Darkwand Posted July 27, 2006 Report Share Posted July 27, 2006 Det var väl battlegroupen som spökade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 En diskussion har dykt upp på Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:JAS-39_Gripen Kontentan av det hela: är det mest korrekt att skriva JAS-39 Gripen eller JAS 39 Gripen? Någon som kan säga med säkerhet? /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 När man benämer viggen vill jag minnas att man (jag iaf) kör utan bindestreck. Därav kan jag tycka att samma gäller för gripen. För övrigt stör jag mig på att folk bara säger "titta där kommer ett JAS". Det är som man skulle säga att där kommer ett "JA" flygande förbi om någon är ute och flyger ett viggen av lämplig modell. mina fem ören! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Kollar man under bilden, så står det JAS 39 Gripen http://www.flygvapnet.mil.se/article.php?id=3198 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Inget bindesstreck. Sedan kandet diskuteras om det skall vara JAS39 eller JAS 39. Vet inte riktigt när FM gick in med blanksteg, någon gång på nittiotalet kanske. I min SFI över JA37 finns inget mellanslag, medan den jag såg över JA 37DI var det mellanslag. Trivial Pursuit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 För övrigt stör jag mig på att folk bara säger "titta där kommer ett JAS". Det är som man skulle säga att där kommer ett "JA" flygande förbi om någon är ute och flyger ett viggen av lämplig modell. Den här diskussionen har vi haft ett par gånger. Håller med om att det låter tokigt när någon säger "JAS Gripen", men endast "JAS" tycker jag är ok eftersom det är så man gör med de olika versionerna av Fpl 37. Jag kallar den oftast "39:a" om versionen är okänd eller om man talar om typen i allmänhet, är versionen känd kallar iaf jag den "39 Bertil", "39 Cesar" osv. När det gäller de olika versionerna av Fpl 37 säger man just "JA", "AJ", "AJS", "SF" mm. Viggen av okänd version eller i allmänhet skulle jag kalla en "37:a". Det fanns förstås en tid när detta var uppstyrt. När J35 introducerades skulle den kallas "Flygplan typ 35", det var tydligen inte aktuellt att kalla den "35:a" eller ens "Draken". "Ett JAS" eller "ett JA" låter förstås tokigt av ett annat skäl, tycker det borde heta "en JAS" eller "en JA". Dessutom låter "ett viggen" ungefär lika fel som att säga "ett cykeln", men nu är vi inne på ren grammatik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xenon Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Detta har jag läst ang Draken. J35 J Draken är en korrekt benämning av En jakt (fanns det någon annan? jo, det fanns spaning och skol också) Draken, modell (version, revision, uppgradering, ombyggnad) J. Alltså J35 utan mellanslag, version står med ett mellanrum efter J35 och tillsist Darken såklart. Hoppas ni förstår. Alltså bör det vara: JAS39 C Gripen AJ37 X Viggen (X = har ingen aning om vad det finns för versioner av Viggen) /Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Har nu dubbelkollat med chefsingenjör på Saab Aerosystems: JAS 39A/B/C/D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 I boken "Att flyga är att leva" från 1975 skrivs beteckningarna med mellanslag både mellan flygslag och typ, samt mellan typ och version, t ex Sk 35 C eller S 17 BS. Dessutom skrivs förkortningarna på det gamla sättet där endast första bokstaven är stor, t ex Sk 37, Tp 84 mfl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 31, 2006 Report Share Posted August 31, 2006 I boken "Att flyga är att leva" från 1975 skrivs beteckningarna med mellanslag både mellan flygslag och typ, samt mellan typ och version, t ex Sk 35 C eller S 17 BS. Dessutom skrivs förkortningarna på det gamla sättet där endast första bokstaven är stor, t ex Sk 37, Tp 84 mfl. Sk, Tp och Hkp skrivs med versal i början och gemener efter eftersom alla bokstäverna beskriver samma funktion. JA och JAS skrivs enbart med versaler eftersom varje bokstav står för en egen funktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 31, 2006 Report Share Posted August 31, 2006 I boken "Att flyga är att leva" från 1975 skrivs beteckningarna med mellanslag både mellan flygslag och typ, samt mellan typ och version, t ex Sk 35 C eller S 17 BS. Dessutom skrivs förkortningarna på det gamla sättet där endast första bokstaven är stor, t ex Sk 37, Tp 84 mfl. Sk, Tp och Hkp skrivs med versal i början och gemener efter eftersom alla bokstäverna beskriver samma funktion. JA och JAS skrivs enbart med versaler eftersom varje bokstav står för en egen funktion. Självklart och det var heller inte det jag menade. Det jag syftade på var att man någon gång på 60- eller 70-talet övergick till att skriva SK 37 och TP 84 eftersom dåtidens datorer inte klarade gemener. Tyvärr skriver man fortfarande SK 37 och SK 60 trots att vi idag kan få alla möjliga tecken på våra datorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse Fors Posted August 31, 2006 Report Share Posted August 31, 2006 (edited) På flygdagen på Såtenäs kunde man se en 39C och D stå utställda med spaningskapsel, Litening-pod och en blandad kompott av bomber (guidade och dumma), där de dumma var monterade på dubbellavett... /E Är lavetten av detta fabrikat?: Alkan 4036-Twin Store Carrier I så fall verkar den också kunna bära två LGB. "Twin Store Carr i e r Up to 2 x 500 kg (1100 Ibs). Equipped with two re d u c e d drag hook-lifting ejectors. Designed for the carriage and release of laser-guided bombs." PDF Mvh, B Edit: En annan fråga som knyter an till trådrubriken och som jag undrat över: Vad är de runda gula "ögonen" på bilderna nedan, IR-varnare kanske? Finns endast på C/D modellerna. Bild 1 Bild 2 Edited August 31, 2006 by Bosse Fors Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 eftersom dåtidens datorer inte klarade gemener. Tyvärr skriver man fortfarande SK 37 och SK 60 trots att vi idag kan få alla möjliga tecken på våra datorer. Vi använder fortfarande samma system i dag. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbeo Posted September 3, 2006 Report Share Posted September 3, 2006 Mm har oxo funderat på "ögonen". Ja gissar iaff på att de antingen är olika sorters belysning eller att de används samtidigt, för att de ska synas bättre från olika håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted September 3, 2006 Report Share Posted September 3, 2006 (edited) En annan fråga som knyter an till trådrubriken och som jag undrat över: Vad är de runda gula "ögonen" på bilderna nedan Lanternor. J.K Nilsson Edited September 3, 2006 by J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 3, 2006 Report Share Posted September 3, 2006 (edited) En annan fråga som knyter an till trådrubriken och som jag undrat över: Vad är de runda gula "ögonen" på bilderna nedan Lanternor. IR för att vara mer exakt. De syns endast i bildförstärkare. Fyrkanterna är lysdioder och har ersatt glödlamporna för lanternor som man vill ska synas. Edited September 4, 2006 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse Fors Posted September 4, 2006 Report Share Posted September 4, 2006 (edited) Tack för svaren! De borde kanske införas i "Ufologiskt misstolkningslexikon" för att inte missleda nattliga UFO-jägare med IR-kikare. Militära jetplan orsakar en hel del UFO-rapporter. De är försedda med en stor mängd olika ljus som samtliga är reglerbara i styrka. Ensamflygande plan har oftast full effekt på lamporna medan flygplan i formation har svag belysning. Det sista planet i en formation har emellertid alltid full effekt på alla lampor. Belysningen kan ibland stängas av under olika övningar och ger då intrycket av ett plötsligt försvinnande. Militära UFOn Mvh, B Edited September 4, 2006 by Bosse Fors Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbeo Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 (edited) På nya bilder av 802:an och 802 i ETPS målning ser man att det klippts in en bit av sidrodret nertill. Kommer detta införas på fler(39 C/alla) versioner eller är det nått för ETPS bara, till specialövning, spintest eller dyl för engelskmännen? utan/med: Edited September 5, 2006 by Tobbeo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 (edited) På nya bilder av 802:an och 802 i ETPS målning ser man att det klippts in en bit av sidrodret nertill.Kommer detta införas på fler(39 C/alla) versioner eller är det nått för ETPS bara, till specialövning, spintest eller dyl för engelskmännen? utan/med: Fäste för recoveryskärmen vid spinnprov. Sitter även på 39-2 (Svartmålad, finns nu på FV museum, Malmen) Edited September 5, 2006 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbeo Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Kanske förklarade otydligt.. Det är alltså sidrodret jag funderar över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 (edited) Antagligen en modifiering för att skärmen inte skall komma så nära rodret, vilket var en faktor med 39-2 (mindre fena än 802): Edited September 5, 2006 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Vad gör en recoveryskärm? Är det den vita saken bakpå på sista bilden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 (edited) Vad gör en recoveryskärm? Är det den vita saken bakpå på sista bilden? Spin/Recovery chute: Bild på F-16 med skärm Film med X-29 där skärmen är utlöst Används för att få en maskin ur ett okontrollerat/för flygandets skull ofördelaktigt läge. Främst till för att häva en okontrollerbar spinn där föraren inte kan häva spinn inom den tid han har på sig före ofrivillig markkontakt. Används främst vid högalfa prov sam andra högrisk tester. Edited September 5, 2006 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbeo Posted September 9, 2006 Report Share Posted September 9, 2006 Ja dom nyare planen har ju lite längre roder bakåt så då är det därför då. Borde bara vara testplan o dyl. som har så där då ja. TACKAR! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 9, 2006 Report Share Posted September 9, 2006 Så många ovanliga grejjor finns det nog inte på JAS 39 att dom inte kan samsas i samma tråd. Klipp, klistra, fixa. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbeo Posted September 9, 2006 Report Share Posted September 9, 2006 hehe.. eru säker? nä låter rimligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjabo Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Här kommer min dumma fråga Vad är det som sitter framför planet på plattan? Jag har aldrig sett något liknande förut. Dom ser nästa ut som UVA. Men jag har bara sett Ugglan och inget som serut sådär. Om det finns upptaget här så ber jag om ursäkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Här kommer min dumma fråga Vad är det som sitter framför planet på plattan? Jag har aldrig sett något liknande förut. Dom ser nästa ut som UVA. Men jag har bara sett Ugglan och inget som serut sådär. Om det finns upptaget här så ber jag om ursäkt Som jag sade tidigare i tråden, SHARC och FILUR, två UAV-demonstratorer som SAAB jobbar med. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjabo Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Här kommer min dumma fråga Vad är det som sitter framför planet på plattan? Jag har aldrig sett något liknande förut. Dom ser nästa ut som UVA. Men jag har bara sett Ugglan och inget som serut sådär. Om det finns upptaget här så ber jag om ursäkt Som jag sade tidigare i tråden, SHARC och FILUR, två UAV-demonstratorer som SAAB jobbar med. /E Tack så mycket. Å jag som trodde att jag läste allting i tråden. Där ser man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Tack så mycket. Å jag som trodde att jag läste allting i tråden. Där ser man Du missade uppenbarligen inlägg nr 2 i tråden... :P /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.