Jump to content

Allmän JAS 39 Gripen-tråd


Pal_oldpc

Recommended Posts

  • 1 month later...

När man benämer viggen vill jag minnas att man (jag iaf) kör utan bindestreck. Därav kan jag tycka att samma gäller för gripen.

 

För övrigt stör jag mig på att folk bara säger "titta där kommer ett JAS". Det är som man skulle säga att där kommer ett "JA" flygande förbi om någon är ute och flyger ett viggen av lämplig modell.

 

mina fem ören!

Link to comment
Share on other sites

Inget bindesstreck.

 

Sedan kandet diskuteras om det skall vara JAS39 eller JAS 39. Vet inte riktigt när FM gick in med blanksteg, någon gång på nittiotalet kanske. I min SFI över JA37 finns inget mellanslag, medan den jag såg över JA 37DI var det mellanslag.

 

 

Trivial Pursuit :)

Link to comment
Share on other sites

För övrigt stör jag mig på att folk bara säger "titta där kommer ett JAS". Det är som man skulle säga att där kommer ett "JA" flygande förbi om någon är ute och flyger ett viggen av lämplig modell.

Den här diskussionen har vi haft ett par gånger. Håller med om att det låter tokigt när någon säger "JAS Gripen", men endast "JAS" tycker jag är ok eftersom det är så man gör med de olika versionerna av Fpl 37. Jag kallar den oftast "39:a" om versionen är okänd eller om man talar om typen i allmänhet, är versionen känd kallar iaf jag den "39 Bertil", "39 Cesar" osv.

 

När det gäller de olika versionerna av Fpl 37 säger man just "JA", "AJ", "AJS", "SF" mm. Viggen av okänd version eller i allmänhet skulle jag kalla en "37:a".

 

Det fanns förstås en tid när detta var uppstyrt. När J35 introducerades skulle den kallas "Flygplan typ 35", det var tydligen inte aktuellt att kalla den "35:a" eller ens "Draken".

 

"Ett JAS" eller "ett JA" låter förstås tokigt av ett annat skäl, tycker det borde heta "en JAS" eller "en JA". Dessutom låter "ett viggen" ungefär lika fel som att säga "ett cykeln", men nu är vi inne på ren grammatik.

Link to comment
Share on other sites

Detta har jag läst ang Draken.

 

J35 J Draken är en korrekt benämning av En jakt (fanns det någon annan? :) jo, det fanns spaning och skol också) Draken, modell (version, revision, uppgradering, ombyggnad) J.

 

Alltså J35 utan mellanslag, version står med ett mellanrum efter J35 och tillsist Darken såklart.

 

Hoppas ni förstår.

 

Alltså bör det vara:

JAS39 C Gripen

AJ37 X Viggen (X = har ingen aning om vad det finns för versioner av Viggen)

 

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

I boken "Att flyga är att leva" från 1975 skrivs beteckningarna med mellanslag både mellan flygslag och typ, samt mellan typ och version, t ex Sk 35 C eller S 17 BS. Dessutom skrivs förkortningarna på det gamla sättet där endast första bokstaven är stor, t ex Sk 37, Tp 84 mfl.

Link to comment
Share on other sites

I boken "Att flyga är att leva" från 1975 skrivs beteckningarna med mellanslag både mellan flygslag och typ, samt mellan typ och version, t ex Sk 35 C eller S 17 BS. Dessutom skrivs förkortningarna på det gamla sättet där endast första bokstaven är stor, t ex Sk 37, Tp 84 mfl.

Sk, Tp och Hkp skrivs med versal i början och gemener efter eftersom alla bokstäverna beskriver samma funktion.

JA och JAS skrivs enbart med versaler eftersom varje bokstav står för en egen funktion.

Link to comment
Share on other sites

I boken "Att flyga är att leva" från 1975 skrivs beteckningarna med mellanslag både mellan flygslag och typ, samt mellan typ och version, t ex Sk 35 C eller S 17 BS. Dessutom skrivs förkortningarna på det gamla sättet där endast första bokstaven är stor, t ex Sk 37, Tp 84 mfl.

Sk, Tp och Hkp skrivs med versal i början och gemener efter eftersom alla bokstäverna beskriver samma funktion.

JA och JAS skrivs enbart med versaler eftersom varje bokstav står för en egen funktion.

Självklart och det var heller inte det jag menade. Det jag syftade på var att man någon gång på 60- eller 70-talet övergick till att skriva SK 37 och TP 84 eftersom dåtidens datorer inte klarade gemener. Tyvärr skriver man fortfarande SK 37 och SK 60 trots att vi idag kan få alla möjliga tecken på våra datorer.

Link to comment
Share on other sites

På flygdagen på Såtenäs kunde man se en 39C och D stå utställda med spaningskapsel, Litening-pod och en blandad kompott av bomber (guidade och dumma), där de dumma var monterade på dubbellavett...

 

/E

 

Är lavetten av detta fabrikat?: Alkan 4036-Twin Store Carrier I så fall verkar den också kunna bära två LGB.

 

"Twin Store Carr i e r

Up to 2 x 500 kg (1100 Ibs).

Equipped with two re d u c e d

drag hook-lifting ejectors.

Designed for the carriage and

release of laser-guided bombs."

 

PDF

 

Mvh, B

 

Edit:

En annan fråga som knyter an till trådrubriken och som jag undrat över: Vad är de runda gula "ögonen" på bilderna nedan, IR-varnare kanske? Finns endast på C/D modellerna.

Bild 1

Bild 2

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

En annan fråga som knyter an till trådrubriken och som jag undrat över: Vad är de runda gula "ögonen" på bilderna nedan

Lanternor.

IR för att vara mer exakt. De syns endast i bildförstärkare. Fyrkanterna är lysdioder och har ersatt glödlamporna för lanternor som man vill ska synas.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! De borde kanske införas i "Ufologiskt misstolkningslexikon" för att inte missleda nattliga UFO-jägare med IR-kikare. 8-/

 

Militära jetplan orsakar en hel del UFO-rapporter. De är försedda med en stor mängd olika ljus som samtliga är reglerbara i styrka. Ensamflygande plan har oftast full effekt på lamporna medan flygplan i formation har svag belysning. Det sista planet i en formation har emellertid alltid full effekt på alla lampor. Belysningen kan ibland stängas av under olika övningar och ger då intrycket av ett plötsligt försvinnande.

Militära UFOn

 

Mvh, B

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

På nya bilder av 802:an och 802 i ETPS målning ser man att det klippts in en bit av sidrodret nertill.

Kommer detta införas på fler(39 C/alla) versioner eller är det nått för ETPS bara, till specialövning, spintest eller dyl för engelskmännen?

 

utan/med:

802.jpg

Edited by Tobbeo
Link to comment
Share on other sites

På nya bilder av 802:an och 802 i ETPS målning ser man att det klippts in en bit av sidrodret nertill.

Kommer detta införas på fler(39 C/alla) versioner eller är det nått för ETPS bara, till specialövning, spintest eller dyl för engelskmännen?

 

utan/med:

 

 

Fäste för recoveryskärmen vid spinnprov. Sitter även på 39-2 (Svartmålad, finns nu på FV museum, Malmen)

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Vad gör en recoveryskärm? Är det den vita saken bakpå på sista bilden?

 

 

Spin/Recovery chute:

 

Bild på F-16 med skärm

 

Film med X-29 där skärmen är utlöst

 

Används för att få en maskin ur ett okontrollerat/för flygandets skull ofördelaktigt läge.

 

Främst till för att häva en okontrollerbar spinn där föraren inte kan häva spinn inom den tid han har på sig före ofrivillig markkontakt.

 

Används främst vid högalfa prov sam andra högrisk tester.

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Här kommer min dumma fråga :/ Vad är det som sitter framför planet på plattan? Jag har aldrig sett något liknande förut. Dom ser nästa ut som UVA. Men jag har bara sett Ugglan och inget som serut sådär. Om det finns upptaget här så ber jag om ursäkt

Link to comment
Share on other sites

Här kommer min dumma fråga :/ Vad är det som sitter framför planet på plattan? Jag har aldrig sett något liknande förut. Dom ser nästa ut som UVA. Men jag har bara sett Ugglan och inget som serut sådär. Om det finns upptaget här så ber jag om ursäkt

 

Som jag sade tidigare i tråden, SHARC och FILUR, två UAV-demonstratorer som SAAB jobbar med.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Här kommer min dumma fråga :baskerPa: Vad är det som sitter framför planet på plattan? Jag har aldrig sett något liknande förut. Dom ser nästa ut som UVA. Men jag har bara sett Ugglan och inget som serut sådär. Om det finns upptaget här så ber jag om ursäkt

 

Som jag sade tidigare i tråden, SHARC och FILUR, två UAV-demonstratorer som SAAB jobbar med.

 

/E

Tack så mycket. Å jag som trodde att jag läste allting i tråden. Där ser man :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...