lite" för mycket lek under 50-talet att göra.

det är ju ingen hemlighet att det lektes rätt friskt med både lansen och tunnan.

Flottans Libanon-insats gjorde mig som skattebetalare vansinnig. Aldrig förr har det betalats så mycket pengar för så lite output...........

Inte imponerad av filmen, direkt omdömeslöst av båda sidor.....

Dock tror och hoppas jag att flottans insats i Adenbukten kommer att göra stor nytta.

Flottans Libanon-insats gjorde mig som skattebetalare vansinnig. Aldrig förr har det betalats så mycket pengar för så lite output...........

Du har stor insyn i det som skedde där nere förstår jag.

/mdn

på båda sidor gränsen.

någon mer än jag som tror att den denna youtube-filen, dyker upp på fler ställen än detta forum i en snar framtid?

@MDN:

att flygvapnet blev tvungna att ta tag i sin säkerhetskultur har väl med "lite" för mycket lek under 50-talet att göra.

det är ju ingen hemlighet att det lektes rätt friskt med både lansen och tunnan.

Varför skulle huvuden rulla hos oss? Jag kan inte se vad vi gör för fel i filmen (förutom att spruta vatten), det är ju norrmännen som kör om.

Beror väl på hur planerad operationen var. Svenskarna verkar ju vara rätt förbereda så misstänker att de var uppgjort för "lek" Beroende på vem som godkände det hela så kan det nog bli diskutioner både på svenska och norska sidan. Dumdristigt ser det ut att vara åtminstone.

på båda sidor gränsen.

@MDN:

Varför skulle huvuden rulla hos oss? Jag kan inte se vad vi gör för fel i filmen (förutom att spruta vatten), det är ju norrmännen som kör om.

Normännen kör förvisso om/förbi, men det hela verkar vara nån lek, som om de ger igen för nåt. Typiskt "grabbigt" beteende, ja de flesta förstår nog vad jag menar.

Om Svenskarna gjorde nåt fel förtäljer inte historien, huvudrullningen var mest menat på Normänn och Tyskar..

Du har stor insyn i det som skedde där nere förstår jag.

/mdn

Ja. Väldigt stor insyn faktiskt.

Tell me more!

på båda sidor gränsen.

@MDN:

vår tredje statsmakt har en stor förkärlek att plocka fram giljotinen, när de får se youtube-klipp som det här.

finns säkert någon befälhavare vars huvud man kan kräva på ett fat.

nu e jag ovan vid flottans leklyster, men tycker att norrmännen verkar ha beredskap för att komma jävulskt nära.

vet ej vad marinen kallar dem, men det står en hel flock norrmän beredda med "fendrar" efter relingen.

är det för att de räknar med att komma riktigt nära, eller för att ta skydd ifall svensken kastar/sprutar saker mot dem?

hur som helst är det jävligt oansvarigt från bägge sidor.

det som jag personligen tycker mest illa om, är att de håller rejäl marchfart under hela tiden.

bägge fartygen dvs.

On topic:

Någon, FC eller vakthavande motsv, ombord måste ju ha godkänt denna förbikörning. Extremt omdömeslöst av alla inblandade....

I stil med lågsniffningen av Herkan för ett tag sen....

nu e jag ovan vid flottans leklyster, men tycker att norrmännen verkar ha beredskap för att komma jävulskt nära. Vet ej vad marinen kallar dem, men det står en hel flock norrmän beredda med "fendrar" efter relingen. Är det för att de räknar med att komma riktigt nära, eller för att ta skydd ifall svensken kastar/sprutar saker mot dem?

hur som helst är det jävligt oansvarigt från bägge sidor.

det som jag personligen tycker mest illa om, är att de håller rejäl marchfart under hela tiden.

bägge fartygen dvs.

Nu tror jag att jag har missat något. Jag har spolat tillbaka i tråden, men jag har inte sett något om någon ansvarslös fartygshantering. Jag får skylla på att det fortfarande är tidigt på morgonen. Kan någon peka mig rätt?

@Eskil

Det är inte som att köra bil där asfalten är slät och fin, i bästa fall, här pratar vi om ett högst levande medium som båtarna färdas i/på. Vad svall, och båtens deplacement bidrar till gör att man ena sekunden kan ligga safe, och nästa sekund vara väldigt nära. Titta nog på filmen så ser du hur norbaggen "sugs" närmare båten när de passerar.

GMY

bg_band2.jpg

Edit: Note to self... När eskil skriver "Spola tillbaka i tråden" menar han just det, och INTE tillbaka i filmen.

Eskil menar alltså tråden om insatsen i Libanon som inläggen stod i ursprungligen innan jag flyttade in dem här. Ergo jag svarar inte på vad han menar utan vad jag tror han menar. Låter ändå mitt svar stå kvar här som diskussionsunderlag.

Rokare BG

--------------------

REGLER

Ah, now I see!

Jag brukar inte besöka 'Filmsalen' så ofta så jag hade missat den här tråden. Därför var jag rätt lost när folk började diskutera incidenten i SoldInt.

Edit: Tack för klargörandet, Rokare! ,O

Edited by eskil